• Kunngjøringer

• Vedlikehold av forumet   10/06/2017

Det er planlagt vedlikehold av forumet denne helgen, noe som kan resultere i treghet eller utilgjengelighet i korte perioder. Beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre.
Landmann

Cuoresportivo.no er et levende forum - det er bra.

33 innlegg i emnet

Med levende mener jeg at ikke er det bare mange som stikker hue innom, men like mange er det som både kommenterer, hjelper samt lager nye tråder. Det setter jeg som forumbruker stor pris på :)  Det er nesten så man forventer at så snart man har lagt igjen et  Alfarelatert case så popper det opp respons enten som tips, konkret hjelp eller videreformidling av info fra andre nettsteder.

Hvorfor denne reaksjonen fra min side? Nå har jeg frekventert andre fora disse høstdagene med behov for hjelp til kjøretøy vi ikke finner på cuore (muligens er jeg flau over å ha tilført stallen en risspisende fir-trekker). Men responsen er laber. Kikker man på statistikken over antall besøk på "de andre foraene" så er det såvidt folk gidder kikke innom selvom medlemstallet tilsynelatende er høyt. Man blir litt lei seg når bønn om merkespesifikkhjelp blir stående ubesvart der :| 

Da er det fedtefett med cuore og responstid lik lysets hastighet.

Så - jeg ville bare skryte litt av dere - og ønske dere en herrrrlig høsthelg i vakre farger :)

13 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stemmer i på denne! 

Dette er jo grunnen til at jeg postet spørsmål om automatgir under teknisk, her får man kjapt svar! Til mitt forsvar er bilen det er snakk om av merke under FCA paraplyen, og har VM Motori 531 motor!

Jeep forumet er kjempestort med 100 forskjellige underfora, noe som hjelper svært lite når ingen skriver noe.

Takk til alle som holder forumet i live!

4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i at vi må holde liv i Cuore selv om det er mye aktivitet herfra som er flyttet til KARN sine Facebookgrupper. Dette er nok det som har skjedd i andre klassiske diskusjonsforum også.

På en annen side er det ett annet "miljø" på Face sammenlignet med her uten at jeg skal gå nærmere inn på detaljer. Når det gjelder søkbarhet for nyttig info, når Facebook ikke dette forumet opp til knærne.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at FB er noe alternativ? Det er jo umulig å ha en litt dyptgående diskusjon om et spesifikt emne, 4 oppdateringer om at noen har vasket bilen sin så er det borte fra feeden? :S

(Det blir sikkert ikke borte, har bare inntrykk av at FB er laget for et kort oppmerksomhetsspenn)

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig at vi medlemmene bidrar nok til å holde Cuore i live - ville være synd om FB tok helt over. Håper mange kan bidra, spesielt i vintermånedene, med gode tråder om oppussing, roadtrip-historier, tekniske tips etc. Selv har jeg et lite GT 3.2-prosjekt som jeg har planer om å dele etterhvert - må bare komme ordentlig i gang først...😬

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At vi får svar på mye interessant og nyttig er vel denne tåren er godt eksempel på 😉😄

Takk til alle som bidrar 👍

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støttes 100 %. Fora som dette er det som gjør Internett så fantastisk bra. Ekte entusiasme og hjelp til selvhjelp. Og det er faen meg helt gratis B|

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene! Det varmer et høstkaldt adminhjerte å høre at dere trives her inne. Det at dere bruker forumet fremfor de mange Facebook-gruppene som finnes, gjør det hele verdt det! ^_^

Vi som driver forumet er ganske fleksible, så dersom dere har ønsker eller forslag til forbedringer må dere for all del si ifra. Forumet er til for dere!

4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foretrekker forumet fremfor FB. Mye lettere finne info og bedre oversikt generelt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor levende er forumet? Jeg har slitt i halvannen uke med å lete etter BA7/5 girkasse til den ene av mine Peugeot 505 ;)

p.s Hedmark bilsenter er ikke et alternativ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Alfanatiker skrev:

Hvor levende er forumet? Jeg har slitt i halvannen uke med å lete etter BA7/5 girkasse til den ene av mine Peugeot 505 ;)

Var det ikke sånn at disse har samme innmat som MA fwd kassene?

Mao, har du girkassehuset og det ikke er for kvesta så kan du bruke fwd-deler som innmat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, classic skrev:

Var det ikke sånn at disse har samme innmat som MA fwd kassene?

Mao, har du girkassehuset og det ikke er for kvesta så kan du bruke fwd-deler som innmat.

Jeg har ikke den fjerneste anelse, men det hadde gjort ting litt lettere!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trådstarter kunne godt ha kostet på seg et spørsmålstegn i tittelen og fundert litt over hva et levende forum må være. "Teknisk hjelp" er neppe et fullgodt kriterium for et levende forum men reflekterer vel mer eget interessefelt.Stiller man opp et realistisk analyse vil jeg vel heller si at forumet er inne i en dødspiral, der det går lenger og lenger mellom hver gang det er  bredde og dybde i både teamer og innlegg, Sånn mister forumet gradvis oppslutning og de få som skriver her inne går lei og logger av. Som ved de fleste fenomen -som tilsynelatende ser ut som massefenomen, er det en entusiastisk kjerne som holder det hele i livet.

Et annen ting er at overdreven enighet og pleasing av andres standpunkt sjelden er et godt utgangspunkt for interesse. Innlegg på 5-6 ord med en smily til slutt er heller ikke noe vinnerkonsept i det lange løp. Muliges stiller jeg for høye krav, men er ikke et mistemål av dedikasjon og kvalitet på plass vil det til syvende og sist bare gå en vei.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Stiletto skrev:

Trådstarter kunne godt ha kostet på seg et spørsmålstegn i tittelen og fundert litt over hva et levende forum må være. "Teknisk hjelp" er neppe et fullgodt kriterium for et levende forum men reflekterer vel mer eget interessefelt.[...]

Jeg ser poenget i ditt innlegg, men er i sum uenig :ph34r:

Muligens representerer jeg kjernebrukeren av ulike bilfora, der "teknisk hjelp" er det behovet som gjør at jeg leter disse opp. Det er når det sier kaaabong jeg dukker opp. Å diskutere introduksjonen av kommende modeller, linjeføring eller økonomisk og teknisk sammenslåing blir for mye "fiff" for meg. Jeg kan til nød delta dersom det primære, tekniske behovet er stillet og de 20 og 30-års gamle Alfaene mine ruller ufortrødent videre. Det er døde sensorer og urovekkende knakkelyder som fenger min interesse.

Ettersom jeg har horet meg inn på andre bilmerker og besøkt disse foraene også, så registrerer jeg at disse, slik som cuoresportivo, favner om mange interessegrupper. I bresjen er garasjemekkerne, så kommer de "ufaglærte" som behøver teknisk hjelp når nøden er størst. Når dette har stilnet så dukker ekshibisjonistene fram. Disse spiller en viktig rolle med sine nykjøp, sine glansmerker og poleringskunster. Det er denne gruppen som viser veg for oss med falmet lakk og ensporet gange. Ekshibisjonistene forteller om et mulighetsområde forutsatt at man gidder å egne litt tid til detailing og/eller drømme om framtidens mulige kjøp. Når hverdagsbehov og senere drømmer er mettet så har man ro til å diskutere sigarer, klokker og gårdagens hi-fi.

Det jeg synes er et pre- for cuoresportivo og som bidro til at jeg kalte dette et levende forum er responsen og responstiden. I internettverden som i familie- og arbeidshverdagen så har vi alle behov for å bli både hørt og sett. Tenk deg å stille et "livsnødvendig" spørsmål når kjerra bare sier klikk-klikk. Du formulerer spørsmålet, klokka er 2035, trykker send, smugrøyker - og venter. Og venter! To scenarioer. I den første så ser du at noen har sett innlegget og lest. Håpet stiger; kanskje leter de etter hjelp, kanskje går de ut og sjekker egen bil, kanskje sender de melding til en venn. Uansett - du er sett. På cuoresportivo blir du sett. Og dersom det dukker opp svar, uansett innhold, så er det medisin nok. Ofte er det slik at terskelen for å svare er noe høy. Men har man ledet møter, vært ordstyrer, så vet man at det første utropet fra salen er den utløsende proppen. Sekundet etter følger de andre på. 

Det andre scenarioet (som var årsaken til denne tråden) er stillhet. Ikke en jævel svarer. Kanskje ser du at ingen har besøkt tråden din. Du ser ikke aktivitet. Eller endog jævligere: 12-15 kikkere, men øredøvende stillhet. Ingen likes, ingenting! Dét er frustrerende! Og dette har jeg opplevd på to foraer denne høsten; et større riskokerfora og et for de som må ha transferkasse. Sakral stillhet! I disse tilfellene (flere tråder med spørsmål) så driter jeg glatt i valg av sub, bluetooth eller linjeføring. Jeg behøver pengebesparende hjelp. Men stillheten råder.  O.o

Når det gjelder pleasing og det å være naiz så har det sin funksjon: kommer du med et forslag og det bifalles (som klokt) så gir det deg vann på mølla for å fortsette i samme gate; du blir en bidragsyter, - uavhengig av om det er en avhandling eller kortpustet sukk. Forhåpentligvis er likerne ærlige  9_9

Om Stelvio er en forkledd Qashqai eller Sergio Marchionne styrer Alfa mot døden får andre synse om, men jeg følger likevel taust med på den tråden... :)

Endret av Landmann
6 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, ODDATLE skrev:

Spot on Landmann B|

Tja, vet ikke om jeg er helt enig der.

Det skulle være fint mulig å saklig diskutere nye modeller også, på et forum. Her er det ikke mulig å føre en saklig debatt om slikt. Nå har jo den debatten rast ferdig, og da ser du hvor lite aktivitet det ble igjen....

For min del synes jeg Cuoresportivo mistet glansen da Giulia en vurdering raste i 2 leire og det var ingen tilnærming til å innrømme likhet med lignende skapninger, selv om bildebeviset er helt tydelig. og vi har nå fått 2 leire: de som likte Giulia og faktisk har kjøpt en, og de som fortsatt synes den er helt off, som en Alfa, designmessig, og som aldri kommer til å kjøpe en uansett hva.

Men greit nok, det ligger mye informasjon her om "hvordan gjøre" artikler, og en god del innlegg om "bilen min".

Jeg tror Couresportivo mer og mer blir et teknisk forum for de litt eldre bilene, som det faktisk er mulig å reparere selv. (noe jeg liker) De med Giulia og Stelvio har mer enn nok med å oppdatere oss med skryte og vaske bilder på FB.

Det er lignende tilstander på Moto Guzzi sitt forum. Nesten utelukkende tekniske artikler og noe kjøp og salg. Bare synd at de tekniske artiklene omhandler modeller jeg ikke kjenner, og dermed faller jeg av lasset rimelig fort.

Cuoresportivo lever, men med hvilepuls.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi vil nok aldrig bli enig her heller 😆 men det jeg tror landmann vil frem til her er vel akurat at vi er behjelpelig med løsninger eller bare dele noe synsing eller en 😊 å til og med en👍

Livet er for kort til å henge med nebbet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Gruagarasjen skrev:

[...]

Det skulle være fint mulig å saklig diskutere nye modeller også, på et forum. Her er det ikke mulig å føre en saklig debatt om slikt. [...]

[...]

Cuoresportivo lever, men med hvilepuls

(Med fare for at jeg havner blant nettroll O.o)

Jeg er enig i at majoriteten av innlegg ikke er saklige, men ganske så subjektive. Men da må jeg ile til å klargjøre, fordi: å være saklig (jf bl.a jussens krav om saklighet) krever at man legger tilside all personlig oppfatning, man skal presentere fenomenet objektivt uten at partiskhet skinner gjennom. Man skal simpelthen være upersonlig. Men hvor givende blir en slik presentasjon - og hvor befinner pulsen seg da? En saklig diskusjon med tørre fakta, upersonlige beskrivelser og sitering av kilder gir kun hvilepuls.  En diskusjon preget av subjektivitet med gjentatte "jeg mener" og "jeg synes" gir oss andre muligheten til å bue og lete opp motargumenter der målet er nettopp å overbevise motparten om hvor fett det ville være å endre kurs.

Jeg kjøpte min første Alfa transaksel i 1999 og søkte til dette forumet (det gamle og den gangen under et annet "nick") pga tekniske problemer. I begynnelsen var jeg frelst og lot det skinne gjennom ved å lovprise. Men lærdom fra forumhjelpere, egne erfaringer gjennom å skru selv, utroskap ved å kjøpe deler fra utlandet og ikke minst brukererfaring har bidratt til at jeg fortsatt tilhører menigheten; tar mine obligatoriske åtte Ave Maria, bøtter ne'på altervin - men er skeptisk til hallelujahropene når noen påstår å ha sett lyset i nye ikoner (same shit, but new wrapping) . Jeg vet at mitt syn ikke bidrar til objektivitet (saklighet), men som en kollega en gang sa: "Døm er ihvertfall reale, vi veit hvor vi har'rem!" 

Derfor fryder jeg meg hver gang en begynnende sak pepres av subjektivitet; da vet jeg at pulsen stiger i menigheten og jeg vet at penner kvesses :)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, porka racing skrev:

Vi vil nok aldrig bli enig her heller 😆 men det jeg tror landmann vil frem til her er vel akurat at vi er behjelpelig med løsninger eller bare dele noe synsing eller en 😊 å til og med en👍

Livet er for kort til å henge med nebbet

Yiezz... enig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, Alfanatiker skrev:

Men hils Asbjørn Hermansen hvis han fremdeles jobber der - eller i nærheten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, Pål Arthur skrev:

Men hils Asbjørn Hermansen hvis han fremdeles jobber der - eller i nærheten.

Viss du klarer å skaffe en girkasse derfra til mindre enn 2500, og som selger helst vet noe mer om enn kun at den ble tatt fra en bil vraket f.eks i 1998 (ingen overdrivelse), så må du gjerne bistå ;)

Å betale såpass for en girkasse stått i nesten 20 år uten at selger kan gi noen garanti for at den faktisk virker, eller kjenne til kmstand f.eks, er mer enn uaktuelt. Det er ikke gjort i en håndvendig å løfte ut og inn både motor og gir på en 505.... 9_9

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Gruagarasjen skrev:

Tja, vet ikke om jeg er helt enig der.

Det skulle være fint mulig å saklig diskutere nye modeller også, på et forum. Her er det ikke mulig å føre en saklig debatt om slikt. Nå har jo den debatten rast ferdig, og da ser du hvor lite aktivitet det ble igjen....

For min del synes jeg Cuoresportivo mistet glansen da Giulia en vurdering raste i 2 leire og det var ingen tilnærming til å innrømme likhet med lignende skapninger, selv om bildebeviset er helt tydelig. og vi har nå fått 2 leire: de som likte Giulia og faktisk har kjøpt en, og de som fortsatt synes den er helt off, som en Alfa, designmessig, og som aldri kommer til å kjøpe en uansett hva.

Men greit nok, det ligger mye informasjon her om "hvordan gjøre" artikler, og en god del innlegg om "bilen min".

Jeg tror Couresportivo mer og mer blir et teknisk forum for de litt eldre bilene, som det faktisk er mulig å reparere selv. (noe jeg liker) De med Giulia og Stelvio har mer enn nok med å oppdatere oss med skryte og vaske bilder på FB.

Det er lignende tilstander på Moto Guzzi sitt forum. Nesten utelukkende tekniske artikler og noe kjøp og salg. Bare synd at de tekniske artiklene omhandler modeller jeg ikke kjenner, og dermed faller jeg av lasset rimelig fort.

Cuoresportivo lever, men med hvilepuls.

Tenker at bilene blir mer tekniske og det å gjøre noe selv krever eget verksted og diagnose utstyr 😊 Nye biler krever mer. Og så koster de skjorta, ikke gøy skru i stykker noe og garantier på ny biler krever service hefte og stempel fra verksted. Kan hende generasjons skifte og ny teknologi innhenter oss. 

Gamle biler er nok litt lettere å gyve løs på. Selv om jeg ikke er av de som gidder å skru. 

Nok om det men et forum vil mange ha ulike synspunkter, og godt er det. Om noen knipser bilder og bidrar med sine interesser er vel det greit. Bare å styre unna om man ikke liker det. 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget er::::: hvis det ikke er rom for uttalelser, annet enn kun positive, så er det ikke et forum lenger. Da er det en menighet, hvor alle er enige. Det er slutten på forumet og starten på en menighet. Amen:D

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive