• Kunngjøringer

• Vedlikehold av forumet   10/06/2017

Det er planlagt vedlikehold av forumet denne helgen, noe som kan resultere i treghet eller utilgjengelighet i korte perioder. Beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre.
AJ_B

Feilmontert eller forskjøvet reim?

14 innlegg i emnet

Av ren nysgjerrighet eller kanskje i et plutselig anfall av vitebejærlighet, fant jeg fram en en lommelykt med skarp lysstråle som jeg rettet mot dynamoreima i GT motorrommet.

Og da oppdaget jeg til min overraskelse at reima har "hoppet over" reimhjulets ytterste spor og lå og "hviler" på reimhjulkanten på innsiden - se bildet nedenfor. Med mitt høyst amatørmessige motormekanikkblikk ser ikke dette helt riktig ut...
Det skal vel være slik at denne reima skal ligge rett i reimhjulsporet? Dvs. ikke "henge over" kanten på den ene siden? I det tilfellet innsiden.
Det mente i hvertfall bildoktoren på det lokale verkstedet som jeg har gitt tillit til å skru på GT Alfaen. Derfor går den inn til behandling førstkommende onsdag.

Men kan noen fortelle meg om de har opplevd det samme? Min bil fikk byttet reg.reim i fjor sommer, for ca. 15K km. siden. Når reg.reim byttes blir vel også den 'utvendige' dynamoreima også byttet, vil jeg tro?
At dynamoreima ligger slikt forskjøvet som den gjør på hjulene i min GT, så lurer man jo på om den har vært slik siden den ble byttet (på et velrenommert Alfa verksted...) eller om dette er noe som har skjedd under kjøring etterpå. 

Tanker, evt. erfaringer med dette, noen der ute...?

Her er bildet:

59dba8d404b07_DynamoreimAlfa.thumb.JPG.e9452981a5f5ead77b284945ea49dc7a.JPG

Jeg har for øvrig ikke opplevd ulyder noe annet jeg har reagert på under kjøring. Så da vil jeg anta at det ikke er farlig å kjøre med reima slik. Bekymringen går på at den antakelig slites fortere og flises opp på innsiden, som altså ligger oppå den innerste (nærmest motoren) ytterkanten av reimhjulet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg har sagt før Alfa Romeo er ikke så dårlig som folk vil ha det til men det fins ikke verksteder som kan skru på dem

dette er et eksempel på slurv

Hilsen Bjørn Ivar Iversen 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
55 minutter siden, Porter`n skrev:

Som jeg har sagt før Alfa Romeo er ikke så dårlig som folk vil ha det til men det fins ikke verksteder som kan skru på dem

dette er et eksempel på slurv

Hilsen Bjørn Ivar Iversen 

Skal være et dedikert Alfa Romeo verksted på sentrale Østlandet som har hatt lankene sine på denne reima da reg.reima ble byttet i fjor...

Betenkelig...

Endret av AJ_B

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilverksteder skifter medarbeidere som alle andre firmaer. Et godt verksted kan bli et dårlig verksted hvis tilrekkelig mange kompetente medarbeidere skifter beite. Jeg har flere ganger skiftet verksted når vedkommende mekaniker skifter jobb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, Gruagarasjen skrev:

Bilverksteder skifter medarbeidere som alle andre firmaer. Et godt verksted kan bli et dårlig verksted hvis tilrekkelig mange kompetente medarbeidere skifter beite. Jeg har flere ganger skiftet verksted når vedkommende mekaniker skifter jobb

Her er jeg rimelig sikker på at du har rett. Å velge rett verksted er ikke alltid like lett, dessverre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt er det slik at antall styrespor på en reimskive skal være likt med antall styrespor på reima; m.a.o skal reima "fylle" hele reimskiva. Selv har jeg vært i den situasjonen at den reima jeg skulle ha var bestillingsvare - og da har jeg valgt en annen dimensjon bl.a i bredde og med færre styrespor, men sørget for at de samme styresporene følges; at reima er snorrett. Dersom reima ikke er snorrett mellom to reimskiver, men krysser så vil du over tid få økt slitasje på reimsporene. Skeiv reim vil, etterhvert som den eldes og blir hard, lage mer lyd enn den snorrette. Og til slutt, av erfaring: dersom f.eks dynamoen er en av komponentene, så vil en stram OG skjev reim gi skjev belastning på lagre og hurtigere slitasje på disse.

I tillegg kan det tenkes at ved montering så har man glemt å shimse (med skiver) en av komponentene slik at reimhjulene ikke står rett/ikke flukter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reimhjulene skal flukte dersom delene er tilpasset motoren. Kan vel hende at en ukyndige/ slurver har fiklet med greiene og derfor er reimen ute på tur. Jeg er sikker på at bildoktoren din finner ut av det, og jeg ville byttet reim i samme slengen. Den koster ikke allverden, men kan spare deg for mye trøbbel og extra kost hvis den blir bytte nå når noen likevel er nedi der og fixer.

BTW: har vært innom 2 velrennomerte verksteder for å finne ut av ulyd i forstilling, men nada resultat. Fant det sjæl....... O.o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den aktuelle reima kalles visst kileribbereim og fås tak i på nettet til 100-lappen. Kanskje det dobbelte eller mer hos merkeforhandler. Likevel kan det være klokt å få verkstedet til å bestille ny og bytte den når de først skal under bilen, slik ODDATLE foreslår...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er ny reim montert av et lite bilverksted av det gode gamle slaget. Riktig montert reim denne gangen. Noe som altså ikke skjedde ved forrige service for et år siden på et av de mest kjente og største Alfa Romeo verkstedene på Østlandet...

Ikke særlig betryggende, må jeg si...
Mulig placeboeffekt, men jeg synes faktisk motorgangen ble bedre etter byttet:

59de4a1bb91eb_Nyreim.thumb.JPG.82beefb0041d690814a8116c0d142ba7.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dessverre ikke rutine at multireimen byttes samtidig med reg reimen. Pleier å gi beskjed om at det skal gjøres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
50 minutter siden, Multijet skrev:

Er dessverre ikke rutine at multireimen byttes samtidig med reg reimen. Pleier å gi beskjed om at det skal gjøres.

Men den må vel av for å komme til der registerreima sitter? 

Hvis det er tilfelle så skal den jo settes på igjen på riktig måte...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den må av ja. Men lett å sette på feil slik som i ditt tilfelle. Gjorde det selv, men hørte/så kjapt at noe var feil. Og den byttes selvsagt ved regreimbytte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iflg. verkstedet var reima som var satt på feil, ødelagt. Så det var antakelig bare et tidsspørsmål før den hadde røket... Og da hadde jeg vel stått der med en bil som hadde trengt Viking-hjelp, vil jeg tro. 
Godt jeg oppdaget feilen før det skjedde...
Håper ikke verkstedet som gjorde siste service har mer serviceslurv på samvittigheten...

Endret av AJ_B

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verkstedet jeg bruker satte for øvrig i ny parklyspære uten at de tok betalt for jobben og pæra da de byttet multireima. Veldig bra! Det skal dog legges til den de satte i for noen få måneder siden ikke varte særlig lenge. Så man kan jo se på gesten som en god (og riktig) reklamasjonsbehandling.
Hva sier folket: det er vel strengt tatt vanlig reklamasjonstid på lyspærer også, som andre varer med forventet leve- og funksjonstid i et par år eller mer? Selv om de rister i stykker på stedvis elendige norske veier lenge før den tid...9_9.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive