Fiffen

Fiffens 1972 Giulia 1300 Super

27 innlegg i emnet

Mens jeg var på ferie i Italia i sommer, delvis på jakt etter bil kombinert med familieferie fikk jeg en mail fra 1900 Garaget i Trelleborg. De haddde fått inn et bra emne til meg mente de, etter å ha sett min ønskes kjøpt annonse på Alfisti Sweden på Faceook. Mye mail og bilder frem og tilbake, og jeg kjøpte nesten bilen usett. Men tok en tur til Trelleborg så fort jeg kom tilbake fra ferie, og da ble handelen underskrevet, og jeg har kjøpt min første gammelalfa. Glisene på bildet under sier vel sitt om hvor happy jeg var :)

37701195496_6b511e83ed_c.jpg

Siden jeg ikke hadde noe sted å ha bilen med det første, tok det noe tid før jeg fikk hentet den. Den kom i hus for noen uker siden, og deler plass med blant annet denne skjønnheten av en bror(søster?) 

23905523968_ae0dd9698f_c.jpg

Bilen kom fra Italia til Tyskland for 10-15 år siden, litt uviss historie der, ble rustsveiset en del og nyovermalt. Så som så den lakkjobben, men bilen er solid bortsatt fra litt hull i gulvet på passasjersiden fremme etter noe vann som har kommet seg inn da bilen har stått uten pakninger på noen vinduer og dører. Motor og girkasse kom montert på plass, samt interiør. Resten kom i kasser og skal settes inn i løpet av vinteren. Planen er å testfyre den i løpet av noen uker nå da siste smådeler er på vei fra Alfa-Service.com. Håper den fyrer og virker greit, for så å konsentrerer meg om å ta rusten i gulvet, sette inn interiøret igjen og bytte myye gummi rundt vinduer,dører osv. Så må det noe nye dempere og fjærer, samt alle foringer osv må byttes. Så håper jeg det blir ok å få skilt på denne til våren. Kommer flere bilder etterhvert med litt detaljer rundt hva som gjøres.

Ønsk meg lykke til :)

Endret av Fiffen
10 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til og gratulerer med godt valg av gammel Alfa, den ser ut som et godt utgangspunkt :D

Blir det original restaurering eller lettere oppgradert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulere så mye. Flott Alfa og den kommer til å gi deg mye glede😀😀😀😀.

kos deg med oppbyggingen og nytt tiden med ditt nye glis👍🏼👍🏼

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Planen nå er å få den til å starte først, for så å sveise hullene i gulvet og sette inn ny lydisolasjon og nytt teppe. Så blir det nok et slags rullende prosjekt hvor jeg vil ha den lavere,stivere og raskere. Men alt med måte, og ikke noe hastværk :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil 👏

Begynner å bli noen Supere som nærmer seg vegen her i landet nå👍

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt rå på å dele video, men tro dette bildet linker til en video hvor dere ser en oppstart. Motoren går for første gang på 10-15 år, har ikke fått all historikk på plass enda. Så da er det ordna :)

Ellers så har jeg neste steg på programmet å tilpasse litt plater i noen områder i gulvet som må byttes grunnet litt kjeks. Kommer noen bilder fra den prosessen om ikke lenge håper jeg.

Fil 26.11.2017, 20 54 55

Endret av Fiffen
3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig - du kan investere i innsugsgummi med en gang. Her suges det falskluft. Prøv med startspray på gummi og se om turtalet øker på tomgang, ikke sikkert at du må bytte alle. Moro når det durer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratis med Tøff bil . Jeg kjøpte Alu innsug nylig . Nå har jeg lite erfaring med både Alfa og Gummi sug , men begge motorene mine hadde sprekker i gummien. Litt søking på net ga meg inntrykk av at det var dårlig kvalitet på dags gummisug. Kunne vare fra 1- 10 år ??. Dessuten var det tomt på lager der jeg pleier å handle. Da var jo valget enkelt. Mot forstillingene mot Alu var: vanskelig å montere (pga O- Ring pakning-så må dras litt jevnt til ), mere vibrasjoner(slitasje flottør nåler) og varme overført til forgassere. Hmmmm.  Jeg hadde ikke noe problem med å montere, og de har fungert fint , det lille jeg har kjørt - en Hel dag +++. De er samme størrelse som gummisug ,så resten - originale filter box osv passer.  Biltilsynet så det og lurte på om jeg hadde modifisert motoren ….

DSC_0760 2-001.JPG

Endret av Duetto105
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

wow så kul bil! kommet lenger i prosessen? Noen som vet hvor det er best å kjøpe disse bilene? I utlandet eller i Norge? Jeg ble litt gira på å skaffe meg en slik selv nå!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada! Stadig litt fremgang, men går litt i rykk og napp da man har barn og samboer og forholde seg til :) Hele forstillingene er nå ute og skal overhales, samt det jobbes litt med et hull i gulvet på passasjersiden fremme. Noe platearbeider kommer jeg aldri til å bli, det har jeg ikke tålmodighet til(les: kunnskapen). Men det blir nok et ok resultat etter litt tilpassing og sliping.

39064376015_5e6881a5ea_k.jpg

28182920049_072527e6b8_k.jpg

39064370975_2aba4f61f0_k.jpg

Endret av Fiffen
5 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, Fiffen skrev:

Jada! Stadig litt fremgang, men går litt i rykk og napp da man har barn og samboer og forholde seg til :) Hele forstillingene er nå ute og skal overhales, samt det jobbes litt med et hull i gulvet på passasjersiden fremme. Noe platearbeider kommer jeg aldri til å bli, det har jeg ikke tålmodighet til(les: kunnskapen). Men det blir nok et ok resultat etter litt tilpassing og sliping.

39064376015_5e6881a5ea_k.jpg

39064370975_2aba4f61f0_k.jpg

Kan varmt anbefale å bestille karroserideler fra www.classicalfa.com da sparer du tid i forhold til å knekke plater selv. De er i tillegg billig og har rask leveringstid.Det er en ganske så kurrant bil å få tak på deler sånn sett :) jeg har en 69 1300ti selv som det jobbes på innimellom så morro det blir flere gammle giuliaer på veien. Stå på!

Endret av Sigbjørn
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

46kg med deler er på vei fra Classicalfa nå,men ingen plater. Er "bare" det du ser bilde av. Gir det et forsøk selv først da en gulvplate var noe stiv i pris for et så lite hull 😊

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

39273813065_21ce560c60_k.jpg

Der kom det en haug med deler, så snart skal det byttes understellsdeler til den store gullmedaljen. Har begynt å bli kjent med sveiseapparatet jeg har fått låne også, så satser på å få tetta litt hull i gulvet i løpet av de neste ukene.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det varmer å se at det jobbes.  Minner med på ta jeg må komme igang selv !  

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skjer ting. Nye foringer,fjærer og dempere bak. Men med litt kortere fjærer ble limit strapsene alt for lange, og må kortes inn. Har også slengt litt lakk på noe delere til forstilling, så får de nye foringer og blir satt tilbake i løpet av helgen håper jeg.

40551096411_0b8cbdb484_k.jpg

38740692510_2685235231_k.jpg

4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba, ser jo kanon ut:D. Hvilke senkesett kjører du på ? Er det Koni eller Beilstein demperer du har montert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 29.1.2018 den 10.19, Fiffen skrev:

Ser oppe på høyre siden at det går i Øl og potetgull når en skrur:D:D. Ikke dumt for en skal kose seg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsnet stroppene, strammet den rundt akslingen når jeg hadde jekket opp på diffen sånn at det var bittelitt kompresjon i fjæra. Målte og kuttet av en bit. La den biten med hull i over og drillet nye hull, satte sammen igjen :)

39911514374_009caf9604_c.jpg

25751373637_26cee21c35_c.jpg

Endret av Fiffen
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive