Gå til innhold
Nightrider

Alfa Romeo 159 - Beste årsmodell og motor?

Recommended Posts

Som tittelen sier.

Hvis man har et budsjett på 100.000 kr, hvilken motor og årsmodell bør man sikte seg inn på hvis man ser etter driftsikkerhet? 

Eventuelt; Hvilke motorer og årsmodeller bør man styre UNNA?

Vil helst ha en TI-versjon og går for driftsikkerhet fremfor hestekrefter når det kommer til motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med det budsjettet så må det vel bli så ny som mulig "facelift" MY2008 og en eller annen diesel, spørs om du får den nye 2.0 jtdm til den prisen. Vedlikehold betyr gjerne mer enn km på rundt ti år gamle biler, som alltid.

Vær obs på feil/ulyd i girkasse på 1.9 jtdm. Merk at også de siste årsmodellene (ofte de med 120 hk) har utgave Sport eller Elegante(+) med store Brembo-bremser (og litt senk?), men ikke sportsseter.

Vær så go'

https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=4&make=0.3233&model=1.3233.8169&price_to=105000&sort=6&year_from=2008

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

som Silly skriver....jeg ville gå for 2,0......beste diesel variant og problemfri girkasse ,lykke til 👍 Ser ikke at 159 ikke skulle være driftsikker

Endret av Masi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Nightrider skrev:

Er 2.0 literen den med 170hk?

Hva kan man gjøre for at girkassene skal vare lengre? Tenker da på 1.9 med 150hk

2.0 kom med 170 hk og 136 hk, men de er nok i en høyere prisklasse fortsatt.

Girkassen er vel litt bingo - pen kjøring og oljeskift med spesialoljer kan hjelpe noe, men det er ingen garanti. Og uansett noe som kommer gradvis (man kan nesten spekulere i å kjøre til det ryker, hvis det er en billig bil).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøper man med automat så er det mindre problem. 1.9 16v diesel motoren har jeg god erfaring med. Men m32 girkassen derimot...

Har en 2008 159ti som jeg nå skal overhale girkassen på så da regner jeg med den holder bilens levetid  🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva motor angår vil jeg si at tolerer man diesel er 1,9 literen en fantastisk bra konstruksjon.  Sterk, seig, holder lenge ( pass på serviceintervall og oljeskift) og bruker utrolig lite drivstoff. Den større 2,4 literen er en bygget på samme lest, og er litt av en kraftkar.  2-literen skal visstnok være enda bedre, enten i 136 eller 170 hk versjon. Vil uansett hevde at diesel, whatever make, egner seg best for langkjøring, i hvert fall ikke konstant småkjøring.

Beste motor er imidlertid på bensinsiden, en 1.8 Tbi eller også kalt 1750.  Enda sterkere, enda seigere, fin lyd og uten stank.  Er så seigtrekkende at man ikke savner automat, 3.gir f.eks rekker fra 10 km/t til 120. Bruker litt mer drivstoff, men er verdt det. Den må bare prøves!  Synd at de koster så mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker man diesel så er 2,4 det eneste som gjelder om man bryr seg om lyd og ytelse. MY 2008 og nyere er greit da.

2,4 er dog plaget med sotet innsug og til og med sprekker i plenum. En sånn motor i god stand vil jeg si er et hyggelig bekjentskap, men jeg bestemte meg sist jeg hadde en sånn at det aldri ville skje igjen. Men i dag vil jeg vil si at det faktisk kan skje igjen i både Brera og 159.

I 159 har jeg også hatt 2,0 170hk og 1,9 150hk. Bra motorer. Disse ville jeg helst hatt med q-tronic.

3,2 Holden i 159 ville jeg faktisk nedprioritert og heller valgt 2,4 diesel. 

1,9 jts ville ikke hatt. Heller dieselkakling og 150hk.

Helt ærlig synes jeg ikke 1750tbi er verdt prisen sammenlignet med diesel 2,0 136 og 170.

Det sies at alfa faller i verdi.  Jeg har nå et tilbud på en 2011 Mazda 2,2 diesel med 112000km som jeg må betale 86000 for, men jeg vil jo ikke ha den.... Jeg tipper den kostet ny omtrent det samme som en 159ti med 170hk. Finner dere en sånn 159 til den prisen? 159 holder seg faktisk ganske bra i pris!

Du nevner driftsikkerhet i starten her. Kan du blåse dieselen av og til og strekke den skikkelig på beina, så er alle alfadieseler trygge valg og bruker lite drivstoff. Ligg unna dem som er kjørt med powerboks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gode råd her. 

Jeg vil bare nevne at jeg er veldig fornøyd med min 159 1.9 med 120hk diesel. 

Da jeg kjøpte, var det viktig at den var nyere (my08) riktig skinnfarge og lav km

120 hesteren er kraftigere enn mange tror, drar godt og bruker lite diesel. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja hva er best? Sikkert mange ulike meninger, men tror ingenting slår 159 1.9 JTD 8V når det gjelder kombinasjonen driftsikkerhet og driftskostnader. En 8V har følgende "fordeler" kontra 16+ V JTD utgaver:

- Ingen swirl flaps som kan løsne

- 8V gjør den mindre utsatt for reg reim brudd

- Færre hk/Nm sliter mindre på den problembefengte M32 girkassen

Det enkle(ste) er ofte det beste, som det heter. En 8V kan allikevel optimaliseres til rundt 150 hk om ønskelig 

Endret av Multijet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dreimoment har ikke noe å gjøre med M32/M20-girkassens problemer. Det er en konstruksjonsfeil som gjør at lagrene ikke får den smøringen de skal ha. Jeg har selv hatt 16V 150 HK (med M32-kasse..) pre MY08, og syns den ble litt slapp i forbikjøringssituasjoner. 2-literen med 170 hester (som jeg har nå) opplever jeg som en mer raffinert motor. Den har mindre EGR-trøbbel på grunn av et mer gjennomtenkt system, og med map kan du hente ut ca 200 hk og 460 nm av den. MY08 veier i tillegg mindre enn pre-MY08, og har hovedsaklig F40 og C635-girkassene som ansees for å være bedre girkasser enn M32.

Endret av Ipanemabraun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om man kan få 159 nyere enn 2009-modell med automatkasse? De var vel kun en option på 1.9 JTDm 150 hk. 

Det går mot slutten på leasingperioden, og den kjedelige Tsjekkeren skal bort i oktober. Jeg vurderer å gå tilbake til 159, men er grusomt godt vant til automat nå. Valget blir da mellom en litt eldre med automat eller en så ny som mulig 2.0 diesel (eller 1750 TBI). 

Endret av MasterJohnda

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sett tbi med automat(finnnes ikke?) og 2.0 170hk diesel har jeg heller ikke sett. Ikke på 136 hk heller.

men finnes flere 150 hk  med aut, som du sier.. får jo 2,4 d med aut også..

Endret av lesken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TBI med automat finnes ikke nei, dessverre. 2.4 diesel har det vært mye trøbbel med tror jeg? 

Blir nok enten 1.9 med automat eller å gå «all in» og prøve å finne en TBI 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutter siden, MasterJohnda skrev:

TBI med automat finnes ikke nei, dessverre. 2.4 diesel har det vært mye trøbbel med tror jeg? 

Blir nok enten 1.9 med automat eller å gå «all in» og prøve å finne en TBI 😉

Ville nok valgt 150 hk foran 2,4 om jeg skulle kjøpt..

tbi er jo mye dyrere og vet ikke om det forsvarer pris forskjell kontra 1,9 🤔 ikke så mange av de heller har jeg inntrykk av.  Men en tbi hadde jo være det beste valg om man går bort fra automat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også enig i at TBI er uforholdsmessig dyr i forhold til diesel. Den 2.0 literen er visst ganske bra, som de sier lengre oppe her. Tror jeg må prøve alle alternativer og ta den hjertet mener jeg bør ha...hørt for mye på hodet nå 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,4 diesel er en meget fin motor til 159 men ble vel ikke produsert mot slutten av 159-fasen den heller.

En herlig motor og ville vært mitt førstevalg i 159 som bruksbil, men jeg mista lysta på den etter problemer med ujevn gange som jeg tror skyldtes sot.

Nå skal det sies at eier før meg hadde kjørt den med sånn idiotpowerboks, og jeg ser ikke bort fra at det gjorde hele saken.

Fikk den aldri helt frisk, men den blei bedre. Googling viste at mange Brera og 159 med 2,4 hadde trøbbel med spesielt innsugmanifold. Soting og sprekker var gjenganger mener jeg å huske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kun god erfaring med 1.9 motoren jeg hadde, den sota igjen et par ganger men da bare blåste jeg den rein med litt turtall og starta re-gen så ordna det seg fint det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Runet, tror nok 2.4 JTD hadde vært mitt førstevalg i 159 som bruksbil. Hatt en 2008 2.4 JTD Q4 TI, flott motor med bra drag. Fin lyd i forhold til de firesylindrede motorene de fleste har. Bruker noe mer diesel enn 1.9 JTD, men det er ikke det som gjør det store utslaget om du ikke kjører ekstremt langt. Denne fåes i 2 versjoner, 200 hk før facelift i 08 og 210 hk etter. Alle med automat har imidlertid versjonen med 200 hk. Min var 210 HK, skal være noe sterkere på lave turtall, maks moment fra 1500 rpm i stede for ved 2000 rpm som 200 hk utgaven er vel forskjellen.

Nå har jeg en 2009 1.9 JTD TI som bruksbil som snart har rullet 330 000 km. Fungerer veldig bra, fortsatt like fast og fin som jeg husker 159en med 100 000 på telleren. Denne har jo også m32 girkassen, men bekymrer meg ikke for denne og hadde ikke vært redd for å kjøpe det igjen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, MasterJohnda skrev:

Er 2.0 170 hk mer tørst enn 136 hk?

kan ikke være store forskjellen på de to. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, MasterJohnda skrev:

Er 2.0 170 hk mer tørst enn 136 hk?

På wikipedia så er det oppgitt 0,51 og 0,54l på mila på de to.. på langkjøring vel og merke.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_159

Ved vanlig kjøring kan jeg heller ikke tenke meg at forskjellen er særlig stor eller nevneverdig og er nok da som "Elviz" sier..

Min bil(170hk) ligger på 0,65 - 0,75l/mil på småkjøring. Klarte å få den ned på 0,55 på langkjøring (Tvedestrand-Hamar).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive