124AC

Skrangling fra motor 147 TS

6 innlegg i emnet

Hei

Har en 147 1,6TS 120hk, 2005 modell FL. Det som er problemet er en skranglende lyd fra motoren, som en blikkplate som henger og skrangler, eller skruer som ligger og skrangler i et tynt blikkfat. Lyden kommer når motoren kommer litt opp i turtall, og forsvinner igjen når den kommer høyt i turtall. F.eks skrangler det fælt i 50km/t i tredje gir, men det forsvinner i fjerde gir i samme hastighet. Varmeskjoldet foran manifolden er borte, så det er ikke problemet. Synes jeg ser noe som rører seg ved reimhjulet til AC-pumpa mens motoren går, men finner ingenting som henger og slenger der. Noen som har vært borti lignende problem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, Dysan skrev:

Kan det være løs innmat i fremre eksos potte?

Eller løs innmat i katalysatoren hvis denne er sitter nær motoren... jeg hadde det på en tidligere bil, og da skranglet i et fast turtallsområde.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutter siden, Stjerneglis skrev:

Eller løs innmat i katalysatoren hvis denne er sitter nær motoren... jeg hadde det på en tidligere bil, og da skranglet i et fast turtallsområde.

Det høres veldig likt ut som mitt problem. På 120hk versjonen sitter det to katalysatorer parallelt rett under eksosmanifolden, så det vil jo høres fra motoren. Det skal sjekkes! Takk for tips! 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok oljeskift med motorrens og motorbehandling fra QMI i dag, og fikk mulighet til å ligge under bilen for å høre etter skranglingen. Hørtes ikke ut som om det kom fra katalysatoren, men fra AC-pumpa eller reimdriften et sted. Lurer på å kjøpe ny driftsreim og strammehjul/løpehjul og se om det hjelper...

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg endelig byttet multiribreim, løpehjul og strammehjul, men fortsatt klirrelyd i visse turtall... Irriterende! Spesielt ettersom det høres godt utenfor bilen også...¬¬

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive