Ken GTV

Normalt oljeforbruk?

29 innlegg i emnet

Kan man egentlig snakke om normalt oljeforbruk? Finnes det en standard for hva et normalt oljeforbruk er? Jeg ser for meg et stort forklaringsproblem akkurat der. Det er så mange forskjellige motorer som har gått lite eller mye, behandlet rett eller "galt", ikke skiftet filter og olje, ingen service svinkjørt, søndagsturkjørt osv. ..

Men man kan vel diskutere hva som er akseptabelt forbruk.

En eldre bil har nok mer behov for oljepåfyll enn en ny en, men leste nylig en artikkel om at Toyota`s VVT-motorer suger olje så man nesten må sitte med konstant påfylling via sugerør. Toyota erkjenner problemet, men nekter å tilbakekalle de aktuelle modellene. Dog skifter de motor/reparerer når kunden klager. Nok om det.

Vi kjører Alfa, og hva bruker en alfamotor? Det sies at det skal være nok å fylle olje mellom hver service. Da går nivået fra max til min, mens andre sier at det er helt ok at bilen bruker 1-1,5 liter olje på kort tid.

Hva slags erfaringer har dere?

Er 0,2 liter olje altfor lite forbruk på 10.000km, eller er 3 liter for mye forbruk på 10.000km?

Min bil bruker litt olje, måler nivået nøye nå, for å sjekke. Alfaentusiasten på EmmSport i byen sier han møter begge typer nyere alfaer, de som nesten ikke bruker, og de som bruker mye. Har dette også noe med hvilken oljetype man bruker? Billig vs dyr, 10x-40 vs 5w-20, Agip vs Cd-Cardic, Syntetisk vs mineralolje..

Her er en kort-kort artikkel om olje og forbruk: http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/2258534.html

PS. Ikke la dette bli en diskusjon om artikkelen eller oljetyper(det har vi nok av tråder på)

Mvh. Kenneth :)

Mvh. Kenneth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En regel jeg har levd etter sier at en "normal" motor skal bruke ca 0.5 liter på 5000 km, det blir en liter pr 10000  ;D  Men dette kommer jo an på motortype, nord motoren bruker normalt "noe mer", jeg vet ikke hvor mye min bruker, jeg kjører ganske lite så det er vanskelig å si... Vet at Porsche boxer bruker endel mer også.  Min 156 v6 bruker "normalt", kan tenke meg max 0.5 liter pr 5000km.  Om motoren bruker mye olje er det bare å fylle olje med høyerest mulig viskositet. Ex ren 50 olje om det er dramatisk, lite lurt på vinteren da...    :D  Har ellers inntrykk av at syntetolje ofte gir høyere forbruk, har ikke erfart dette selv, bruker mineralolje på Bertonen - det funker meget bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri etterfyllt olje mellom servicene, unntatt nå nylig da jeg fyllte ca 5 dl.

Bilen har  gått mellom 117000-117500. Jeg kjører vanligvis ca 16-17 mil pr. dag  på en vanlig

ukedag. Jeg har en 115 hk jtd 02 mod. 156 sw.

Men jeg følger med målepinnen og tilstand jevnlig.

Jeg vet ikke hva slags olje Emmsport i Trondheim bruker, ved servicene.

Men den oljen funker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva slags olje Emmsport i Trondheim bruker, ved servicene.

Men den oljen funker.

Castrol ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke normalt forbruk, men BMW sier at en motor kan bruke inntil 1 liter olje pr 100 mil, uten at det nødvendigvis er noe galt med motoren. Det er dog uvanlig!

Min gamle serie 4 Spider måtte etterfylles både titt og ofte, mens GTV6-en kan jeg nesten ikke se har brukt noe i det hele tatt på ca 5.000 kilometer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min '02 modell 147 Selespeed bruker rundt 1l per 100 mil :(

Ikke spesielt fornøyd med det. Noen ide om det kan gjøres noe med det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke kunnskap om de motorene, men kan det være mulig å få ned forbruket ved å bytte ventiltetninger?  Om det lekker forbi stemplene er det jo mer problematisk, men som sagt, jeg vet ikke hva stort forbruk normalt kommer av på disse motorene. Vet bare at det funket å bytte tetninger på en Mercedes jeg hadde, og at det er et vanlig problem på VW/Audi produkter før i tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fyll Agip eller Castrol 10w/60 og se om det endrer seg. Endrer det seg ikke så må dere evt bytte ventiltetninger. Kan også sjekke komp om det er stempelringene som er problemet (noe som er heller tvilsomt)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min spider brukte 4- fire liter olje på 10 mil, men så var svenskeløsningen på tetting av Spica-lokket, sølvpapir og tape. Makan til bondetamper, men nå har Bjørn Ivar fixet det.

Ellers så har oljeforbruket, mye å si på hvilken måte du presser motoren på.

I Grappamodus=konstant rundt rødmerkinga, mer oljeforbruk

I Miss Daisymodus= RPH, lite oljeforbruk.

OK !

Gragip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2-liters TSen min (gått 30k) har alltid brukt litt under literen på 1000 km med Castrol 10W/40 (MotorForum standard). I dag ble det fylt på Agip 10W/60 Racing istedetfor. Skal holde øye med oljeforbruket og se hvordan det blir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2-liters TSen min (gått 30k) har alltid brukt litt under literen på 1000 km med Castrol 10W/40 (MotorForum standard). I dag ble det fylt på Agip 10W/60 Racing istedetfor. Skal holde øye med oljeforbruket og se hvordan det blir.

1 liter olje på 1000 km?!?!? Hadde jeg hadde en bil med 30k km på tellern hadde dette bekymret meg mye. Ikke engang min 89 164 3.0 bruker så mye. Og den har rulla 319 000 km og tilbringer mye tid mellom 5000-8000 rpm.

156-en jeg hadde (98 modell 1,6TS med 130 000 km på tellern) brukte ca en halv liter mellom hvert oljeskift (5000 km)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 liter olje på 1000 km?!?!? Hadde jeg hadde en bil med 30k km på tellern hadde dette bekymret meg mye. Ikke engang min 89 164 3.0 bruker så mye. Og den har rulla 319 000 km og tilbringer mye tid mellom 5000-8000 rpm.

156-en jeg hadde (98 modell 1,6TS med 130 000 km på tellern) brukte ca en halv liter mellom hvert oljeskift (5000 km)

Ehmm. 3,0 V6 og 8000 omdreininger?

Og dersom tw147 kjører på vei som han kjører på bane, er det ikke rart den bruker olje! Skulle bare mangle!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2-liters TSen min (gått 30k) har alltid brukt litt under literen på 1000 km med Castrol 10W/40

Det må vel være 10.000km ??

Har nettopp toppet opp min 2.0JTS med i underkant av 0,5 l på ca 10.000km

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry folkens. Jeg ble kanskje litt opphengt i tidligere innlegg som nevnte 1 liter/1000 km. Det som er tilfelle er at den drikker opp en 2-3 liter mellom hvert oljeskift (10 kkm). Men som Torbjørn så riktig har fått med seg: jeg er sjelden innom femtegiret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg merket at oljeforbr. gikk opp kraftig etter å ha bytta fra delsynt. til helsynt. på

en eldre Spider 916 2.0TS.  Noen som bruker Selenia?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt 164-en for å BRUKE den og turtellern har vært helt i toppen ved et par anledninger. Dette pga glatt føre, dårlige dekk og tung høyrefot, men jeg er allikevel ikke fremmed for å dra den opp i 6500 når jeg blir litt ivrig. Gøy å se hvor mye den tåler :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt 164-en for å BRUKE den og turtellern har vært helt i toppen ved et par anledninger. Dette pga glatt føre, dårlige dekk og tung høyrefot, men jeg er allikevel ikke fremmed for å dra den opp i 6500 når jeg blir litt ivrig. Gøy å se hvor mye den tåler :)

rimelig imponerende å dra en bil til 8000 rpm når den sperrer på 6000 ::)

Er den chippet skal den sperre på 6800, men det er langt igjen til 8k ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er den chippet skal den sperre på 6800, men det er langt igjen til 8k ;)

Er klar over at den skal sperre på 6000. Og hvor den sperrer når den er chip-et kommer vel an på hva slags chip som er montert.

Du kan jo ta en titt på denne (beklager dustete format og dårlig kvalitet, men har filmet med telefonen)

http://www.jettaeinser.com/uff.mp4

7000.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune R vet sikkert hva slags chip som sitter i.  Tviler uansett på at den drar 8..  er litt drøyt. sikkert ikke spesielt sunt heller

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune R vet sikkert hva slags chip som sitter i.  Tviler uansett på at den drar 8..  er litt drøyt. sikkert ikke spesielt sunt heller

Sunt er det ikke. Det har jeg aldri sagt. Men når bilen er så hardt angrepet av stålorm at skiltene snart ryker er det litt for fristende å prøve hvor mye den tåler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sunt er det ikke. Det har jeg aldri sagt. Men når bilen er så hardt angrepet av stålorm at skiltene snart ryker er det litt for fristende å prøve hvor mye den tåler.

ble den ikke godkjent rett før nyttår da? Er det forresten du som har den til salgs eller har du nettopp kjøpt den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ble den ikke godkjent rett før nyttår da? Er det forresten du som har den til salgs eller har du nettopp kjøpt den?

Jeg kjøpte den i påsken. Bilen er godkjent rett før nyttår, men burde nok ikke vært det. Mye rust i litt viktige ting som f. eks. A-stolpene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet de ruster i festet til taket både i framkant og bakkant (a og c stolpe), men da er det bare å dra fram sveiseaparatet 8)

Har tilgode å vite hvor langt en 3 liter med vedlikehold holder. Men de virker å være ganske solide. 319k rattet av fartsgale alfiser er neimen ikke dårlig ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet de ruster i festet til taket både i framkant og bakkant (a og c stolpe), men da er det bare å dra fram sveiseaparatet 8)

Har tilgode å vite hvor langt en 3 liter med vedlikehold holder. Men de virker å være ganske solide. 319k rattet av fartsgale alfiser er neimen ikke dårlig ;D

Hos meg er det mye rust både i fremkant og bakkant av taket Faktisk så ille at vannet kommer inn så fort det kommer noen regndråper. Snart ryker også den øvre hengslen til passasjerdøra foran ettersom at rusthullet rett over denne stadig blir større. Panser og panserhengsler er også et problem. I tillegg er alle dørene, bakluke og begge hjulbuene bak ganske slitne.

Men det positive er at den teknisk fungerer veldig bra. Motoren går som bare det, girkassa skraper ikke og både forstilling, bakstilling og giroverføring er forholdsvis fast og fint. Men det beste av alt er å ha en bil man ikke trenger å være redd for riper og ulyder. Her er det bare å gi gass :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive