Gå til innhold
Landmann

Vinter, diesel, to-taktsolje... fysschjiom eller bra?

Recommended Posts

Et sløvt øyekast over bilparken - og jaggu ta meg fa... står det en Alfa-diesel der. Ooog - så står det noen terrenggående ris-kokere med oljebrennermotorer der også. For min del er ekte Alfa-liv forgassermotor og dertilhørende bensinlukt iblandet oljerøyk ved gasspådrag og slitte ventiltettinger.

Diesel - det er barndommens drosjebiler det; drosje og selgere med distriktsruter 😏

Meeen - ettersom jeg ferdes litt utenfor asfalten, så har jeg måttet hore meg over på real fir-trekker med diffbrems bak og lav-serie på girkassa. Nei - vi snakker ikke SUV; vi snakker ekte terrengbiler og ikke Winke-Lanche opp bakken til Meny.

Óg - for nå kommer poenget - da har jeg måttet interessere meg for diesel, vinterdiesel, tilsettinger i diesel, dieselpumpe, common-rail -for ikke å snakke bort myten om to-taktsolje iblandet vinterdieselen. 🤔

Vinterdiesel - WTF er det? http://www.mef.no/mef/startside/nyhet?p_document_id=73887

Derfor kunne jeg bedt om råd som:

• bør man fylle to-taktsolje i dieseltanken (det skal angivelige tilføre smøring til den så tørre vinterdiesel og dernest gir etterlengtet smøring til dieselpumpe samt minske slitasje på dysene)?
  • bør man fylle 2%?
  • kan motorolje gjøre samme nytte?

Men ettersom jeg vet at de færreste er ingeniører; de færreste har pelt i stykker en motor og gjort sine slitasjenotater; de færreste har mange års sammenlikningsgrunnlag med pappmotor med og uten dieseltilsetting; de færreste vet hvordan ulike dieselpumper funker etc... vel, da dri... jeg i å spørre 😆

- og videre: ettersom jeg vet at de fleste, for ikke å si ALLE inkludert mig själv och min granne har HØRT! Har dokker høyrt nåkka? Eg har høyrt at...! Dæm si'r så! Eg he' eit syskjenbonn so vait nå'ge! Etc, etc - m.a.a bare papegøyeprat! 

Derfor, de'ffor - har jeg leita litt sjøll. Fordi nå er'e fa... meg ta snart vinter og jeg må fylle diesel. Og ettersom jeg vil det bedste for mig og mine venner (R.I.P Kim Larsen 😘) så har jeg saumfart nettet; er 2-stroke oil i diesel vinterstid bare pess og jug?

Her har du oppsummeringen på inglese:

The results of the study support a view that the practice of dosing diesel with 2-stroke oil is surprisingly ineffective in terms of lubricity and cetane improvements. Engine performance, fuel consumption and emissions were also unchanged; however the use of 2-stroke oil in diesel is potentially harmful to modern diesel injection equipment. Trace amounts of zinc, an element which is found in most 2-stroke oils, are well known to cause injector nozzle fouling and the study measured high levels of injector fouling when the test engine was running on diesel dosed with 2-stroke oil. While the oil industry may not mind the additional revenue from the sale of 2-stroke oil with each tank of diesel, this study demonstrated that it is not in the best interest of the user to do so.

Fatter'u:

• 2-stroke oil gir overraskende ræva smøring.
  • nope - cetantallet øker ikke.
  • motoreffekten forblir relativt den samme.
  • Sink, en viktig bestanddel i to-taktsolje, gir avleiringer i dyser.

(Kilde, jæææ... viktig med kildehenvisning for ikke å bli papp'gøye:

https://www.fuelexpert.co.za/2-stroke-oil-in-diesel-technical-study.php)

Hehe... denne studien er gjennomført i Sør-Afrika. WTF veit dem om vårrs i Norge? Ikke har'em vinter heller. Og ikke ha'rem Nordsjø-olje heller 😁👏 Noksagter!

So what then... jeg blei nærwøsz jeg - fordi jeg har døtta to-taktsolje i dieseltankene over lengre tid jeg, flere vintre faktisk. Og det verste jeg vet, det er fakta som ødelegger en god synsing. Så hva f... gjør jeg når vinterkulda kommer snikende?

Anyone...? Noen tips? Pliz...! 🤕

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke det Har brukt 2 taktsolje på min 2.4 i 2 år nå og ingen «down side» egentlig bare positive ting, stillere motor penere gange . Har en aktiv dpf og en egr hengende til pynt😂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt diesel bil siden jeg fikk lappen en god stund før tusenårs skiftet, nye biler gamle biler utslitte motorer, overhalte motorer osv. eneste gangen jeg har puttet noe i dieselen var den gangen vi gikk over fra kmteller og avlesning til avgift direkte på dieselen, da kjøpte jeg (som mange andre) 2000 l diesel på en tank som jeg brukte på bilen i to tre år til den var brukt opp. da fikk jeg tak i noe greier som vistnokk skulle hindre voks utskilling på vinteren (funka det)

Mao, drit i tilsetnings stoffer av noe slag, dieseln funker helt fint uten så lenge du får riktig diesel for årstiden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

…….på tysk forum er det 70 / 80 %  dieselalfa som kjører med 2t olje. Viktig å bruke full syntetisk 2t hvis du ha DPF. (250 ml / tank , første blanding opp til 500ml) Helt riktig hva Sak74 sier, selv gode erfaring med 2 biler her. Det er  forbrenningstid som blir utvidet med 2t  tilsetning. Kjører bilen stort sett lengre turer er det vel ikke noe problem, men  til småkjøring kan  2t være ett alternative. Men det er det samme som med oljediskusjoner....mange meninger, mange muligheter.     😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive