Gå til innhold
Fiffen

Fiffens 1972 Giulia 1300 Super

Recommended Posts

Fint prosjekt! Du er jo godt i gang! Vi møttes vel på Våler banen? Det er mulig jeg har en to liter blokk og topp til salgs etter hvert! Sees på banekjøring! Holder på med forstilling bakstilling mm selv om dagen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vil ta på seg jobben å sveise rust i gulvet på denne 😜 

«Learning» by doing.Bilder kommer 😊

Endret av Fiffen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok! Etter å ha søkt meg grønn på internett, så hører jeg med folket her. Min motor ble "levert" av de jeg kjøpte den av med en 2-utløps vannpumpe, men med en innsugmanifold med drop in type termostat. Noe som tilser at jeg må ha en vannpumpe med 3 utløp. 

Kan noen her bekrefte at dette er "bare" å bytte vannpumpe for at det skal bli riktig ?

Og kan noen også bekrefte riktig routing av kjøleslanger:

- Ut fra radiator i bunn og inn på stor tilkobling i bunn av pumpe

- Ut fra bunn av termostathus og inn i den andre store tilkoblingen på pumpen

- Ut fra lille tilkoblingen på pumpen og inn til varmeregister i kupeen(nederst i firewall på bilen?)

- Ut fra coupen(øverst i firewall) og inn på liten tilkobling i insugsmanifold næremest firewall

- Ut fra toppen på termostathus og til topp på radiator

Eller er jeg helt på jordet her ? Noen som har like motor/manifold og har noen bilder å vise til kanskje ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremser luftet, ny clutch og luftet den, nye sko til brekk på og håndbrekk tilbake på plass. Nye frontlykter of hvite blinkers forran. Alle lys og lamper virker nå, instrumelys,varsellys osv. Bytte olje på diff og girkasse i kveld!

Ting går fremover!

26877396637_a7d0b66bc6_c.jpg

Endret av Fiffen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Du . Angående vann pumpe- vel jeg kan ikke bekrefte noe , men : Det høres ut som du må ha 3 uttak. Er det original 1972 1300 motor ?  Nå husker jeg ikke helt -og jeg ikke hjemme . Men jeg hadde litt samme problem når jeg byttet 67 mod 1600 og satte i en 1750 fra 70-72( ?) med drop inn termostat . Måtte kjøpe ny pumpe med et ekstra uttak (3?)og  noen nye slanger. Den passet fint  på blokka ,slangene passet med den gamle radiatoren .  1750 har riktig nok et litt spes slange opplegg rundt vann pumpa /manifoil . Kan du poste et bilde av herligheten ? Tror ikke det går an å sette slangene feil . Litt rart at det var bare 2 uttak på en 72 mod motor/ pumpe med drop in term ,men hva vet jeg  Skal sjekke snarest

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer litt tilbake her nå. I og med at det er en 72 mod , kan det hende at det er et "T" stykke (rør) på enden av slangen som går ned under fra termostathuset. Da er det riktig med den gamle type vannpumpe med 2 uttak. Dette slange opplegget var bare slik en kort periode ,så vidt jeg forstår. Sånn er det på 1750 som bare er laget i den perioden. Problemet mitt var at du får ikke det opplegget til å passe på original radiatoren min -1967- . men bytte av pumpa til 3-uttak løste alt.

Endret av Duetto105

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannpumpeproblematikken løste seg. Kjøpte ny pumpe med tre uttak og koblet til deretter. Nå er gulvet sveiset igjen også, etter myyyyyyye prøv og feil(læring?), da jeg har gjort alt selv som førstegangs. Nullerfaring med plater og sveising, men det gikk sånn passe til slutt :) Så i kveld skal det slipes litt til før jeg kan legge epoxy primer og et strøk med lakk over. Nytt teppesett er på vei fra Classicalfa, og dekk bestilles as we speak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er medium flink til å¨følge opp denne tråden. Men i går kjørte bilen ut i friluft for egen masking for første gang. Moro! Den går ikke fint, så trenger en justering av forgassere(har justert tenning, hjalp litt). Bremskraftforsterkeren er kaputt, så koblet av vakuumet og kjører den uten til jeg bestiller ny, det bør vel gå greit. Og radiatoren må byttes da den lekker både oppe og nede...Ny på vei allerede.

28301139067_0f066e484a_c.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner meg igjen! Jeg hadde ikke kjørt 105 før nylig, og er imponert over hvor trivelig det er bak rattet i disse. 

Angående fuskete motor, så opplevde jeg at min (også 1300) voknet skikkelig til liv etter skikkelig varmkjøring og noen turer opp hele turtallsregisteret. Det kalles visst "Italian tune up". :D Nå surrer den fint på tomgang også, så jeg satser på at den blir helt fin bare jeg får kjørt litt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Italian tune up er bra. Husk å rens forgasserene skikkelig også, ellers er de ujusterbare. Får du ikke fasong på dem, ta en tur til Fredrikstad, så skal jeg justere de.

Endret av Benzina Vintage Finder

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig Italian tuneup kan gjøre underverker, Ferrarien min virket småsur og litt ujevn i gangen før jeg tok den til rudskogen for en trackday. Når jeg kjørte hjem etterpå, så kjentes det ut som en helt annen bil. Borte var ujevn gange, og det kjentes ut som om jeg hadde fått 50 hester til 😀  Men det bør helst gjøres på en bane 😊, bare småturer til redline på turtelleren er ikke nok

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til å ha lokalisert feilen.Tette pumpedyser....Bestiller nye nå, så blir det å teste etter ferien. God sommer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom hjem fra første prøvetur nå. Lover godt før time hos vegvesenet til onsdag 🤞

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten update her !

Bilen er i bruk, men enda ikke med skilter(annet en prøveskilt). Har fått inn interiøret, kjøpt nye hjul og kjørt 10 mil. Det er gøy!

Den går fint oppover på turtall, dog går jeg ikke over 5000 enda da motor må kjøres inn med nye stempler og ventiler osv. Og kan trenge en finjustering av gasser og tenning. Bremser voldsomt gjør den også :) Opplever noe klunking som jeg mistenker kommer fra mellomaksle, dette skal ses på snarest. Samt litt slark/dødgang i styring. Har en slik ZF styresnekke med noe justering, så skal prøve å se om jeg kan hente noe der. Ellers må det kanskje åpnes og sjekkes ? Den ble muligens noe lav også, så skal leke litt med spacers for å se om jeg finner en annen høyde. Samt kanskje space litte forskjellig på høyre vs venste for å kompensere for bare sjafør og full tank.

Tok så turen til BT for kontroll, og det gikk jo egentlig ganske bra. Hadde glemte 2 låseplinter i forstilling, samt at jeg ikke hadde åndefilter/catchtank(siden jeg ikke har orginal luftfilterboks), så dette må vises på etterkontroll. Så satser på å få til det neste uke!

43514178524_19681835b0_c.jpg

29296368637_95376c7814_c.jpg

30364316288_137226013f_c.jpg

43514178064_9c46f072a3_c.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ekstra godt inntrykk når du slepte eksosen din over humpelen inn i hallen.. 😁👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående spacing av høyre vs. venstre, så har vel denne korrigert dette orginalt? Min høyre fjærskål er dypere enn den på venstre side, og det er også forskjell på demperene bak.. Det er vel det på sedanen også?

Det blir bra med skilt! :) Appropos, tror du kan argumentere for lite skilt foran på denne i hvert fall..

Endret av Forzaalfa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Forzaalfa skrev:

på min er det tykkere stempelstang på demperen mener jeg?

Ok! Men her er det satt inn nye Koni, og de er jo like...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive