Gå til innhold

Recommended Posts

Dette er dagens beholdningen av Italienske kjøretøy. Her kommer det tekniske utfordringer, Bruker relaterte utfordringer og tips ang disse modellene jeg eier. Hva jeg spiste til middag, eller skrytebilder av kjøreturer finner du på FB.

I denne tråden finner du ærlige og oppriktige brukserfaringer om Alfa og Guzzi. Alt er ikke positivt, selv med Alfa Romeo. Man kan være en Alfa entusiast og allikevel mene at ikke alt er gull. I all hovedsak er jo Alfa Romeo'er morsomme å kjøre og fine å se på. Men det er ikke alltid at kvaliteten er der den bør være, når en Alfa koster minst like mye som andre premium merker. Og det er ikke alle konstruksjoner som er like geniale. 

Her finner du ikke usaklig synsing av ting jeg ikke har greie på. Alt jeg mener noe om, har jeg selv prøvd eller har teknisk innsikt i. 

Det er meningen at du som leser dette skal få informasjon du selv kan bruke i dine egne prosjekter eller egne bruksbiler.

2001 166 2,5 Sporttronic

1992 164 QV

2015 Giulietta 170 TCT

2013 Moto Guzzi 1200 Sport Corsa

IMG_0578.JPG

IMG_6607.JPG

img_0436.jpg

IMG_2303.JPG

Endret av Gruagarasjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ukens utfordring har vært at klima anlegget på QVen begynner å bli tomt for gass. og dette er selvsagt ikke R134 gass som brukes i dagens biler. men R12 som er ozon uvennlig og som ikke er lov å bruke mer. 

så utfordringen er: skal man bygge om til R134? den gassen siver mye mer enn R12 som holder seg bedre i systemet. og R12 kjøler bedre. hvordan takler en nesten 30 år gammel ac kompressor nytt fludium? R134?

svaret er; jeg tar ikke sjensen på R134, men fyller R12 i stedet. Var medlem i Jaguar klubben i noen år, og de gamle jaguarene har ofte klima anlegg til tross for at de er fra 70 tallet. så jeg spurte dem. og svaret var enkelt: Hovedforhandleren i Oslo, Insignia, har faktisk mulighet til å fylle R12! spørsmålet er bare hvordan de ser på det når jeg kommer med en Italiensk bil og ikke Engelsk? får ringe først!

ellers blir det som Masi sier, "da fyller du neste gang du er i Europa. vi får se, det haster ikke enda.

Endret av Gruagarasjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sist jeg sjekka var det en del verksteder her nordvest som driver med bla klimaservice som hadde faktisk litt R12.

Jeg ville sjekka litt mer rundt om du ikke ville ødelegge den britiske stemninga på Insignia..

Og din italienske bilpark er lekker den😎

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagens tema er frøken G. (Giulietta)

Denne frøkna er levert ny( til oss) med Pirelli P Zero. 225/40/18. Jeg har sett litt på støyindeksen på disse hjulene og det er ikke mindre enn 71dB. Støydemping fra hjulene tror jeg er frøken G sitt svakeste punkt. Man blir sliten i hode etter kun 4-5 mil på Norsk asfalt. Så Frøken blir ikke så mye brukt av meg. Dekkstøy er noe jeg setter lite pris på. 

Så nå skal de av, de Pirelli dekkene. Har kjøpt nye dekk. Og gikk selvsagt for støysvake dekk på 67dB. Er veldig spent på om det endelig er mulig å ta en langtur med Frøken G. Kanskje til Italia til og med? Forbruker erfaringer kommer så snart de er montert. Håper på i løpet av helgen.

FEAD7228-D947-4793-88A6-E676FF589D8B.jpeg

D2CCC719-3564-4457-AB09-03C43163F8BC.jpeg

E6A19B99-DBA6-42D1-BB37-A48D02646581.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat samme GY-dekkene som står på min G. Jeg leste mye om støy fra dekkene før jeg prøvekjørte bilen. Merket ikke noe særlig støy fra dekkene verken under prøvekjøringen, på vei hjem eller de to ukene jeg har hatt bilen. Så kanskje det er pga. dekkene, da. Lykke til, håper det blir en forbedring :-) Veldig flott farge på din forresten!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet til Michelin dekk på MiToen min. Var en verden av forskjell! Skal aldri kjøpe Pirelli P Zero igjen, de passer ikke til norsk veistandard.  Blir spennende å høre forskjellen 🤗

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Jo, er ganske sikker på at det blir en stor forskjell ja. Michelin var også en kandidat. Har samme erfaring med continental. Knallharde dekk.

er veldig godt fornøyd med dunlop sport maxx. Men de slites veldig fort. Har disse på QV og 166. Litt myke i skuldre kanskje men sitter godt på tørt og vått og går stille. 

Vi satser på at Good Y forandrer bilen til en bedre bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min G.var det Dunlop, og de støyet som bare f. Kan kanskje være noe med at det ene var skjevt slitt.  Byttet alle dekken istedenfor den ene, og forhandler anbefalte Pirelli.  Prøvde deres anbefalling, og jeg synes de virker veldig bra også på det støymessige (hjelper selvfølgelig med at de er nye).  Skal snart ut på ordentlig langtur  (t/r Finnmark), så da får vi se om jeg holder utB| 

Endret av eivindk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja her spriker anbefalingene mye skjønner jeg. Nå er det stor forskjell på om man kjører på Pirelli P Zero Rosso eller Pirelli P7. 

En god pekepinn er å se på støyindeksen til dekkene. P Zero med 71 dB, som er svært mye og over dobbelt så mye støy som 67 dB. Man må også se til at man ikke ender opp med "runflat" dekk, som støyer mer enn de dekkene som ikke er "Runflat".

Dunlop Sport maxx skal ha 68dB hvis de er i orden og ikke skjevslitt eller alt for gamle.

Ha du overtatt Spideren til Kasper?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle skifte gummi muffe mellom bensinpåfyllingsrør og tank på 164 QV. Synes det var blitt så vått der i det siste og det luktet litt bensin. Så under bilen forså skifte, og oppdaget noe gul væske som dryppet på hånden. Hmm- dette er ikke bensin. Bremsevæske! Rørte litt på bremserøret til høyre bakhjul og vips så var røret tvers av...

har laget nytt, og blir montert i dag

D3424CAE-5E60-4B7F-BBD6-A257BF97E6F1.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 timer siden, Gruagarasjen skrev:

Ja her spriker anbefalingene mye skjønner jeg. Nå er det stor forskjell på om man kjører på Pirelli P Zero Rosso eller Pirelli P7. 

En god pekepinn er å se på støyindeksen til dekkene. P Zero med 71 dB, som er svært mye og over dobbelt så mye støy som 67 dB. Man må også se til at man ikke ender opp med "runflat" dekk, som støyer mer enn de dekkene som ikke er "Runflat".

Dunlop Sport maxx skal ha 68dB hvis de er i orden og ikke skjevslitt eller alt for gamle.

Ha du overtatt Spideren til Kasper?

Ja det er Kaspers gamle. Den er jo behørig dokumentert her på forumet :|

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Jørund skrev:

Har du fått skiftet dekk på Giuliettaen? Håper i tilfellet det blei bedre:) 

Nå legges dekk på felger i dag. får dessverre ikke skiftet hjul på bil i dag da QV står med bakenden i været og begge jekkene er i bruk pr nå. mulig jeg rekker det sent i kveld. Har trua på at dette kan bli bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, eivindk skrev:

Ja det er Kaspers gamle. Den er jo behørig dokumentert her på forumet :|

Jo det er den jo. kjente igjen bilde fra Kaspers hjemsted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er straks ferdig. Ikke vanskelig eller spesielt komplisert å lage nye bremserør egentlig

66970394-EF56-4061-AA22-0369EEC17BC5.jpeg

A791FFF3-87E5-4253-9DE4-883CD9C23EBD.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skifter dekk og felg. Bytter fra svarte til sølv om sommeren og omvendt. Synes bilen er mye finere med felger i sølv. Ser renere ut. Prøvekjøring med nye dekk snart.

A4FA3062-331F-4CD4-838C-4076DE98898D.jpeg

77CDDDB3-FC2B-4F0E-AFE5-42BEA6F81F1E.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvekjøring med nye Good Year eagle F1 225/40/18

støy indeksen indikerte at dekkstøyen ville halveres. Det gjorde den ikke. Det går stillere og dumper absorberes bedre på grunn av en mykere dekkstamme. Men støybildet er milevis unna 166 nivå. Å kunne prate med de i baksete uten å snu på hodet eller heve stemmen i motorveihastighet er 166n ganske alene om. I hvert fall på de bilene vi har hatt og prøvet. Støybildet i Giulietta er ganske skarpt fortsatt, men noen dB lavere. Eneste måten å få lite dekkstøy på i en Giulietta må være å gå opp i profil og ned i dekkbredde. Vil tro at 16’ hjul vil være bedre på akkurat dekkstøy. 

Good Year dekkene er mykere i skuldrene. Ikke like skarp styring som Pirelli dekkene. Men GY sporer da også mindre.

ville nok ikke gjort noen forskjell om jeg hadde kjøpt Dunlop Sportmaxx. De har støyindeks på 68. Har heller ikke funnet 18» dekk med mindre støy enn 67. 

Det gode er at dekkstøyen øker ikke med økende fart. Det bråker ikke noe mer i 120 enn det gjorde i 80. Bare litt mer vindsus. 

Konklusjon: hvis du trives best med støysvake biler så må du nok satse på 16» hjul med gode dekk på din Giuleitta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd det ikke ble enda bedre:) men gode dekk er det i hvert fall! Stilig at 166 er så mye bedre støy isolert enn de nye bilene. Litt synd egentlig, men spares sikkert mye på mindre støydemping. MiToen var også ganske slitsom på langtur, men har veldig lyst på en til😎

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært med i mye nyere biler i billig og mellompris klassen. Felles for de fleste er støy i kupè. Det er enkelt og greit sånn det er blitt med jaget etter minimum vekt og rimeligere produksjon - og skal en unngå det må en enten gå over på dyrere bil eller levere bråkebøtta til noen som kan støyisolering. Personlig er jeg kommet i komfortalderen og kjøper aldri en bil som ikke er godt støyisolert (unntatt 400GT 😉)

Stadig jag etter lavere vekt og større dekk gjør at dagens hvermansenbil bråker mer innvendig enn gårsdagen hvermansenbil : https://www.klikk.no/motor/bil/stoy-i-bil-2819954

Flere artikler

https://stillhet.as/velg-stoyproblem/stoy-i-biler.html

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/Jjvk6/nye-biler-stoeyer-mer-enn-for-20-aar-siden

Endret av Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan jeg bekrefte ved at vi nå har en 1998 Golf GTI på 225/40/18 med akkurat disse Good Year dekkene montert på i fjor. og nå de samme dekkene på Giulietta. og på Golfen er dekkstøy ikke noe problem. Og, selv om 166n går stillest av alle de bilene vi har hatt, så er dette pga omfattende isolering. Fordi moderne understell med tildels harde og tynne foringer transporterer mer støy opp i karosseriet og inn i kupeen. 164 QV går på samme dekk som 166 og samme dimensjon, men det er mindre dekkstøy i 164. Selv om 166n oppleves som mer støysvak totalt sett.

vel, vel. Pirelli dekkene var utslitt, så de måtte skiftes uansett. småbiler støyer mer enn mer kostbare biler, det får man bare innse. selv om Giuliettaen langt fra var billig da vi kjøpte den for snart 3 år siden.

En bedre ting ved Good Year dekkene kontra PZero er at de har en skikkelig dekk kant for felgbeksyttelse. noe PZero mangler totalt. 

164 QV er friskmeldt igjen etter at bremserøret knakk. garasjetiden ble kortere enn jeg fryktet. trodde den skulle bli stående i uker etter søk på ny del. men å lage bremse rør selv er en smal sak. QV er med på jobben i dag.

img_2459.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det Magnus. Nesten best av alt er at man på en 164 kan kjøre med det store soltaket helt oppe i opptil 120km/t uten noen form for susing eller støy. Digger den bilen😉. Kunne tenkt meg å kjøpe en til, før de blir for dyre, slik at jeg er sikret en 164 for all framtid😎 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Giulietta understellsbehandlet? Om ikke hva med sprøyte en masse under innerskjermene, det hjelper vel noe? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Mads Erik skrev:

Er Giulietta understellsbehandlet? Om ikke hva med sprøyte en masse under innerskjermene, det hjelper vel noe? 

det er sikkert mye som kan gjøres for å bedre støyisoleringen. men jeg tenker at G skal få være slik den er i den perioden vi eier den. Det er endel momenter med den bilen jeg aldri kommer til å bli fornøyd med uansett. Grei bil, men også en bil full av kompromisser pga den tidsalderen vi lever i. Ned skalering i motorstørrelser med pustehjelp. Fiffige og ømfintlige ventilstyringer for å klare Euro6, som sikkert ikke tåler tidens tann like bra som biler med konvensjonell og utprøvde konstruksjoner. Vi har i hvert fall hatt vår runde med Multiair tøys. Så det får gå så lenge det går tenker nå jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive