Gå til innhold
BillaBoo

Erfaringer med DynaMat

Recommended Posts

Hei,

Er det noen som har erfaringer med bruk av DynaMat (både gode og dårlige) til lyddemping? 

Siden en 50 år gammal Junior nå har blitt min 'daily driver' så tenkte jeg å øke komforten noe med å legge inn et lag dynamat med dynaliner. 
Per d.d så er det bart metall under teppet med unntak av en enslig matte fra biltema under bena. Det skal sies at lyden fra gassere som surkler og trakter som puster og peser er rå, men med lengre turer så kan man bli noe ør.. :D

Og før Allegrita-banden arresterer meg; Jada. Det blir økt vekt av slikt fiksfakseri. Jeg får vel kompensere med no høykomp stempler da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare god erfaring med dynamat,ellers har 3M en type som skal være meget god, denne husker jeg ikke navnet på, men koster relativt mye. Husk også at det er forskjellige typer støydempinger, noen demper visse resonanser, mens andre demper veistøy, og noen demper viberasjoner i chassis osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Sound deadening showdown". Søk på Google og les deg opp :) 

Asfaltplater, så tung vinylgummi. I hulrom brukes i tillegg dempemateriale som ikke trekker vann. Mer jobb enn å legge et kombinasjonsprodukt, men bedre resultat.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dynamat + liner bestilt, så da får vi se om det er verdt det. Utfordrende å sortere ut fakta på dette internettet nå om dagen. Lite gode målinger og dokumentert effekt.

Det kommer garantert til å hjelpe noe unansett. Skal ta noen enkle db sjekker med en meget seriøs iphone app før og etter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir interesant å høre resultatet.

Jeg holder nemelig på å stoppe Giulia for alt av asfalt matter og gammel filt demping da min erfaring er at de veier masse å demper lite...

Men mest for å fikse rust å bråker d for mye lyd så blir d moderne matter seinere, men først en sommer uten...

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 hours ago, Era said:

Blir interesant å høre resultatet.

Jeg holder nemelig på å stoppe Giulia for alt av asfalt matter og gammel filt demping da min erfaring er at de veier masse å demper lite...

Men mest for å fikse rust å bråker d for mye lyd så blir d moderne matter seinere, men først en sommer uten...

Erik

Det kan godt hende jeg venter til vinteren med å legge de inn selv ;) Men jeg har en plan om en fire timers tur nedover mot hytta i sør i sommer og midtveis i den turen så kan det hende jeg angrer hvis ikke de er der. 

Jeg har samme erfaring som deg når det kommer til de klassiske asfaltmattene. Min vogn er ferdig rustsveisa så da er det en gyllen mulighet å teste noe moderne saker. Har vel skjedd en ting eller to her å ila. femti år skulle en tru... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja d har skjedd masse med lyd matter å masse å lære om d på nett.

Har akkurat tatt ut en skau av de i 66 Giulia å flere steder der de orginale sitter så sitter de ikke lengre lima ,mot karosseriet.

Mao de demper ikke stort lengre...

Har endel langturer i Berlina jeg har å er jeg alene så blir d Peltor med øreplugger fra tlf med musikk eller lydbok.

Funker knall på lange motorvei strek som blir kjedelige å slitsomme da er d bare sittestillingen som blir et problem.

Hold oss oppdaterte.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg foretatt en måling UTEN støydemping i bilen. Den ble gjort med en app kalt NIOSH SLM på min iPhone 5S over et kvarters ratting langs maridalsvannet. 

Appen er utviklet av The National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH) etter at de selv testet andre apper mot profesjonelt utstyr. Så den bør jo være så nærme man kommer med enkle midler. Telefonen lå i passasjersete med mikrofonen vendt mot motorrommet og undertegnede kjørte vanlig... hvertfall så vanlig man gjør på en passe svingete landevei. 

Rapporten fra appen er vedlagt. Så da får vi se hva forskjellen (sånn ca) blir med matter i... som legges i... til helga kanskje?

Lydmåling.AR1300gtj.16.04.17.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ille en Transporter har over 100DB i 100km/h...

Blir spennende å se forskjellen.

Husk å rengjøre flatene nøye har akkurat takk ut 20kg med gammle asfalt matter i Giulia å endten satt de som støpt eller de var bare å skrelle av da de ikke festa til plata.

Lykke til.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite tips fra en som har sveiset rust i det siste: 

Det var nyere asfaltplater i gulvet på sud'en, og de var ikke klippet til og formet riktig til underlaget. Dette laget luftlommer som pustet mange steder, og her lagres fukt. Vips så forsvinner metallet!

Bruk et kvarter ekstra og gjør jobben skikkelig er vel konklusjonen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett år senere så er mattene lagt i bilen!

Må si at kittet til Alfaholics inneholder veldig mye dynamat. Har fire ark til overs. To av dem skal riktig nok i dørene ved passende tidspunkt.
Samtidig er det litt lite av f.eks den tykkeste dynalineren 1/2" som skal på gulvet. Dekka såvidt fotbrønnene. Skulle også gjerne hatt mer av den tynneste 1/8" som man kan ha under bakseter og paneler.

Hadde tidligere eiere også gjort seg litt mer flid med sveisingen av gulvet så kunne jeg fått inn mer dynamat i tillegg. Ville ikke legge matter over selve sveisefugene slik at jeg risikerte luftlommer slik som @Forzaalfa beskriver ovenfor her. 
Når det er sagt så sier produsenten at man må legge på minst 30% av platefeltet for generell demping. Fant også ut at noen har kappet ut deler av veggen mot bagasjen. Veldig Allegrita denne vogna. 

Dynamattene er forøvrig mye bedre å sette inn enn lignende matter jeg har montert tidligere. Former seg bra etter underlaget og sitter tilsynelatende godt. Men det tok mæget mye lengre tid enn jeg hadde sett for meg.

Sikkert ikke en perfekt utført jobb, Men spent på å sjekke resultatet. Jeg skal sette inn tepper og seter ikveld. Bilder kommer. 

Endret av BillaBoo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 hours ago, Sillyspeed said:

Husk også kjøretur med desibelmåler som sist :)

Definitivt. Maridalsvannet venter! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei. For ei uke siden (etter litt uforutsette hindringer siden forrige innlegg) så ble det foretatt en høyst uformell måling i godt driv langs maridalsvannet. Men denne gangen satt det to glisende idioter i bilen istedenfor en. Jeg holdt telefonen i handa og vi prata litt i motsetning til forrige gang hvor telefonen lå alene på passasjersetet. Premisser er visst viktig i forskning. Husk at "måleinstrumentet" er en sliten iphone 5s, 

Se vedlagt pdf for ny måling. (legger ved den for 2017 også)

Dynmat og dynaliner er plassert som visst på bilder nedenfor. 1/2" liner i fotbrønner, 1/4" på tunell og torpedovegg & 1/8" under bakseter og andre trange plasser. Som dere ser på bildene så ligger dynamatene med litt mellomrom på gulvet og det er fordi det er endel sveisefuger på kryss og tvers som jeg holdt meg unna for å sikre vedheft.  Fant også ut av noen har kappa ut deler av platefeltet mot bagasjerommet. Veldig allegrita. 
Det var en jobb som tok mye lengre tid enn jeg hadde sett for meg og jeg tror det gikk med to hele dager. Ikke kvelder. Dager.
Det skal legges dynamat i dører ved passende anledning. Feks sammen med bytte av gummipakning rundt trekanten. Så det blir nok til neste vinter. Det gjelder også noe isolasjon mot bagasjerommet. Kommer nok endel "støy" fra eksosen gjennom min manglende skillevegg.

Sammenlignet med bildet jeg fikk av alfaholics så har jeg lagt ut dynamat ganske sparsomt. Men de uttalte også at "we went a little nuts with this one". Skal finne fram deres bilder.

Dokumentert Oppsummering:

[dB] 2017 2018
LAeq 69 72.8
LCpeak 110 102.9
MAX 86.2 83.5

Denne målingen viser at maxnivået er ned 2.7 decibel. En teoretisk tilnærming sier at en reduksjon på 3dB betyr halvering av lydenergien.
Men jeg fant også denne artikkelen som sier noe om faktisk oppfattelse av lyd: https://www.abdengineering.com/blog/perception-vs-reality/

Udokumenterte Følelser:

Det er fortsatt mye lyd i kupeen, men nå er det motor og mindre "during". Føles mer behagelig og jeg tror man slipper å utvikle tinnitus på langturer. Bedre akustikk innvendig å.
Ett minus er at teppet under stolene bygger så mye nå (når man skviser isolasjonen) at det lager litt trøbbel for justeringsmekanismen under setet.

Er jeg fornøyd? Ja. Hadde jeg håpet på mer? Ja. Er jeg farget av at jeg har fått bilen ut av garasjen for sesongen? Ja. Hadde jeg gjort det igjen? Tja. Antakelig.
Begynner jeg å bli ferdig med å skrive denne posten? Ja. Skal jeg ut å kjøre idag? Ja. 

Forza Alfa. 

Se bilder nedenfor (ser nå at jeg la på et par striper ved dørene og tunell etter at bildene ble tatt).

Report 15 May 2018 at 22_47_32.pdf

dB_maling_2017.pdf

IMG_0038.JPG

IMG_0039.JPG

IMG_0040.JPG

IMG_0047.JPG

IMG_0048.JPG

IMG_0049.JPG

IMG_0082.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobba tross alt! Så spørs det om målingene er statistisk signifikante, men opplevd støy er jo avgjørende. Det spørs om det ikke må vesentlig mer demping til i gulv og dører før det monner, og der er plassen begrenset.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive