Abarth130tc

Ritmo abarth 125 på finn

10 innlegg i emnet

Er den solgt allerede? og da til noen som er her på forumet? Ser også at det er satt inn 2 doble forgassere, så motoren yter vel minst 130hk istedenfor 125....

Endret av Abarth130tc

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den gamle til Porter'n, eller kanskje den gamle til hr. Backe hos Fiat Låven?

Firmaet som selger er vel kjent for å kjøpe opp biler på Finn som like etter averteres igjen til langt høyere pris, uten at noe tilsynelatende er gjort i mellomtiden. Her ville jeg sjekket tilstand nøye (men det må man jo uansett på en 35 år gammel italiener)

Edit: Det er vel denne...

 

Endret av Multijet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at denne har vært omsatt ett par ganger for noen år siden. Når det gjelder tilstanden er det sikkert en del å gjøre, men 125 utgaven av Fiat Ritmo Abarth er uansett relativt sjelden både også i utlandet så er det noen som er villige til å restaurere og ta vare på denne så er det bra for oss som liker italienske biler. Selvsagt er prisen viktig, ikke minst fordi hver krone spart kan brukes til å sett bilen i stand....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kliss lik 105TC med unntak av seter og forgasseroppsettet (og motorstørrelse). Måtte alltid lyse med lommelykt på tannreima når kong vinter hadde lagt inn en snødunge i motorrommet; kunne jo hoppe over noen tenner 😱

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle den vært helt original så skal det være èn dobbel Weber 34DMTR - så motormessig ser den lik ut som 105TC. Men det ser unektelig kulere ut med to stk. 40DCOE :) 5hk og 5Nm mer var det en fikk med oppgradering fra èn dobbel til to doble + litt annen girutveksling så ble 130TC en del sprekere enn forgjengeren. 

Noen som husker bildet tatt av UP i VG eller Dagbladet fra slutten av 80-tallet eller begynnelsen av 90 ? UP fulgte etter noen råkjørere på E6 og filmer en Golf GTI 16v i 190km/t fulgt av en 130TC. På neste bilde legger Abarth'en seg ut og kjører forbi :D

Endret av Arvid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...jeg må mimre litt til med "lille-abarthen" (105TC). Enderøret var av chrome, ovalt. Helt i enden satt et "munnstykke" nesten som i en blokkfløyte. Når punktsveisen rustet var det bare å pelle ut munnstykket og vips var myggen forandret til race-loudness :)  Girstanga var laaaaang og slank. Mimretimre....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mimre ja...Mitt hjerte banker for Ritmo Abarth. Kjøpte i 87 en 85 130tc med 53kkm på klokka.

Siden jeg hadde blitt fratatt løyvet til å kjøre bil, så måtte min eldste bror bringe meg til Oslo etter moen måneders eie. 56 mil på den gangs veier var ikke bare bare. Veien gikk ikke akkurat rett frem den gangen. Vi kjørte fra en Sierra XR4x4 opp Strynefjellet på den bratteste siden og han tok oss aldri igjen. Med 4 helt nye sommerdekk kjøpt dagen før i Svelgen, startet vi kl 0100 om natta og stod i Brobekkveien i Oslo kl 0510. Bakhjula var faktisk så vidt lovlige og framhjula var slitt ned på bommulla da vi parkerte. Det var tider ja...

For øvrig kjøpte jeg den for 55000 og bytta den inn hos Bergheim i Brobekkveien for 85000. Betalte 5000 imellom og kjørte hjem med en 1983 MB 123 300TD med 90000km på klokka. Den såg ut som ny. En minnerik tur før fotoboksenes tid.

Merkelig... sånt husker jeg, men bursdager til ungene og bryllypsdagen.... ja jeg husker det vel av og til...

3 personer liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av MatsHR
      En sjelden mulighet for italofile bilinteresserte, eller generelt bilinteresserte sjeler.
      Reduserer prisen noe da jeg har aaalt for mange biler og begynner å slite med plass.
      160000kr. Men vurderer bud over 150000kr
      Dette er ekte EsseEsse som er noen knepp hissigere enn standard Abarth 500.
      EsseEsse kittet som kun kan installeres av godkjent Abarth-verksted innen bilen er 1 år har disse oppgraderingene sammelignet med en standard Abarth 500:
       - Ny ECU som sparker hestkreftene opp til 160hk
       - Koni FDS understell
       - Store Brembo bremser
       - BMC luftfilter
       - Pluss diverse emblemer.
      På denne bilen er det hele tatt ett steg videre, slik en Abarth er ment å være:
      - Enda heftigere bremser fra EBC, inkluderer store slisset, ventilerte og drillet skiver, yellowstuff klosser og EBC stålomspunnet bremseslanger.
       - Bilstein PSS 12/14 høydejusterbart undertstell som gir bilen det riktige stuket og det optimale veiholdet.
      - Forge kaldluft innsug med filter som gir 5-8hk ekstra bidrar til bedre gassrespons og røffere lyd fra motorrommet.
       - Bluespark tuningboks ( en av kun 2 typer godkjent av Abarthmiljøet) som fungerer og gir bilen mer dreimoment og litt mer hk (12 på den meste) uten å forstyrre noe eller ødelegge bilen på noe som helst vis. Kan enkelt fjernes om ønskelig.
       - Short shift som gjør giroverføringen tight og kontant og bidrar til racing bil følelsen.
      - Record Monza eksos som gir et herlig snerr og forsterker smell og knatring fra eksosen.
      Det har siden våren blitt brukt over 50000kr på bilen i oppgraderinger stort sett og generelt vedlikehold.
      Byttet reg.reim og vannpumpe i april 2017 på va 73000km. 
      På vinteren står bilen på originale EsseEsse felger med gode piggfrie dekk.
      På sommeren ruller den på OZ Superturismo GT sammen med Federal 595 SS fremme og Pirelli P Zero Nero bak. ( hadde en punktering på en lørdag of Federal dekk var ikke å oppdrive.
      Bilen har per dags dato ut i fra oppgraderingene mellom 175-180hk og oppimot 300nm på det meste. (ikke målt)
      Bilen er per dags dato rullet 91700 km.
      Bilen kan besiktiges og prøves med meg i bilen på Ålgård, 25km sør for Stavanger.
      Har du spørsmål så ikke nøl med å ta kontakt eller for å få tilsendt flere bilder.






    • Av PerI
      Auto motor og sport-TV med programmet Garagen Gold viste nettopp Kåre Jørgens bilsamling i Jondal. Fantastisk å se! For noen herlige gamle Fiater han har! 
      Han har ca 50 biler av forskjellig opphav, tydelig at Fiat står høyt i kurs. Lenge siden jeg har sett slik kvalitets-TV.
    • Av Alfaulf
      Ønsker å kjøpe bakaaksel til Fiat 124 Spider 1982 modell.
      Mvh
      Ulf Henriksen
      TLF:+4792420625
       
    • Av Vitamin Beta
      Huseby Autodeler har et rikholdig delelager til Lancia Thema, Kappa, Beta og Delta II. Vi har nye og brukte deler. Alt fra som lister, lamper, interiør karosserideler og masse slitedeler.
      Vi har sortert alt fra små klips til store karosserideler etter å ha hugget et tosifret antall Lanciabiler. Vi sender med posten eller delene kan hentes i Hedalen i Valdres eller på Rud i Bærum.
      Vi kjøper Lancia huggebiler, og kan hente bilen der den står. Også andre italienske vrak kan være av interesse (eks Maserati, Fiat Coupe og Barchetta). Nye originaldeler til Lancia kjøpes også (uoriginale kvalitetsdeler kan også være av interesse).
      Tlf 917 98 018 (dagtid) (tlf/sms) eller e.post [email protected] eller pm på forumet
    • Av Alfaduden
      Hei,
      Kom på at det ikke har blitt nevnt mye om denne kassebilen her... 
      Kjøpte denne i fjor sommer etter salget av 159en. Trengte en bil med litt plass siden det var planlagt å jobbe litt mer med polering av biler. Dessuten hadde jeg jo hund, så det var greit å ha han i buret baki kassa  

      Sommerdekk fulgte ikke med, så det måtte jeg skaffe. Fant etterhvert ut at felger fra Alfa Romeo med 5x98 boltsirkel passet, så da ble det handlet av Atle og sønn. Satt jo som et skudd.
      Her side som side. 159en savner jeg skikkelig, men vet den er i gode hender oppi Lillyhammer!



      Sommerdekk:

      Blir jo brukt til det den er tenkt til hvertfall: