Sillyspeed

Bytte fjær foran 156

10 innlegg i emnet

Hepp,

trenger å bytte fjær foran på 156, og gjerne uten å bruke en hel uke og uten fem turer til Biltema for å panikkhandle verktøy...

Hva slags fjærklemme er egnet til denne jobben? Har tilgang på Biltema sitt halvprofesjonelle sett med halvmåneformer, men er dette for stort til de smale fjærene på 156? Bør man heller bruke den typen med to kroker? Denne typen: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Fjaring/Fjar/Fjarspenner-2-stk-2000017004/

Er det videre slik at det er best å ta ut hele demperen med gaffel? Trenger øvre bærearm å bli med ut, eller kan den stå sammen med braketten?

Har fått med meg at øvre støtdemperbolt bør løsnes mens alt står montert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bruker den med 2 kroker, for vanlig 3 stk for bedre fordeling ,ikke begge kroker griper over fjæren .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta akkurat øvre bærearm. Hvis du løsner de to innerste muttere på fjærbein så sitter bærearm igjen. Tar du med "gaffel" må du løsne på drivaksel. (Dyttes ut av huben). og mulig bærekula  (nedre arm) kan hende det er lettere å la gaffel stå igjen men, det har ikke jeg prøvd på 156.

Ellers er plankekjøring.

Porka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativet til plankekjøring er gjørmekjøring.

Støtdemperen sitter i et gaffelbein. Det hender titt-titt at støtdemperkroppen ruster fast i gaffelbeinet (gled deg broder). Så har det seg slik at det er et festeøre i støtdemperkroppen. Dette festeøret skal først inn i et spor i gaffelbeinet (gled deg) og deretter er festeøret penetrert av en gjennomgående bolt i gaffelbeinet. Er du blant de heldige så er bolten rustet djevelfast samtidig som gaffelbeinet sitter fastrustet.

Og er du blant de nevnte uheldige så må drivakselen av 🙂

Nå slipper du å løpe til Biltema ettersom du har:

• hylsenøkler
  • endeledds- og bærekuleavdragere
  • lang latmannsarm
  • hylsenøkkel/kopp i strl 36mm (tror det var den størrelsen)
  • gassbrenner
  • crc, wd-40 el.l.
  • ... og evt annet dill.

Har du derimot flaskeflaks så sitter ikke gaffelbeinet fastrustet i støtdemperen og da kan demontering skje "in situ".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tid og ikke må skifte i dag, ville jeg uansett dusjet jevnlig de kritiske stedene Landmann nevner med for eksempel WD40 noen dager fremover før du skal gjøre jobben

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode råd. Nå har dette vært fra hverandre nylig, men den har gått to vintre med rekordsalting i Oslo. Carrozzeria hadde imidlertid ingen problemer med dette den gang, og brukte bare 4 timer på alle fire hjørner. Dele på fire og gange med pi, så regner jeg med tre timers jobb 9_9

Det er vel heller ikke uvanlig at "klypebolten" på gaffelen sitter så jævlig at man ødelegger den i prosessen. Men bolter har vi på lager i så fall. Får bare se an hva som virker som minste motstands vei, rent bortsett fra å sette den vekk på verksted. Da blir det lite innskudd på erfaringskontoen dessverre, spesielt når jeg bare går og venter på at de to siste KYB-fjærene skal ryke (snakk om å spare seg til fant!).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Landmann skrev:

Alternativet til plankekjøring er gjørmekjøring.

Støtdemperen sitter i et gaffelbein. Det hender titt-titt at støtdemperkroppen ruster fast i gaffelbeinet (gled deg broder). Så har det seg slik at det er et festeøre i støtdemperkroppen. Dette festeøret skal først inn i et spor i gaffelbeinet (gled deg) og deretter er festeøret penetrert av en gjennomgående bolt i gaffelbeinet. Er du blant de heldige så er bolten rustet djevelfast samtidig som gaffelbeinet sitter fastrustet.

Og er du blant de nevnte uheldige så må drivakselen av 🙂

Nå slipper du å løpe til Biltema ettersom du har:

• hylsenøkler
  • endeledds- og bærekuleavdragere
  • lang latmannsarm
  • hylsenøkkel/kopp i strl 36mm (tror det var den størrelsen)
  • gassbrenner
  • crc, wd-40 el.l.
  • ... og evt annet dill.

Har du derimot flaskeflaks så sitter ikke gaffelbeinet fastrustet i støtdemperen og da kan demontering skje "in situ".

Hehe ja du får sakt det Landmann 👍 

Når det gjelder endeledd og bærekule avdrager. Så bruker jeg stor hammer x2 (liten slegge) og slår på begge sider samtidig, da sjokker du kula. La mutter stå på om du skal bruke den om igjen. Da kan gi den et lite kakk også for å se om den er løs.

Plankekjøring eller gjørmekjøring ta sats med begge Beina 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, er det slik at gaffelen må separeres fordi det ikke er plass til å løfte ut hele fjærbeinet? For gaffelen går vel egentlig klar av drivaksel?

Jeg ser at Smaky sier man skal ta ut innerskjerm og ikke fjerne gaffel, men har ikke sett bildebeskrivelse. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja innerskjerm vet jeg ikke om løser noen ting. Gaffel går ned på begge sider av drivaksel og toppen av fjærbein sitter oppi tårnet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Sillyspeed skrev:

Forresten, er det slik at gaffelen må separeres fordi det ikke er plass til å løfte ut hele fjærbeinet? For gaffelen går vel egentlig klar av drivaksel?

Jeg ser at Smaky sier man skal ta ut innerskjerm og ikke fjerne gaffel, men har ikke sett bildebeskrivelse. 

Det er korrekt: du får ikke tatt ut støtdemper og gaffelbein i ett stykke. Dersom du ikke klarer å adskille støtdemper fra gaffelbein så må drivakselen demonteres fra navet (skyves ut og så bøyes ned). Gaffelen går ikke klar av drivakselen.

Jeg prøvde å ta ut hele enheten ved å gi mer rom i hjulhuset; jeg fjernet plastskjermen i hjulhuset. Men jeg fikk likevel ikke plass nok, selv da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive