124AC

Historikk på min 147?

6 innlegg i emnet

Kjøpte i november i fjor en 147 1,6TS 120hk facelift, 2005-modell. Bilen er tilsynelatende ganske fin å se på, i Alfa Rosso, og var nylakkert da jeg kjøpte den. Har etter hvert begynt å legge merke til at linjer/kanter ikke stemmer helt overens i fronten på bilen, spesielt på høyre side. Det er uoverenstemmelser mellom linjene på skjerm, frontfanger og panser, samt at panserets langsgående bue ikke stemmer helt overens med buen på forskjerm, som om panseret har blitt bøyd/trykket inn foran. Har derfor begynt å mistenke at bilen har hatt kollisjonskade som har blitt rettet, og kanskje nylakkeringen skyldes nettopp dette? Selger har i så fall unnlatt å opplyse om dette... (firma, ikke privatperson) Forsikringselskapene nekter å si noe, pga taushetsplikt...¬¬

Lurer på om noen her på forumet vet noe mer om bilen: historikk, hva er gjort med den/ikke gjort med den, har noe skjedd med den etc?

Registreringsnummeret er DL18864

Mvh

Atle O. Haagensen, Oslo

Send gjerne PM eller kontakt meg på mobil (sms eller ring): 90558013 hvis du har informasjon om bilen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et bruktbil firma plikt å opplyse om skader sålenge bilen er forskriftsmessig reparert ? Dårlig finish er èn ting men bilen kan allikevel være rett og fin i ramme/forstilling.

Det er synd at en som kjøper av bruktbil ikke har mulighet til å sjekke tidligere forsikringsskader. Jeg har prøvd det samme som deg og endt opp med blanke ark - forsikringsselskapene opplyser ingenting pga. taushetsplikt.

Jeg har ingenting imot å kjøpe en skadet bil men det hadde vært greit og vite om det dreide seg om blekkskader eller eller om bilen har hatt motor og gir i fanget på sjåfør. Det finnes en drøss med bilopprettere som kjøper totalvraka biler av forsikringsselskaper - dette er big business. Noen opprettere opplyser ved salg at det er en skadet og reparert bil - men langt i fra alle....

I klovnenes land - USA - kan en fritt sjekke skadehistorikk på biler. Da har en iallefall enda en faktor å vurdere ved kjøp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv en "liten" skade kan medføre skjeivhet i chassiset på bilen, og spørsmålet er vel også om bilens kollisjonsikkerhet er i hevd, mtp deformeringsoner etc. Vanskelig å si, når man ikke har noen dokumentasjon på eventuell skade og reparasjon... Nå vet jeg ikke med sikkerhet om det har vært en kollisjonskade enda, men jeg synes det ser mistenkelig ut, spesielt med tanke på at bilen er hellakkert rett før jeg kjøpte den....

Atle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting er skjermer og panser, men kanskje du kan se noen tegn til skjevheter, bulker, oppsprekking eller lignende inne i motorrommet? Det vil vanligvis være vanskelig å skjule alle spor etter oppretting på bærende chassis. Selve støtfangeren kan du kanskje også få et øye på?

Selv så jeg på en 9-5 i fjor som selger opplyste at hadde blitt påkjørt bakfra, og fått fikset bakfanger. Da jeg så under bagasjeromsmatta var det bulker i platene og sprekker i sveissømmer i gulvet nær reservehjulet. Ikke nødvendigvis noen big-deal, men åpenbare bevis på at den hadde fått seg en trøkk.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ring Statens vegvesen og be om eierhistorikk. Let deretter opp eierne på Gule Sider/1881 og ring dem og still spørsmålet om bilens historie/kollisjoner. Ettersom du har en Alfa Romeo så er du jo blodentusiast og det er helt normalt at blodentusiaster ringer tidligere eiere  blant annet for å fortelle at deres bil fortsatt er i live :)

Endret av Landmann
2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 28.8.2017 den 0:26 PM, Landmann skrev:

Ring Statens vegvesen og be om eierhistorikk. Let deretter opp eierne på Gule Sider/1881 og ring dem og still spørsmålet om bilens historie/kollisjoner. Ettersom du har en Alfa Romeo så er du jo blodentusiast og det er helt normalt at blodentusiaster ringer tidligere eiere  blant annet for å fortelle at deres bil fortsatt er i live :)

Kanskje beste løsningen, ja...:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive