Gå til innhold
Nirvana

Alfa 166 2.5 V6 vil ikke låses

Recommended Posts

Hei. 

Jeg sliter med å få låst bilen. Nøkkelen er av den røde typen aka ikke "foldable". En sjelden gang låses alle dørene når jeg trykker inn knappen på nøkkelen, men som regel skjer det ikke noe annet enn at blinklysene blinker en lang gang, etterfulgt av 3 raske blink. Ifølge forrige eiers papirer jeg snoket i har bilen vært gjennom nøkkelservice for noen år siden. 

Neste dilemma er batteriet. Hvis jeg har ladet det over natten har det spenning til å starte bilen, og dynamoen gir god spenning. Står bilen en dag eller to uten start kinner den ikke og interiørlyset går ikke på. Er batteriet dødt, eller drar bilen strøm når jeg ikke får låst den? 

Takk på forhånd for svar. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. dørlåsning er det sannsynlig at det er en dørlås som tuller.  

Mål strømtrekket. Med et tangampermeter på batterikabelen når bilen har vært avslått i 10 minutter. Da sjekker du samtidig om det er lyset i bagasjerommet som ikke slukker, det skal slukke når luken går igjen eller etter noen minutter åpen via et tidsrele. Problemet kan og liggende låsen, og derfor du ikke får låst bilen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du tenker er at en eller flere låser har problemer med å låse, dårlig motor eller for mye motstand? Jeg har og lest at releet og styreboksen kan gi trøbbel, men har ikke peiling på hvordan jeg diagnoser de. 

Lyset i bagasjerom går aldri på, så den trekker vel ikke strøm. Jeg skal lade batteriet og sjekke om noe stjeler som du sier. Men er litt redd for at batteriet ikke er så bra nå, så mye flatt det har vært.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter vel et gult relé innenfor midtkonsollen som er kjent for å forårsake problemer med sentrallåsen på 166

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som multijet sier er det et gult relais under midtkonsollen som kan tulle litt. Ta av den skinnkledde plata på passasjersiden og titt inn under dashbordet. Årsaken til tull kan være lekk varmeapparat register. Kjølevæske kan renne ned på disse releene så de begynner å tulle. Du kan eventuelt kjøpe nytt brukt relé  billig på eBay f.eks. 

Martin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tok ut releet og så ingen antydning til fukt eller rust. Jeg har allerede erstattet releet til interiørlyset (takk til Odd Atle som skaffet meg denne), og da var det ingen i omløp på Ebay. Ser det er en til salgs på Ebay nå, men med frakt kommer den på over 500 kr. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo hende jeg har dette, send et bilde så sjekker jeg når jeg er hjemme

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme relé til Lancia Kappa og noen Fiat'er eventuelt. Du kan jo prøve kupelys relé hvis det er likt for å sjekke om det er der feilen ligger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det Odd Atle. 

Reléene er ganske ulik, så tror ikke det ville fungert så bra. Skifte av relé fungerte bra til interiørlyset, så kanskje det hadde fikset dette problemet og.

Har vurdert å ta ut hver enkelt lås og grease de så det er mindre motstand i de, hvis det er en som kanskje er litt treg. Noen som har tatt de ut? Jeg har fjernet dørdekselet, men usikker på hvordan jeg får ut selve låsen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg mener å huske da jeg demonterte på delebilen at vinduskinne i bakkant måtte løsnes. Det var litt styr når en ikke har gjort det før, men de skal jo kunne byttes O.o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Geezer
      Kom over klips til plasttkanal 166. Ikke lett å få tak i, her finnes fortsatt på lager.
      Amazon.com
      Sender til Noreg, ca 550 for alle klips inkl frakt.

• Av duetto
      Hei.
      Noen som har en venstre halogen/H7 frontlykt til166?
      Jeg trenger en for å få bilen gjennom EU/PKK da vi har fått mangelapp på for svakt lysbilde.
      helst i nærheten av Haugesund.

• Av dreng homme
      Hei, har bytta til halogen og har 1 stk venstre komplett xenonlykt og 1høgre med gåen "innmat"men ellers alt ok.  til salgs  1000.- for alt
    • Av dreng homme
      Noen som har flotte indre baklykter til 166 ? helst med innmat, evt. hvor få kjøpt nye, har sjekka noen plasser men alle sier "out of Stock"
      mvh Dreng Homme    Kjetsåvegen 52  4737 Hornnes     tlf 95162580
    • Av Gruagarasjen
      Er imponert over dagens nanoteknologi bilpleie produkter!
      nei, bilen er ikke ny. Den har vært igjennom 3 harde vintre og gått 75.000km!