• Kunngjøringer

• Vedlikehold av forumet   10/06/2017

Det er planlagt vedlikehold av forumet denne helgen, noe som kan resultere i treghet eller utilgjengelighet i korte perioder. Beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre.
Rudolf

Opplasting av bilder

5 innlegg i emnet

Photobucket har "kidnappet" bildene til millioner av brukere (ca. 100 millioner brukere)

images.jpg

Dette er ganske alvorlig for noen av oss (og dermed for mange forum verden over).

Millioner av bilder har forsvunnet over natta fra interesse-forum over hele verden.
F.eks. leste jeg om et forum som omhandler folk som samler på kniver :shock: 
Dette forumet har 125.000 brukere.
Mange historiske tråder har nå fullstendig mistet sin verdi fordi de jo er basert på bilder av knivene de omtaler.
Det vil koste brukerne kr. 4000,- pr. år for å kunne få orden på bloggene igjen.

De færreste vil betale "løsepengene".

Jeg har vært kunde hos Photobucket (ja jeg betaler US$25 pr.år) i ti år.
Jeg får "amnesti" for mine bilder og kan dele dem frem til høsten 2018, DA MÅ JEG BETALE kr. 4000,- pr. år for å få vise dem her.
Disse betingelsene har kommet helt uten forvarsel for noen kunder (de som ikke har betalt tidligere) og som en stor overraskelse på de andre.

Jeg konstaterer at svært mange bilder nå er borte fra blogger på dette forumet.
Dette er veldig synd.

Vi har altså fem typer av brukere i forhold til bilde-bruk på forumet:
1. De som ha lagret bilder lokalt på forum-serveren (meget lurt, men dette har jo bare virket det siste året sånn ca.)
2. De som har bildene lagret på andre steder enn Photobucket (de har det jo greit inntil deres leverandør finner på "kreative løsninger") .
3. De som har lagret bildene sine på Photobucket uten å betale (de har en jobb med å flytte bilder "hjem", og så evt. lagre bildene på ny på forum-server)
4. De som har lagret bildene sine på Photobucket og som har betalt en sum pr. år (de har en tidsfrist frem til neste høst med å flytte bildene).
5 De som lagrer hos Photobucket og som er villig til å betale kr 4000,- pr. år :roll: 

Jeg tilhører kategori 4 og jeg har lenker fra vårt forum til maaange bilder hos Photobucket.
Jeg akter ikke å betale kr. 4000,- pr. år.
Hvis jeg mister alle bilder i alle tråder, også kommentarer og annet, så er det over og ut.

Men for meg (og andre i kategori 3 og 4) så finnes det en løsning.
Da trenger vi hjelp av web-master.

Her er noen lenker over muligheter som nå begynner å dukke opp:
http://scimitarweb.co.uk/sgwrs/viewtopic.php?f=29&t=36737#p424487
https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?f=6&t=2429041

Men her trenger vi hjelp av noen som sitter "innafor".

Felles for løsningene er at brukerne må hente ut alle bildene sine fra Photobucket og lagre dem på egen PC MED SAMME NAVN SOM DE HAR PÅ PHOTOBUCKET. Det går an å lage "automatiske" løsninger for dette.

For kategori 3 må det lages en script som den enkelte bruker kan kjøre og som laster bildene fra egen PC og over på Forum-server.
Så må det kjøres et script som peker til bildene på lokal server isteden for til Photobucket.

For kategori 4, så trengs et script som henter bildene fra photobucket (fordi de er fremdeles tilgjengelig der for alle) og lagrer dem lokalt på server.
Lenken til photobucket i tråden må deretter peke til bildet på lokal server.

Skjønner ?

Mange timer/dager/ukers arbeid er i fare for å gå tapt.
Vi trenger "noen" til å hjelpe oss her.

Det er mange forum som nå har klart å fikse dette problemet.
Her er lenker til to forum og "oppskrift" for hva som må gjøres av Web.master:

MX5/Miata-forumet
Mazda Owners Group

Erik
som ikke stoler på noen tjenester "i skyen" lenger

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært utrolig fint om det gikk ann å ordne opp i dette. Og jeg må ærlig innrømme at jeg har mistet store deler entusiasme og glede over tråder etter photobucket tok den avgjørelsen de har gjort. Og jeg ser problemet over hele nettet.

Her inne nå gjelder det for min del i stor grad tråden om GTV6´en min. Og det er ikke aktuelt at jeg kommer til å laste nett hvert enkelt bilde for så å redigere hvert eneste innlegg i den tråden for å få rett bilde på rett plass. Det ville blitt forferdelig mye jobb. Alternativet er rett og slett at alle tidligere bilder og informasjon til det skrinlegges og blir borte for alltid. Jeg har vel de fleste bilder lagret, men langt ifra på samme pc, samme telefon eller samme minnekort for den sakens skyld. Men jeg er over middels oppgitt kan man si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er på saken! Det vil ta litt tid, men jeg skal gjøre mitt beste for at alle bilder blir flyttet over til vår egen server.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Runar skrev:

Jeg er på saken! Det vil ta litt tid, men jeg skal gjøre mitt beste for at alle bilder blir flyttet over til vår egen server.

På vegne av meg selv og alle mine biler (i hvert fall noen av dem), så vil jeg ønske lykke til .......
;)

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive