Abarth130tc

Ritmo abarth 125 på finn

10 innlegg i emnet

Er den solgt allerede? og da til noen som er her på forumet? Ser også at det er satt inn 2 doble forgassere, så motoren yter vel minst 130hk istedenfor 125....

Endret av Abarth130tc

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den gamle til Porter'n, eller kanskje den gamle til hr. Backe hos Fiat Låven?

Firmaet som selger er vel kjent for å kjøpe opp biler på Finn som like etter averteres igjen til langt høyere pris, uten at noe tilsynelatende er gjort i mellomtiden. Her ville jeg sjekket tilstand nøye (men det må man jo uansett på en 35 år gammel italiener)

Edit: Det er vel denne...

Endret av Multijet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at denne har vært omsatt ett par ganger for noen år siden. Når det gjelder tilstanden er det sikkert en del å gjøre, men 125 utgaven av Fiat Ritmo Abarth er uansett relativt sjelden både også i utlandet så er det noen som er villige til å restaurere og ta vare på denne så er det bra for oss som liker italienske biler. Selvsagt er prisen viktig, ikke minst fordi hver krone spart kan brukes til å sett bilen i stand....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kliss lik 105TC med unntak av seter og forgasseroppsettet (og motorstørrelse). Måtte alltid lyse med lommelykt på tannreima når kong vinter hadde lagt inn en snødunge i motorrommet; kunne jo hoppe over noen tenner 😱

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle den vært helt original så skal det være èn dobbel Weber 34DMTR - så motormessig ser den lik ut som 105TC. Men det ser unektelig kulere ut med to stk. 40DCOE :) 5hk og 5Nm mer var det en fikk med oppgradering fra èn dobbel til to doble + litt annen girutveksling så ble 130TC en del sprekere enn forgjengeren. 

Noen som husker bildet tatt av UP i VG eller Dagbladet fra slutten av 80-tallet eller begynnelsen av 90 ? UP fulgte etter noen råkjørere på E6 og filmer en Golf GTI 16v i 190km/t fulgt av en 130TC. På neste bilde legger Abarth'en seg ut og kjører forbi :D

Endret av Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...jeg må mimre litt til med "lille-abarthen" (105TC). Enderøret var av chrome, ovalt. Helt i enden satt et "munnstykke" nesten som i en blokkfløyte. Når punktsveisen rustet var det bare å pelle ut munnstykket og vips var myggen forandret til race-loudness :)  Girstanga var laaaaang og slank. Mimretimre....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mimre ja...Mitt hjerte banker for Ritmo Abarth. Kjøpte i 87 en 85 130tc med 53kkm på klokka.

Siden jeg hadde blitt fratatt løyvet til å kjøre bil, så måtte min eldste bror bringe meg til Oslo etter moen måneders eie. 56 mil på den gangs veier var ikke bare bare. Veien gikk ikke akkurat rett frem den gangen. Vi kjørte fra en Sierra XR4x4 opp Strynefjellet på den bratteste siden og han tok oss aldri igjen. Med 4 helt nye sommerdekk kjøpt dagen før i Svelgen, startet vi kl 0100 om natta og stod i Brobekkveien i Oslo kl 0510. Bakhjula var faktisk så vidt lovlige og framhjula var slitt ned på bommulla da vi parkerte. Det var tider ja...

For øvrig kjøpte jeg den for 55000 og bytta den inn hos Bergheim i Brobekkveien for 85000. Betalte 5000 imellom og kjørte hjem med en 1983 MB 123 300TD med 90000km på klokka. Den såg ut som ny. En minnerik tur før fotoboksenes tid.

Merkelig... sånt husker jeg, men bursdager til ungene og bryllypsdagen.... ja jeg husker det vel av og til...

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av 124AC
      Holder på med å fikse opp en Coupe Fiat 2,0 16v Turbo, og har en byttemotor under renovering. Har derfor en motor til salgs. Motoren har gått ca 200.000 km, og jeg hadde problemer med den før jeg tok den ut. Har etter dette oppdaget at turboen var skrot, hvilket forklarer manglende effekt over 3000 o/min. Følger med en original turbo som knirker når man snurrer på turbinhjulet, og en original turbo som er brukt, men som visstnok skal fungere bra. (har ikke prøvd den) Følger også med innsug til Coupe (har to, hvis det er interessant), original eksosmanifold (har to av den også), og jeg tror jeg har et ekstra sett stempler (brukte). Har også original intercooler som følger med. Tenker kr 5000,- for alt dette.
      Har også følgende deler til Lancia Kappa 2,0 16v Turbo:
      Girkasse Dynamo AC-kompressor Servopumpe Viscodrive (viscous coupling: gir diff-brems-virkning) Midtre aksling (fra diff ut mot høyre side av motor) Braketter og holdere til ovennevnte deler Tenker kr 1000,- samlet for Kappa-deler.
      Motor og det meste av delene finnes i Trøgstad i Østfold, men kan tas med til Oslo ved behov. Girkasse og viscodrive finnes på Bøler i Oslo. Kan sende bilder ved interesse.
      Atle: 90 femtifem 80 tretten
    • Av Alfaduden
      På vei til København måtte det skje. Oljelampen begynner å blinke og bilen sier jeg må bytte oljen. Greit det. Konfererer med instruksjonsboken og den sier at det ikke er noe galt, men at jeg bør skifte olje snarest. 
      Dette kom jo selvfølgelig nå langt syd i Sverige og jeg våkner jo opp til Lørdag i morgen. Kan jeg kjøre hjem med den? Er jo bare 60 ish mil. Så får jeg ta et bytte på mandag. 
      1,3Mjet motor med partikkelfilter. Regner nok med at det går bra å kjøre hjem, men hater blinkende røde lamper. @
      Fiatduden