124AC

plutselig klakking i venstresving

14 innlegg i emnet

Tok i dag litt tak i 147'en for å få litt orden på den før vinteren. Skiftet multiribreim med strammer og løpehjul for å se om en skranglelyd fra motoren forsvant, men det gjorde den ikke... Mer om det senere... Det var også på høy tid å få på vinterdekkene, hvilket gikk enkelt som vanlig. MEN: etter hjulskiftet kom en klakkende lyd fra venstre side foran når jeg kjører i venstresving. Ikke i lav hastighet, og det virker som om det følger vinkelen på svingen også.

Prøvde å etterstramme hjulbolter i tilfelle det var et løst hjul, men de satt godt. Prøvde å ta av hjulet og skru det på igjen: ingen forskjell. Prøvde å sette på sommerhjulet igjen på denne siden, og LYDEN BLE BORTE... O.o 

Lurte på om vinterhjulet ikke kom ordentlig inntil pga rust etc (var tregt å sette det på senterringen), så jeg filte og slipte litt på både senterring og inne i senter på felgen, og smurte opp med kobberfett: hjulet gled lett inn på senterringen etter dette, men klakkingen kommer fortsatt i venstresving... Tenker jo på om det kan være drivknute, men hvorfor høres den da ikke når jeg har på sommerhjulene???

Sommerhjulene er 17" med 215/45 r17 (hvis jeg husker helt rett), og vinterdekkene er 185 brede (husker ikke profilen, men det er standard størrelse) på 15" felger.

Endret av 124AC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket at dekket ikke har skade eller har noe som sitter fast i mønsteret? Skrue eller stein feks?

Brukt samme felgene før slik at du vet at de går klar av calipter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei se etter om en av boltene subber i navet vis vinterfelgene er tynnere i innfestingen er dette ikke uvanlig på alfa se på enden på bolten om den subber,eller mål hver bolt en av de er 1mm lenger en de andre :)

Hilsen Bjørn Ivar Iversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Runet skrev:

Sjekket at dekket ikke har skade eller har noe som sitter fast i mønsteret? Skrue eller stein feks?

Brukt samme felgene før slik at du vet at de går klar av calipter?

Hei! Ja, dekkene var nye sist januar, og hvis det var noe som satt fast ville det vel vært ulyd hele tiden? Og kanskje mer i høyresving, ettersom venstre dekk får mer trykk da? Felgene er originale 15" felger til 147, og jeg brukte dem sist vinter uten problemer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Porter`n skrev:

Hei se etter om en av boltene subber i navet vis vinterfelgene er tynnere i innfestingen er dette ikke uvanlig på alfa se på enden på bolten om den subber,eller mål hver bolt en av de er 1mm lenger en de andre :)

Det rare er jo at det er originalfelgene, og det var ingen ulyder sist vinter da jeg brukte dem... Men jeg skal sjekke! Man vet jo aldri... Satte dekkene med best mønster foran nå, og de satt bak sist vinter, så det kan jo utgjøre forskjellen. Får måle bolter, og eventuelt bytte mellom frem- og bakhjul så det er samme som satt der sist vinter og se om det endrer seg!

Takk for tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, 124AC skrev:

Det rare er jo at det er originalfelgene, og det var ingen ulyder sist vinter da jeg brukte dem... Men jeg skal sjekke! Man vet jo aldri... Satte dekkene med best mønster foran nå, og de satt bak sist vinter, så det kan jo utgjøre forskjellen. Får måle bolter, og eventuelt bytte mellom frem- og bakhjul så det er samme som satt der sist vinter og se om det endrer seg!

Takk for tips!

Har nå skrudd ut bolter for å sjekke lengde. Den ene var kanskje en halv mm lenger enn de andre, men hadde ingen merker etter å ha slått i noe sted. Byttet den for sikkerhets skyld mot en bolt fra bakhjulet, som så ut til å ha lik lengde som de andre foran, men fortsatt knakking... Neste steg er å bytte mellom fram- og bakhjul...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må bytte bolter når jeg bytter fra sommer- til vinterhjul ettersom det ene settet har mindre gods i felgene enn det andre. Den letteste sjekkis'en mht subblyd er jo å jekke bilen opp og snurre hjulet rundt mens du lytter med ørene på stilk.

Oooog... jeg la om på quindens bil; fette og fete nye dekk. And guess what! Raden med nyklistrede felglodd subbet i bremseklaven på den ene siden. Måtte ta fram multisliperen og pusse øøøørlite ned på loddene. Lyden ble nokså årnings borte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Baksaas skrev:

Sjekk om noen av loddene kan subbe, det har hendt før

6 timer siden, Landmann skrev:

Jeg må bytte bolter når jeg bytter fra sommer- til vinterhjul ettersom det ene settet har mindre gods i felgene enn det andre. Den letteste sjekkis'en mht subblyd er jo å jekke bilen opp og snurre hjulet rundt mens du lytter med ørene på stilk.

Oooog... jeg la om på quindens bil; fette og fete nye dekk. And guess what! Raden med nyklistrede felglodd subbet i bremseklaven på den ene siden. Måtte ta fram multisliperen og pusse øøøørlite ned på loddene. Lyden ble nokså årnings borte.

16 timer siden, Porter`n skrev:

Da var det på et vis Bjørn Ivar som hadde rett: Jeg byttet hjulene bak til fram og omvendt, så da ble det som det var sist vinter. Resultat: Lyden er borte... Det virker som om den ene felgen er litt dypere innsenket i ett av bolthullene, slik at en bolt kommer lenger inn enn de andre... (boltene er like lange) Dermed gikk den ene bolten borti på innsiden, men kun i venstresving! Ingen antydning til lyd når man spant hjulet med bilen jekket opp... Festlig... 

Uansett: Takk for alle tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott at du fant ut 🙂👍

- men at ulyden kun kommer ved rattutslag høres besynderlig ut. Har du (for mye) slakke i hjullageret?

Og videre: ulike felgtyper kan kreve ulike hjulbolter både mht lengde og mht kon. Se bildet (hentet fra internett som illustrasjon bl.a mht koningen). Monterer man "ettermarkedsfelger" så må man vite at såvel boltlengden og koningen fra originalfelgen passer på ettermarkedsfelgene.

IMG_2544.PNG

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, Landmann skrev:

Flott at du fant ut 🙂👍

- men at ulyden kun kommer ved rattutslag høres besynderlig ut. Har du (for mye) slakke i hjullageret?

Og videre: ulike felgtyper kan kreve ulike hjulbolter både mht lengde og mht kon. Se bildet (hentet fra internett som illustrasjon bl.a mht koningen). Monterer man "ettermarkedsfelger" så må man vite at såvel boltlengden og koningen fra originalfelgen passer på ettermarkedsfelgene.

IMG_2544.PNG

Ja, jeg synes også at det var rart mtp at det bare hørtes i venstresving. Ettersom jeg ikke har vært borti hverken hjullagre eller noe annet i drivverket, og har hatt bilen under ett år, så har jeg ingen anelse om hjullagrenes tilstand eller tildragning... Burde nok få det sjekket! skal få byttet øvre bærearm på høyre side straks, så kan jo be verkstedet ta en kikk på tildragningen av hjullageret også. (ingen ulyd, i hvert fall)

Når det gjelder bolter og felger er det originale 15" felger til 147 (i moderne "telefonskivestil"), og boltene ser originale ut. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Multijet skrev:

Avbalanseringslodd som tar borti?

Ville vel hørt det når jeg snurret hjulet rundt med bilen jekket opp? Rart at det skulle ta mer borti ved venstresving også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av tomerikl
      Selger min første Alfa Romeo 147 2002 modell. 

Bilen er 2L 150 hk, med selespeed girsystem.
      Gått ca 167 000km 
      I mitt eie har den fått ny motor, senkesett, Ragazzon effektanlegg og ny GTA bakfanger og GTA sideskjørt.
      Legger ut en liten annonse for å sjekke ut interessen her eventuelt før en finn annonse. Ta gjerne kontakt på 4628664 for en hyggelig samtale. 

• Av FrenchFries
      Hei!
      Har nylig kjøpt en 147 2.0 Selespeed (min første, både bil og Alfa Romeo) billig hvor forrige eier har prestert å rote bort begge nøklene... Sjekket med BilMax i Trondheim, og ifølge dem har visst Alfa Romeo pålagt forhandlerne/verkstedene at om begge nøklene mistes må startsperremodulen, ECUen, tenningslås osv. byttes. Dette endte opp på den nette sum av 14500, og ettersom at det er langt over det jeg er villig til å punge ut spør jeg dere her, som åpenbart har litt peiling, om dere har noen alternative løsninger. Skal bare ha ansvarsforsikring, og bilen har kostet meg såpass lite at det er ikke et "must" å ha startsperre, men det vil jo forenkle et evt. videresalg ved et senere tidspunkt så det beste hadde vært å beholde den...  Har foreløpig sett på noen kit på Ebay bl.a. og lurer på om noen har noen erfaring med å kjøpe det jeg trenger brukt og bytte over? Og vil det utgjøre en forskjell om den er beregnet for tre eller femdørs-147?
      PS: Min far er utdannet bilmekaniker, mens jeg fortsatt er i lærefasen, så ser ikke mørkt på å skru litt selv heller  
    • Av 124AC
      Har en bunnpanne liggende til TS-motor. Tror det er fra en 156, men disse er såvidt jeg vet like(?) på alle TS-motorer av senere årgang. Finnes i Oslo. Kr 200,- eller byttes i noe nyttig. (har Afla 147 facelift, Fiat Coupe 2.0 16v Turbo og 1969-modell Fiat 124 Sport Coupe, så noe småtteri til en av de kan være aktuelt )
    • Av 124AC
      Har et sett originale 15" felger fra 147 som jeg vil bli kvitt. To av felgene har Nokian piggfrie vinterdekk med ca 6mm mønster, men disse har en del hjulstøy når man kommer opp i hastighet. De to andre felgene har ikke dekk, og er ikke helt bra. En del skrammer på alle sammen, derav prisen. Slumpes bort for en 100-lapp eller bytte i et eller annet. Finnes i Oslo. Mob:90558013

• Av 124AC
      Frontrør med katalysator til 147 med 105hk 1,6TS motor. Denne er spesiell pga kun ett utløp fra eksosmanifold, ned til en katalysator. (120hk har to utløp ned til to katalysatorer) Det følger med pakning og opphengsgummier. Dette røret pleier å være svindyrt (over 9000,- på Bilxtra...), men jeg kjøpte fra England for å få det til en levelig pris. Selges for mindre enn selvkost.
      kr 1500,-
      Finnes i Oslo
      Mob: 90558013