Gå til innhold
V6 Kongen

156 jts stoppet plutselig

Recommended Posts

Min 2002 156 Jts sportwagon stoppet uten forvarsel og vil ikke starte igjen. Den har gnist på pluggene og bensintilførsel er ok. Batteriet er nytt og fulladet. Jeg hadde mistanke om at veivakselsensoren var ødelagt og har nå montert ny. Bilen vil allikevel ikke starte . Ikke det minste tegn til liv. Helt dødt .Registerreima sitter på plass og er relativt ny. Kan den allikevel ha hoppet over noen hakk ?  Hører ingen ulyd ved startforsøk. Turteller beveger seg ikke heller ikke  når startmotoren dras rundt . Er dette normalt ? 

Endret av V6 Kongen
Stavefeil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du mulighet til å ta diagnose?

Hvordan har du sjekket bensintilførsel, forresten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensintilførselen sjekket jeg ved å ta av bensinslangen der den går inn i motoren mens kona vred på tenningsnøkkelen. Der var godt trykk i slangen. Sprutet som pokker.  Diagnose er tatt uten at der kom opp noen feilkoder. Dette kan være å grunn av at en annen kamerat av meg slettet noen koder med et billig diagnoseverktøy før bilen ble testet med ordentlig verktøy. Det var jo i såfall en tabbe. Derfor finner vi ikke noen feilkoder nå, altså.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har skjekket nåde bryteren under setet og der er ikke noe nøkkelsymbol som lyser. Alt er som det skal være. Har testet reservenøkkelen også i tilfelle der var noe galt med microbrikken i hovednøkkelen. Kjøpte nye tennplugger i dag som jeg skal skifte senere i dag. Tviler sterkt på om det gjør noen forskjell. Ellers lurer jeg på om det er normalt at ikke turtelleren gir utslag når en "kinner" motoren på starteren??? Turtelleren vet jeg virker når alt er som normalt.

Endret av V6 Kongen
Stavefeil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan sjekke det med turteller når jeg kommer hjem.

Med diagnose kan man følge med på ECU rpm når du kinner. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det trengs bensin, gnist, luft og kompresjon for at det skal starte. I tillegg må dette komme til rett tid.

Du har bytta veivsensor, men den har vel også en kamsensor som virker på samme måte.

Jeg regner med at begge disse sensorene gir beskjed til ecu om når dyser skal åpne og når gnist skal komme på hver sylinder. Hvis sensorene ikke gir signal, så blir det ikke gnist og trolig åpner heller ikke dysene da selv om bensin står i kø for å komme inn. Du har gnist, så da regner jeg med også kamsensor er i orden, og du har trolig bensin frem til dysene.

Alle kam og veivsensorer jeg har byttet, begynte å svikte først når motoren blir passe varm for da blir sensorene varme. De har virka igjen etter en time når motor er passe kald igjen.

Luft kan jeg aldri tenke meg mangler med mindre spjeldet i spjeldhuset er fullstendig blokkert/stengt hele tida.

Så da er vi vel inne på timing, og da tenker jeg vel som du på om tannreima kan ha hoppet. Vet ikke hvor mange tenner over som skal til før kompresjon uteblir enten pga skade eller feil timing? Gammal reim?

Du hørte ingen ulyder da den stoppet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder veivsensor , så hadde jeg samme problem med min 166 Super som du beskriver. Nemlig at den begynte å svikte når motoren ble varm , men at den virket når den ble kald. Derfor hadde jeg en anelse om at det ikke var problemet her. Kjøpte den nå allikevel. Kostet ikke mer en ca 200,- spenn. Tannreima er max 2 år og 10000km. Og nei, jeg hørte ingen ulyder da den stoppet. Bilen døde bare sakte hen og jeg klarte såvidt å rulle bort til nærmeste parkeringsplass. Alt skjedde i løpet av 10-15 sekunder. Ingen varsel på forhånd. Og ingen unormale lyder. Alt var helt normalt inntil da. Det eneste jeg muligens merker når jeg kinner motoren, er at der liksom er en slags " boblelyd" fra motoren. Dette er jeg igrunnen langt fra sikker på, men mener å huske den lød litt annerledes tidligere da jeg skulle starte bilen.

Endret av V6 Kongen
Stavefeil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan i hvertfall beskrefte at de fleste utgaver av denne motoren ikke starter med defekt kamsensor.

Akkurat JTS har jeg ikke skrudd på, men er nok det samme med den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier du det ? Takk for opplysningen. Jeg har som sagt skiftet veivsensoren, men ikke kamsensoren. Har hørt at defekt kamsensor ikke gjør at bilen stopper helt. Dette stemmer kanskje ikke ? Du vet ikke tilfeldigvis hvor denne sensoren sitter ? Og kan den plutselig koble ut , sånn som i mitt tilfelle ? Alt skjedde jo i løpet av en 10 -15 sekundersperiode. Ingen forvarsel overhodet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt på denne. Her står også plasseringen av kamsensor.

https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-andamp-gt/930418-alfa-gt-2006-camshaft-sensor-crankshaft-sensor.html

Tror jeg ville sjekka at tannreima er tima riktig før du bruker penger på sensor. Å bytte deler på trua kan bli dyrt..

Sr forresten ut som tannreima må av for å bytte sensor på jts

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, V6 Kongen skrev:

Sier du det ? Takk for opplysningen. Jeg har som sagt skiftet veivsensoren, men ikke kamsensoren. Har hørt at defekt kamsensor ikke gjør at bilen stopper helt. Dette stemmer kanskje ikke ? Du vet ikke tilfeldigvis hvor denne sensoren sitter ? Og kan den plutselig koble ut , sånn som i mitt tilfelle ? Alt skjedde jo i løpet av en 10 -15 sekundersperiode. Ingen forvarsel overhodet.

Har vært ute for at bilen stoppet og ikke ville starte igjen når kamsensoren røyk. Dette var riktignok en 156 TS. Koblet ut sensoren så var det bare å starte å kjøre videre, selvfølgelig med lysende motorlampe da men. Mener den riktignok gav feilkode på kamsensoren også når den stoppet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 12.10.2018 den 19.00, V6 Kongen skrev:

Sensor sitter under registerdekselet på kamhjulet på eksoskammen på de jeg har skrudd på.

Kontakten stikker som regel ut en plass mellom regdeksel og motor og var blå etter hva jeg husker.

camsensor.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av hentor
      Hei, GTV 916 V6 2.0TB har vært litt rufsete i det siste, nå har den slått seg helt vrang. Lest meg opp litt og mistenker Crank shaft position sensor.
      Tatt diagnose, se vedlegg. Skal gå over elektriske terminaler og sjekke pneumatikk imorgen, noen som har erfaring? Er det håp, delen koster mange lapper ny, ser det er en høgger i Norge som påstår å ha den. Dette er ikke en LMM/MAF, men en AFM, BOSCH AIR FLOW SENSOR 0 280 203 034