hentor

TCT auto gearbox

6 innlegg i emnet

Noen som har skiftet olje på en slik, har tidligere hatt biler med automat hos RATS og de var proffe og svært serviceminded :)

Sitter i en Giulietta 120000km og serviceheftet sier ingenting om dette. "sealed for lite" tør jeg påstå kun er politikk og ikke en teknisk avgjørelse, dette har vært diskutert tidligere her på forum, men ikke akkurat denne girkassen. God jul! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Dette er ikkje noen automatkasse,men ein "robotisert manuellkasse".I prinsippet er det ein manuell kasse med 2 clutcher,der kvar clutch har sine gir,ein clutch tar 1,3,5 og revers,mens andre clutch verkar på 2,4,6 gir.

Det er vanlig gearolje på kassen,i tillegg er det jo olje på det hydrauliske systemet som sørger for å skifte gearene.Uansett,det er sikkert ikkje dumt å skifte olje,iallefall på girkassen med jevne mellomrom.Det gjeld bare å finne rett gearolje for denne kassen,bare å surfe litt på nettet så finn du nok det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jo godt ta lærdom av VWs mange havarier på DSG med tørrplateklutsj. Det er nå blitt 60000 km intervall på girkasseolje og en ganske kostbar (over 3000 kr)  flushing ved service. Sikkert lurt å bytte også på TCT :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger oppskriften på tysk alfa-portal, som jeg gjerne ville linke til .......men for tiden ligger forumet nede med server-problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar, da er det sikkert hydraulikk oljen som er i den plastbehol deren på toppen av kassa (ser rød ut, ordinær ATF?) og så er det girolje inne i kassa. Hadde bilen akkurat på service på merkeverksted, de gjorde ingenting med girkassen. Nå har jeg bestemt meg for å beholde bilen en stund til og ønsker en flush/bytte. 

Beskrivelse av funksjon TCT

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_romeo_tct_gearbox.shtml

Endret av hentor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av hentor
      Nå lukter det igjen sau av Giulietta n
      Oslo antikrist leverer som vanlig! Er veldig fornøyd etter 2 år, gjenbehandlet idag. Anbefales! 
      Finnes også i Østfold, Funderud antirust. 
      https://www.osloantirust.no/
      Har ingen personlige interesser i noen av nevnte, vil bare dele med ferske bil-/Alfa-førere. 
    • Av hentor
      Har bestilt time på Autovia, hatt god erfaring med de, utfører motorvask og benytter en motorolje jeg liker og oppfyller/overgår spec. Mobil1 0W-40 ESP. Nå blir det vel rabalder...😯  Har erfart andre som fyller FEIL OLJE. Motoren går veldig pent med Mobil1 oljen og den overgår Fiat spesifikasjonene. 
      Stor service 120kkm, ikke reg reim, den tok jeg på 90kkm.
      Noen som har vært der i det siste og kjenner prisen eller anbefaler annet verksted Oslo/Akershus? De utfører vel fortsatt motorvask på Autovia? 
      Carrozzeria er for langt unna og tilbyr ikke lånebil. Trur eg. Men liker også de gutta der. Liker Ital bilservice også jeg, RSA Ensjø har jeg vært innom, men det eneste stedet jeg har fått "noe ekstra" er på Autovia. I form av en motorvask, mulig jeg er dårlig vant..
    • Av Runar
      Natt til onsdag 16. november, trolig rundt midnatt, vil forumet bli utilgjengelig grunnet planlagt vedlikehold. Forumet vil være utilgjengelig en times tid.
      For de som er interessert i de tekniske detaljene er hovedformålet å oppgradere til Ubuntu 16.06 og PHP 7.
      Takk for forståelsen!