Gå til innhold
Arve V

Offisiell FIAT TIPO lansering

Recommended Posts

Fredag 10. mars er det offisiell Norgeslansering av TIPO.

Demovogner er på vei ut til forhandlerne og på Gjøvik hos Øyhus Motor, er det avdukning ca. kl. 15:00.

Modellene som vises er 5-dørs kombi og stasjonsvogn.

For de skuelystne med litt FIAT lopper i blodet er det bare å møte opp!!

Arve V.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte til Trondheim i går kveld for å sjekke, og dro til Bilmax i Trondheim i dag.  Grei bruksbil i "Golf klasse". Bekreftet kjøp på en 5 dørs Lounge 120 HK bensin i kveld. Håper på ny bil til påske B|

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nå grei ut synes jeg :x Valgte en annen farge, Magnetic Bronze, da det ellers tok 3-4 mnd ekstra og få en med samme utstyr.

Fiat-Tipo-5-Door-01.jpg

Endret av Abarth130tc

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åj! Ringte til både RSA og Autovia nå ista vedrørende en Tipo med tanke på pris utstyr osv., var kjempe spent og nesten bestillings klar. 

Men skuffelsen vart så stor at ord kan ikkje beskrive. KUN I STASJONSVOGN og BOBLECOUPE?! 

Her må eg si at importøren mister noen potensielle kunder, det er ikke alle som ønsker seg stasjonsvogn og velger sedan istedet. Aj aj aj.... :/ 

Det er jo ikke slik at eg forlanger en illsinte Abarth versjon (ikke at det finnes foreløbig), men en vanlig 1.6 steinknuser.

Endret av alfadude

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er argumentet ditt egentlig? først og fremst, om du ikke kommer på noen betyr det ikke at de ikke finnes, og for det andre, så driter jeg vel i hva de andre har eller ikke har av sedaner i denne klassen. Det jeg vet derimot, er at Tipo finnes i helt vanlig sedan utgave, og dermed forventer jeg nesten at det skal gå an å kjøpe denne via samtlige aktører. 

Siden du ikke kommer på noe i samme klasse / størrelse så har du noen her

Audi A3 (4456mm)

Mazda 3 (4490mm)

Volvo s60 (4628mm) 

Skoda Octavia (4572mm)

Mens Tipo er 4532mm

Endret av alfadude

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå må du ikke hisse deg opp alfadude. Jeg har ikke noe imot sedaner. Har til og med kjøpt en selv. Audi A3, Skoda Octavia og Volvo S60 er vel en og to klasser opp både spesielt i pris og også størrelse sammenlignet med Tipo. Disse bilene selges det så lite av at FCA sikkert ikke tør å ta inn Tipo sedan, og det er egentlig forståelig...

Endret av Stjerneglis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diskriminering av sedan-miljøet! ¬¬ Tar ikke Auto Ital inn biler på bestilling da?

Ser at det allerede ligger noen ute på blocket.se :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en Skoda Rapid sedan isteden. Samme konseptet som Tipo (billigbil basert på gammel, velprøvd teknologi fra Polo-klassen), ganske like dimensjoner, men laget i Tsjekkia istedenfor i Tyrkia.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, ritmo skrev:

Kjøp en Skoda Rapid sedan isteden. Samme konseptet som Tipo (billigbil basert på gammel, velprøvd teknologi fra Polo-klassen), ganske like dimensjoner, men laget i Tsjekkia istedenfor i Tyrkia.

Du har ikkje vurdert en Skoda selv da? 

17 timer siden, Stjerneglis skrev:

Nå må du ikke hisse deg opp alfadude. Jeg har ikke noe imot sedaner. Har til og med kjøpt en selv. Audi A3, Skoda Octavia og Volvo S60 er vel en og to klasser opp både spesielt i pris og også størrelse sammenlignet med Tipo. Disse bilene selges det så lite av at FCA sikkert ikke tør å ta inn Tipo sedan, og det er egentlig forståelig...

Den likeglade kommentaren din lenger opp landet på en sår nerve thats all. Husk at det ikke er alle som har råd til en Giulia de kan suse forbi Dombås i, ergo er det kjekt med eit alternativ av Italiensk opprinnelse.  Det kan vel kanskje være mangel på interesse for samtlige biler hos selgere, kan ikke se så mye annonsering akkurat. Husker den gørr kjedelige utgaven av Giulia som stod på Gardermoen med 16" hjul, ikke bra. Hadde de engasjert seg og kanskje laget en lenke for "bygg din egen Tipo eller en Fiat i det hele tatt" så hadde det vært håp og mer interesse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hårsåre er vi alle til en viss grad. Men jeg synes det er lov til å kalle en spade for en spade med tanke på dagens globale bilproduksjon. Hvilken Fiat lages pr nå i Italia da? 500 lages i Polen. Tipo i Tyrkia? Spider i Japan. Gud bedre. Italiensk bil??

jeg sier ikke at bilen er dårlig, bare så det er sagt. for det har jeg ingen formening om. kan godt hende den faktisk er bra. men Italiensk er den da ikke. Ikke slik som jeg tenker Italiensk, med at de som jobber på fabrikken spiser Pizza til lunsj, drikker Grappa i helgene, og Kjører Vespa til fabrikken om morgenen. Er lidenskapelig interessert i design og mote og biler og motorsykler. Det er det jeg tenker på når jeg tenker på at den bilen/e jeg kjører er laget i Italia. 

Bilene er garantert ikke noe dårligere enn før, men det blir litt rart å kalle det en Italiensk bil.

Og bare så det er nevnt: jeg er klar over at alle andre bilprodusenter gjør det samme, så er det nevnt.

Ikke en kritikk mot Fiat eller Fiat modeller. Bare en kommentar til at jeg er med på at bilens identitet blir litt ødelagt når bilen/bilmodellen består av deler som også er levert på konkurrerende bilmodeller (samproduksjon) og i tillegg er produsert andre steder enn opprinnelse landet. Biler er ikke så gøy som det var. Det er mer en grå suppe av markedstilpassede modeller på kjente plattformer og allerede eksisterende drivverk som sitter i mye annet rart. PSA er et eksempel. VW startet vel det hele og alle tar nå etter. Biler var gøy en gang i fortiden. nå er det bare framkomstmidler. Økonomene har tatt over, og det merkes. Bilene blir mer og mer lik, og det er vanskelig å oppleve eller se den store forskjellen. de aller fleste biler i dag er helt greie og kjøre. Særegenhetene er borte.

Jeg så Davide's Stelvio test: Det var ikke et smil å oppdrive. Han pleier da å være ganske uttrykksfull når han tester biler, men det så ikke ut som om han hadde det morsomt. Og det er for meg heller ingen overraskelse. Fordi det var ingen overraskelse i bilen. den oppførte seg som forventet. (som jo er bra med kjedelig)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Gruagarasjen skrev:

Hårsåre er vi alle til en viss grad. Men jeg synes det er lov til å kalle en spade for en spade med tanke på dagens globale bilproduksjon. Hvilken Fiat lages pr nå i Italia da? 500 lages i Polen. Tipo i Tyrkia? Spider i Japan. Gud bedre. Italiensk bil??

jeg sier ikke at bilen er dårlig, bare så det er sagt. for det har jeg ingen formening om. kan godt hende den faktisk er bra. men Italiensk er den da ikke. Ikke slik som jeg tenker Italiensk, med at de som jobber på fabrikken spiser Pizza til lunsj, drikker Grappa i helgene, og Kjører Vespa til fabrikken om morgenen. Er lidenskapelig interessert i design og mote og biler og motorsykler. Det er det jeg tenker på når jeg tenker på at den bilen/e jeg kjører er laget i Italia. 

Bilene er garantert ikke noe dårligere enn før, men det blir litt rart å kalle det en Italiensk bil.

Og bare så det er nevnt: jeg er klar over at alle andre bilprodusenter gjør det samme, så er det nevnt.

Ikke en kritikk mot Fiat eller Fiat modeller. Bare en kommentar til at jeg er med på at bilens identitet blir litt ødelagt når bilen/bilmodellen består av deler som også er levert på konkurrerende bilmodeller (samproduksjon) og i tillegg er produsert andre steder enn opprinnelse landet. Biler er ikke så gøy som det var. Det er mer en grå suppe av markedstilpassede modeller på kjente plattformer og allerede eksisterende drivverk som sitter i mye annet rart. PSA er et eksempel. VW startet vel det hele og alle tar nå etter. Biler var gøy en gang i fortiden. nå er det bare framkomstmidler. Økonomene har tatt over, og det merkes. Bilene blir mer og mer lik, og det er vanskelig å oppleve eller se den store forskjellen. de aller fleste biler i dag er helt greie og kjøre. Særegenhetene er borte.

Jeg så Davide's Stelvio test: Det var ikke et smil å oppdrive. Han pleier da å være ganske uttrykksfull når han tester biler, men det så ikke ut som om han hadde det morsomt. Og det er for meg heller ingen overraskelse. Fordi det var ingen overraskelse i bilen. den oppførte seg som forventet. (som jo er bra med kjedelig)

Så hva er vitsen med dette forumet hvis halve flåten er laget på annen stans enn i Italia? Hva skal vi være entusiaster for da? Det heter vel billigere arbeidskraft for masseproduksjon tenker eg, ikke noe annet. 

Det har ingenting med hår-sårhet å gjøre, men det hele begynner å bli usaklig og ganske usmakelig for min del som har/hadde en del interesse for en slik kjøremaskin. Jeg husker dette forumet fra den gang det var mer positivitet i diskusjonene som foregikk.  

Tror kanskje jeg skal ta mine meninger, prosjekter og promotering av nye "italienske" modeller et annet sted. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes vel ikke en eneste som bil som produseres idag hvor alle delene er produsert i Italia. Og hva har egentlig produksjonsland med dette å gjøre?

Nye Tipo er da like italiensk som f.eks. nye 500 (som produseres i Polen). Begge er basert på kjente Fiat-platformer, med Fiat motorer, tydelig italiensk design og særegent interiør. En Tipo er ikke en Rapid selv om begge er rimelige biler ! (Rapid er forresten et nummer mindre og visstnok så dårlig støyisolert at man tydelig hører viskermotoren). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Multijet skrev:

Finnes vel ikke en eneste som bil som produseres idag hvor alle delene er produsert i Italia. Og hva har egentlig produksjonsland med dette å gjøre?

Enig. For meg er det likegyldig hvor bilen produseres; det som er viktig er hvor den er designet. Det blir det samme med iPhone og annet elektronisk utstyr: iPhone produseres i Kina men er designet i California. Jeg har aldri sett på iPhone som en kinesisk mobiltelefon, på samme måte som jeg ser på Fiat 500 som en italiensk bil uavhengig av hvor den fysisk settes sammen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det er en ide å handle Tipo sedan i Sverige? Jeg vet om folk har vært over grensa og kjøpt Giulia og Fiat 500 Abarth og spart penger på dette. Da får du en ganske unik bil her i Norge ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Runar skrev:

Enig. For meg er det likegyldig hvor bilen produseres; det som er viktig er hvor den er designet. Det blir det samme med iPhone og annet elektronisk utstyr: iPhone produseres i Kina men er designet i California. Jeg har aldri sett på iPhone som en kinesisk mobiltelefon, på samme måte som jeg ser på Fiat 500 som en italiensk bil uavhengig av hvor den fysisk settes sammen.

Nettopp! Og Tipo er designet av Centro Stile Fiat, Italia.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Multijet skrev:

Og hva har egentlig produksjonsland med dette å gjøre?

Det kan jo være at det er visse land man ikke ønsker å bidra økonomisk til, for eksempel av moralske eller politiske årsaker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, alfadude skrev:

Du har ikkje vurdert en Skoda selv da? 

Nei, ikke i denne omgang, men ville heller ha kjøpt en Skoda sedan enn Tipoen til Fiat, eller for den saks skyld en traktor med Alfa-emblem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Multijet skrev:

Rapid er forresten et nummer mindre

Man kan jo sammenligne dimensjonene til Fiaten og Skodaen:

Lengde: Tipo sedan 4532 mm, Rapid sedan 4483 mm
Bredde: Tipo sedan 1792 mm, Rapid sedan 1706 mm
Høyde: Tipo sedan 1497 mm, Rapid sedan 1461 mm
Bagasjeplass: Tipo sedan 520 l, Rapid sedan 550 l

Så Tipo sedan er 4,9 cm lengre, 8,6 cm bredere og 3,6 cm høyere enn Rapid sedan, men har 30 l mindre bagasjeplass. Vil påstå at bilene er ganske jevnstore.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har vurdert å få laget en tabell over sladrespeil til disse bilene?

Det hadde vært fint å kunne sammenligne høyde, bredde, dybde, og materialvalg.
Gjerne få inn i tabellen hvor disse sladrespeilene er produsert også, og hvor de er designet, og av hvem og hvorfor.

Men dette hører vel kanskje hjemme i en egen tråd?

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, ritmo skrev:

Så Tipo sedan er 4,9 cm lengre, 8,6 cm bredere og 3,6 cm høyere enn Rapid sedan, men har 30 l mindre bagasjeplass. Vil påstå at bilene er ganske jevnstore.

530 liter med reservehjulet på plass, dvs 10 liter forskjell. Men de nesten 10 cm i forskjell i bredde er det som avgjør om bilen er brukbar for 5, eller kun for 4. Størrelse på karosseriet er heller ikke alt, når det gjelder innvendig plass så er Fiat normalt flinke til å utnytte plassen maksimalt. Uansett handlet vel dette kun om at Fiaten ikke kunne fåes som sedan (da det selges lite sedaner i Norge). Det betyr vel ikke automatisk at man da heller kjøper en Skoda?! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Multijet skrev:

Uansett handlet vel dette kun om at Fiaten ikke kunne fåes som sedan (da det selges lite sedaner i Norge). Det betyr vel ikke automatisk at man da heller kjøper en Skoda?! 

Vel, om man vil ha en tilsvarende bil som legger listen like lavt som Fiat har gjort med Tipo sedan, så er Skodaen et naturlig alternativ, kanskje det nærmeste man kommer når Fiaten ikke er tilgjengelig i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive