Animal80

Fiat uno 45 86mod oppgraderinger.

11 innlegg i emnet

Hei

Har kjøpt meg en Uno 1.0L 45, 86mod.

Tenkte og oppgradere, bremsene til Uno Turbo bremser.

Lurer på..

1. Fremme, er det forskjeld i bærearmene fra modellene? Eller bare til og bytte til Uno Turbo skiver, calippere og calipper brakkert? Er det nok.

2. Bak rammen er den lik på alle modellene? Bare og bytte alt som står skrudd på i enden av bak rammen.

3. Vil en motor fra Fiat 127 passe rett oppi en Uno?

Dette lurer jeg på no i første omgang.

Håper noen vet litt om dette, på forhånd.

Takk 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med verdens beste bil! :D Så vidt jeg vet er bærearm og travers lik på Turbo og ikke-Turbo. Når det gjelder motor ville jeg satt inn noe annet enn 127-motor. Eller det vil si, jeg har satt inn noe annet enn 127-motor. Jeg har en Uno med 1,5 fra en Regata, og en med blokka fra en 1,6 Tipo-motor. Har du 903 eller 999cc? 903-motoren er lik 127-motoren, mens 999 er en FIRE. Om du har FIRE kan du velge og vrake fra FIRE-hylla. Om du får tak i motorfester og girkasse f.eks. fra en 1,1, 1,3, 1,4 eller 1,5 kan du bruke en av disse motorene + 1,6 (den kom aldri orginalt i Uno). Den serien kalles Lampredi (singelkam), og fins i mange forskjellige modeller. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Takk for super raskt svar 😊

Det står værtfall FIRE 1000 i bakruten på den. Å i vognkortet står det 999cc.

En nyere motor er jo å foretrekke, men kunne jo da tenkt meg et motor bytte uten behov for å bytte ledningsnett også. Går det?

Den du har byttet motor i, har du fått den god kjent med det, har lurt litt på hvor lett det er å få til?

Endret av Animal80
skrivefeil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig! 

Vil tro du har 999 FIRE motor med gassere og fordeler. Da kan du velge fra FIRE hylla fra senere FIAT / Alfa modeller, egentlig helt opp til dagens motorer som sitter i 500, MiTo, Giulietta osv. med og uten Turbo, men da begynner det å bli et ganske så stort prosjekt.

Enkleste er å finne en motor fra tidlig Punto 75 og bygge den om til gassere og fordeler. Da kan du få en 1242 FIRE med ganske så bra futt. Punto motorene har alle innsprøytning, så om du vil bruke en slik direkte må UNO'n bygges om til innsprøytning med alt det innebærer.

Uten at jeg skal garantere med alt jeg eier, så vil jeg tro du kan flytte innsug- og eksosmanifold, forgasser og fordeler over fra 999 til 1242. 1242 har 0,8mm større borring enn 999 og 14mm lenger slaglengde, så mener du ikke kan flytte hele toppen over. Forgasser må nok muligens dyses om for å gå reint når volumet økes såpass mye.

Visuelt vil en slik ombygging se helt identisk ut, men motoren blir da ca 2 cm høyere og gir ca. 60 Hk. Deretter er det mye morro å finne på med doble gassere sint kamaksling, porting osv. 

Det går en Autobianchi med 1242 FIRE, to doble Webere, illsint kamaksling, portet topp, elektronisk tenning osv. i Corsa Italiana, den yter rundt 120 Hk. FIRE motorene til Fiat er LEGO for voksne ;)

Lucky som har svart over har rikelig med UNO erfaring, han kjører UNO i Corsa Italiana og har nok noen tjuvtriks på innerlomma ;)

Endret av Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og jeg har en 1242 16v 80hk fra en punto 2000 mod med ca 134'000 på baken. Regreim ble bytta i desember i fjord. Motor og gir står klart til henting. 😉 pris = hyggelige 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, porka racing skrev:

Og jeg har en 1242 16v 80hk fra en punto 2000 mod med ca 134'000 på baken. Regreim ble bytta i desember i fjord. Motor og gir står klart til henting. 😉 pris = hyggelige 

Hmmm, hadde egentlig ikke tenkt å bygge ny motor i vinter, men en 16V hadde vært artig... trur turbomanifold fra 1368 går rett på...hmmm. Må nok sjekke litt og spekulere litt på dette.

For trådstarter er 16V litt meir enn kun ein skrujobb. Å konvertere den til gasser og fordeler krever nok endel kreativitet, alternativt må det byggast om til innsprut. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Arve V skrev:

Hmmm, hadde egentlig ikke tenkt å bygge ny motor i vinter, men en 16V hadde vært artig... trur turbomanifold fra 1368 går rett på...hmmm. Må nok sjekke litt og spekulere litt på dette.

For trådstarter er 16V litt meir enn kun ein skrujobb. Å konvertere den til gasser og fordeler krever nok endel kreativitet, alternativt må det byggast om til innsprut. 

Som nevnt klar til henting 😉

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode innlegg med flott info,

Kjekt å få innspill fra de med erfaring.

Unoen står no i garasjen, synes 999 motoren er artig og kjøre med.

Hehe.

Må gruble litt på hva jeg kommer til og gjøre..

Om noen har et stabilisator stag til salgs er det bare og gi en lyd. 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også høre hva de mener og anbefaler hos DNA. De er ekstremt vennlige, svarer raskt og guider deg videre i fall de ikke kan hjelpe. Alt etter hva du spør om gir de deg alt fra race løsninger til økonomi løsninger med beskrivelse av både for og bakdeler på løsningene de kommer med.  Alle tiders folk.

http://www.dna-racing.it/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive