Gå til innhold
MaMy

Erfaring Quattroporte 4

Recommended Posts

Hei

Etter noen år med Alfa 166 V6 har jeg kjent på behovet for noe litt mer eksotisk italiensk. Drømmen er selvsagt en Ferrari, men enn så lenge må drømmene også være litt kompatible med småbarnsliv. 166 er et supert kompromiss mellom noe som er litt eksotisk, men som også kan frakte kone og to barn, samt far med ett smil om munnen. Jeg setter stor pris på komfort og egenskapene som langtursbil som166 innehar. I tillegg har min bil vært driftsikker uten noen særlige problemer. Eneste jeg savner på 166 er egentlig litt mer punch under panseret, derfor har jeg siklet litt på Quattroporte 4. Jeg elsker Ghandi designet og den hærlige kombinasjonen av skinn, tre, alcantara og billige italienske brytere.

Er det noen som kan svare på om hvordan der er å eie en Qattroporte? Hvordan er driftsikkerheten, vanlige feil, deletilgang, intervaller på reg reim og hva koster bytte etc? Hva er forskjellen på 2.8V6 og 3.2 V8?

Tips mottas med takk.

Martin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Martin :) 

Jeg har litt erfaring med QP4 og kan prøve og svare på de tingene du evt. lurer på. Har hatt en Evoluzione 3.2 siden 2015 som bruksbil og har ikke noe negativt og si - heller tvert om. Kan nok hende jeg har pastabriller når jeg sier dette men når en har kjørt italiensk hele livet så vet en at både små og store irritasjoner kan dukke opp - men i tilfelle QP4 så er det positivt så langt.

Hvis du vurderer QP fra denne tidsepoken så kan du velge fra 1995 til 2001. Jeg har kjørt og skrudd mye på begge typer og må si at post-98 - altså Evoluzione - er en generelt bedre bil på mange områder. Etter at Ferrari overtok styringen sommeren 1997 gjorde de endel grep som generelt forbedret modellen og det merkes når en kjører begge to over tid. Spesielt interiøret merker jeg størst forskjell på. Passformer og finish er noen hakk bedre men også på karrosseriet kan en merke forskjeller. De tidlige utgavene ruster mer mens Evo klarer seg bedre. Tydelig at kvalitetskontrollen ble hevet etter at Maranello overtok.

Hvis jeg skal ramse opp feil og irritasjoner som har oppstått så blir det sentrallås (låsekasse førerdør) - trege el.vinduer bak (smøring) - startmotor - slark i pitman arm forstilling (svakt punkt). Ingenting av dette kan regnes som store ting men heller mer hva vi er vant til fra alle andre biler vi har hatt. Enig ? Ellers har det vært vanlige arbeid og slitedeler som endeledd/bærekuler - bremseklosser/skiver - termostat - regreim/strammere/vannpumpe - justering av ventiler. Regreim skal skiftes hvert 5 år mens andre igjen sier 3 år. Alt av deler er enkelt tilgjengelig hos Eurospares.co.uk eller Maseratispares.nl. Enkelte spesielle deler er svært dyre,andre er igjen priset som Alfa-deler mens andre igjen er utgått. Det meste kan finnes ved aktivt bruk av ebay etc. 

Motorene er solide enten om du velger 2.0 - 2.8 - 3.2. De er nøye på oljeskiftene og ønsker prima olje men ellers så går de langt og godt. Har ikke kjørt 2.0 men 2.8 derimot er en herlig motor med solide krefter. Eneste er den uvanlige lyden. Det høres ikke ut som en vanlig V6 siden den er i 90 grader vinkel. 3.2 er en helt annen sak med krefter langt over det en er vant til. Urkraft som gjør enhver tur til en opplevelse. 

Sammen med motoren er interiøret en av de tingene som imponerer mest. Absolutt alt er i skinn,alcantara,treverk eller metall. Foruten selvfølgelige ting som brytere etc. er det ikke spor av skai eller plast og jeg vet at jeg aldri vil få tak i en annen bil med et sånt interiør. 

Her ble det mye mimring og skryt av QP men jeg er absolutt betatt av denne bilen :$

Endret av Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Arvid

Takk for utfyllende svar. Mitt inntrykk etter å ha snakket med en annen Quattroporte eier; er også av en meget velbygget og driftsikker bil. De småfeilene du nevner er akkurat av art  samme som på min 166. Jeg må si jeg er veldig betatt av hele bilen. Utseendet er kanskje ikke umiddelbart så lett å like, men noe man aldri går lei, når det hele toppes med ett interiør som er så gjennomarbeidet at selv Rolls Royce og Bentley burde bli forlegne da er det meste på plass for min del. Jeg må si jeg er facinert av detaljene på den bilen. Hvilke annen bil er B stolpen kledd i skinn.......

Har du manuell eller automat på din bil? Jeg ser det er en del biler med automat til salgs i Tyskland. Har du forresten noen ide om hva reg reim bytte koster? Jeg gjør det meste av vedlikehold på mine biler selv, men akkurat reg reim føler jeg meg ikke kapabel til å gjøre. Har du også noen formening om pris på 3.2 / 2.8?

Mvh Martin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig og si hva skifte av regreim vil koste men du må nok regne minst 50% mer enn 166 V6. Det er veldig god tilkomst så lenge en demonterer alt av rør fra intercooler og kjølevann. Dvs. ikke så trangt som 24v V6 men dyrere deler. Strammer og løpehjul koster nok mer en vanlig og vannpumpa er vel den dyreste delen - ca. 8000,-... :S

Min er manuell siden automat var uaktuell for meg. Solid 6-trinns Getrag kasse som en finner i BMW M3/M5 fra samme epoke. 

Priser for en god bil ligger vel på rundt 15.000 - 30.000 Euro avhengig om du velger V6/V8. Ser at en kan få de billigere også så det er kanskje noen gode kjøp der ute. En viktig ting og merke seg er trepanelene i Evo. De falmer fort og blir hvitaktig over tid - det skjer ikke med pre-Evo. Jeg har demontert alle panelene og slipte de helt ned og lakkerte på ny. Originalt er overflaten i steinhard epoxy men den tåler dessverre ikke sol...

PS ! Ikke bare B-stolpen men A og C er også i skinn ;) 

Endret av Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt info om delepriser på f.eks bytte av registerreim. Skal byttes hver 50.000km eller 5 år. I tillegg kommer kjeden i bakkant av motor som styrer innsugsventiler. Den skal sjekkes evt. byttes hver 120.000km.

Regreim/strammer/løpehjul/vannpumpe = 14000,-

Flatreim/strammer/løpehjul = 2500,-

Dette er delepriser på originaldeler fra Eurospares UK så moms kommer i tillegg. Jeg finner det meste jeg trenger hos dem eller på ebay så totalprisen kan bli lavere hvis du shopper litt rundt.

Endret av Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg, så ser framstolene ut som de deler mye av designet (og sikkert understellet) fra 166, Arvid?

det vi mangler nå er bilder av din QP Arvid:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har helt rett Atle - framstolene minner veldig mye om de i 166 og selv om de ikke er identiske så er de sikker bygd på samme lest. Understellet er iallefall likt med samme motorer og mekanisme. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Takk for mer info. Må du ha ut motor for å bytte kjede i bakkant av motor? Vet du hvordan dette er på 2.8, er det enklere vedlikehold på den? Er jo ikke noe man gjør hver dag, men kan jo bli en ganske kostbar affære, uansett koster det å være kar. Reg reim på 166 er jo ikke akkurat gratis det heller. 

Jeg får nesten ta kalulatoren fatt og sjekke hva import kommer på også, er jo ingen biler i det norske markedet. Jeg er litt redd at bilen blir litt for dyr ifht hva en må betale i skatter og avgifter ved import og hva markedet er villig til å betale. Jeg fant en gammel annonse på en 2.8 og den lå da ute til 150, riktignok for noen årsiden. Jeg har inntrykk av at det norske "youngtimer" markedet er ganske greit priset ifht f.eks tyskland. Ligger jo et par Ferrari'er ute på finn til "greie" priser hvis du sammenligner med f.eks Tyskland.  

Martin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

V6 er kortere enn V8 så det er nok bedre klaring til torpedovegg. Motor trenger ikke ut for å bytte kjede selv om mange verksteder gjør nettopp det. Det holder å løfte motor av festene og trekke den så langt frem som mulig. Girkasse må enten løsnes fra motor eller løsnes fra aksling. Det er sjelden en trenger og gjøre noe med kjeden og isåfall hører en når den er begynt og slakke så en får varsel i god tid.

Du får tråle gjennom mobile.de og dasparking.de så dukker det nok opp et eller annet som frister :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også god erfaring med Nederlandske og Sveitsiske markedssider. Arvid og jeg var ute etter Maserati på samme tid, dog jeg Ghibli GT. Ble dessverre ikke noe av for min del da den jeg skulle ha ble solgt rett foran nesen min i Italia (dagen før jeg landet i Bergamo).
Arvid derimot, kjørte hjem med sin QP EVO og jeg mins han gjorde en god handel, men det kan han sikkert fortelle mer om.

Jeg ville også gått for Biler etter 1998. De virker langt bedre sammenskrudd enn tidligere. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende tråd, husker det var en lilla tilsalgs her på berget for ikke lenge siden.  Hadde lyst på Ghibli, men fruen nekta plent, blir GTA istede. Kjedelig men slik er livet, fult av kompromisser 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg er litt påvirket, men nå vil jeg ikke påstå at GTA er en kjedelig bil ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Martin - her er litt motorbilder etter endt gjennomgang med tannreim og ventiljustering.

Italienere kan dette med å lage pynt under panseret :)

DSC_0024_1.JPG

DSC_0023_1.JPG

Endret av Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, porka racing skrev:

Ja dette er hærlig, men vi tåler nok å se hele bilen også 😉

Joda,det dukker nok opp noe etterhvert 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Porka, men vi tåler litt bilder under panseret også. Røde krympelakkerte toppdeksler er aldri feil. Spander gjerne noen bilder av alle "kuene" som er smurt utover innvendig også. Dette er toppen av italiensk håndverk :x

https://www.prinsclassics.nl/en/sold/maserati-quattroporte-v6-evoluzione_4465/?order=datum-nieuwst

sjekk detaljene rundt sikkerhetsbeltet på b stolpen.

Endret av MaMy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive