Gå til innhold

Recommended Posts

En kjapp kikk i stallen - og blant sovende dyr ser jeg en GTV6 med sprukket spoiler, en Nuovo Giulietta med istykkerslått spoiler under høyre grøftelys, en 75 med bakfanger i.... tårene renner 😫

Jeg har tidligere plastsveiset med loddebolt, løst opp bruddområder i aceton, limt med dertil egnet to-komponent plastlim - og joda, visst fa... funker det, men viten om at et eller annet sted i brekkasjeområdet er det ett eller flere felt som ikke er fysisk reparert har gjort meg nærrvøz.

Så - en eller annen dag her på nyåret lot jeg min halvfete kropp seg slepe langsetter hyllene hos verdens beste butikk for "menn uten allsidig fritid" - and the winner is Biltema 😁👏 Der, i hyllene for Bil 1 -10 lå vidunderverktøyet og brettet seg ut i sin pure glans: en stiftepistol?!? WTF - en stiftepistol til reparasjon av plast? Artikkelnummer 19-1621 til kr 1.199,-.

Jeg leste, studerte, sjekket formen på alle de ulike stifttypene. Dette kunne jaggu ha noe for seg...

IMG_3130.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom min bankkonto forteller at jeg tilhører den delen av befolkningen som har "råd" til å kjøpe billig stæsj, så horet jeg meg østover og bestillte til 1/3 av Biltema-pris. Denne...

IMG_3131.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorvidt min allerede innkjøpte loddepistol på 100w kunne vært en fullgod erstatning vet jeg ikke. Muligens går 100w som ildrød kniv i smør. Utformingen av stifte-festet der i tuppen er jo ganske lik, men effekten skremmer. Litt kjipt å smelte seg gjennom...

IMG_3132.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så nå venter jeg på pakke fra Hong'King-kong og gir meg selv "10 likes". 😁👏

Tror jaggu ta meg f... at jeg endelig får fikset kåpa på FJ'en og huven på V'maxen. Life is good!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tilsvarende på jobben, det fungerer på nesten all plast. Tips kan være lurt å ha den tredje hånda klar med blåsepistolen for noe raskere nedkjøling ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, porka racing skrev:

Har tilsvarende på jobben, det fungerer på nesten all plast. Tips kan være lurt å ha den tredje hånda klar med blåsepistolen for noe raskere nedkjøling ;) 

Javisst - lurt tips - og spesielt hvis det man limer står i spenn. Da kan den varme stiften gli i plasten som varm kniv i smør. Det blir en jobb i shorts - og parat blåsepistol 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne rimelige på ebay til et par hundre kroner, og fungerte helt strålende, og vel så bra som den vi hadde fra Wurth tidligere på gammeljobben. Frontfangeren til GT`en ble hel igjen 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Han5y skrev:

Jeg kjøpte denne rimelige på ebay til et par hundre kroner, og fungerte helt strålende, og vel så bra som den vi hadde fra Wurth tidligere på gammeljobben. Frontfangeren til GT`en ble hel igjen 🙂

Oppløftende tilbakemelding 👍 ... supert!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det, glassfiber reagerer ganske anderledes på varme og vil ikke smelte på samme måte.. Der må man nok kutte og legge nytt. 

På videoene ser det ut som de legger vaierene med størst buer feil vei? Hvis de legger de langs sprekken ville de vel gi mer styrke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 7.2.2019 den 15.02, panzhar skrev:

Vil dette fungere på glassfiber?

Jeg har ikke fått dingsen ennå, men kjørte en test med binders og gassvarmer.

Varm binders i plast smelter "seg inn". Jeg lukket bindersen i plasten ved å glatte over med varmt skrujern.

Varm binders i glassfiber brenner opp glassfiberen; bindersen blir liggende uten særlig kontakt med glassfiberen/polyesteret. Det er umulig/vanskelig å glatte over med gjenværende glassfiber.

Så svaret fra et garasjemekkerståsted er at det fungerer godt i plast, men tilnærmet umulig i glassfiber.

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er god. Takk skal du ha. Plasten i glassfiber er nok ikke en termoplast, nei. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 timer siden, panzhar skrev:

Den er god. Takk skal du ha. Plasten i glassfiber er nok ikke en termoplast, nei. 

Glassfiber brukes med herdeplaster, polyester eller epoxy.

De kan ikke smeltes og formes på nytt, men kan jo stort sett repareres med samme materialer med godt resultat. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Risk
      Selger spoiler til 164 . Kr 2000, -    må lakeres .