Alfanatiker

Hva er normal driftstemperatur på våre 1,9 JTD?

22 innlegg i emnet

Ettersom jeg vet dette er noe flere lurer på, tenkte jeg det kunne være greit med en tråd som oppsummerer folks erfaringer. Derfor tar jeg nå min egen:

Bil: 2004 GT 1,9jtd 

Ved vanlig pen kjøring 50+ kmh ligger jeg oftest nå på 60-65 grader vanntemp I 6-7 graders uteluft. 

Lange motbakker på motorvei i 80--100kmh (eksempelvis fra Hønefoss mot Sollihøgda) gir ca 70 grader. 

Bykjøring/aktiv kjøring/banekjøring gir 90 grader. 

Jeg har aldri selv byttet termostat på bilen, men kjølesystemet ellers er rent og fint, og vannpumpen var ny tidligere i år (gått ca 15kkm).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med 156 JTD er at instrumentet i bilen viser for lite i.f.t reell temperatur. Poengterte dette til Auto Ital da jeg kjøpte bilen og fikk beskjed om at sånn var det med disse bilene. Mekaniker kom ut med diagnoseapparat som han koblet til og leste av 82-83 grader etter en lengre prøvetur - instrumentet i bilen viste 70 grader.

Dette var riktignok en 2.4 20v men det er samme patent på både 4'er og 5'er. Vet ikke helt hvorfor det er slik men tror det er veldig få som har samme temp i instrumentet som påstemplet temp på termostat. Tempmåler sitter jo på termostathuset så den skulle absolutt ha vist rett temp inne i bilen. Eneste jeg kan tenke meg er at tempmåler har feil ohm-verdi i.f.t instrumentet - på samme måte som om du monterer en 300ohm 8 bar oljetrykkmåler på et 300ohm 0-10 bar instrument.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min GT,eller rettere sagt min mors med "traktormotor"er veldig stabil rundt 90,nærmest som 166 som låg på 90 heile tida,mens mine 156er er heilt motsatt med variasjon mellom 65 og 95 i hytt og vær.Ville tippe att det var termostaten som treng byttes,særlig hvis den bruker lang tid på å bli varm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er plasseringen av sensoren som gir "feil" temperatur i forhold til hva som er rett temperatur på 156 motorer. Kjent og kjært problem som gir mange flotte tråder der man vil skifte termostat og gjøre en masse jobb, men så er det artig nok fordi konstruksjonen er litt ugrei. Lykke til med det.

Pakk gjerne inn radiatoren med noe, alufolie feks . Det vil garantert øke temperaturen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har dobbeltsjekket med multiecuscan at temp i meteret stemmer med det som står på ecu. Og kjører jeg ned lange bakker, går den ned i 50 grader. Det er ikke tvil om det. 

Måten en dieselmotor fungerer på og, gjør jo det at de går utrolig kaldt sammenlignet med en bensinmotor. Og en annen bruker av forumet her vet jeg ofte har opplevd at splitter nye passater, rett og slett aldri blir varme i 20 minus, og at man sitter å fryser selv etter halvannen times kjøring. Jeg har aldri sett over 90 grader på bilen, selv etter 20 runder bånn gass på Rudskogen. Men langs vanlig vei går tempen opp og ned etter terrenget, såpass fort at det kan leses fortløpende. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
50 minutter siden, Alfanatiker skrev:

Jeg har dobbeltsjekket med multiecuscan at temp i meteret stemmer med det som står på ecu. Og kjører jeg ned lange bakker, går den ned i 50 grader. Det er ikke tvil om det. 

Måten en dieselmotor fungerer på og, gjør jo det at de går utrolig kaldt sammenlignet med en bensinmotor. Og en annen bruker av forumet her vet jeg ofte har opplevd at splitter nye passater, rett og slett aldri blir varme i 20 minus, og at man sitter å fryser selv etter halvannen times kjøring. Jeg har aldri sett over 90 grader på bilen, selv etter 20 runder bånn gass på Rudskogen. Men langs vanlig vei går tempen opp og ned etter terrenget, såpass fort at det kan leses fortløpende. 

Altså er termostaten gåen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, Multiair skrev:

Altså er termostaten gåen.

Mye mulig, men en kompis sin crosswagen med ny termostat oppfører seg tilsvarende xD

Eller var den ikke ny, Porka?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, Alfanatiker skrev:

Mye mulig, men en kompis sin crosswagen med ny termostat oppfører seg tilsvarende xD

Eller var den ikke ny, Porka?

Jo for pokker, kosta over en høvding gjorde den også. Bedre og invistere i grappa for en høvding. Da får du i alle fall varmen i korte drag :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bytta termostat 2 ganger på to ulike 1,9 150hk-purker, og det var ingen endring. De er bare kalde.

Det skal sies at tempen gikk opp en del (ca 10 grader) etter at Ultimo programmerte. Det skyldes nok at den gikk litt fetere etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, Runet skrev:

Det skal sies at tempen gikk opp en del (ca 10 grader) etter at Ultimo programmerte. Det skyldes nok at den gikk litt fetere etterpå.

Har den samme erfaringen i forbindelse med omprogrammering. 

Ellers vil jeg si at driftstemperaturen varierer i takt med belastning av motor, utetemperatur osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er det kun webasto som hjelper i minus 20 eller så tar jeg busso bilen. Den varmer i hjertet på sjåfør og maskinisten  :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Kai78 skrev:

Ellers vil jeg si at driftstemperaturen varierer i takt med belastning av motor, utetemperatur osv.

Rart. Jeg har programmert om min bil (med eget utstyr ettersom jeg leverer tuning via obd2), og bilen min hadde ingen endring i temperatur. I tillegg skal jo normalt sett omprogrammerte biler heller gå billigere enn dyrere, noe de vil gjøre dersom blandingen er mye fetere. Dog var jeg ikke klar over at det var mulig engang på en diesel, med mindre tidspunktet for innsprøytning av diesel ikke er optimalt nok.
Crosswagon til Porka er forøvrig og omprogrammert av meg. Går den noe varmere nå?

Endret av Alfanatiker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Kai78 skrev:

Da skal jeg følge litt med der nå som det blir litt kaldere. Min er også justert etter klystermetoden. Den har nå i alle fall slutta med dirty tricks alla blostrupmoen. Det vill si svært lite svart røyk på belastning oppover. B| 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Alfanatiker skrev:

Rart. Jeg har programmert om min bil (med eget utstyr ettersom jeg leverer tuning via obd2), og bilen min hadde ingen endring i temperatur. I tillegg skal jo normalt sett omprogrammerte biler heller gå billigere enn dyrere, noe de vil gjøre dersom blandingen er mye fetere. Dog var jeg ikke klar over at det var mulig engang på en diesel, med mindre tidspunktet for innsprøytning av diesel ikke er optimalt nok.
Crosswagon til Porka er forøvrig og omprogrammert av meg. Går den noe varmere nå?

Kona som styrer så jeg er bare ute med den en gang i blant og husker ikke helt eksakt men, skal ut på tur i morra ca 1 time en vei så da skal det følges med lupe. vil egentlig ta 166`n 9_9 men, må bytte litt regreim og et hjullager først :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, porka racing skrev:

Kona som styrer så jeg er bare ute med den en gang i blant og husker ikke helt eksakt men, skal ut på tur i morra ca 1 time en vei så da skal det følges med lupe. vil egentlig ta 166`n 9_9 men, må bytte litt regreim og et hjullager først :P

Godt det bare er litt av reima som må byttes. Å ta hele på den bilen er vesentlig mer jobb! :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Alfanatiker skrev:

Godt det bare er litt av reima som må byttes. Å ta hele på den bilen er vesentlig mer jobb! :o

Ja det var det da, redd den bytter seg selv vis ikke jeg gjør det for den snart9_9

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om tempen på min etter at Ultimo hadde fingra:

Jeg sa at jeg dreit i forbruket og at jeg bare var opptatt av best mulig motor. Mulig mitt oppsett avviker litt fra normal optimering.

Dette var en GT, og jeg dro speedometeret forbi siste tallet på 6. gir. Hva reell fart var vet jeg ikke.

Etter optimering skjedde dette:

Den blei fortere varm. Den gikk roligere på tomgang og kaklet merkbart mindre. Turbo slo inn tidligere og jeg mener den også drog godt et par 100 rpm lenger enn før.

At han som kjøpte den av meg grusa både svinghjul og kasse på 80kkm er en annen sak. Jeg ba han clutche ferdig før han ga skikkelig gass, men tror ikke det gikk inn.

Lyden var jo trist, men sammenlignet med 3,2 som jeg har nå, så er jeg ikke helt sikker på at den gikk noe dårligere. Billigere gikk den i alle fall. Tror ikke jeg var over 0,55.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

GT går bra dem ja.

Her kan det såvidt skimtes litt at vanntempen starter på ca 65 grader, og er nesten på 90 når jeg slipper gassen. 

Legg forøvrig og merke til at antispinn ikke slutter å blinke før bilen passerte 70kmh (det var vått).

edit: Speedo på bilen min er dobbeltsjekket på GPS. 230kmh på meteret er 226,5kmh i virkeligheten, og turtallet er da ca 4100 på 6. gir (bruker kun 5 gir i videoen).

Endret av Alfanatiker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

939.A2.000-motoren (1.9 16V 150 hk) som sitter i 159-en min holder 90 grader nesten uansett hva jeg gjør. Synker kanskje 5-10'c på vei ned fra Sollihøgda fordi jeg bare triller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bildet av tempen på crosswagon etter ca 30 min kjøring på de siste 5 min lå jeg i 5 gir ca 2200 o/m litt over 100 om jeg husker rett. Mulig vi må ta en dobbet sjekk alfanatiker 😉

20171021_121137.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som nøyaktig samme temp som GT ville ligget på det der. Omkring 65 grader. :)

Kan ta en tur innom en dag og koble på multiecuscan. Så ser vi hva den viser. Din bil VET vi jo har splitter ny termostat!

Endret av Alfanatiker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive