Gå til innhold
124AC

TS-motor til 147

Recommended Posts

På grunn av eskalerende problemer med en allerede sliten motor (over 260.000km, og bruker minst 1 liter olje pr 1000km, tenningsfeil, lukt av svidd olje m.m.) ser jeg etter en erstatning. Det er en 1,6 16v 120hk som sitter i, så for å unngå for mye bytting av elektronikk og eventuelle eksosdeler m.m. hadde det vært best med en motor av samme type. Kravet er at den skal være ok (forstår at en brukt motor ikke har garanti...), og ikke være blant verstingene når det gjelder oljeforbruk. 

Alternativt en 1,8 16v, men da er jo ikke ECU'en optimalt tunet lenger... 2,0 16v vil jeg tro kommer til å kreve mer utbytting av deler, så helst ikke...

Hvis selger i tillegg har verksted/garasje med nødvendig utstyr for motorbytte, så er det svært interessant, og verdt litt mer... 

Oslo/Østlandet

Atle

Mob: 90558013

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi puttet en 2,0ts inn i en 1,8ts GTV. Vi byttet ikke elektronikk.

Jeg har en komplett 2,0ts med girkasse liggende (bortsett fra ac-kompressor som ble donert til ei dame i nød) fra en 166 om det skulle være av interesse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Runet skrev:

Vi puttet en 2,0ts inn i en 1,8ts GTV. Vi byttet ikke elektronikk.

Jeg har en komplett 2,0ts med girkasse liggende (bortsett fra ac-kompressor som ble donert til ei dame i nød) fra en 166 om det skulle være av interesse.

Jeg vet det er flere som har byttet fra 1,6 til 1,8 og beholdt elektronikken, men et hopp fra 1,6 til 2,0 tror jeg blir litt stort, mtp at tenningskurvene i 1,6-elektronikken vil være basert på helt andre effektkurver enn 2,0. Tror i så fall jeg må få tunet ECU'en etter byttet. :) Ikke helt uaktuelt, men sjekker et annet tilbud først. Hva skulle du eventuelt hatt for den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3000 hentepris eller + frakt med kassa.

Det finnes jo 147 med 2,0 originalt, og jeg trodde ecu ville justere dette selv ved hjelp av både bankesensor og andre?

Men dette må du sjekke ja. Jeg er ikke amatør engang😎

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Runet skrev:

3000 hentepris eller + frakt med kassa.

Det finnes jo 147 med 2,0 originalt, og jeg trodde ecu ville justere dette selv ved hjelp av både bankesensor og andre?

Men dette må du sjekke ja. Jeg er ikke amatør engang😎

Nei, tenningskurver og slikt må programmeres. Det som styres automatisk er nok mer i retning av bensin/luft-blanding. Det som blir mest kronglete akkurat nå er at jeg kommer til å trenge eksosmanifold og downpipe som passer 2,0 i en 147... Det er jo litt høydeforskjell på motorene, og sikkert forskjeller på 147 og 166. Det er også et spørsmål om drivakslene er bolt-on på en motor fra 166... Må grave litt i dette... En 1,8 fra 156 er nok et lettere bytte, vil jeg anta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
51 minutter siden, Giulietta-Sprint skrev:

Har motorer fra 156 stående. Kontaktes enklest på 9177 ni 713

Østfold  

mvh Robert

Det høres bra ut! Tar kontakt med deg i morgen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 timer siden, 124AC skrev:

Det høres bra ut! Tar kontakt med deg i morgen!

Litt mye uventet stress i dag. Ringer i morgen i stedet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av [email protected]
      Trenger tegninger av det elektriske anlegget i en 156 Ts
      Kjøpte en workshop manual på ebay men får ikkje den til. 
      Sliter med ledninger som går fra "burene" over de vanlige sikringene og opp til tenning, turteller, speedometer osv
      Noen som kan legge ut disse her så blir eg veldig glad😃
    • Av Chirm
      Bilen ble kjøpt i Juni '18, emne startet Januar '19

Ny innkjøp av 916 GTV etter å ha eid en 939 Berlina i nesten ett år. Den driftsikre bilen ble litt kjedelig å skru på, så ett mindre prosjekt ble sett på. Bud gitt og bud godtatt. Lykkelig eier av 916 GTV med 2.0l TS motor. 
      Bilen er tidligere eiet og ble tatt inn av en >entusiast< som har brukt tid og midler på bilen. Det er ett eksemplar med godt potensiale og godt vedlikehold i de tidligere årene før den siden har blitt litt forsømt. Den er omtalt her inne ved flere anledninger tidligere og nå er det min tur til å ta over stafettpinnen. Lite skulle jeg vite at det ble mange hindre å hoppe over... 

Planen var å ta med bilen hjem, bytte reg.reim og kjøre den på PKK før jeg utrede de feilene der. Bilen ble kjøpt med motorstyringslampe som lyste, airbag lyste, og reg.reim skifte som burde ha hvert gjort. Airbag lampen viste jeg til å være en vanlig feil ved 916 litt uti årene sine. Kjapp rens av ledninger under begge stolene så skulle dette være i orden i følge britiske forum. Gleden var stor da det var en ting enkelt fikset, og billig. 😍 Kjenning med OBD leser som slettet denne for meg. Samt fikk lest ut at feilkoden på motorstyringen som var en defekt "phase" sensor som sitter på den ene kamakselen. 

Bare kort tid etterpå så hentet jeg noen GTA felger da de hjulene som sto på ved kjøp var 5x100 med slingrebolter og biltema spacere. GTA felgene var dessverre bare lånt og måtte leveres tilbake etter at jeg var ferdig med å kjøre på Minne treffet jeg hadde satt av tid til. Treffet var strålende i form av oppmøte med noen kjente og mange ukjente ansikt. Fikk mye skryt for eksosen som passer bilen meget godt (Kommer tilbake til denne siden) Og ble tilogmed spurt om det var V6 ved ankomst. På treffet ble det en spennende tur med mange fine svinger og gode lyder fra både egen og andres biler. Jeg hoppet av siste delen av dagen da jeg var nødt til å sette kursen mot en slektning mens jeg enda hadde tid igjen på prøveskiltene jeg hadde lånt for dagen. Eni i-Sint olje ble hentet og en kort prat ble avlagt.
      MEN DA! 
      ... jeg startet bilen hos slektningen så kom det en voldsom kakling fra motorrommet, men jeg klarte ikke helt å sette spissen på hva det var. Lyden var som ett løst varmskjold, men den gikk i takt med motoren. Økt turtall, økt tempo med lik takt. Jeg sjekket motorrommet og ser ingenting. Har oljetrykk og bilen kjennes helt normal ut, unntatt lyden. Jeg kjører noen få km før bilen skrur seg av seg selv, og uten å stresse for mye bestilte jeg bare berging istedenfor å klundre langs veien.

Vel hjemme med bilen finner jeg ikke ut av årsaken med det første og får mye hjelp av KARN på facebook. En som er aktiv i Alfa miljøet tilbyr å komme å titte litt, og høre. Samt demontere det vi kommer frem til i håp om å finne ett tydelig tegn eller svar på hva som galt. Tennplugger blir tatt ut, kompresjon sjekket og oljen silt igjennom mammas gode gamle sikt. (Ja, hun ble mektig oppgitt. Hvertfall når hun ikke fikk en ny en før over ett halvt år senere 😂) Jeg spurte om eieren ville ta regningen på verksted om det var noe annet enn reg.reim som var årsaken, noe han ikke ønsket. Ble dog tilbudt og heve kjøpet, men jeg er glad jeg lot være. For jeg hadde og har veldig lyst til å ha denne bilen på skilter, på veien. Der den hører hjemme. Jeg fikk lov av tidligere eier å kjøre en del undersøkelser selv i form av demontering. (Spurte i tilfelle jeg ønsket å heve kjøp.) i håp om at begge parter skulle få slippe unna store regninger og krangler. Jeg blir omsider tipset om ett lokalt verksted som kan bistå med å få motoren i gang igjen. Tar kontakt og vi blir enige om at jeg tar ut motor og leverer den dit for demontering. Etter videre undersøkelser er dommen hard. 

Rådebank. Skikkelig. Glad jeg ikke kjørte lengre enn jeg endte opp med, men skadene er allerede skjedd... Stempel, råde og veiv må byttes er det første jeg hører. Med enda mer god hjelp fra lokale medlemmer i KARN blir en  2.0l TS 156 donormotor oppdrevet i en bil som har gitt opp kampen mot rust. Det viser seg at vi har lik motorkode og jobben med å hente den motoren og demontere begge har begynt. Jobben er stor, men blir gjennomført på en skikkelig måte! 
      Legger fortløpende til en del bilder. 

Alt av motor blir gjort i samarbeid med Madness Power, link til facebook her.
      Plan for bilen: alt med [x] er gjennomført.
      - [x]Demontert 323.01 motor i en 156 donorbil.
      - [x]Demontert 323.01 motor fra GTV'en.
      - [x]Demontert bremseklaver rundt om.
      - [x]Plane blokka.
      - [x]Slipt ventiler og frest ventilseter.
      - [x]Honing av sylindervegger.
      - [x]Fjerning av balanseaksler.
      - [x]Tette oljekanalen til balanseakslene.
      - Balansering av veiv.
      - Fullføre oppbygging av 323.01 motor.
      - Lakkere og montere ferdig bremseklaver. 
      - Montere, tilpasse og lakkere opp cup-kit
      - Lakkere og montere Ronal felger.
      - Bytte ut foringer med powerflex på sikt.
      - Bytte interiør fra hvit til sort, eventuelt rødt.
      - Friske opp deler i motorrom og lignende.

Følg med videre! Skal legge ut flere bilder og enda mer beskrivelse. 
       - Chirm

• Av Espen GH
      Hei.
      Mistet nettopp svigerfar som var en Alfa Romeo entusiast. Har 2 biler som vi ønsker å selge. Er oppriktige og sier at vi ikke har noe veldig med kunnskap knyttet opp mot Alfa. Ønsker en ryddig handel.
      Om noen ønsker å kjøpe disse bilene, så vil vi kunne komme frem til en samlet god pris. Regner med at den som er interessert er behjelpelig med å komme frem til en pris som er minnelig for begge parter.

Har ikke for mye informasjon på bilene akkurat nå, men vet at det finnes permer på dem, som etter all sannsynlighet kan gi noen svar. 166 var bruksbil.

Bilene står i Stavanger regionen.

Ta kontakt dersom interessant. Kun seriøse henvendelser.
      PS. Gi beskjed dersom jeg ikke har trådd frem i tråd med forumets retningslinjer. Ny bruker for anledningen....

• Av 124AC
      Noen som har en coil med tilhørende plugghetter/pluggledning til TS motor av typen 147/156? Helst i eller i nærheten av Oslo. 
      Atle
      90558013