Gå til innhold
Vegard.t.t

Indre drivakselmansjett. Erfaringer med sticky split?

Recommended Posts

Noen som har erfaring med sticky split inner cv boot (indre drivakselmansjett)?
Fungerer det like bra som en original? Slipper jo å demontere aksling...

Link til eksempel:

https://www.ebay.co.uk/itm/Sticky-Split-Driveshaft-Cv-Boot-Gaiter-Kit-Stickyboot-Outer-Instructions/360951024664?fits=Car+Make%3AAlfa+Romeo|Model%3AGTV&epid=1737999714&hash=item540a5b8c18:g:mDIAAOSwLs9bFpJ7

Inner CV boot.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja - jeg monterte en slik splittmansjett på indre drivaksel på en 155. Og mansjetten fungerte. Det er liten bevegelse på den indre mansjetten sammenliknet med den ytre.

Jf "skremselspropaganda" fra konstabler i originalpolitiet så valgte jeg å være kanonnøye slik:

• sørget for at "not og fjær" i mansjetten var klinisk ren
  • sørget for at de to kontaktflatene mellom hhv drivaksel og drivknute på den ene side og mansjett på den andre var helt ren. Renset med aceton. Årsaken til rens er at det minste gram av grease her vil få mansjetten til å bevege seg - og sjansen for at mansjetten faller av kraven på indre drivknute er til stede.
  • sørget for at trekkspillet på mansjetten ikke stod i spenn.
  • jeg trooooor jeg husker at jeg limte både "not og fjær" med hver sin limstreng. Deretter troooor jeg at jeg lot dette tørke til limoverflaten hadde fått en tørr hinne (det var 15 - 20 grader pluss ute). Og til slutt klemte jeg not og fjær nøye sammen. 
  • Og pizzeskrai for at skeptikerne skulle få rett, så lot jeg dette tørke over natten.

Rep'n funket inntil bilen forlot livet på vegen; 2 år kanskje. Jeg så aldri noen lekkasje fra limsammenføyningen - og ei heller sprekker i belgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, WillieNillie skrev:

biltema har samme greie, det fungerer helt fint. kuttet min litt for liten å prøvde å slite den av med alt jeg kunne, det skjedde ingenting. måtte til med saks/kniv. 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/drivverk/gummimansjetter/drivknutemansjett-delbar-2000022701

Jepp... jeg kjøpte dengang også fra Biltema.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...men såklabert - er man av den oppfatningen at Alfa'en needs the best there is - og originalpolitiet lurer i smøregrava - så løsner man drivakselen mot girkassa og kjører denne metoden:

Evt. kjører man budsjettmetoden til @Masi den såkalte kirkegårdsmetoden med grønn blomstervase i plast. Amen! 😁👏

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det funker bra 😉...… Dagfinn prøvde seg med splittmansjett på GTVen, den ga opp etter en sommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Masi skrev:

Dagfinn prøvde seg med splittmansjett på GTVen, den ga opp etter en sommer.

Hva tok kvelden: splitten eller gummien i belgen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

splitten.....selvfølgelig jobbet vi også renslig, men passforma var ikke optimal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode og raske svar! Blir nok å prøve sticky split og heller følge med litt. Funkter det ikke er det få kroner tapt 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive