Gå til innhold
paalw

Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

Recommended Posts

Takk for tipset Arvid, visst var det det. Enklere enn jeg hadde trodd :)

6honj8nh.jpg

Ellers så har jeg fått det jeg trenger av deler, så da er det bare å gyve på videre etter helgen og håpe på det beste 😛

o2gsLsRh.jpg 

En ting til. På kamdekselet er det rester av noe silikonaktig sort pakningstetter eller lignende fra tiligere. Er det noe som løser opp dette enkelt? Ikke så lett å få av, spesielt ikke nede i rillen som dere ser på bildet:

MrzRkZeh.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan prøve med silikonfjerner - selges hos de fleste byggvare butikker. Eller aceton ? Uansett vil det ta litt tid å løse opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn en gammel tannbørste som du klipper hodet av, og lag deg en tilpasset plast-skrape.

En ting er løsemidler, men ingenting er som elbow grease :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg gjort litt i dag. Fikk satt motor til TDC og satt på kamlåsene. Løsna deretter strammer, og fikk av reima, fjernet kamdrevene og løpehjulene og strammeren. Slapp ut 4L kjølevæske i en beholder, ca 1L på gulvet og ca 1L på meg selv?🤣 Så ut med vannpumpen. Etter litt rengjøringer av deler og overflater til pakninger er jeg nå klar til å begynne montering igjen. Har også vasket boltene til vannpumpe + diverse småtteri i ultralydvaskeren.

Må si at det er en rimelig plundrete jobb å demontere alt dette på siden av motoren, det er TRANGT! Men det går etter litt knoting og såre knokler...Totalt effektiv tidsforbruk til nå er vel ca 7-8 timer. Litt bilder fra dagens økt. 

hiWffuFh.jpg

U5C78jeh.jpg

PV8uMeUh.jpg

QnopRvUh.jpg

2Ge8E10h.jpg

nTHCPzUh.jpg

21qcQvKh.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasket boltene til vannpumpa samt en del andre bolter. For å være ærlig så synes jeg ikke ultralyd funker så bra som jeg hadde håpet på. Hadde trodd det skulle være mer effektivt. Har dessverre ingen før/etter bilder nå, skal se om jeg får ordnet det ved en senere anledning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
33 minutter siden, paalw skrev:

Vasket boltene til vannpumpa samt en del andre bolter. For å være ærlig så synes jeg ikke ultralyd funker så bra som jeg hadde håpet på. Hadde trodd det skulle være mer effektivt. Har dessverre ingen før/etter bilder nå, skal se om jeg får ordnet det ved en senere anledning.

Ultralyd er effektivt, men det kommer an på rensevæsken du bruker. Hva bruker du? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv litt ulike midler fra skapet:

Sitronsyre og zalo (generell rens) 

Aceton (avfetting) 

Diesel eller whitesprit (avfetting) 

Hvit eddik (rust) 

Pass på øyne og hender.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, paalw skrev:

Min erfaring med ultralydvasker begrenser seg i hovedsak til forgassere. Jeg har prøvd større ting, men lærdommen er: Kan du jørra de' reinnt med børste og fingra - så bruk børste og fingra!

Ultralyd kan gjøres til en tidkrevende prosess. Tidsaspektet kan forkortes med varm væske og tilsatte luriumer i væsken.

På forgassere (og likeså innsprøytningsdyser) er det umulig å komme til med fingre og børste. Der er det også etterhvert kommet avleiringer som både hindrer i kanaler og hindrer forstøving i dyser. Der er ultralydvaskeren i sitt ess/ass. "Bølgene" slår løs avleiringer.

Skulle jeg gjort ren bolter etc så hadde jeg påny gjort det jeg har erfart:

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man fjerne rust effektivt må man enten kjøpe lurium på flaske, eller få tak i fosforsyre eller saltsyre med inhibitor. Vi bruker dette på laben, og det funker. 

Nok avsporing :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive