Gå til innhold
Chris

2600 Sprint 1964

Recommended Posts

Hei

Ser at vi kanskje må poste litt her inne slik at ikke forumet forsvinner og blir overtatt av Facebook.

I 2016 kjøpte jeg litt tilfeldig en 2600 usett fra Tromsø , bilen hadde stått i ro siden ca 2003, den kom til Norge fra Nederland ca 1995.

Litt tilfeldig siden jeg en del år før via et Engelsk forum for Fiat hadde noen spørsmål som ble besvart av en kar i fra Tromsø, og som vanlig når en blir kjent med noen på nettet med samme interesse så ble bilparken diskutert.

Sånn litt ut av ingenting fikk jeg en mail fra Tromsøkaren om at en kompis av han hadde en 60 talls Alfa han ville selge, dette viste seg å være Sprinten, jeg var int den gang, men det strandet litt på selges tilbakemelding pga av hus oppussing, da jeg en del år seinere var i markedet for et nytt prosjekt dukket Sprinten opp i bakhodet mitt igjen, etter litt leiting fant jeg en gammel mail til eier og fikk kontakt, denne gangen måtte han bli kvitt bilen pga av flytting så en deal ble gjort, en liten detalj gjenstod, transport til Bergen, siden den ikke gikk å kjøre ville ikke Hurtigruten ta den , men fikk kontakt med en kar via Nimber og bilen kom til Os i slutten av Mai 2016 etter en rundtur i Norge 😉

Legger ved noen bilder fra starten, flere kommer etter hvert

Mvh Chris

image3.JPG

image4.JPG

image5.JPG

image6.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk kjære alfagud for at du vekker til live et døende forum! Dette vil jeg vite mer om! Hva er gjort siden, hvordan ser den ut nå, hva er planen? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, planen var fra starten og ikke ta alt, jeg ville ha den på veien med solid teknikk og reparert det som kunne repareres og ikke byttes med uoriginale deler.

Det ble funnet en del godt kamuflert rust, men alt lå i bunn, front/bakplate og nedre del dører slik at med kun lakkering av nedre deler skulle dette kunne blendes inn ganske greit.

Mer kommer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som vanlig starter jeg i et hjørne, i dette tilfellet v forskjem mot front plate og jobbet meg rundt bilen uten å vite hvor mye mer rust det egentlig var på bilen, veldig viktig med god psyke når en har kjøpt bil med rust for å holde gleden oppe under sveisingen, ingen vits å gå bananas med skrujern og vinkelkutter på alle steder det ser dodgy ut for deretter å deppe ;(

/ Chris

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et par bilder til, jeg har en video med lyd etter jeg fikk start på motor, men dessverre for stor til å legge ut her, eller vet noen om et triks for å få den ut ?

Chris

IMG_1237.JPG

IMG_1238.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg snutten ut på youtube, og hak/huk av for at du bare deler den med de som har tilgang til linken. Da kan du lime inn linken til youtube filmen din her. Til vår store glede og forlystelse!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig! 

Syns siderutene ser veldig like ut som på Giulia GT? er de like eller ser det bare sånn ut?

Ser ut som du har formet plater før! har du engelsk hjul? hammer og tålmodighet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Chris skrev:

...og bilen kom til Os i slutten av Mai 2016 etter en rundtur i Norge 😉

Det er nesten så jeg vil vedde noen kroner på at du ikke hadde bilen i hende før de første dager i juni 2016.

Natt til 1. juni møtte jeg ekvipasjen på tur sydover langsetter E6 i Nordland fylke, på høyde med Hemnesberget. Jeg kom da fra Oslo i sedvanlig kjøring-i-ett-med-RedBull-i-magesekken og med to motorsykler på lasteplanet på en eskeny VW (fyscchda). Om lag i 03-tiden (eller var det 04? - altså kort tid etter møtet med Sprinten på en bilfrakter) ble jeg stoppet av politiet i en dokumentkontroll. Etter å ha småsludret litt spurte jeg om de hadde stoppet ekvipasjen - noe de bekreftet. Polititjenestemennene fortalte at bilen var hentet i Tromsø - og var på tur sydover 🙂

Årsaken til at jeg kjente igjen bilen var fordi Mr Van der Poel noen år tidligere hadde latt mine klamme hender tafse på bilen der i garasjen. Dersom du en gang om sommeren 2016 så at et stykke lakk var brukket løs i karosserienden under støtfangeren bak så er jeg synderen 😏

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øhh... kanskje må jeg innrømme at tafsingen nesten endte i #metoo 😊 og senere nesten kjærlighet. Mens jeg klødde meg en viss plass, så leste jeg meg opp...

Uansett: dersom du ikke har denne boka - så sender jeg den til deg som julegave 👍

IMG_3079.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Forzaalfa : vet ikke om de er like men skal se etter når jeg har Giuliaen i nærheten, jeg har ikke Engelsk hjul , bruker hammer og halv mykt underlag, så kutter jeg og former til for så å sveise sammen og banke enda mer 😉 har hatt en del rust sveising men er ingen proff.

Skal prøve å legge ut filmsnutt på youtube.

Landmann: du har nok rett, husket ikke helt tidspunktet, kanskje det var 12 juni.. er nok den bilen du har sett, var Van der Pool sin før, boken hadde vært spennende å lese, men jeg kan betale for den,

Sillyspeed, ja trippel to trinns  Solex, altså ikke dobble forgassere, 2 og 2 sylindre har felles innsug, andre spjeldet åpner på vakum.

Her er biten litt nærmere ferdig, og 2 bilder  på vei på plass:

IMG_1374.JPG

IMG_1375.JPG

IMG_1281.JPG

IMG_1282.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har et Esab 150 som funker veldig fint synes jeg, eller så har jeg ikke så mye karosseri utstyr, diverse hammere og mothold, har en fillepose jeg banker litt form i platene, så har jeg en liten  plateknekker.

Trenger jeg å knekke større ting så kjenner jeg noen som kan gjøre det, slik som dørbunnene og dørplatene på 2600, går kanskje ikke å se men nedre dørplate ble laget med kant som ble banket rundt dør rammen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, Chris skrev:

Hei

Jeg har et Esab 150 som funker veldig fint synes jeg, eller så har jeg ikke så mye karosseri utstyr, diverse hammere og mothold, har en fillepose jeg banker litt form i platene, så har jeg en liten  plateknekker.

Trenger jeg å knekke større ting så kjenner jeg noen som kan gjøre det, slik som dørbunnene og dørplatene på 2600, går kanskje ikke å se men nedre dørplate ble laget med kant som ble banket rundt dør rammen.

Har en liten Esab pinneapparat som jeg er ille glad i, bruker sånne tynne elektroder og det går fint til litt grovere arbeid. Men ellers bruker jeg ett ukjent (deksel mangler) apparat med fluss tråd for å punkte med. Tenker du bruker gass vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Lien97
      Selger min trofaste 2002 Alfa Romeo 166 til fordel for kjøp av leilighet. Dette er den siste utgaven av serie 1 166, utstyrt med 2.0 twinspark 16v (150hk) og 6-trinns manuell girkasse.
      Bilen har fått full overhaling av bakstilling, med nye foringer, kulelager,  stag, fjærer og dempere for ca. 15 000 km siden. Bilen står på eibach senkefjærer (senker 15mm), og har blitt testkjørt og godkjent hos biltilsynet. Selvsagt er det også gjort en 4 hjulskontroll i sammenheng med dette. Luftfilter, pollenfilter og oljefilter ble byttet i sommer. Det er også helt nye sommerdekk på 18" felger,  og 1 sesong gamle vinterdekk på originale 16" felger
      Bilen framstår som hel og pen og er 99% rustfri. Bilen har hovedsakelig levd på landsbygda og er derfor godt skjermet for salting. Lakken er blank og fin, men har litt steinsprutskader på panseret. Ellers er det en liten fargeforskjell på venstre framskjerm, siden denne har vært lakkert opp igjen av forrige eier. 
      Bilen har mye utstyr som elektrisk justerbare momo skinnseter, CD veksler, originalt stereoannlegg (med kjempelyd) og integrert skjerm i midtkonsoll. 
      Økonomisk i drift med bare 0.55 på mila (hvis du kjører veeeeldig pent). 
      Spør etter 38 000kr for bilen, men jeg er åpen for bud
      Bilen kan sees og prøvekjøres i Trondheim eller på Lesja i Gudbrandsdalen for de som er interessert. 
      (bildene er tatt i sommer) 

• Av Vidar Berg-Hansen
      Sprek GTV selges rimelig.
      Der er lakkfeil på panser. Bilen ble hellakkert i fjor men panser er av glassfiber og det er det noen steder feil i lakken. Nytt innvendig tak er kjøpt inn men ikke montert. Førersete er litt skjevt og må fikses på. Selges pga handikap med å komme inn/ut av bilen. Bilen fungerer svært godt.
      e-post: Vidar.vbh(@) Gmail . Com
      tel: 47886212

• Av Prebenn
      Hei. Har da fått en stygg skade i vinylen på bakdøra i det verktøykofferten fløy inni døra pga. måtte nødbremse for en trailer som pressa seg inn i ei rundkjøring.
      Uansett, fikk tilbud på reparasjon av vinylen, men da 2000,- hos Quickcarfix, tenker da heller på å kjøpe ett nytt dørpanel, men finner ingen med det brune skinnpanelet. trenger da å finne ut om det lar seg gjøre å ta løs dette og bytte over til nytt panel?
    • Av eriask
      Heisann.
      Jeg har en Alfa Romeo Mito QV 2011 modell. 
      Har hatt den i litt over et år nå og er veldig fornøyd med bilen 👍 En liten og sportslig bil som går mer enn bra nok 👌
      Men nå i det siste har den begynt å "hoste/hoppe" ved fukt gasspåfrag i 2 og 3 gir (går helt fint i 1 gir) Det virker som at motoren mister kraften i 1 hundredeles sekund.
      Bilen går helt fint til vanlig og dette merkes bsre i situasjoner når jeg skal "leke" meg eller skal fort opp i fart. Men er jo selvsagt irriterende at alt ikke virker som det skal. 
      Mulig noen av dysene må byttes? Eller det er en feil med gasspedalen? 
      Alt av servicer er fulgt og bilen ellers er helt nydelig.
    • Av AUTO ITAL
      Vi kan levere felger til din Giulia og Stelvio i 18" og 19"
      Introduksjonstilbud med bestilling av felger innen 1 oktober 2017

Giulia felgene er i 5*110 med ET 34 i 8x19" 
      eller 
      Giulia felgene er i 5*110 med ET 33 i 9x19" 
      Kjøp 4x i 8x19 eller 2x av hver for bredere felger bak
      Stelvio felgene er i 5*110 med ET 34 i 8x19" 

Giulia/Stelvio 19" pakke med fire felger i antracit kr 14800,-

Giulia/Stelvio 18" Pakkepris med fire felger 
      fra kr 13400,-

Giulia felgene er i 5*110 med ET 33 i 8x18"