Gå til innhold
MariusA

Antirustbehandling Giulia

Recommended Posts

Noen som har spandert på Giuliaen sin noen rustbehandling. Tips i forhold til Garanti osv? Importør ville ikke si mye

Endret av MariusA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Giulia fikk full pakke hos autorisert Tectylverksted rett etter at jeg fikk den. Den behandlingen den fikk på Drammens Havn er null verdt da ingen deksler blir demontert. Slik så det ut under dekslene på min bil.

E953BBD8-DD42-4679-935F-15AD237651C5.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Stjerneglis skrev:

Min Giulia fikk full pakke hos autorisert Tectylverksted rett etter at jeg fikk den. Den behandlingen den fikk på Drammens Havn er null verdt da ingen deksler blir demontert. Slik så det ut under dekslene på min bil.

Trist syn. Man kunne håpe at det var litt lærdom, eller i det minste erfaringsoverføring, å spore hos importør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det er friskt av Stjerneglis å poste disse bilene av den nye «folkebilen» til Alfa fra en side som de fleste ikke ser når man kjøper ny bil. Her er det total fravær av beskyttelse av noe slag. Til og med 156 hadde voks belegg under bilene fra fabrikk. Her er det nada, niks, null...

spår 156 tilstander på Giulia/Stelvio, men ikke etter 15 år. De første med rust i gulvet allerede etter 5 år, hvis den brukes som helårs bil. Helt unødvendig og fryktelig dumt. Nei, evig eies et dårlig rykte, og med god grunn!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Stjerneglis skrev:

Det så virkelig ikke bra ut! Klagde du?

Sendte i uansett mail til FCA som sa at garanti skulle gjelde så lenge de som gjør det ikke gjør noe skade på karosseriet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden temaet er såpass nærme håper jeg det er ok å spørre i denne tråden.

Er forhåpentigvis dager unna en Giulia eller Stelvio i garasjen. Uansett hva det blir så skal den få en antirust behandling, så lurer på om noen har noe å anbefale i Osloområdet? Tenker mercasol/tectyl og ikke oljebehandling.

Min forrige bruksbil ble behandlet på et av byen mest kjente antirust verksteder, men har i ettertid etter å ha kikka bak et par plastdeksler og i hulrom skjønt at de tok noen snarveier og at fint lite ble demontert før de spraya på guffa si. Å tectylere plastdeksler har ikke så mye for seg. Så at de faktisk gjør det de sier de skal gjøre er viktigere enn pris.

Endret av Juan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

MB sverget i alle fall for et par år siden til Mercasol, men krever også at man ikke borrer i stålet for å bevare garanti.

Eg enig i at utførelsen er vel så viktig!

Jeg fikk tilbake en bil fra autorisert Tectylverksted der de ikke engang hadde tatt av felgene.....

De fikk selvsagt tilbake bilen med beskjed om å rense felgene og gjøre jobben en gang til uten deksler og felger på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Juan skrev:

Siden temaet er såpass nærme håper jeg det er ok å spørre i denne tråden.

Er forhåpentigvis dager unna en Giulia eller Stelvio i garasjen. Uansett hva det blir så skal den få en antirust behandling, så lurer på om noen har noe å anbefale i Osloområdet? Tenker mercasol/tectyl og ikke oljebehandling.

Min forrige bruksbil ble behandlet på et av byen mest kjente antirust verksteder, men har i ettertid etter å ha kikka bak et par plastdeksler og i hulrom skjønt at de tok noen snarveier og at fint lite ble demontert før de spraya på guffa si. Å tectylere plastdeksler har ikke så mye for seg. Så at de faktisk gjør det de sier de skal gjøre er viktigere enn pris.

Hvis du er medlem i Klubb Alfa Romeo Norge, får du rabatter hos Kjell Hall (aut. Tectyl verksted) i Sandvika. Jeg har brukt ham på 4-5 nyere biler nå og er godt fornøyd. Den lokale Alfa Romeo forhandleren bruker også dette verkstedet når kundene ønsker dette.

Til de som synes at bildene jeg la ut tidligere er forferdelige: Ta hvilken som helst ny bil (f.eks BMW) og demonter dekslene, så vil dere det se samme. Ikke noe spesielt for Alfa. Intensjonen var å vise at tectylering på havna kun var overfladisk uten demontering av deksler under bilen. Men som alltid blir ting vridd til det ekstremt negative av noen så fort Giulia og Stelvio nevnes her på forumet...

Endret av Stjerneglis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 10.10.2018 den 19.04, MariusA skrev:

Det så virkelig ikke bra ut! Klagde du?

Sendte i uansett mail til FCA som sa at garanti skulle gjelde så lenge de som gjør det ikke gjør noe skade på karosseriet.

Jeg visste det på forhånd og diskuterte med forhandleren om dette. Dette er visst standardprosedyre for alle biler som ankommer Drammen Havn. Å demontere for full behandling ville ha tatt for lang tid og blitt for dyrt for importøren og det er til syvende og sist kundene som betaler for dette. Flere bilfolk som har sett bildene mine bekrefter at det er normalt at nye biler av alle merker har sparsomt med beskyttelse under. Tanken er vel at dekslene skal bekytte mot sprut og mekanisk slitasje. Det er også billigere og mer miljøvennlig og effektivt for fabrikken å montere deksler under bilen enn å understellsbehandle på gamlemåten. Dekslene sørger vel også for bedre aerodynamikk...

Hva angående rustmotstand på biler kan jeg ikke se at noen biler har blitt noe særlig bedre siden 80-tallet. T.o.m Audi ruster som faen nå.

Uansett er4-5000 kr for en ekstra Tectylrunde peanuts å regne med etter at man har kjøpt en ny bil...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
24 minutter siden, Stjerneglis skrev:

Hvis du er medlem i Klubb Alfa Romeo Norge, får du rabatter hos Kjell Hall (aut. Tectyl verksted) i Sandvika. Jeg har brukt ham på 4-5 nyere biler nå og er godt fornøyd. Den lokale Alfa Romeo forhandleren bruker også dette verkstedet når kundene ønsker dette.

Til de som synes at bildene jeg la ut tidligere er forferdelige: Ta hvilken som helst ny bil (f.eks BMW) og demonter dekslene, så vil dere det se samme. Ikke noe spesielt for Alfa. Intensjonen var å vise at tectylering på havna kun var overfladisk uten demontering av deksler under bilen. Men som alltid blir ting vridd til det ekstremt negative av noen så fort Giulia og Stelvio nevnes her på forumet...

Skal ikke legge skjul på at jeg ikke kan fordra de nye bilene fra FCA, sånn er det bare, uten at det har noe med deg å gjøre som person Tin.

Vi har en Giulietta hjemme og jeg kjører heller '98 Golfen (GTI) til dattera i stedet, bare for å illustrere hvor lite jeg synes om Giulietta. Men kona liker'n så da får heller hun bruke den. så får vi bare se det an etter hvert når den skal erstattes. Men jeg koser meg verre med 164 QV. Sånn skal en Alfa være. Masse lyd, Masse Motor karakter og liker å piskes på turtall, selv om det er helt unødvendig. Unikt og lett kjennelig Alfa design. Presis og lett styring, men allikevel ikke så rask styring at du kjører av veien om du dreier 2cm til høyre eller venstre.

Det å være like dårlig som alle andre på rustbeskyttelse er vel ikke noe å bringe fram som et pluss? dårlig er dårlig og Alfa vil fortsette å slite med rykte som rustbørse, nettopp fordi det er en Alfa. VW og BMW selger i bøtter og spann til tross for Diesel skandale osv.

Ellers i Europa er vel bilene tiltenkt en levetid på 10-15 år. I Norge er bilene så dyre at de må nesten ha et lenger liv, hvis ikke tapet skal bli for stort pr år. Å etterbehandle bilen skikkelig som du Tin har gjort vil helt klart være helt nødvendig hvis bilen skal bli eldre enn 10-15 år. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes du er fæl til å forhåndsdømme de nye Alfa Romeo modellene Atle. Gi dem en sjanse og se hva framtiden viser. Jeg er ikke bekymret. La de som som gitt Alfa Romeo en ny sjanse en mulighet til å glede seg over bilene sine uten at du rakker dem ned ved enhver anledning. Husk at her er det ingen som rakker på hverken Busso, Volvo eller Golf GTI selv om de kanskje ikke liker bilene. Det har liksom ikke noe for seg å gjøre sitt ypperste å spre negativitet hele tiden. Vi mimres om noen år og se om du har rett i dine dystre spådommer. I mens kan vi kanskje fokusere på de positive tingene ved å være interessert i biler?

Endret av Stjerneglis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kunne mine meninger om de nye bilene være å betrakte som spam, hvis det ikke var for det at jeg har hatt så mange Alfaer nå og skrudd på så mange og har pr nå 1 stk nymoderne Alfa i bilparken fra FCA tiden, at jeg har sluttet å synse om ting. De meningene og sammenligningene jeg gjør, kan jeg vise deg personlig. Peke på punkt for punkt hva som ikke er bra nok. Du kan ta med Giuliaen din så skal jeg ta med den 11 år gamle Volvoen så kan vi ta en teknisk sammenligning. Også kan vi ta en tur i QVen etterpå, så skal du få oppleve en bil som til tross for 27 år gammel konstruksjon kjører fletta av det meste og med en lyd du aldri blir lei. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tråden dreier seg om anbefalinger rundt rustbehandling av Giulia. La oss holde oss til det.

Om hva som er normalt på mange bilmerker, og dermed er sikkert ikke Giulia noe unntak:

https://www.dinside.no/motor/nye-biler-ruster-som-aldri-for/60968630

Så ja, folk kan bruke så mange tusen de vil på Shampo, balsam og polish på bilene sine, men jeg ville brukt dem på understellet.

Har selv en leaset Volvo XC90 T8, og den skal de få tilbake etter 3 år like dårlig beskyttet som de sendte den ut.

Hadde det vært min egen så hadde jeg behandlet den før første vinter. Uten tvil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i at det ble en liten avsporing på trådens opprinnelige tema. For meg er det nettopp dette temaet her og en del andre temaer rundt nye/ nymoderne biler som gjør at jeg skygger banen, og tør å påstå at ting var bedre før. Og at også Alfa var bedre før. Igjen, at FCA produktene er like dårlig som alle andre på manglende rust beskyttelse gir meg ingen større grunn til å kjøpe Alfa. MEN det ville i det minste gitt meg en GOD grunn til å velge Alfa framfor noe annet hvis de var BEDRE enn de andre. Men det er de altså ikke. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Stjerneglis 

Bildene dine stammer fra en 2017 Giulia? Zoomer litt inn på det andre bildet, og ser greit med rust på braketten som sannsynligvis var under et plastdeksel.

Litt skremmende.

(eier av en 2011 159 1750 TBi, understellsbehandlet med Mercasol av meg før min første vintersesong i 2017, i håp om å forlenge levetiden...)

På et tidspunkt i fjor vinter, over en snøfonn, dro jeg av et av plastdekslene under, og så at det var mercasol på denne. Da var denne åpenbart ikke demontert før behandlingen hos Kampen Antirust…

:-(

R.

Giulia_under-snitt1.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde Giuliaen på bukk i dag. Denne Svenskimporterte bilen hadde fått en noe jevnere behandling i form av at det ikke var en dritt under. Heldigvis var det ikke noe rust å se. Blir behandling til uka :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vår VW passelat er ikke mye bedre. Åpenbare områder blant annet i hjulbuene uten beskyttelse fra verken innerskjerm eller understellsmasse. 

Og dette fra merket som har rimelig enorme rustproblemer med forrige generasjon passat. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 10.10.2018 den 13.50, Gruagarasjen skrev:

[...] Til og med 156 hadde voks belegg under bilene fra fabrikk. [...]

Voksbelegg? Nope... der var det samme gummibelegg som man finner på 116- og 115-bilene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det Mercasolbehandling hos Drammen bilglass & antirust. God service, fikk time 10 dager etter bestilling og god pris med KARN-rabatt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, MariusA skrev:

Da ble det Mercasolbehandling hos Drammen bilglass & antirust. God service, fikk time 10 dager etter bestilling og god pris med KARN-rabatt :)

Hva ble prisen? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, lesken skrev:

Hva ble prisen? 

4300 med rabatt. Noe over 6000 uten. PS: Du får vinke hvis du ser en rød Giulia i nærheten av næringsparken i Kongsberg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
42 minutter siden, MariusA skrev:

4300 med rabatt. Noe over 6000 uten. PS: Du får vinke hvis du ser en rød Giulia i nærheten av næringsparken i Kongsberg :)

Sett den i farta her om dagen 👍 så lekker ut. 

Bra pris, tenkte høre med Skrim bilpleie om pris. Høre hva de tar, tenker oljebehandling. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oslo Antirust har lanolin / sauefett (og klubbrabatt). Hyggelig folk som tok godt vare på Bella. 

Men det er kanskje greit å legge et tectylbelegg først..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive