• Kunngjøringer

• Vedlikehold av forumet   10/06/2017

Det er planlagt vedlikehold av forumet denne helgen, noe som kan resultere i treghet eller utilgjengelighet i korte perioder. Beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre.
Landmann

Friske opp oksidert plastikk med varmluftpistol - oppdatert med 4,5 mnd's test

16 innlegg i emnet

Javisst - dette funker brillefint - og det varer - og det går kjapt. Jeg prøvde meg på et ulakkert speilhus på bil og deretter fotbrønnen på en scootermoped. Grå plast som følge av mangeårig solbleking ble skinnende svart :)

Varmluftpistolen min er på 2200 watt og jeg kjørte den på full effekt, veldig nær plasten, knapt 1 cm avstand og jevne bevegelser. Inspirasjonen hentet jeg fra en youtube-video. Hvis du synes du ikke fikk det svart og glansaktig nok - så kjør en runde til mens plasten er svart.

Og - jeg vet ikke hvor viktig forhåndsrens er. Selv så hadde jeg vasket og latt detaljene tørke.

Nyt youtube-videoen :)

https://www.youtube.com/watch?v=sBxLk0Rv6zM

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Landmann skrev:

knapt 1 cm avstand og jevne bevegelser

Du måtte vente til freddan, altså? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
30 minutter siden, Sillyspeed skrev:

Du måtte vente til freddan, altså? 

Tenkte du på skikkelig attack: å døtte pistolen rett inn i rykk'vise bevegelser :ph34r:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
24 minutter siden, ODDATLE skrev:

........og hvor lenge er plæstikken blank og fin?

Jeg har letet på nettet er brukererfaringer, men finner ikke opplysninger. Scootermopeden var ikke min; fikk bare prøve meg som en test. Utfordringen med fotbrønnen er at den slites av skraping fra fottøyet og da er det ikke like lett å se hva evt. forandringer skyldes.

Jeg vet heller ikke hva som skjer med plastikken og hvorfor den blir svart.

Men - nå har jeg fikset litt på en gammel, løs støtfanger. Jeg får legge den ut i sol og regn og observere over tid... (Bilde kommer).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Landmann skrev:

Tenkte du på skikkelig attack: å døtte pistolen rett inn i rykk'vise bevegelser :ph34r:

Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen: Det hjelper ikke med stor pistol hvis man ikke kan bruke den. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 25.5.2017 den 10:48 PM, ODDATLE skrev:

........og hvor lenge er plæstikken blank og fin?

Da tok jeg overdelen fra en plaststøtfanger, som har ligget under åpen himmel i 10 år, utsatt for sol, snø og forurensninger år etter år. Jeg rengjorde ikke denne - tok kun varmepistolen og varmet opp deler av plasten. Skillet ser man lett. 

Nå skal denne få ligge ute hele sommeren - så får vi se om den holder seg like svart og blank - eller om den oksideres. 

IMG_2180.JPG

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å prøve Owatrol Polytrol? Det skal fungere gull.

Endret av Quattroporte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutter siden, Quattroporte skrev:

Hva med å prøve Owatrol Polytrol? Det skal fungere gull.

Javisst - polytrol fungerer glimmers.  Her knipset jeg bilde av 164'n nybehandlet med Polytrol (siste innlegg på side 9). 

Jeg har brukt det i flere år - og jeg kan bekrefte at det har langtidsvirkning. Her er en tråd jeg laget i 2011  om Polytrol 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt rykter om at hvis du bruker varmepistolen så trekker du endel 'olje' ut av plasten og at den blir sprøere og har lettere for å bli ødelagt senere. Ubekrefta rykter. Hva med en destruksjonstest samtidig Landmann? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, BillaBoo skrev:

Jeg har hørt rykter om at hvis du bruker varmepistolen så trekker du endel 'olje' ut av plasten og at den blir sprøere og har lettere for å bli ødelagt senere. Ubekrefta rykter. Hva med en destruksjonstest samtidig Landmann? :D

Stemmer nok bra, det. Plast er tilsatt mange ulike tilsetningsstoffer som farge og mykemiddel, som både vaskes ut og migrerer over tid. Varmen trekker nok disse nærmere overflaten igjen (og man kan derfor bare gjøre trikset et begrenset antall ganger). Peanøttolje og linolje er også populært å mette plasten med, tydeligvis. 

http://www.detailingworld.co.uk/forum/archive/index.php/t-244260.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 31.5.2017 den 9:03 AM, BillaBoo skrev:

Bra "tips" mht oljeuttrekk. Nå skal jeg la fett-fangeren ligge ute i vær og vind gjennom sommeren - så får jeg se hvordan oksidasjonsprosessen arter seg, om den holder seg fét og schwart eller gråner. 

"Dessverre" er denne fangeren kraftig fra fødselen, så jeg tror neppe at den svekkes av litt fettsuging. Men jeg kan jo prøve med en kulehodehammer og dens voldsomme marktrykk ved slag.

For de som har prøvd varmepistolmetoden så erfarer man at det går veldig fort å få fram/tilbake den svarte glansen. Derfor tror jeg at det ligger store mengder fett i svartingen. M.a.o ord så tåler nok den her karen noen runder med oppvarming før han går tom for fett :$

Endret av Landmann
Skrivefeil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Sillyspeed skrev:

Hehe... den gjengen der er like etterrettelige i sine utsagn som vårs gutta og gørls på cuore... "Jeg har hørt".

Nei'se - de' nøtter'ernte me' bare øra. Man må kjøre litt fete lab'øvelser og åppservere, nottere - og konkludere basert på garasjemekkmikk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt updates fra nye prosjekt ettersom gummi er ikke gummi (som han sa, 12-barnsfaren fra Kirkenær):

1. Skrap med neglen på den oksiderte, etterhvert gråe plasten. Dersom skrapemerket blir sort så har du et grått oksidlag, som må fjernes mekanisk med fint sandpapir først.
  2. Plast og plast... sikkert et utall av ulike sammensetninger. Prøv deg fram på et lite synbart sted. På en Saab 900 Classic var plasten så "kompakt" (oljestoffet ville ikke løsne/sive ut). Støtfangeren ble blank, men ikke svartere O.o

Endret av Landmann
Skrivefeil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har nær 4,5 måned gått og delen av en plaststøtfanger har ligget ute i blåsten nokså på samme plass, vendt mot syd - og tatt imot solskinn, regn og vind. Bildet er tatt i dag i lav høstsol så fargespillet er ikke det samme som det var den 1. juli da første bilde ble tatt.

Etter min bedømming holder svartfargen seg godt etter en omgang med varmluftspistol i slutten av mai :)  (Skulle nesten ha kjørt en runde med polytrol som sammenlikning, men det får bli til jul...)

Dagens bilde i oktober. Og deretter mai/juli-seansen.

IMG_2521.JPG

IMG_2522.PNG

Endret av Landmann
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av eriask
      Hei. 
      Jeg er ny på forumet her og er første gang jeg poster noe, så hvis jeg gjør noe feil er det bare å si ifra
      I fjor sommer kjøpte jeg en Alfa Romeo Mito QV, og har stortrives med bilen så langt. 
      Men i det siste har jeg begynt å vurdere å gjøre noen forandringer på bilen, som å senke, chippe ++, men jeg tenkte å beggy med å bytte støtfangeren bak og eksosen (målet hadde vært å få den noen lunde lik som bildet). 
      spørsmålet er da om noen her inne har erfaring med å bytte eksosrøret og støtfangeren bak på en Mito? og om noen vet hvor jeg kunne fått tak i delene jeg trenger? Jeg har funnet delene på utenlandske nettsider, men hadde vært lettest å få det bestilt innenlands.