Gå til innhold
LanciaFTW

Lancia DEDRA Integrale motorbytte?

Recommended Posts

Hei.

Lurer på om dere har erfaring ved å godkjenne motorbytte i lignende tilfeller eller kanskje noen har gjort dette med samme bil?

Leker litt med tanken på å bytte ut 8v motoren til en 16v motor. Argumentet mitt ville da ha vært til vegvesenet at dedran ble levert med 16v turbo på framhjulsdrift samt at Alfa Romeo 155 q4 har en slik 16v og er bygget på samme karosseri som Fiat coupe, tipo, alfa Romeo 155 og Lancia Dedra.

Noen innspill eller råd til denne tanken? Tenkte det hadde vært kult å ha en slik 16v motor med rød topp deksel med tanke på at Delta EVO 2 har samme motor. Hadde vært en fin "detalj" i en ferdigstilt restaurering 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det er en helt naturlig tanke, og fatter ikke at Lancia ikke lagde 16v versjon av Dedra Integrale selv! :) Håper du finner ut av det og får det godkjent! Det er dessverre lenge siden nå, men en eller annen i miljøet har snakket om en Vegvesenstasjon der de som driver med godkjenning av ombygging er ganske "fornuftige" (dvs ikke vanskelige) å ha med å gjøre, og har sans for italiensk... Jeg husker ikke hvor det var nå, men tror det var i nærheten av Oslo...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel en begynnelse: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging

Dette vil vel strengt tatt regnes som trimming av motor (evt motorbytte), men jeg tror du kan bruke en 16v topp på blokka du har; bare bytte stempler? Da vil du fortsatt ha den originale motoren, men trimmet til 16v-spesifikasjoner? I så fall tror jeg det går på hvor mange % du har økt motorkraften, så hvis du tar f.eks deler og tenningsystem fra Coupe 16vt, så vil du ha 190hk. Det er vel 180hk originalt i Dedraen? Da burde effektøkningen være så lav at det ikke er noe problem å få det godkjent. :) (Mulig du må kunne vise til effektmåling etter ombygging)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Risløkka tenker du på. Der har de spesialgruppa sin. Var der med en bil med breie felger og breddere. Ble brått fire mann som hang rundt, fagmessi kompetanse, jaja. Du skal aldrig skue hunden mot håret.

Mitt råd send en mail og spør om det går. hva du kan gjøre og hvordan du kan gjøre det. Husk de har ALTID rett 😉 og sier ikke rett ut hva du må. Så du må nok spørre på flere måter 😉 derfor greit med mail.

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det vil være forholdsvis greit å godkjenne,

men tror også du kunne tatt EU-godkjenning på denne i maaange år med 16v motor uten at noen hadde sett forskell :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, classic skrev:

Tipper det vil være forholdsvis greit å godkjenne,

men tror også du kunne tatt EU-godkjenning på denne i maaange år med 16v motor uten at noen hadde sett forskell :)

Det er en stor mulighet for det! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det tror jeg også. Vet ikke om det er bryet vært og snakke med BT eller noen andre om motor 😉

God jul

Endret av porka racing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snublet over dette skrivet her om dagen. Bør ikke være vanskelig å godkjenne med 16v. 

Spør bt først, gjør etterpå. Så går det nok fint. 

6E2A8F44-6DF0-43DC-9113-F6B9D258A7F0.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive