Gå til innhold
paalw

Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

Recommended Posts

Hei der, 

Ny på forumet for 2. gang, jeg hadde tidligere en 2001 Alfa 166 2.5 V6, og meldte meg inn i forumet i 2011. Men da jeg nå skulle logge inn igjen så var det tydeligvis foretatt en opprydding de siste årene, så da måtte jeg registrere meg på nytt. Men nok om det :)

Jeg har importert en 156 GTA, som jeg skal bytte registerreim og vannpumpe etc på. Jeg har byttet regreim på et par gamle Porscher før, men aldri Alfa. Men etter hva jeg leser så virker det som en kurant jobb.

Jeg lurer på om det er noen som har noen tips om hvor jeg bør kjøpe deler, og om det finnes noe form for komplett kit med alt man trenger, inkludert pakninger til vannpumpe, nye bolter, pakninger til kamdeksel og plugger etc?

Slik jeg har forstått det så trenger jeg også kamlåser til 3.2 motoren samt et DTI instrument og en holder til dette. Trenger jeg svinghjullås til denne jobben? Er det kanskje noen her som har disse spesialverktøyene og kunne være behjelpelig med å låne de bort mot et vederlag?

Bilen jeg har har jeg importert selv, og kommer til salgs når jeg har fått byttet kamrem etc, hvis noen her skulle være interessert i noe sånt. Rød/Sort gått 84000km. Bytter også bensinpumpe da den lekker noe, og har allerede byttet nedre og øvre bærearm foran begge sider, en drivakselmansjett, 4-hjulskontroll samt termostat. Så nå begynner det å bli på stell. Har også byttet lykter foran, da bilen er importert fra Japan. Aldri vinterkjørt og ikke en eneste rusten skrue under. Et par bilder er vel også moro å se.

d8KUdWwh.jpg

5dlDw3vh.jpg

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det, den er veldig fin alderen tatt i betraktning. Under ser den jo nesten ikke ut til å ha vært kjørt i regnvær engang :)

Hvis det er interesse for det så kan jeg godt dokumentere regreimjobben med bilder og framgang, og eventuelle utfordringer jeg møter på underveis. Men aller først trenger jeg deler og utstyr i hus :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hærlig!!!!

Har vel skifta reim på 7-8 V6er,alltid kjøpt komplett sett inkludert vannpumpe og hjul.Som regel har det vore inkl pakning og skruer til vannpumpe,dog aldri pakninger til kamaksler.Vil du bytte dei må du nok bestille utenom.Personelig har eg aldri bytta dei og aldri hatt noen lekkasje der heller.

Levenrandører har vore EB-spares,reservedeler24 samt meca,bare å søke rundt.

Som du skriv må du nok ha egne kamlåser til GTA,ellers er nok alt likt.Svinghjulslås har aldri eg brukt,men sikkert ikkje dumt hvis du har.Når du er i gang hadde eg bytta pluggene samtidig då plenumet er av og du har lett tilgang til det.

Ellers så kan veivakselbolten sitta godt,eg skaffa meg ein skikkelig lufttrekker så nå går det lett,har du ikkje det må du kansje til med litt varme(Personlig ikkje så glad i flammer der,men veit mange bruker varme).Kamakslingene kan også sitta litt,men har alltid klart å slå/kile dei av for min del.

Det er jævlig trangt i ein 156,så regna med ein dags jobb her,ellers har du nok kontroll så lenge du har klokke og låser,Lykke til jobben og med den flotte bilen.Om 5-10år er nok prisene gått kraftig opp her,med biler som ser så fine ut med den km standen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Multiair skrev:

dog aldri pakninger til kamaksler.Vil du bytte dei må du nok bestille utenom.Personelig har eg aldri bytta dei og aldri hatt noen lekkasje der heller.

Hm, jeg tenker på pakningen som går rundt hele kamdekselene, det ligger vel en gummipakning der? Samt en gummipakning til hver av pluggene. Dette bør vel byttes hver gang dekselet tas av og på?

NGK plugger er allerede bestilt så det byttes ja :)

Fint at det er litt V6-regreim-kompetanse på forumet da, til det øyeblikket der jeg trenger det for ikke å drite meg ut 😛 

Ellers så har jeg sendt en forespørsel til alfagarage.no for tilbud på full pakke, takk for tips Odd Atle.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den deksel pakningen har jeg aldri byttet. Det er veldig lett å sette reimen 1 tann feil, vær nøye. Ha kamlåser for 3.2 ellers er det grei jobb, men mye skruing. Mange tror de har kamlåser til 3.2, lån / kjøp fra noen som vet at det er forskjell på 3.0 og 3.2. !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, integrale skrev:

Den deksel pakningen har jeg aldri byttet. Det er veldig lett å sette reimen 1 tann feil, vær nøye. Ha kamlåser for 3.2 ellers er det grei jobb, men mye skruing. Mange tror de har kamlåser til 3.2, lån / kjøp fra noen som vet at det er forskjell på 3.0 og 3.2. !

Det vil eg hevda att ikkje bør forekoma all den tid alle 4 kamhjulene er 360graders vribare uten att kammen leer seg,er kammene fast med låser samt stempel 1 i topp skal det bare vera å tre på kamreima og så stramme opp(då flytter kamhjulene seg til korrekt posisjon),skru til kamhjulene,fjerne kamlåsere,tørne 2 runder for så å sjekke att det stemmer med døpunkt og låser igjen.

Dekselpakningene har heller ikkje eg bytta noen gong.Men ja,viktig å få kamlåser til 3,2l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, paalw skrev:

Takk for det, den er veldig fin alderen tatt i betraktning. Under ser den jo nesten ikke ut til å ha vært kjørt i regnvær engang :)

Hvis det er interesse for det så kan jeg godt dokumentere regreimjobben med bilder og framgang, og eventuelle utfordringer jeg møter på underveis. Men aller først trenger jeg deler og utstyr i hus :) 

Ja takk, dokumenter gjerne! Ser meget flott ut under ja😊sedan? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

Jeg har forsåvidt hva du etterspør, men for tiden så er tdc verktøyet en tur på utlån i trøndelag, kamlåsene for GTA ligger imidlertid på hylla.

mvh H.R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HRH, jeg har sent deg PM :)

 

Registerreimkit bestilt fra Alfagarage, kamdekselpakninger og plugghullpakninger bestilt fra UK. Venter avklaring på vannpumpe. Har forstått at man bør gå for en med metall-impeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg har kontroll på deler nå, fyller på 10w60 olje og nytt filter i morgen.

Hva tenker dere er fornuftig pris på denne bilen når den skal selges? Den har altså fått nye øvre og nedre bærearmer foran, ny termostat, bytter regreim og vannpumpe og alt rundt det, ny olje, filter, luftfilter, nye plugger og får ny bensinpumpe. Bilen er gått 84000km og ser ikke ut til å ha vært tidligere skadet, meget pen både utenpå og innvendig. Full historikk på tidligere servicer. Det eneste jeg vet om som er dårlig nå er displayet i midten av dashen som blir svakt når bilen blir varm, men det gjelder vel alle 156 etter hva jeg har forstått? 3 av felgene har også småsår som bør utbedres for å få det strøkent.

Et lite stemningsbilde:

sNrIGSsh.jpg

Endret av paalw

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble solgt en ikke ulik bil for drøyt 220 for litt siden. Vet ikke hvilke oppgraderinger som er på din, denne hadde Q2 diff, wizard eksos, relativt ny lakk, oppgradert understell, pulverlakkerte felger + noe mer små ting. 

Noen ønsker original bil, andre litt oppgraderinger. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er jo helt klart smak og behag. Denne bilen er helt original, jeg tror ingenting er byttet på den bortsett fra lyktene da som jeg har byttet selv.

I dag har madammen fått seg en vask samt ny olje og filter, så da ble hun fornøyd. Nå venter jeg bare på deler til å begynne med regreimbyttet.

Noen bilder til av skjønnheten skader vel ikke.

eP1K3U9h.jpg

u0mUTxRh.jpg

E598rSkh.jpg

xNGnU01h.jpg

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA har jeg endelig kommet igang med bytte av regreimen. Jeg har vært og lånt kamlåser av HRH, tusen takk igjen for det, har fått regreim, 2 løpehjul samt strammer fra Masis alfagarage.no, og i tillegg er kamdekselpakninger og pluggpakninger samt vannpumpe på vei i posten og rett rundt hjørnet. Så da var det bare å gyve løs:)

Jeg har holdt på i 4-5 timer totalt og har nå fått av det meste som skal av bortsett fra selve reimen og strammeren, og vannpumpe da, som sitter bak reimen. Jeg tror ikke jeg lager en komplett guide med alle punkter jeg har gått igjennom, da det allerede finnes. Jeg har fulgt denne guiden og den har vært til stor hjelp sålangt. Jeg legger ut litt bilder av fremgangen med eventuelle kommentarer til hva man bør passe på.

I tillegg har jeg har selvfølgelig en del spørsmål som jeg håper noen kan gi gode råd og svar på, og som forhåpentligvis kan være til hjelp for andre som skal gjøre det senere.

 

Utgangspunktet. Kun fjernet øvre deksel på fremre kamdeksel.

sNJ8Kuxh.jpg

Innsugslange ned til MAF fjernet, og coiler og ledningsnett fjernet på fremre deksel, og lagt over på andre siden av mottorrommet:

RtwUueoh.jpg

Innsuget er fjernet, relativt enkelt, bare å få løsnet alle slanger og et par tre el-koblinger, samt 2 bolter som holder det nede i kamdekselet. Nummerert insugsrørene før demontering.

aucXggUh.jpg

Rørene demontert samt coilene og ledningsnett på bakre deksel.

6NlxGxfh.jpg

Etter dette er det 11 bolter som holder hvert av kamdekslene på, bare å skru opp og løfte av dekselene. Jeg er overhode ingen ekspert på kammer, men synes de ser ut som nye. Kan ihvertfall ikke se noe alarmerende for et utrent øye.

810aEgZh.jpg

hAUwNLSh.jpg

Dekt til begge åpningene etter å ha demontert pluggene.

CQMtLP7h.jpg

Gamle plugger:

BtYj5v7h.jpg

Så var det jobben nedenfra. Bilen opp i lufta, ta av høyre fremhjul + innerskjerm for å komme til. Begynte med å slakke strammeren(hjulet til høyre på bildet) til aux-reima, og tok av reima. Veldig enkelt.

tBDFFOYh.jpg

Så brukte jeg en 41mm pipe og en slagtrekker på luft for å få av bolten til veiva. Dette gikk også enkelt og smertefritt. Her er drivhjulet også tatt bort og man skimter registerreimen bak der.

Z3vLeE4h.jpg

Fjernet så 2xløpehjul og strammer til aux-reima, 2x nedre deksel til regreima + øvre deksel til regreima.

RZcEnlyh.jpg

NTknwoqh.jpg

IHoPfnRh.jpg

 

Det er så langt jeg kom i dag. Jeg ser at det er noen før meg som har merket kamhjulene 2 steder på hvert hjul, samt merket dekselet over hjulene. Så uten at jeg vet hva dette er, så ser jeg iallefall at noen trolig har byttet reim før :)  Noen som vil driste seg til å forklare disse merkingene, og er det noe jeg kan gjenbruke?

Neste steg nå blir å få kjøpt eller lånt et DTI-instrument, så jeg får målt meg frem til TDC, og får låst kammene på riktig sted. Jeg har enda ikke helt klart for meg hvordan jeg bør merke reim og hjul før jeg demonterer. Mulig ting blir litt klarere når jeg får DTI-klokken i hende og får prøvd meg frem med den.

Noen som er gode på å lese plugger? Hvordan ser de ut? (Har uansett nye plugger som skal inn.)

Når jeg kommer så langt at vannpumpe skal demonteres. Bør jeg tappe ut kjølevannet først? Fra radiator isåfall? Må jeg forvente mye gris uansett?

 

 

Endret av paalw

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanon 😊, forsett med den god jobben du gjør. Setter pris på at du ville legge dette ut. Helt topp.

GTA din ser meget pen ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bilen din kunne like godt vært en del av museo storico ;) meget pen, 

De merkene ville jeg ikke brukt. Vask det bort med en gang. Du må huske å løsne reimhjul før du låser kammene, deretter finjustere TDC og monter reim fra veiv opp til bakere reimhjul. Da har du riktig rettning og rotasjon. 

Porka 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen vits å beholde de merkene sålenge du har kamlåser og måleur på TDC. Mange merker opp med tusj og bytter reim - det fungerer greit og kan skjelden gå feil hvis gjort nøyaktig. Men - V6 Busso 24v er følsom for 100% rett timing for jevn tomgang og at alle hk'ene skal være på plass ved 7000 rpm. Derfor kommer du ikke utenom låser og TDC for perfekt resultat. Lykke til 👍

Bilen ser ut som et veldig flott eksemplar. Gratulerer ☺️

Endret av Arvid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å bli klar til fortsettelsen. Hvis jeg har forstått det riktig nå så er dette riktig fremgangsmåte fra punktet jeg er på nå. Håper på en bekreftelse på at dette er riktig før jeg setter igang.

1. Montere DTI-klokke i sylinder nr 1 (den nærmest reima på bakre rekke).

2. Snurre motoren (med klokka) til jeg finner TDC. Etter hva jeg har forstått er det 2 stk TDC, en for innsug og en for eksos. Hvilken er det jeg skal sette til, og hvordan finner jeg ut hva som er hva?

3. Montere kamlåsene. Løsne boltene til alle 4 kamdrevene. Hold imot moment med 25mm fastnøkkel på kammene for å fordele momentet slik at ikke kamlåsene må ta alt.

4. Skru av strammer og ta av regreima.

5. Ta av kamdrevene. Ta av 2x løpehjul.

6. Skru av vannpumpe. Bør jeg tappe kjølevæske fra radiator først? Hvor mye væske kommer ut her?

7. Monter ny vannpumpe. Monter 2x nye løpehjul. Monter reimstrammer. Monter kamdrev. Ikke trekk til strammer eller kamdrev enda.

8. Så kommer punktet der jeg skal finne nøyaktig TDC. Det hadde vært strålende hvis noen som har peiling kunne forsøkt å forklare meg fremgangsmåten på dette punktvis. 

9. Merk veiv og blokk når TDC er funnet, slik at man kan verifisere at veiva ikke har flyttet seg.

10. Sett på ny regreim.

11. Stram reima. Fremdeles usikker på hvordan jeg finner riktig stramming. Noen med erfaring?

12. Trekk til boltene til kamdrevene når riktig stramming er oppnådd. Igjen hold fastnøkkel på kam mens man strammer.

13. Demonter kamlåsene, og monter riktige kamholdere tilbake til sine respektive plasser. 20nm.

14. Snurr motor rundt 6-8 ganger. Finn TDC igjen og sett på kamlåsene igjen, hvis de fremdeles passer ned på toppen så er alt ok, og ta deg en øl, som guiden jeg bruker sier :)

15. Monter resten av det som er demontert. Finito.

 

Håper på bekreftelse på at dette er riktig måte å gjøre det på, og håper også spesielt på utfyllende info angående punkt 2, 6, 8 og 11. Resten tror jeg at jeg allerede har kontroll på :)

 

 

 

13 timer siden, porka racing skrev:

Du må huske å løsne reimhjul før du låser kammene, deretter finjustere TDC og monter reim fra veiv opp til bakere reimhjul. Da har du riktig rettning og rotasjon. 

Hvilke reimhjul tenker du på? Kamdrevene? I guiden står det at de skal løsnes etter kammene er låst? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært interessant om du registrerte hvorvidt kamhjulene har flyttet på seg i fht kammene.

Kamhjulene/registerreimhjulene er presset på kon og skrudd fast - og skal i teorien ikke flytte på seg. Men hva har dine gjort? 🙂

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja tenker på kamdrev, jeg løsna de først pga moment når du løsner på bolter/drev. Men går sikkert bra som din manual beskriver også. (Du er obs på det 😉)

Virker som du har kontroll 😊

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Pål,

Det er kun et tdc punkt du skal forholde deg til, det er når syl nr 1 står på tenning, dvs at stempel for syl nr 1 er på topp samtidig som kammene står i en slik possisjon at alle ventilene for syl 1. er helt stengt.

mvh H.R.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker HR, du forklarte meg vel dette da jeg var innom, men man glemmer fort :) Da har jeg kontroll på punkt 2 (og 8 tror jeg). Angående punkt 6 så antar jeg at det vil være smart å tømme ut kjølevæska før jeg tar av vannpumpa.

Da gjenstår bare punkt 11, hvordan måler jeg slik at jeg får riktig stramming på den nye reima?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strammeren har merker (pil) som indikerer rett stramming. Du ser det når du studerer strammeren 👍

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×