Tiller

Fiat 850 Starter ikke...

33 innlegg i emnet

Opplevde idag at min Fiat 850 ikke ville starte.

Starteren dro rundt, men det virket som batteriet var utladd. Den dro liksom tregt rundt akkurat som den ville gjort om batteriet var dårlig.

Har muligens merket litt treghet i en to tre dager.

Jeg har nå lada batteriet og det måler 12,7V.

Men ingen endring...

Prøvde å starte med lader på-kobla, ingen endring

 

Hadde ikke tid til å se mer  på det idag. Noen tanker om hva det kan være?

Endret av Tiller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  1. Dårlig jording på starter?
  2. Utslitte kullbørster på starter?
1 person liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så noen har nevnt at batteriet kan gi bra volt, men at det burde måles når det blir belastes. Feks ved å vri om tenninga.

 

Noen som vet noe om det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, Tiller skrev:

Så noen har nevnt at batteriet kan gi bra volt, men at det burde måles når det blir belastes. Feks ved å vri om tenninga.

 

Noen som vet noe om det?

Det er riktig: hvilespenning og belastningsspenning er ikke likt. Den letteste måten å måle batteriets tilstand er å måle syrevekten. Syrevektmåler får du på Biltema bl.a. (Jeg gjetter imidlertid på at du har et lukket batteri og da må du ha en belastningsmåler).

Den nestletteste måten er å prøve et annet batteri.

Den tredjeletteste måten er å bruke startkabler og hente hjelpestrøm fra en annen bil.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Landmann skrev:

Det er riktig: hvilespenning og belastningsspenning er ikke likt. Den letteste måten å måle batteriets tilstand er å måle syrevekten. Syrevektmåler får du på Biltema bl.a. (Jeg gjetter imidlertid på at du har et lukket batteri og da må du ha en belastningsmåler).

Den nestletteste måten er å prøve et annet batteri.

Den tredjeletteste måten er å bruke startkabler og hente hjelpestrøm fra en annen bil.

 

Har jo prøvd å starte med lader kobla på, uten at det hjalp.

Men det blir kanskje ikke det samme som ett frisk batteri?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, Tiller skrev:

Har jo prøvd å starte med lader kobla på, uten at det hjalp.

Men det blir kanskje ikke det samme som ett frisk batteri?

Nei - det er liten hjelp i å ha lader tilkoblet dersom noen av cellene på batteriet ikke tar strøm. Startbatteriet har 6 celler. Et godt og fulladet batteri har cellespenning på 2,12 volt (målt gjerne ett helt døgn etter at opplading er avsluttet). 6 x 2,12 volt gi hvilespenning på 12,72 volt. Dersom en eller flere celler er i ferd med å ta kvelden, så synker den totale hvilespenningen. Mål den etter lengre tids "hvile".

Når målte du 12,7 volt jf opphørt lading?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testet spenningen mens jeg vridde om tenningen. Den sank litt, ned til 11,8.

Men det er vell ikke nokk til at starteren ikke greier å dra rundt?

Prøvde noen ganger og samme resultat. Den dro kanskje littegrann på starteren.

 

Kan tilføye at jeg måler 12,7v på pluss til starteren. Den ligger vell med konstant strøm om jeg ikke tar feil

Endret av Tiller
Tilføye informasjon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 6/30/2017 den 8:46 PM, Multijet skrev:

Prøv å slå litt på starteren ;)

Skal prøve det og.

Som sakt måler jeg 12v på konstantstrømmen på starteren.

Måler over 10v på den strømmen som slår inn på starteren nr jeg vrir om.

Jeg hører at det er noe som slår inn bak der, men den drar ikke rundt eller drar ørlittegran rundt før den gir seg.

 

Er det da rimelig å tenke at starteren har takket for seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, Landmann skrev:

...og du har testet med et velfungerende batteri fra annen bil?

Nei har ikke det. Tenkte å låne med meg starthjelpern fra jobb imorgen.

Det burde jo gjøre utslag om batteriet er dårlig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Tiller skrev:

Nei har ikke det. Tenkte å låne med meg starthjelpern fra jobb imorgen.

Det burde jo gjøre utslag om batteriet er dårlig

...men, men, men: hvorfor ikke bare nappe ut startbatteriet fra din 159 JTDM og lempe det inn i Fiat'n?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 timer siden, Landmann skrev:

...men, men, men: hvorfor ikke bare nappe ut startbatteriet fra din 159 JTDM og lempe det inn i Fiat'n?

Har nå prøvd med starthjelp.

Ingen utslag.

Da er vell konklusjonen dårlig startmotor?

Eller er det noe annen jeg burde ha sjekket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
55 minutter siden, Tiller skrev:

Har nå prøvd med starthjelp.

Ingen utslag.

Da er vell konklusjonen dårlig startmotor?

Eller er det noe annen jeg burde ha sjekket?

  • Hva er starthjelp?
  • "Ingen" utslag betyr kanskje at startmotoren går svakt rundt?
  • Eeeegentlig er det ingenting som heter "dårlig startmotor" Startmotoren er både solid, lengevarende og sterk. Som regel er det bare to ting, som over mange år eller 1000'ener av startforsøk, slites. Det første er kullbørstene (som regel to stykker) og det andre er lagre (gjelder ikke her)(og det tredje er sleperinger/ankeret av kobber).

Har du ingen i nærområdet ditt som kan ta en kikk; at ledningene til startmotoren har god kontakt (skrap rent og trekk godt til), at det er god jord (skrap rent og trekk til), at det er god kontakt med styrestrøm.

Av nysgjerrighet: har du prøvd å trekke bilen i gang på gir - og den starter da? (Det kunne tenkes at startinnslaget hadde hengt seg opp.)

1 person liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Landmann skrev:
  • Hva er starthjelp?
  • "Ingen" utslag betyr kanskje at startmotoren går svakt rundt?
  • Eeeegentlig er det ingenting som heter "dårlig startmotor" Startmotoren er både solid, lengevarende og sterk. Som regel er det bare to ting, som over mange år eller 1000'ener av startforsøk, slites. Det første er kullbørstene (som regel to stykker) og det andre er lagre (gjelder ikke her)(og det tredje er sleperinger/ankeret av kobber).

Har du ingen i nærområdet ditt som kan ta en kikk; at ledningene til startmotoren har god kontakt (skrap rent og trekk godt til), at det er god jord (skrap rent og trekk til), at det er god kontakt med styrestrøm.

Av nysgjerrighet: har du prøvd å trekke bilen i gang på gir - og den starter da? (Det kunne tenkes at startinnslaget hadde hengt seg opp.)

Starthjelp= bærbar starthjelp til bil. Sånn som typisk finnes på de fleste bensinstasjoner.

Jeg hører at starteren slår inn. Men den greier ikke dra rundt. Kunne 1 av 4 forsøk merker jeg at den drar ørlittegrann rundt. 

 

Jeg skal gå over ledningene selv imorgen.

Har ikke prøvd å trillestarte, men det skal prøves imorgen det og :)

Lar kullbørstene og sleperingene seg bytte?

Har litt skruerfaring, men ikke på startmotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
56 minutter siden, Tiller skrev:

 

Lar kullbørstene og sleperingene seg bytte?

Ikke bry deg om sleperingene.

Jeg skrev at det var to kullbørster, men svaret er fire - 4 stk kullbørster. Ja, de er lett å skifte. Får du ikke tak i originale til akkurat din startmotor, så kan kullbørstene slipes forsiktig med hånd til rett dimensjon. Sjekk bl.a youtube for instruksjonsvideoer.

Skjermdump fra internett:

 

IMG_2347.PNG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som landmann er inne på noe her men, i tillegg bruk trykkluft og blåse bort støv. er nok mest sannsynlig lite bruk som er synderen o.O

 

porka 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Landmann skrev:

Ikke bry deg om sleperingene.

Jeg skrev at det var to kullbørster, men svaret er fire - 4 stk kullbørster. Ja, de er lett å skifte. Får du ikke tak i originale til akkurat din startmotor, så kan kullbørstene slipes forsiktig med hånd til rett dimensjon. Sjekk bl.a youtube for instruksjonsvideoer.

Skjermdump fra internett:

 

IMG_2347.PNG

Har googlet litt og det ser ut som en kan få tak i repair kitts på eBay.

Men det kan se ut som om det bare er to børster. Kan det stemme? 

Fant bilde av en som ser lik ut som min.

Og i de tre repair kittene jeg fant var det også bare to børster avbildet.

 

Må også takke for god hjelp så langt!

Det er ikke dårlig midt i ferien :)

$_3.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

🙂 da er det nok bare to kullbørster. Men jeg ville skrudd vekk startmotoren, demontert og sjekket børstene først. Kjipt å bestille noe man kanskje ikke trenger.

1 person liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om dette sier noe, men uansett.

Prøvde å starte mens jeg slår på starteren. Da drar den rundt på samtlige forsøk. Men da kun veldig tregt (som om batteriet er dårlig).

Om jeg ikke slår får jeg drar den ikke rundt. Kun slår inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta den ut.demonter og smør opp. eventuelt dårlige børster/kommutator

1 person liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 12.7.2017 den 9:18 PM, ODDATLE skrev:

ta den ut.demonter og smør opp. eventuelt dårlige børster/kommutator

Da blir det demontering i helgen.

Poster litt bilder etterhvert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ene børsten virker mer slitt enn den andre.

Har gjort rent og venter på nye børster som er på veg.

Gjorde rent den delen som børstene går imot.(Husker ikke navnet... hva heter den?)Pusset med fin fint sandpapir og tørket med elektro rens.

Har også pusset over alle kontaktene og byttet muttere og skiver for bedre kontakt.

Hva mer bør jeg sjekke?

IMG_20170716_170115.jpg

Endret av Tiller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal den ene delen der være splittet?

Den nederste er jo ikke det.

Dette er der solenoid skal stå ned i.

IMG_20170716_182843.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk repp sett i posten idag.

Sammenlignet gamle og nye børster, kan det ha noe å si? (Første gang jeg åpner en starter)

IMG_20170720_195535.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive