Gå til innhold
Landmann

Tar facebook snart rotta på Norsk Alfa Romeo Forum?

Recommended Posts

...cuoresportivo.no som det heter på internettsk.

Jeg er ingen storbruker av facebook. En motorsykkel er kjøpt derfra, en snøcooter, ett par ski, fjellsko, piggdekk. Men jeg deltar ikke i diskusjoner, legger ikke ut my-daily-story, legger ikke ut familiemedlemmer eller skryter av ferietur eller bilsamlingen. I det hele tatt så er jeg jæ... anonym.

Jeg er med i noen forumer knyttet til nødvendigheten av å ha hobbyer. Forumene er som bibliotek for meg. Der søker jeg opp problemer og løste problemer. Mange ganger er trådene gamle, ja helt tilbake til årene rett etter tusenårskiftet. Men ettersom jeg aldri har hatt interessen for fette nye kjøretøy, så blir gamle tråder gull verdt. Og heldigvis er disse trådene med alle mulige tips gjenfinnbare 👍 Cuoresportivo.no er ett av mange fora jeg frekventerer.

Så var det en lengre periode jeg dreit i foraene. Jeg la ikke igjen noen ting, hverken på fora med hang til det italienske, det anglofile eller svenske - og ei heller riskokerfora. Kanskje kikket jeg innom, men det var også alt. Men i denne kikkerperioden så slo det meg at kikking bidrar til ingenting; kanskje bidrar bare kikking endog til frustrasjon hos trådstarter: Spørsmålet er stilt eller meningen ytret - men deretter er det øredøvende taushet... musestille. Riktignok øker antallet tittere, men det er heeeeeelt stille, knappenålstille! Derfor bestemte jeg meg for å bidra påny med noe lurt og med noe jeg helt sikkert kunne holdt kjeft om. Men som kompisen sa: så lenge det er temperatur og litt bevegelse så er det liv laga - og da er det bare å nyte.

Så har fjesboka dukket opp. Og mange fora har stilnet hen og medlemsmassen forflyttet seg til kjapp-kjappstedet. Jeg måtte inn å kikke på KARNs fjesbok. Over 3.200 medlemmer. Forumet har 4.471 medlemmer. På feizer'n gjenkjente jeg flere navn fra forumet. Noen av emnene, som ble lagt ut på fjesboka kunne jeg ikke finne her på forumet. Og når jeg skulle lete på fæizer'n så var det ikke noe "bibliotek-arkiv" å lete i. Jeg måtte lage meg stikkord for å søke. Smått med overskrifter, korte setninger, kjapp-kjapp-kjapp. Til sammenlikning så er dette forumet bedre søkbart etter min mening - og man kan bla og bla og til slutt finne.

Hva skjer? 🤔 Hvilket "forum" skal man velge: Forumet her eller the Face? Hvor får man lettest/raskest hjelp? Og hvorfor er dette forumets medlemmer også på The Faiz? Og hvorfor stiller man Spørgesmaal på facebook og ikke samtidig på forumet. Og tusen andre spørsmål!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre ser det ut til at Facebook "lykkes" med å ta over all den aktiviteten mange har lagt ned i diverse forum, som bl.a det jeg selv prøver å holde liv i fortsatt (se signaturen).
Spesielt her i landet ser utviklingen til å gå i denne retningen.
Flere forum i utlandet, som jeg er registrert bruker av har fortsatt god aktivitet, heldigvis. Dette gjelder både motorsykkel- og Alfa-forum. 
Men her til lands merkes det godt at stadig flere "fanges" av Facebook og andre sosiale medier med amerikansk opprinnelse. Javisst, de er flinke disse amerikanerne til å lage sterkt avhengighetsskapende nettsosiale "fluepapir"løsninger, det skal de ha. 
I kjølvannet blir det stadig mindre aktivitet på små uavhengige forum som Cuoresportivo og motorsykkelforumet jeg selv eier og driver.

Synd at utviklingen går i retningen av at slike forum etter hvert dør ut på bekostning av altoppslukende Facebook, som heller ikke jeg er noen stor tilhenger av. Så da er jeg vel en akterutseilt gubbe, som fortsatt tviholder på å drive et lite MC-forum helt til det ikke lenger logger seg på noen. Og når det skjer så er det egentlig ikke så mange andre valg enn å stenge dørene...
Ingen besøkende og bidragsytere gir ingen grunn til å holde åpent lenger. Dessverre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det er temperatur og engasjement er viktig for å holde denne nettsiden levende. Men det er liten aktivitet her egentlig. Vil du ha et kjapt svar så er face et bedre sted. Eneste problem er at det svaret man får, ikke nødvendigvis er riktig. Mye synsing fra medlemmer uten peiling overhode. 

Jeg startet en ny tråd « Gruagarasjen» og meningen med den var å dele erfaringer med de kjøretøyene jeg har og har hatt. Positive og det som er mindre bra. Helt ufiltrert. Jeg vet jo at mange kjører andre merker som dagligbil og Alfa om sommeren. Det har jeg også begynt med, da de nye bilene overhode ikke interesserer. Men det oppleves som om det kun er 25-30 faste personer her inne som jevnlig er inne og legger inn noe. Resten er enten ikke her eller bare leser uten å mene noe. Så det virker litt bortkastet å legge noe inn her. 

Jeg tenker at cuoresportivo best ville fungert utelukkende som et teknisk Alfa/Fiat/Lancia forum. Hvor alfaliv og løst og fast kan utgå. Da blir det mer seriøsitet i innleggene. Og nyttig for oss som leter etter den ene løsningen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
42 minutter siden, Sillyspeed skrev:

Det store spørsmålet er om du burde ha lagt ut denne posten på Facebook 

😎😁🤔

Det hadde kanskje vært det lureste, men jeg er ikke medlem. Og slik @AJ_B billedliggjør det, så vil muligens et slikt innlegg bli betraktet både som "akterutseilt" og som en bønn for sin syke (?) mor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, Gruagarasjen skrev:

[...] Vil du ha et kjapt svar så er face et bedre sted. Eneste problem er at det svaret man får, ikke nødvendigvis er riktig. Mye synsing fra medlemmer uten peiling overhode. 

[...]

Det er også mitt korte inntrykk: raske, lite utfyllende og ikke bestandig korrekte svar. Virker ikke som folk tar seg tid til å lese seg fram til et dekkende svar, men enten gjetter eller videreformidler (uten kildehenvisning) noe de har hørt fra et søskenbarn på Gjøvik eller fra Sjefen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
43 minutter siden, AJ_B skrev:

Dessverre ser det ut til at Facebook "lykkes" med å ta over all den aktiviteten mange har lagt ned i diverse forum, som bl.a det jeg selv prøver å holde liv i fortsatt (se signaturen).
Spesielt her i landet ser utviklingen til å gå i denne retningen.
Flere forum i utlandet, som jeg er registrert bruker av har fortsatt god aktivitet, heldigvis. Dette gjelder både motorsykkel- og Alfa-forum. 
Men her til lands merkes det godt at stadig flere "fanges" av Facebook og andre sosiale medier med amerikansk opprinnelse. Javisst, de er flinke disse amerikanerne til å lage sterkt avhengighetsskapende nettsosiale "fluepapir"løsninger, det skal de ha. 
I kjølvannet blir det stadig mindre aktivitet på små uavhengige forum som Cuoresportivo og motorsykkelforumet jeg selv eier og driver.

Synd at utviklingen går i retningen av at slike forum etter hvert dør ut på bekostning av altoppslukende Facebook, som heller ikke jeg er noen stor tilhenger av. Så da er jeg vel en akterutseilt gubbe, som fortsatt tviholder på å drive et lite MC-forum helt til det ikke lenger logger seg på noen. Og når det skjer så er det egentlig ikke så mange andre valg enn å stenge dørene...
Ingen besøkende og bidragsytere gir ingen grunn til å holde åpent lenger. Dessverre...

Mht til utenlandske fora: Vet du hva som er deres suksessfaktor for fortsatt å holde seg i livet?

En kikk innom ditt nettsted mcsiden.no så ser jeg at det er noe aktivitet, men også mange emnefelt som har vært uvirksomme både én og to måneder. Dessuten ser jeg at du er trådstarter til mange emner - og det er vel dessverre det som må til for å lokke folk ut i aktiv skriving. 

Jeg har ikke letet, men de fleste fora har registratorer for bl.a høy medlemsaktivitet. Kanskje, jeg gjetter, er det størst medlemsaktivitet i både kjøresesongen for mc og sesongen for Alfa Romeoer (ettersom mange har andre bilmerker som hverdagsbiler)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært kjekt dersom forumets brukere av facebook (også) kunne komme med noen innspill!

Og kanskje kunne noen videreformidlet synspunkter fra "ikke-forummedlemmer" hvorfor de ikke bruker cuoresportivo.no, men er ivrige face're.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Landmann:

Kan ikke si noe kvalifisert sikkert om utenlandske fora med god aktivitet. Kanskje det rett og slett er fordi disse er godt innarbeidet og at de gir brukerne kvalitativt gode svar og veiledninger i trådene, som inneholder mye nyttig info. 

En annen grunn kan være at Facebook ikke har samme grep om nettbrukerne som her i landet. Her tutes vi jo ørene fulle av sosiale medier, bloggere og kjendiser fra våre nyhetsformidlere, spesielt TV2... Som, etter mitt syn, er i ferd med å undergrave sin egen rolle så det holder pga. av dette.

Når det gjelder MC-relaterte MC-sider på FB så har jeg lagt merke til at de samme brukerne er medlem på omtrent alt som er av åpne MC-sider. Om de bidrar på alle er jeg sterkt i tvil om. Men utrolig mange har åpenbart et umettelig behov for å være medlem av omtrent alt de kommer over av FB grupper. Merkelig fenomen...   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker facebook mer og mer, og det plager meg. Men som det blir sagt, flere og raskere svar. 

Men jeg tenkte også jeg skulle lage en samletråd om mine biler og prosjekter da jeg synes det er flott å kunne hjelpe andre som lurer på det samme.

Ikke minst er det enklere å legge ut på facebook, spesielt bilder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Facebook bruker jeg veldig lite. Av forskjellige grunner. Ikke minst fordi jeg synes hele oppsettet er lite oversiktlig og tildels rotete. Også synes jeg ikke noe særlig om at Facebook nærmest skal monopolisere hele det såkalte sosiale medier universet.
Må si jeg liker langt bedre oversiktlige forumløsnonger, som f.eks. forumet jeg selv drifter, advrider.com, www.alfaowner.com/, cuorosportivo.no og andre forum med samme mal. Og ikke minst uavhengige aktører. Men det ser unektelig ut som at disse uavhengige og høyst dedikerte forumene dessverre vil forsvinne... Kanskje raskere enn vi tror.
For egen del kommer jeg neppe til å holde liv i et forum som ikke blir besøkt. Det vil neppe ta lange tiden fra kun en liten håndfull brukere er innom og ingen nye brukere registrerer seg til at jeg kaster inn håndkleet. Å la utgiftene løpe for å drifte et forum ingen bruker har dessverre ingen hensikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At engelsktalende forum lever bedre enn norske går vel litt på at det rett og slett er flere mennesker som snakker språket?

Helt på linje med deg, landmann. Forum som dette er en viktig ressurs for å samle kunnskap om utdøende biler vi vil holde liv i, og facebook tar ikke vare på noe som helst (annet enn statistikk om brukerene selvfølgelig)..

En av grunnene til å bruke FB ved siden av rask respons er vel at det er fordømt lett tilgjengelig.. Forumet virker forsåvidt på telefon også, men en app ala tapatalk eller lignende (helst litt enklere) hadde kanskje hjulpet? Har ikke sjekket mulighetene nå da, kanskje det allerede eksisterer?

Hadde vært flott med input i tråden her fra FB brukere - Hva må til for å lokke de hit?

FB er jo fortsatt et godt alternativ for å vise frem nyvasket bil og lignende, men fagpraten hadde det vært flott å få inn her. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Gruagarasjen skrev:

Jeg tenker at cuoresportivo best ville fungert utelukkende som et teknisk Alfa/Fiat/Lancia forum. Hvor alfaliv og løst og fast kan utgå. Da blir det mer seriøsitet i innleggene. Og nyttig for oss som leter etter den ene løsningen!

Jeg for min del trives godt med alfaliv og løst og fast, ypperlig sted å diskutere bilrelatert, f.eks garasjebygging, med folk med mye av de samme prioriteringene (og dertil relevant erfaring). :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er ikke registrert på FB  og det skal jeg heller ikke bli ….. så lenge Cuore er online er det greit for min del . Dør dette forumet så lever jeg fortsatt. Det store tyske Alfisti.net forum sliter også under FB utviklingen , mens det forholdsvis lille ARP-forum vokser og lever. Her gjelder tanken  "La famiglia" og det er poenget ( en for alle , alle for en ) Jeg mener FB er ikke noe sosialt medium , det er langt i fra sosialt. 

Det er jo kvalitet som teller ved tekniske problemer, og ikke hastigheten . ARP sin "La famiglia" tanke, vi hjelper, de fleste kjenner seg fra treff , nationalt og regionalt , vi gleder, later og lider med hverandre , reiser til begravelser , samler penger hvis en kommer i en knipe osv. Begrense ett forum rent på tekniske ting ? Nei det er feil vei . 

Hos ARP har vi ett virtuelt gjeste-hus / bar , dette heter "Zum lustigen Eunuchen" ca 250 innlegg hver dag, fra 5.00 på morgenen til sent på kvelden. Det blir servert virtuell frokost , drikkevarer og mat,  vi snakker om overraskende nyheter, private ned og oppturer, eller bare bla bla , ja og vi "mobber" litt. Her kan det prates om det daglige, jobb, fritid , eller helt banale ting. Gjestehuset åpner for medlemmer med minst 50 innlegg.

Vi har egen kalender, klistremerker, t-skjorter, det finnes en vel sortert teknisk avdeling ,hvor administratorene  ordner innleggene hvis nødvendig , for å holde det oversiktlig  , filebase med rep- anledninger som er bare tilgjengelig for oss og vi distanserer oss fra klubber og FB...blir det blanding av alt, så vil folket gå den enkleste vei ,muligens FB som nevnt her. Enklere , enklere ja, men det er enklere å åpne posen, fylle opp med vann og hive det i mikrobølgen.....men smaken av håndlaget mat er noe annet. Ser rundt ……. i denne digitale verden , herregud. Spør du noen 10åringer om de kan nevne og gjenkjenne  10 trær i skogen......ja juletre kjenner de fleste igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på her jeg også, nå er vi 9 brukere på samme tråd 👍

Face er nok en av de største tidstyver som finnes og det meste som går der er vel bare

"har du sett sånn før !! Lik å del" 

90% surr 8% kult og 2% Interessant. 

Men, det er nok ikke bare face som er årsaken, jeg for min del har ikke tid å rekke over alt, det tar tid med. 2 hus. 3 barn. 10-12 eller 18 biler 😄😄 samma det.

Poenget er: livssituasjonen endrer seg nok for mange pluss at de av oss som er her nå er så gamle at vi tviholder på det vi har lært oss 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Landmann skrev:

Det hadde kanskje vært det lureste, men jeg er ikke medlem. Og slik @AJ_B billedliggjør det, så vil muligens et slikt innlegg bli betraktet både som "akterutseilt" og som en bønn for sin syke (?) mor.

Jeg tror @Arve V har tatt opp denne diskusjonen på Face, og det kommer frem gode meninger der, både fra formannen og fra redaktøren så vidt jeg kan huske. 

Selv synes jeg at forumet har tatt gode grep når det gjelder lesbarhet på mobil, med "siste nytt" og enkel svarfunksjon med bilder. Jeg bruker nesten utelukkende Cuore på mobil. Face har sine fordeler som etablert plattform som "mange er innom uansett", men er dessverre også fylt med 90 % søppel, reklame, narsissisme-light og annet fjas. Det vil alltid være riktig at klubben beholder eierskap til forumet, til informasjonen som ligger her, for fortiden og fremtiden. Lenge Leve Cuore :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Sillyspeed skrev:

[...] narsissisme-light [...] 

Med fare for å ramme noen, men dog...

Jeg måtte innom facebook for å gjøre meg kjent med KARNs innhold og @Sillyspeed sitt ordvalg treffer jaggu: narsissisme-light. Her er det bilde av biler, dekk, kofferter, far, datter, venninner, bøtter med såpe, utsikt fra her og der... Det er en del små-unger som er klistra til denne nettsiden. Men bilder fra barnehagen - nei, fader heller! 🙄

Jeg husker; je huser je atte det var en åffizer fra Æfterrætningen som sa'de atte... Altså: I et kurs for spesielt interesserte så sa foredragsholderen at gammeldags spaning på gatehjørnene var nå i megastor grad utfylt av spaning på såkalte sosiale fora. Lurer du på om huset er tomt? Sjekk facebukken - og se oppdaterte bilder fra Trollstigen, Stelvio etc. Lurer du på om arbeidstakeren er syk hjemme? Sjekk f-bo'kken og se den nyvaskede bilen eller arbeidsoperasjonen med å skifte nedre bærekule før ferieavreisen. Lurer du på hvordan kompisens ny-utbytta samboer ser ut på panseret av den husfinansierte Alfa'en? Sjekk panserdyret på facer'n.

Dævven - nå var jeg ille ufin, sårry! Men etter å ha kikket bak forhenget så ble jeg litt satt ut. Feizern er jo blitt rene skrytealbumet! 

• Er jeg utdatert? Ja!
  • Har jeg behov for å oppdatere meg? Nei!
  • Kommer jeg til å legge ut bilder av kidza og kjerrene på Fæizern? Nope!
  • Veit kjærringa at jeg er negativ til Feizærn? Ja! 
  • Kunne jeg laget en personprofil av et medlem på Faizer'n inkludert dette medlemmets familie? Helt klart JA!
  • Er jeg fårrskrækket? Nei - overhodet ikke: Fra andre sammenhenger er jeg klar over at tidligere tiders mistenksomhet og verning av privatlivet har måttet vike kraftig hos enkeltmennesket pga av narsissisme-light (begrepsref: @Sillyspeed )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutter siden, Landmann skrev:

@Sillyspeed
🙄

• Er jeg utdatert? Ja!
  • Har jeg behov for å oppdatere meg? Nei!
  • Kommer jeg til å legge ut bilder av kidza og kjerrene på Fæizern? Nope!
  • Veit kjærringa at jeg er negativ til Feizærn? Ja! 
  • Kunne jeg laget en personprofil av et medlem på Faizer'n inkludert dette medlemmets familie? Helt klart JA!
  • Er jeg fårrskrækket? Nei - overhodet ikke: Fra andre sammenhenger er jeg klar over at tidligere tiders mistenksomhet og verning av privatlivet har måttet vike kraftig hos enkeltmennesket pga av narsissisme-light (begrepsref: @Sillyspeed )

Som å høre mitt eget ekko 😄!

Endret av AJ_B

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker begge deler, men anser FB-gruppa mer som "se så fine felger jeg har" og folk som legger ut bilder av bilene osv. Men det er helt OK! Jeg anser dette forumet som ekspertisen, fordi det er så mange her inne som ikke bruker FB men som har veldig mye kunnskap. For meg er det å gå inn på dette forumet omtrent som å lese avisa om morgenen, over en kopp kaffe. Her kan jeg sitte i timesvis, og bare kikke, mimre og bli inspirert. 

La oss holde det i live 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok mange som foretrekker facebook fremfor dette forumet fordi man jo trossalt allerede er registrert på facebook - det er med andre ord lite jobb å melde seg inn i en gruppe der. Samtidig kan det nok oppleves som litt saktegående på f.eks dette forum, og det blir jo en ekstra terskel å registrere seg her.

For min egen del foretrekker jeg klassiske fora fremfor Facebook til denne typen diskusjoner - noe av årsaken er at man her selv kan velge hvilke tråder man ønsker å se, i stedet for at en eller annen algoritme velger det for meg. Det er lettere å gjenfinne informasjon man faktisk vil/ønsker ha. Så virker det også som innleggene holder høyere kvalitet nettopp fordi det går litt saktere her enn på Facebook. En annen ting jeg misliker med facebook (og generelt andre SoMe) er at algoritmene gjør det hele til et ekkokammer - har man en gang likt en ting, presenteres stadig flere nye sider man kan like med mer av det samme innholdet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tradisjonelle forum som bl.a. dette er enda et "video killed the radiostar" scenario. Mange forum vil nok fortsette å eksistere side om side med Facebooki, men med stadig færre brukere enn i glansdagene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forumet fungerer bra på mobil ser jeg, men er det mulig å få pushvarsel når noen sender en melding, eller det svares i en tråd man har laget/abbonerer på? Litt off topic, men om det finnes, send meg en PM. ;)

Får man den funksjonaliteten så står jo ikke forumet her tilbake for FB på annet en antall mennesker som ser innholdet, og er det like lett å bruke får man kanskje fler til å bruke det? 

BTW: Landmann: Du må gjerne legge ut noe mer info om bilparken din! Jeg har inntrykk av at du har litt av hvert stående? :)

Endret av Forzaalfa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg setter stor pris på cuore, og er innom flere ganger hver uke. Har spurt og fått svar på div ting både her og på FB, begge har fungert for meg.

Er likevel opptatt av at cuore må fortsette, synes en nettside som dette er bedre enn FB.

FB er veldig dårlig når man må søke opp ting, har man sett noe der som man vil tilbake til, er det håpløst.

Takk til alle som bruker og SKRIVER noe her på cuore.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive