Gå til innhold
Runar

Uriktig visning av olje- og vanntemperatur

Recommended Posts

GTA-en ble kjørt lite de siste månedene før den ble pakket ned for vinteren, men før snøen kom rakk den jammen meg å skape litt hodebry.

Ved oppstart blinker det en melding i infodisplayet om for høy temperatur på kjølevæsken (se første bilde), og når motoren går ser både olje- og vanntemperaturen ut til å stige til langt over normalt nivå (se andre bilde). Verkstedet har bekreftet at de faktiske temperaturene er normale og de mener følerne er i fin stand, så feilen oppstår et sted mellom følerne og visningen av temperaturene. Det som er rart er at vanntemperaturen vises analogt i midtkonsollen mens oljetemperaturen vises digitalt i infodisplayet, så vi finner ingen umiddelbar fellesnevner.

Har noen vært borti en slik feil før, eller er det det noen som vet om en magisk dings som både måleren for vanntemperatur og infodisplayet får data fra?

IMG_3070.jpg

IMG_4056.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha stått fint parkert i garasjen hele vinteren med batteriet koblet fra, er feilmeldingene og den tilsynelatende uriktige visningen av temperatur plutselig borte. Jeg kjørte et par turer både i går og i dag og temperaturen ser ut til å holde seg på normalt nivå! ^_^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok visst seieren på forskudd …

Bilen oppfører seg ikke helt som den skal, og det gjelder mer enn bare temperaturvisningen. Før 17. mai ble bilen brått tungstartet, og batteriet tok kvelden selv om det såvidt var over to år gammelt. Nytt batteri ble satt inn, men bilen er til tider fortsatt tungstartet. I tillegg lever temperaturvisningen, da spesielt oljetemperaturen på infoskjermen, sitt eget liv. Den nærmest blinker og ser ut til å være «låst» til en temperatur frem til jeg skrur av bilen og starter igjen; da enten stiger eller synker den drastisk. Her om dagen kjørte jeg E6 nordover fra Gardermoen, og oljetemperaturen viste «stabilt» 140 grader. Som et eksperiment senket jeg farten til under 90 km/t, og nesten umiddelbart sank oljetemperaturen til 80 grader, noe den aldri gjør: den pleier vanligvis å ligge på 100 grader, eller 120 grader ved hard kjøring.

I tillegg fusker cruisecontrollen. Noen ganger fungerer den helt fint, mens andre ganger «hakker» den og hopper opp og ned i fart. Som om ikke det var nok hender det den rett og slett ikke vil aktiveres.

Jeg klarer ikke finne noen fellesnevner eller spesifikke kondisjoner for når problemene oppstår. Verkstedet snakket om en styreenhet i motoren, men jeg venter fortsatt på detaljer og delenumre.

Har noen opplevd noe lignende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler deg å søke eller legge ut en forespørsel om dette på Alfaowner.com, Runar. Der er mengden av GTA-eiere naturlig nok mye større enn her hjemme, og sjansen er god for at noen har opplevd det samme, eller at de kan gi deg noen gode tips. Teorien om jordingsfeil er fristende å være enig i, spesielt siden du har diverse feil som kommer og går.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde tilsvarende problem på en 147 (dog naturlig nok ikke med oljetempvisningen). Cruiscontrol fusket, radio slo seg av og til av, tungstartet. Til slutt begynte den å stoppe, alle instrumenter døde. Verkstedet fant aldri ut av det. Startmotor gikk som et uvær uansett, så batteri var OK. Viste seg at et jordingspunkt langt nede på innerskjermen var lunefult. (Dette var den gang nesten ny bil, så ikke snakk om rust). Jeg kjøpte en standard jordkabel med litt kraftig dimensjon på biltema og jordet batteriet til støtdempertårnet. Ingen problemer etter det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
45 minutter siden, 916 skrev:

Hadde tilsvarende problem på en 147 (dog naturlig nok ikke med oljetempvisningen). Cruiscontrol fusket, radio slo seg av og til av, tungstartet. Til slutt begynte den å stoppe, alle instrumenter døde. Verkstedet fant aldri ut av det. Startmotor gikk som et uvær uansett, så batteri var OK. Viste seg at et jordingspunkt langt nede på innerskjermen var lunefult. (Dette var den gang nesten ny bil, så ikke snakk om rust). Jeg kjøpte en standard jordkabel med litt kraftig dimensjon på biltema og jordet batteriet til støtdempertårnet. Ingen problemer etter det.

Godt tips. Den fletta original jordingen kan korrodere fælt og gi dårlig forbindelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24.5.2018 den 10.47, 916 skrev:

Jeg kjøpte en standard jordkabel med litt kraftig dimensjon på biltema og jordet batteriet til støtdempertårnet. Ingen problemer etter det.

Jeg prøvde dette like etter at du foreslo det, men problemet vedvarte. Nå, derimot, kan jeg med glede meddele at problemet ser ut til å ha forsvunnet! Det er byttet batteri, dynamo, noen ledninger mellom disse, og det viktigste: rengjort et jordingspunkt. Jeg har kjørt ca 500 km uten varsel om høye temperaturer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Espen GH
      Hei.
      Mistet nettopp svigerfar som var en Alfa Romeo entusiast. Har 2 biler som vi ønsker å selge. Er oppriktige og sier at vi ikke har noe veldig med kunnskap knyttet opp mot Alfa. Ønsker en ryddig handel.
      Om noen ønsker å kjøpe disse bilene, så vil vi kunne komme frem til en samlet god pris. Regner med at den som er interessert er behjelpelig med å komme frem til en pris som er minnelig for begge parter.

Har ikke for mye informasjon på bilene akkurat nå, men vet at det finnes permer på dem, som etter all sannsynlighet kan gi noen svar. 166 var bruksbil.

Bilene står i Stavanger regionen.

Ta kontakt dersom interessant. Kun seriøse henvendelser.
      PS. Gi beskjed dersom jeg ikke har trådd frem i tråd med forumets retningslinjer. Ny bruker for anledningen....

• Av 124AC
      Noen som har en coil med tilhørende plugghetter/pluggledning til TS motor av typen 147/156? Helst i eller i nærheten av Oslo. 
      Atle
      90558013
    • Av Morten bøen
      Komplett interiør til 156.svart skinn. Trenger hurtig avgjørelse pga dårlig lagringsplass. Airbag i fra setene. Alle seter er strøkne førersete er litt slitt. 
      Bilde kommer. 
      Mvh Morten 
    • Av [email protected]
      Er på jakt etter litt deler til en 2005 modell 156 sedan. 
      - kanalskjørt 
      - avtakbart hengerfeste
      - gummi matter

Kommer sikkert meir etterhvert 
      Holder til på Os, Hordaland 
    • Av Era
      Bremser fra 98´ 156 v6. Gått noen tusen km.
           Skiver, klosser, kalipere og brekk wire bak.
           Skiver, klosser og klaipere fremme.
           1000,- for alt evt bud.

2,5 24 v6 blokk (lett rådebank når den er varm), topper, bunnpanne mm
            (Blokk og topper står som en enhet men strippa for utvendige deler)
            Veiva er sjekka å kan trolig poleres så er den brukbar men ikke strøken. Råder er ikke sjekka.
           1000,- evt bud
      Dynamo brukt
          300,- Bud
      AC pumpe som funka når den blei demontert
           300,- Bud
      GTA kopi frontlamper
           300,- for begge Bud

Pakke for de som vil bygge 24v i noe annet.
      ECU 
      Luft masse føler «Ny» (brukt noen få mil).
      Gass spjell evt med plenum kammer brukt men funker fint.
      Ledningnsnett til motor komplett med nøkkel og sensor til nøkkel. (Perfekt for de som vil ha 2,5 eller 3,0 24v i noe annet men ikke vil koste på seg datasprut.
            2500,- Bud

Insugs rør 45mm med platene/insuget som sitter på toppene. (Store 45mm typen som ikke lengre er å få tak i fra Alfa) 
          5000,- evt bud over.

Erik
      9530treti75
      erik.askjem (att) gmail.com
      Befinner seg på nøtterøy.
      Frakt på østlandet kan ordnes da jeg reiser mye på jobb.