Sharp

Manuell girkasse til 166 2,4 JTD

18 innlegg i emnet

Ønsker å kjøpe girkasse og svinghjul til 2002 166 2,4 JTD.

Noen som vet om girkassen er lik for alle årene på denne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. 

Har en kasse fra -99 2 liter bensin uvitende om den kan passe men, den står da her 😊

Porka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dobbelmasse svinghjul og kløtsj fra en 2000 TS, kløtsj gått ca 40 kkm og svinghjulet er uten slark. Vetvikke om det passer heller. Og girkasse fra samme bil O.o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som dette er ein F40 kasse , etter ebay sine sider i England så er dette ein girkasse som står i veldig mange GM biler  saab /opel/Vauxhall + nesten alt av Alfa , så skal sjekke dette nærmere , stemmer dette så går det med 2,0ts girkasse/clutch og evt svinghjul ODDATLE

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kassen jeg har er 5-trinnns for info, men den er derimot veeeldig billig B|

Kan sjekke nr på svinghjul/kløtsj dersom du ønsker...

Endret av ODDATLE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har etter mye nettsøking funnet ut at girkassa er ei GM F40  som er brukt i div alfa Romeo/saab 9.3/9.5 Opel Vectra serie 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, dreng homme skrev:

Har etter mye nettsøking funnet ut at girkassa er ei GM F40  som er brukt i div alfa Romeo/saab 9.3/9.5 Opel Vectra serie 2

Det er ikke F40 kasse i en 2002 166 2.4 JTD ;) Hvis bilen din er en 2002 så er det en 2.4 JTD 10v med 136/140/150hk. GM F40 kassene ble først brukt i 166 2.4 20v 175hk - 166 JTD 10v bruker Alfa's egen C630 kasse. Den kassen finner du i :

-          Alfa Romeo 147 1.9 JTD, 1.9 JTD 16V and GTA 3.2 V6 24v
-          Alfa Romeo 156 1.9 JTD, 1.9 JTD 16V, 2.4 JTD
-          Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V and GTA 3.2 V6 24v
-          Alfa Romeo 166 2.0 TS 16V, 2.0 Turbo V6, 2.4 JTD 140bhp, 2.4 JTD 150bhp
-          Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V, 3.0 V6 24V and 3.2 V6 24V
-          Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V, 3.2 V6 24V
-          Alfa Romeo GTV 2.0 TB LUSSO
-          Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V and 3.2 V6 24V
-          Alfa Romeo Spider 3.0 V6 12V and 3.0 V6 24V
-          Fiat Marea 2.4 JTD 150bhp 
-          Fiat Coupe 20V Turbo (from VIN number -0052505)
-          Fiat Stilo 1.9 JTD (126Bhp, 136Bhp, 140Bhp and 150Bhp)

Endret av Arvid
2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk Arvid :)  fant ut kvifor eg fekk F40, bilen er importert og førstegangreg. i Norge i 2006  Det ordner seg når ein har tilgang til kompetanse !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Arvid skrev:

-          Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V etter 2003 og GTA 3.2 V6 24v
-          Alfa Romeo 156 1.9 JTD 16V etter 2003 og 2.4 JTD 20v etter 2003
-          Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V og GTA 3.2 V6 24v
-          Alfa Romeo 166 2.0 TS 16V etter 2002, 2.0 Turbo V6, 2.4 JTD 140bhp, 2.4 JTD 150bhp
-          Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V, 3.0 V6 24V og 3.2 V6 24V
-          Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V, 3.2 V6 24V
-          Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V etter 1998 og 3.2 V6 24V
-          Alfa Romeo Spider 3.0 V6 24V fra 2001
-          Fiat Coupe 20V Turbo fra 1998 (VIN number -0052505)
-          Fiat Stilo 1.9 JTD 16v (126Bhp, 136Bhp, 140Bhp and 150Bhp)

Siden det var noen modeller på "klipp-og-lim" lista som klart ikke passet inn så har jeg redigert litt. Tror det er lurt og kjøpe kasse fra en bil så lik som mulig din variant - altså diesel - siden det kan være forskjeller på bl.a. utveksling.

Endret av Arvid
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikkje hva feilen er , men oljen rant ut av utluftinga i svinghjul /clutchhus  , og er voldsomt rabalder under tauing i fri , delvis fri og "hugger" tak, kan starte bil i fri men når eg trår inn cluchen og slipper ut igjen er det noe som følger med rundt ei stund, før det blir stille igjen , virker nok som om cluchen ikkje frir , men nå har det vært olje i clutchen . 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en hel bil 2,5 V6 som skal vekk............Motoren og girkasse virker som de skal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres litt ut som diffen. Ut med kassa og sjekk først. Å inn med Q2 diff om den passer da og ny clutch. Men, det kan være huset har fått sprekker også. Tvi tvi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, dreng homme skrev:

Vet ikkje hva feilen er , men oljen rant ut av utluftinga i svinghjul /clutchhus  , og er voldsomt rabalder under tauing i fri , delvis fri og "hugger" tak, kan starte bil i fri men når eg trår inn cluchen og slipper ut igjen er det noe som følger med rundt ei stund, før det blir stille igjen , virker nok som om cluchen ikkje frir , men nå har det vært olje i clutchen . 

Auda... Da spørs det om ikke det er havari på differential. Noen C630 kassen er dessverre plaget med havari av differensial. Det som skjer er at ene planethjulet deler seg i to og bitene følger med rundt - resultatet er at bitene slår hull i diffhuset og inn i clutch huset,derfor oljelekkasjen du opplever og oljete clutch. Det kan la seg reparere men da må hullet alu-sveises av kyndige folk og ny differential med lager må monteres inn + ny clutch. 

Scroll ned til midt på siden : http://www.autolusso.co.uk/gearbox-rebuilds.html

Løsningen er ny diff - enten Q2 eller Quaife - eller ny/brukt girkasse med original diff (som dessverre kan svikte igjen...) :$

Endret av Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Tormod L
      Hei
      leter litt rundt etter info rundt kjente feil på twin air girkasse. Har en svoger som har sin Mito hos AutoVia, for å finne ut hvorfor girkassen har blitt så merkelig i det siste. Jævlig skraping i revers og ellers litt mer upresis( det er rett før garanti går ut) Fra AutoVia meldes at det kan være clutchen ( ikke garanti ), eller svinghjul (garanti) men de tar ikke åpner opp på garanti for å finne ut hva...
      etter hva jeg klarte å finne på fiatowner er dette et så velkjent problem at det faktisk er en service kampanje på det.
      derfor noen som vet hva som er og har vært servicekampanjer på 0.9 Mito 2012 mod?
    • Av Tormod L
      Hei
      Etter lengre tid med no probs, har jeg endelig fått noe å fundere over igjen... Hvordan høres det ut hvis motorfester er slitt? gåene? Jeg har fått en for meg litt rar dunkelyd forfra, og ikke helt lett å lokalisere hvor. Den virker komme mest i starten av en tur og over litt humper, men ikke helt proporsjonal med mer dump, mer dunk... Øvre bærearmer og droplinks byttet sammen med fjærer, skåler og støtdempere for 15k siden. Alt virker tight når jeg rikker rundt på ting. Ser noe som kan være slitasjespor på flensene på venstre indre drivknute, Når jeg jekker opp bilen på en side og rikker på hjulet, for jeg til bevegelse i hele bussoen gitt. Kan det være motorfester?
      ka dokker trur?
    • Av 124AC
      Har en bunnpanne liggende til TS-motor. Tror det er fra en 156, men disse er såvidt jeg vet like(?) på alle TS-motorer av senere årgang. Finnes i Oslo. Kr 200,- eller byttes i noe nyttig. (har Afla 147 facelift, Fiat Coupe 2.0 16v Turbo og 1969-modell Fiat 124 Sport Coupe, så noe småtteri til en av de kan være aktuelt )
    • Av Tipo832
      Jeg har fått en forferdelig skrangling i bilen. Etter mye feilsøking har jeg funnet ut at det kommer fra klimakompressoren. Trodde først det var skrangling fra eksosanlegget som "vandret". Jeg må også bytte begge fleksrør. Men i hvert fall, senterskiven på drivhjulet til klimakompressoren skrangler. Det ser ut som det skal være en slags sentrifugalclutch, men det mangler åpenbart deler. Jeg finner hele kompressoren i Tyskland. Det er vel ikke noe vits i å begynne å bytte/reparere drivhjulet, når hele kompressoren ny koster 2.000,-? Må selvfølgelig på spesialverksted for å tømme gass og fylle på ny gass. Noen som kan anbefale et verksted?

• Av Haavik
      Hei. Må bytte dynamo i min Alfa Romeo 159 jtd 150hk 16v, og har funnet ein delebil som kanskje fortsatt har dynamoen. Det er ein 159 jtd 120hk 8v.
      Passer den dynamoen i min bil?