Gå til innhold
Chris

2600 Sprint 1964

Recommended Posts

Hei Fiffen

Jeg kjøper olje basert lakk hos lakkforhandler som er herder i, ikke alle farger som er mulig å få i det lengre, men da løses det med å bruke klarlakk på toppen, den er kun å få som oljebasert en så lenge.

Jeg har hatt flere "ordentlige" lakk sprøyter før, men sist så kjøpe jeg en hos Biltema til rundt 500,- med overliggende kopp, tror dysen er 1.5 mm. 

Som grunn arbeid bruker jeg mellom 360 og 500 korning til slutt sliping, på metalic bør en kanskje bruke enda finere papir, 800 korning.

Jeg vannsliper alltid, tror dette er gammeldags, 😉

Legger på en del strøk med lakk, 4-5 for å ha litt å slipe på når jeg skal blanke det opp.

Unngå å få sig i lakk, dette er mye arbeid å slipe bort, heller litt appelsin i lakken 😉

Når lakken har tørket 1 ukes tid vannsliper jeg med 1200 korning først, gjerne ved bruk av slipekloss på store flater, men ikke på kanter der det er lett å slipe igjennom, deretter vannsliper jeg med 2500 korning , når jeg har fått lakken rimelig "flat" går jeg på med maskin og rubbing compound , gjerne en litt grov først, så en finere til finish , og deretter har jeg voks på , jeg blir i hvert fall fornøyd med resultatet, og overganger mellom gammel og ny lakk kan en få veldig bra om fargen er lik.

Viktig å ikke sprøyte overgangene så veldig bred, da er det ikke så lett å få det fint, se bilde hvordan jeg gjør det ved maskering, på denne måten får jeg en overgang som det er tykk lakk på slik at jeg har litt å slipe på. 

de 2 bildene viser før og etter slip/rubb .

PÅ overganger ny / gammel lakk må det alltid være ca 5 cm der det ikke er grunning under den nye lakken eller så er faren stor for at du får en fin grå stripe i overgangen , noe de fleste ikke liker 😉

Kompressor trykk er ca 2-3 bar. 

Kjør på ! Husk selvgjort er velgjort 😉 

Var dette forståelig ? dette er amatør utgaven... 😉

/ Chris

IMG_0731.JPG

IMG_0758.JPG

Endret av Chris

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen

Fredag fikk jeg en ny års  julepakke i posten fra Landmann, takk ;) meget hyggelig lesing !

Nå begynner det å nærme seg EU-kontroll , som sikkert alle har fått med seg så har jeg laget tråden i ettertid av alt jeg har utført 😉

Nye dekk må til, fra selveste  Michelin i 165-400 utgave, disse bilene har altså millimeter felger så ikke så mye dekk å velge i, jeg kjøpte mine hos Longstone tyres i England, besøkte forøvrig de i 2007 når jeg var på ferie tur, den gangen kjøpte jeg et sett Pirelli Cinturato 175/70-15 til min Giulietta 750.

Før montering av nye dekk ble felgene klargjort og lakkert grå på baksiden og sølv met med klarlakk få forsiden, meget pent 😉

Som dere sikkert ser på noen av bildene så skinner det en nydelig vårsol , forhåpentligvis er den like om hjørne her på disse trakter 😉  

IMG_1727.JPG

IMG_1728.JPG

IMG_1729.JPG

IMG_1743.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 11.1.2019 den 13.46, Chris skrev:

Kompressor trykk er ca 2-3 bar. 

Kjør på ! Husk selvgjort er velgjort 😉 

Var dette forståelig ? dette er amatør utgaven... 😉

/ Chris

Hvordan ser garasjen ut etter en slik lakkering Chris? Ser ikkje ut som du har dekket til noe særlig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Espen ?

Jeg har de meste i en hylle helt bak som jeg legger gamle laken over, og så har jeg porten åpen samt vinduene i bakkant, på denne bilen er det kun farge og med lavt trykk støver det ikke så mye, men klarlakk der blir det helt tåke ;-(

Om du har andre biler inne må det dekkes godt med laken eller annet.

Felgene har jeg lakkert på jobben der vi har en liten lakk boks

Chris

Endret av Chris

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene ble "übershiny" 😁👏

- men er lakken så hard/seig at den ikke slår sprekker over festeørene når du setter på og demonterer felgkapslene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
43 minutter siden, Landmann skrev:

Felgene ble "übershiny" 😁👏

- men er lakken så hard/seig at den ikke slår sprekker over festeørene når du setter på og demonterer felgkapslene?

Den skaller litt, men det er jo ikke synlig, har litt grease på også :)

Jeg kom ikke ned i hovedveien før jeg mista første kapsel ;.) ( viste det seg) men naboen kom med den en uke seinere , den lå ved postkassen 😉 da fant jeg ut jeg måtte stramme kapslene godt 😉

Endret av Chris

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Chris skrev:

Hei Espen ?

Jeg har de meste i en hylle helt bak som jeg legger gamle laken over, og så har jeg porten åpen samt vinduene i bakkant, på denne bilen er det kun farge og med lavt trykk støver det ikke så mye, men klarlakk der blir det helt tåke ;-(

Om du har andre biler inne må det dekkes godt med laken eller annet.

Felgene har jeg lakkert på jobben der vi har en liten lakk boks

Chris

Fordel med å bu der du bur 😃 trur ikkje den løsningen hadde blitt populær hos meg. 

Espen 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Lien97
      Selger min trofaste 2002 Alfa Romeo 166 til fordel for kjøp av leilighet. Dette er den siste utgaven av serie 1 166, utstyrt med 2.0 twinspark 16v (150hk) og 6-trinns manuell girkasse.
      Bilen har fått full overhaling av bakstilling, med nye foringer, kulelager,  stag, fjærer og dempere for ca. 15 000 km siden. Bilen står på eibach senkefjærer (senker 15mm), og har blitt testkjørt og godkjent hos biltilsynet. Selvsagt er det også gjort en 4 hjulskontroll i sammenheng med dette. Luftfilter, pollenfilter og oljefilter ble byttet i sommer. Det er også helt nye sommerdekk på 18" felger,  og 1 sesong gamle vinterdekk på originale 16" felger
      Bilen framstår som hel og pen og er 99% rustfri. Bilen har hovedsakelig levd på landsbygda og er derfor godt skjermet for salting. Lakken er blank og fin, men har litt steinsprutskader på panseret. Ellers er det en liten fargeforskjell på venstre framskjerm, siden denne har vært lakkert opp igjen av forrige eier. 
      Bilen har mye utstyr som elektrisk justerbare momo skinnseter, CD veksler, originalt stereoannlegg (med kjempelyd) og integrert skjerm i midtkonsoll. 
      Økonomisk i drift med bare 0.55 på mila (hvis du kjører veeeeldig pent). 
      Spør etter 38 000kr for bilen, men jeg er åpen for bud
      Bilen kan sees og prøvekjøres i Trondheim eller på Lesja i Gudbrandsdalen for de som er interessert. 
      (bildene er tatt i sommer) 

• Av Vidar Berg-Hansen
      Sprek GTV selges rimelig.
      Der er lakkfeil på panser. Bilen ble hellakkert i fjor men panser er av glassfiber og det er det noen steder feil i lakken. Nytt innvendig tak er kjøpt inn men ikke montert. Førersete er litt skjevt og må fikses på. Selges pga handikap med å komme inn/ut av bilen. Bilen fungerer svært godt.
      e-post: Vidar.vbh(@) Gmail . Com
      tel: 47886212

• Av Prebenn
      Hei. Har da fått en stygg skade i vinylen på bakdøra i det verktøykofferten fløy inni døra pga. måtte nødbremse for en trailer som pressa seg inn i ei rundkjøring.
      Uansett, fikk tilbud på reparasjon av vinylen, men da 2000,- hos Quickcarfix, tenker da heller på å kjøpe ett nytt dørpanel, men finner ingen med det brune skinnpanelet. trenger da å finne ut om det lar seg gjøre å ta løs dette og bytte over til nytt panel?
    • Av eriask
      Heisann.
      Jeg har en Alfa Romeo Mito QV 2011 modell. 
      Har hatt den i litt over et år nå og er veldig fornøyd med bilen 👍 En liten og sportslig bil som går mer enn bra nok 👌
      Men nå i det siste har den begynt å "hoste/hoppe" ved fukt gasspåfrag i 2 og 3 gir (går helt fint i 1 gir) Det virker som at motoren mister kraften i 1 hundredeles sekund.
      Bilen går helt fint til vanlig og dette merkes bsre i situasjoner når jeg skal "leke" meg eller skal fort opp i fart. Men er jo selvsagt irriterende at alt ikke virker som det skal. 
      Mulig noen av dysene må byttes? Eller det er en feil med gasspedalen? 
      Alt av servicer er fulgt og bilen ellers er helt nydelig.
    • Av AUTO ITAL
      Vi kan levere felger til din Giulia og Stelvio i 18" og 19"
      Introduksjonstilbud med bestilling av felger innen 1 oktober 2017

Giulia felgene er i 5*110 med ET 34 i 8x19" 
      eller 
      Giulia felgene er i 5*110 med ET 33 i 9x19" 
      Kjøp 4x i 8x19 eller 2x av hver for bredere felger bak
      Stelvio felgene er i 5*110 med ET 34 i 8x19" 

Giulia/Stelvio 19" pakke med fire felger i antracit kr 14800,-

Giulia/Stelvio 18" Pakkepris med fire felger 
      fra kr 13400,-

Giulia felgene er i 5*110 med ET 33 i 8x18"