Gå til innhold
paltorg

Motorkoder Autobianchi/Lancia A112

Recommended Posts

Hei, ny på forumet. Har gått til innkjøp av min første veteranbil, en 1982 a112, type sliten. Planen er å få den tilbake til representabel stand, men da blir det nok noen spørsmål underveis til dere kjennere. Bilen er orginalt solgt i Norge som Lancia A112 Junior, men har vært igjennom minst to motorbytter (og x antall eiere). Den ble solgt som en a112 med Abarth motor og har den doble forgasseren og diverse andre Abarth "trekk". Men motorkoden på selve blokka blir jeg ikke klok på. Den er merket A112 R046 og serienummer. Finner lite info om denne koden på nettet. Er det noen veteraner her som kan gi meg noe info om denne motorkoden? Typ cc, effekt osv? Takk på forhånd! 

IMG_20170924_203943.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der er nok ikke motorkoden, den står på blokka bak grenrøret tror jeg og heter gjerne A112 + (A eller B) + et tall

Koden på bildet ser mest ut som et delenummer.

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A112R.046 dukker opp på noen lister ang 1050-topper.

Kan se ut som om dette nummeret henspeiler på om motoren (eller toppen)  er laget for å kunne bruke blyfri eller ikke.

jE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei @Kaffeavtalen takk for svar. Jeg gikk utifra denne posten http://forum.abarth-gmr.be/index.php?topic=4068.0 for å finn motorkoden. Og den ser jo så vidt jeg kan se ganske lik ut. Fant også noe info om R046 på dette tyske forumet , i siste post er det en som sier at R046 var koden som ble brukt for Abarth motorene som ble eksportert til Sverige og Norge. Men det var ingen kilder der så usikker på om dette stemmer. Abarth motorene er merket A1 eller A2 basert på generasjon så vidt jeg kan skjønne i andre land. Ble du klok på om den var tilpasset for 95 eller 98 drivstoff? Mysterie dette her :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser også utfra noen av listene at motortypen er i kategori C: http://docplayer.it/23174550-Vetture-non-catalizzate-che-possono-usare-la-benzina-verde.html som sier noe om at ventilsetene må byttes for å benytte "grønn" bensin (hva nå det er) ifølge google translate. Det er kanskje ikke oktangrad (95 eller 98) det referes til slik jeg trodde, men om den kan gå på blyfri?

Endret av paltorg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som selger blybensin i dag da ? Får kjøpt bly erstatning vet jeg.

Også har jeg en 1242 Ccm16v 80 hk motor fra en punto -01 om du vil gå billig trimming 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel dårlig med det på circle k. :) Tanken er vel å bringe den tilbake til så orginal som mulig, men man vet jo aldri. :) Plutselig får man blod på tann. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg har også en A112 Abarth, med motorkode R.046. Jeg fik følgende fra en A112 forhandler i italia. R.046 er motorkoden for Abarth motore/biler der er produseret til det svenske marked. 1050 ccm motoren finnes kun i Abarth. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Jørund
      https://www.viafree.no/programmer/motor/garasjen/sesong-2/episode-6
    • Av Jørund
      https://www.viafree.no/programmer/motor/garasjen/sesong-2/episode-6
    • Av Vitamin Beta
      Autobianchi A112 forstillingsdeler og litt annet finnes på lager.
      4332457

327

Lenkarm

A112

Kr 445,00

4257019

426

Endeledd

A112

Kr 174,50

4318655

749

Styreledd

A112

Kr 285,00

• Av dr.lazzaroni
      Er det noen der ute som tilgang på festeklips til pyntelistene på Fiat 127/Autobianchi A112? Ganske gebrekkelige greier, overlever sjelden demontering.
      NB: Fiat har benyttet ulike klips til samtidige bilmodeller, bare for å gjøre det vanskelig. Klips til 127 Sport/128/131/132 osv kan m.a.o. ikke brukes.