Gå til innhold
AJ_B

Min første Alfa - GT "Benzina", 2.0 JTS - på godt og vondt...

Recommended Posts

"Om å leve med Alfa" er undertittelen på "Alfaliv" forumet.

Så hvorfor ikke lage en tråd om hvordan jeg, som blodfersk Alfaeier opplever hvordan det er å... ja. leve med Alfa.

Etter å ha hatt en lang rekke kjedelige biler siden den første i 1977, som var en vanlig Fiat 850, -71 mod., endte jeg altså opp med en Alfa Romeo GT i vår, 40 år senere.
Kanskje min siste på fossilt drivstoff...

Fiat’en var slett ikke den kjedeligste bilen jeg har hatt. Den var faktisk ganske morsom å kjøre. Og den hadde sine nykkete sider, helt klart.
Uansett var den ganske sjarmerende og det snaue året den var i mitt eie hadde jeg mange fornøyelige turer med Fiat’en, selv om ikke alle var helt problemfrie...

Det ble med denne italienske bilen helt til Alfa’en dukket opp, men etter at jeg tok opp igjen MCinteressen i 2006, var jeg Moto Guzzi Stelvio eier i to år. Ikke helt problemfritt det heller, men du verden for en sykkel når alt virket som det skulle!
Hender fortsatt jeg angrer på at jeg solgte denne og pådro meg en KTM 1290 SA i stedet...

Alfa’en, som jeg nå ha hatt i et halvt år sånn ca., var blitt kjørt veldig lite de siste årene. Forrige eier kjøpte den i 2009 og kjørte snaue 10000 km. fram til siste service 2. juni 2016. Da hadde bilen tilbakelagt 58336 km.

Da jeg kjøpte den i vår var km.standen 63500. I dag viser telleren ca. 72300. Ikke veldig mye på en Alfa GT førstegangsregistrert i 2006.

Selv om forrige eier knapt brukte bilen var han ytterst påpasselig med jevnlig service på anerkjent Alfaverksted hvor reg.reim ble byttet i 2009 og i 2016. Han opplyste at han også insisterte på at verkstedet brukte Castrol 10W60 fullsyntetisk olje.

Selv byttet jeg olje og filter kort tid etter overtakelsen og valgte da Selenia 10W60, som har fungert bra med lavt oljeforbruk. Byttet olje og filter igjen i dag og har nå helt på ENI 10W60 Sport. Spent på å se hvordan forbruket vil bli med denne.

59cfbce9214e3_Motorvaskoljeskiftsept174.thumb.JPG.2f6980df56f0e941b543e64dd99134e7.JPG

Litt tøys og tull har det vært med GT’en, men alt er blitt fikset til en ikke altfor høy kostnad. Noen kreative løsninger og noen brukte deler.
Uansett har den startet og gått hver gang jeg har vridd om tenningsnøkkelen.

Tror ikke jeg skal gjøre dette første innlegget altfor langt. Da er det antakelig ingen som gidder å lese...

Nevner til slutt jeg gjorde en innvendig motorvask i dag i forbindelse med oljeskiftet. Syns bilen fikk en roligere og jevnere motorgange etter behandlingen.59cfbc6bbc9b6_Motorvaskoljeskiftsept171.thumb.JPG.5bf49b9264f315d90412390c8c6f55c8.JPG

Apropos Alfa tøys og tull; venstre parkeringslys ble byttet for bare noen få måneder siden. I går takket det for seg igjen. Litt vel tidlig, er det ikke? Kommer til å ta opp dette med verkstedet som byttet pærer for meg tidligere i år.

Tok ikke sjansen selv da jeg så hvor trangt det var. Sjekket igjen i går og fikk flyttet litt på ledningsbunter bak det trangeste nedre festepunktet slik at tilgangen til festeskruen ble litt bedre.

Men tok altså likevel ikke sjansen på å gyve løs på jobben. La for øvrig merke til at det andre av den to nederste festepunktene var knekt... Bakdekselet til xenonlyktehuset er dermed altså festet med tre skruer.

Dette forteller meg at patenten er håpløs. Hvem som har knekt skruefestet aner jeg ikke, men mest sannsynlig er det en eller annen på et verksted som har kommet "i skade" for å gjøre dette. Uansett er det for sent å gjøre noe med dette med tanke på reklamasjon...

Ingen krise med slukket park.lyspære annet enn den litt småirriterende feilmeldingen man får når bilen startes og denne varsellampen i dash’en som er der hele tiden mens man kjører.

Om noen på Hadeland eller i overkommelig avstand har gode innarbeidede triks for trygt og sikkert park.lysbytte på GT så ta mer enn gjerne kontakt.

Jeg kjører gjerne en tur for å få hjelp til dette.

Da stopper jeg der, men ser ikke bort fra at jeg fyller på med mer "på godt og vondt" etter hvert...;).

59cfbd32b556e_Motorvaskoljeskiftsept172.thumb.JPG.3f56da2f0fc34f26c6cdd07ea2d8df7a.JPG

Det går forholdsvis greit å få løs oljefilter med rett velegnet avtaker uten å måtte ta av motorplata. Bacalao plastboksen fra Primar funker utmerket som olje- og filteroppsamler.

59cfbde3aff0e_Motorvaskoljeskiftsept173.thumb.JPG.480ce0e55c67b2b3240e277b28f70174.JPG

59cfbe0c556f5_Motorvaskoljeskiftsept175.thumb.JPG.95d7ad72b510f8e626dbc62750ed9107.JPG

Gåen park.lyspære venstre side hvor det er utrolig trangt å komme til de nederste festeskruene til lyktehusdekselet. Her - i den røde sirkelen - den nederste skruen ved sikringsboksen.
Hvordan få løs denne på en trygg, enkel og sikker måte? Tips og hjelp mottas med stor takk. 

Endret av AJ_B

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også rapportere relativt hyppig skifte av parklyspærer. Har byttet disse tre ganger i løpet siden jeg kjøpte bilen i januar -15. Det er rimelig trangt om plassen, har selv måttet demontere fangeren og lyktene for å komme til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testet dette en gang og da fikk jeg feilmelding - selv om produktbeskrivelsen tilsa det motsatte. LED gir utvilsomt et mye klarere og penere lys, da. Kanskje noen vet om en type som faktisk ikke gir feilmelding? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter noen måneders Alfaeierskap har jeg skjønt såpass at forstillinga er et svakt punkt på mange modeller. I hvert fall den jeg har... "Forstillingsdeler er forbruksvare", fikk jeg høre ganske tidlig. Var dog ikke helt ukjent med dette siden forrige eier hadde byttet øvre bærebruer foran noen måneder før jeg kjøpte bilen. Etter at jeg overtok den gikk det ytterligere noen måneder før jeg fikk byttet de nedre bærearmene. Feil/slitasje på to ulike fóringer på armene. Dermed ble begge byttet. En kronglete jobb skrev verkstedkarene på fakturaen, som bidro til at lommeboka ble 4000,- kr. lettere. Allerede slanket med vel 2000,- for bærearmene, som altså verkstedet med blandet glede byttet for meg.

Men klonkelyden foran ved hjulene ble ikke borte. Lyden som hadde kommet den siste måneden. Så da var det å lese seg opp på hva andre hadde erfart når "klonke-eti-klonk" fenomenet dukket opp, spesielt i lav fart på humpete og skadet vei. Kunne være så mye, leste jeg... Men jeg landet på at mest sannsynlige måtte være droplink stagene og håpet på at det ikke var fóringene til hovedstab.staget som droplinkene er festet til på hver siden. Håpet det ikke var disse siden det å bytte disse er en betydelig større jobb enn å bytte disse droplink "kyllingbeina", som mange også kaller "raklestag". Nettopp pga. av lyden de lager når de er i ferd med å takke for seg.

Etter at analysefasen var over ble det bestilt et par billige stab.stag på nett. Disse ankom for et par dager siden og i går bestemte jeg meg for å gå løs på byttejobben.
Og i dag fikk jeg gjort det. Litt trangt var det og noen doser Fluid Film spray måtte til for å få løs festemutterne uten å måtte ty til brutale metoder. Jeg hadde for øvrig sprayet mutterne rikelig med Fluid Film noen dager før. 

De gamle stagene var tydelig slitt. Spesielt den nederste kula som det var svært lett å bevege og fjæret tilsvarende lett tilbake når jeg flyttet på den. På den ene kjentes det også godt at den var blitt rom. Derav klonkelyden, er det all grunn til å tro, siden alle slike lyder forsvant med de nye stagene ferdig montert. 

Passe stolt av meg sjøl etter å ha gjort denne jobben, som jeg aldri tidligere har gjort. Jeg er ikke spesielt glad i å skru bil, men gjør gjerne en innsats for å spare noen verkstedkroner. Det er jeg glad jeg fikk gjort denne gangen, uten å møte på noen store utfordringer og uoverkommelige hindre.
Veldig behagelig med fraværet av klonkelydene, selv om det slett ikke er helt stille rundt forhjulene når man kjører på de mange utrolig dårlige veiene vi har i distriktet her jeg bor. På ingen måte Alfavennlig veidekke på altfor mange veistrekninger.

Med klonkelyden ute av verden er det nå bare to ting som feiler GT'en, og det er gåen parklyspære venstre side og en liten og på ingen måte plagsom eksoslekkasje midt under bilen. Den forsvinner for øvrig så snart eksosrørene blir varme.
Disse to tingene lever jeg fint med til over vinteren og neste EU-kontroll innen august 2018, selv om det er litt irriterende med denne varsellampen i instrumentpanelet.
Uansett så funker alt det andre av lys og en manglende park.lyspære er ikke merkbart i det daglige. Verre med mange av bilene man møter om dagen. Virker nesten som det er flere "enøyde" banditter nå enn tidligere...

Her et par bilder fra dagens gode Alfagjerning...:

Droplink1.thumb.JPG.da70f2abc622b2a775787eb037bd558f.JPG 

Droplink2.thumb.JPG.53ce2783576099738941b0886ed8e795.JPG

Så får vi se hvor lenge disse billiggreiene holder...
For å være på den sikre siden har jeg skaffet meg et sett til, fra Febi Bilstein, som kommer på straks billiglinkene gir etter for presset...

Endret av AJ_B

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 4.10.2017 den 4:18 PM, AJ_B skrev:

[...]  Passe stolt av meg sjøl etter å ha gjort denne jobben, som jeg aldri tidligere har gjort. Jeg er ikke spesielt glad i å skru bil, men gjør gjerne en innsats for å spare noen verkstedkroner.  [...]

Flott story :) og tommelen opp for mekanikerjobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her om dagen gjorde jeg en "artig" oppdagelse.

Det har seg nemlig slik at jeg har byttet begge tåkebaklysene på GT'en. De som satt på da jeg kjøpte bilen var begge sterkt plaget av kondens. Det var ikke påtrengende nødvendig å bytte dem, men jeg fikk det altså gjort likevel. Og hekken på bilen ble seende riktig fin ut med nye baklysene på hver side nederst på bakfangeren.

Så til den artige oppdagelsen. Jeg kjøpte nemlig baklysene fra en butikk borti England. Og der borte er enkelte ting annerledes enn her i landet. Blant annet har de fortsatt venstrekjøring...
Dermed endte jeg åpenbart opp med "venstrevridde" baklys hvor det røde tåkebaklyset i det nedre venstre baklyset stråler hvitt som bare det når det slås på. Mens ryggelyset i høyre nedre baklys lyser illrødt når den kule girspaken på GT'en skyves i reverssporet.
Og verkstedgutta som har montert lampene har antakelig moret seg kostelig på min bekostning og uvitenhet... Eller kanskje de rett og slett ikke har tenkt over saken da de så at pærene lyste etter monteringen.

Ved nærmere sjekk på nettet i dag ser jeg at det opereres med fire ulike delenumre på disse baklysene.
I England har høyre og venstre lampe delenumrene 71736432/33, mens hos Italia Ricambi i Tyskland er tilsvarende numre 71736430/31. Altså fire forskjellige delenumre tilpasset høyre- og venstremarkedene.

Sånn kan det altså gå når man ikke er seg nok bevisst på at verden forsatt har sine særegenheter, som at Brexitannia fortsatt opererer med feilsidekjøring og ditto lysarrangement.

For noen år siden hadde jeg en søvndyssende Nissan Almera som tross all sin kjedsommelig skapte litt vel mye spenning da girkassen skar seg i det jeg dro i gang fra en parkeringsplass og jeg ble stående mitt i veien mens eimen av girolje spredte seg i kupéen. Til alt overmål var det 20 kuldegrader der dette skjedde.

Gode råd var dyre siden jeg hadde tenkt å beholde bilen noen år til. Verkstedet anslo rep.kostndene til et sted mellom 40 og 50.000,- kr, noe jeg raskt innså ikke var forenlig med mine finansielle disposisjoner.

Brukte girkasser var ikke å oppdrive her i landet. Heller ikke i Skandinavia for øvrig. Mens det var flere muligheter i Russland, noe jeg ikke turde å innlate meg på. Hos vår store nabo i øst var nemlig Almera en storselger og sikkert en god erstatter for Lada... 

Derimot var det flere brukte girkasser til salgs i England, hvor denne elendige Almeraen i sin tid rullet ut fra fabrikken.

Så da ble det eBay handel hvor jeg betalte 400 pund for to år nyere girkasse, pluss 100 pund i forsendelse. Og girkassa kom og den funket, faktisk! Og holdt i flere år.

Og poenget med denne historien var? Jo, nettopp dette med høyre og venstrekjøring og ditto konstruksjoner på kjøreinnretningen. Som f.eks. om en girkasse i høyrerattet britisk Almera kontra en EU/EØS Almera. Dette brukte jeg en del tid på å undersøke og fant én nettside etter utallige søk hvor det gikk fram at en og samme girkasse gikk omhverandre på Brexit og Europamodellen. Ganske naturlig, vil nok de fleste påstå. Men man kunne jo ikke være helt på den sikre siden før en fikk det bekreftet.

Slik er det altså åpenbart ikke med baklys...
Så da lærte jeg en lekse denne gangen også.

Ny baklykter er i bestilling... Og bildoktoren får enda mer å gjøre, men ikke før neste sommer når bilen skal EU godkjennes... :).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En problemstilling og spørsmål til erfarne Alfister og Alfaeksperter her på Cuoresportivo:

Tidligere i vinter oppdaget jeg at høyre xenonlampe slo seg mer eller mindre vilkårlig, av og på. Nye xenonpærer med tanke på å få begge byttet ut etter hvert. Nylig bestilte jeg time på verkstedet, som tidligere har tatt hånd om GT'en og bl.a. byttet parklyspærer på bilen for ikke veldig lenge siden.
Da jeg fikk beskjed om at bilen var klar til å hentes fikk jeg vite at tenneren til høyre zenonlampe hadde vært nær ved å ta full fyr :oO.o?!
Se bildene nedenfor.

Hvordan er dette mulig, har jeg tenkt etter å ha fått summet meg litt. Dette kunne gått riktig galt om bilen ikke hadde kommet på verkstedet i tide. En brann i motorrommet er ingen spøk...

Jeg har aldri tidligere hørt om xenontennere som har vært i ferd med å ta fyr som i dette tilfellet og lurer altså på hva årsaken kan være.
Det jeg tenker er at her må pæren ha løsnet fra festesokkelen slik at det har oppstått en såkalt lysbue, som ofte viser seg å være årsak til branner i andre sammenhenger.
En annen feilkilde kan mulighetens være en feil i selve pæren, men det ser ikke slik ut på xenonpæren som satt i da "brannen" oppsto. Men selvfølgelig vanskelig å si sikkert siden sokkelfestet er svidd i stykker...

En annen mulig årsak, som ikke kan utelukkes etter å ha fått summet meg litt og tenkt meg om, er at pæren ikke er satt ordentlig på plass igjen i sokkelen etter forrige parklyspæreskift. Jeg vet at verkstedet demonterte fangeren for å komme lettest mulig til for å bytte nettopp parklyspærene for noen måneder siden.

Så spørsmålet er enkelt og greit:
Hvor sannsynlig er det at verkstedfolkene kan ha gjort en monteringsfeil i dette tilfellet? Er det slik at xenonpærene må løsnes fra sokkelen når frontfanger demonteres for å bytte f.eks. parklyspærer, som i mitt tilfelle?
Jeg spør fordi jeg mest sannsynlig kommer til å konfrontere verkstedet med denne muligheten når jeg leverer bilen igjen for å få montert ny tenner.
Gratis montering av ny tenner bør kunne være et forhandlingskort om det viser seg at det kan sannsynliggjøres at verkstedet har gjort en feil.
Jeg har allerede skaffet meg en ny, som ser ut som pent brukt på eBay til en fordelaktig pris.

Meninger om dette og aller helst fra noen med lignende erfaringer som det jeg har beskrevet ovenfor mottas med takk.

Her bilder av den brannskadede tenneren:

Alfatenner1.thumb.JPG.edfbb372930bda22c74c917a872da36e.JPG

Alfatenner2.thumb.JPG.8880088b5d274d31edaaf5857d419cb2.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg ser det ut som kontaktfeil i pæresokkelen. Korrosjon? Ikke skrudd rett til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
43 minutter siden, ODDATLE skrev:

For meg ser det ut som kontaktfeil i pæresokkelen. Korrosjon? Ikke skrudd rett til?

Mest sannsynlig årsak er vel korrosjon siden pæra trolig ikke er blitt byttet siden bilen var ny. 

Men hvor stor er sannsynligheten for at pæra er løsnet fra sokkelen i forb. med at verkstedet skrudde løs frontfangeren ved forrige parklyspæreskiftt?

Om jeg forstod verkstedet rett så sitter tenneren inni selve lyktehuset...? I så fall skulle det vel være unødvendig å løsne xenonpæra fra sokkelen ved bytte av parklyspære...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål til Alfaekspertene her inne:

Da jeg kjøpte bilen for et år siden så jeg at "dogbone" staget på denne enheten som kontrollerer den automatiske lysjustering på Xenonhovedlysene, var stripset fast. Pga. av innfestingsslitasje/korrosjon, vil jeg anta...

I dag oppdaget jeg at staget hang og slang, som dette:

Lysjust1.thumb.JPG.293f423c35784e3bfcd627c209fc788a.JPG

Stripsing var gått i oppløsning...

Jeg festet staget på nytt og regner med at jeg har gjort det riktig? Ingen andre festepunkter for staget å finne enn der jeg har stripset det fast:

Lysjust2.thumb.JPG.358d1cdb536e4ca9de65803b2250ab94.JPG

Både før og etter at jeg stripset på plass staget igjen sjekket jeg hva som skjedde med hovedlysene da bilen ble startet. Ved begge tilfellene beveget lysene på seg (justerte seg automatisk?), men ingen bevegelse i enheten på bildene.

Spørsmålet er enkelt og greit: er det slik det skal være når alt fungerer normalt? Dvs. at lyktene beveger seg ned og opp når bilen starter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo.....det er to xenon-justerings-stage på bilen ,foran og bak, disse "melder" bilens posisjon (utlasting) og lysene justerer seg etter det. Ved oppstart justerer seg hovedlyktene opp og ned for å finne riktig posisjon......alt i boks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar.

Da regner jeg med at alt er i orden og slik det skal være.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjapt spørsmål til eiere av GT og andre Alfaer med samme system:

Gjelder spylervæskebeholderen hvor lokket ikke holdes på plass, men spretter opp i halvåpen stilling - se bildet.

5aedea119c701_Spylervske.thumb.JPG.3eb7242ea8050773608f6ca8a25d3fea.JPG

Det virker som at det mangler noe her for å holde lokket på plass. En O-ring øverst på selve påfyllingsdelen, kanskje?

Lite problem, som jeg likevel gjerne vil få løst.
Noen med gode innspill?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarer selv på denne.

Det virker ikke som at det mangler noe i overgangen lokk og påfylling.

Men hele greia, lokk og påfyllingsdelen på spylertanken, kan visstnok skiftes ut.
Ingen krise dette her, så jeg ser det hele an litt med tanke på kanskje å få tak i nettopp den utskiftbare delen som er merket med "B502"...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel rett og slett ikke en spesielt god lås som knepper lokket på plass. Prø å bøye ut lokket eller tuten så den passer litt dårligere, kanskje den holder seg på da. 

Ellers vil jeg med all respekt anta at bilen har større problemer enn akkurat denne bitte lille  filletingen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
52 minutter siden, Sillyspeed skrev:

Det er vel rett og slett ikke en spesielt god lås som knepper lokket på plass. Prø å bøye ut lokket eller tuten så den passer litt dårligere, kanskje den holder seg på da. 

Ellers vil jeg med all respekt anta at bilen har større problemer enn akkurat denne bitte lille  filletingen ;)

Det må da gå an å spørre om slike bittelille filleting også her inne på dette forumet, eller?
Eller kanskje ikke... ¬¬.
Finnes nok av Alfaforum i utlandet det går an henvende seg til heldigvis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

..................... Ser ingen grunn til å reagere. Vi er ett lite forum og alle prøver å hjelpe til med råd og tips der de kan. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, AJ_B skrev:

Det må da gå an å spørre om slike bittelille filleting også her inne på dette forumet, eller?
Eller kanskje ikke... ¬¬.
Finnes nok av Alfaforum i utlandet det går an henvende seg til heldigvis.

Det var ment som en spøk. Ref blunkefjes! :)

Jeg er selv der at jeg fikser småpirk som stort sett er helt uten betydning i det store bildet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive