Landmann

ET på felger; kjapp beregning

14 innlegg i emnet

1 time siden, alfarookie skrev:

Greit å kunne litt rakettvitenskap:S - jeg pleier bare å lese hva som står på felgen

🤓 jeg myser også, men i ny og ne dukker det opp felger med et annet innpress (ET) enn kokeboka sier - og da har man som regel null snøring på om rullebanemidten på dekket flytter seg inn i hjulhuset eller ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innpress-utregning er veldig greit, finn de felgene du liker med lavest innpress, sett de på bilen. Passer de ikke, så lager du plass.Voilà :D

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Arvid skrev:

[...]Med denne så er det lett og danne seg et bilde av hvordan felgene vil passe og om det fysisk er plass :)

http://www.wheel-size.com/calc/

Ja, den siden var jaggu bra  :). Jeg lekte meg med ulike dekkdimensjoner og felger - og man ser hvor de kritiske verdiene er i fht bremsecalliper og felg; hjul og støtdemperfot; og skjermbuen.

Hehe... det er vel en grunn til at hainn Staten er litt nazi mht endring av felgstørrelser i fht originaloppsettet.

Endret av Landmann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en enkel tommelfinger regel vil da være:

Vet du godkjent innpress på din bil, så vil lavere innpress få ny felg ut mot hjulbuen, høyere innpress inn mot navet.

Lavere tall, felgen ut

Høyere tall, felgen inn

O.o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Arve V skrev:

Så en enkel tommelfinger regel vil da være:

Vet du godkjent innpress på din bil, så vil lavere innpress få ny felg ut mot hjulbuen, høyere innpress inn mot navet.

Lavere tall, felgen ut

Høyere tall, felgen inn

O.o

Det er riktig Arve såfremt bredden på felgen er lik :) Kjøper en bredere felger så må en regne om litt 

1 person liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For hver tomme bredere felg, så vil denne stikke 12.7mm lengre ut på for og baksiden. Et eksempel på felg: En felg som er 6.5" og innpress 15, vil stikke like langt ut i hjulbuen som en felg på 8.5" og innpress 40.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lekt meg både lite og mye, men jeg ser at lek i hodet og lek i hjulhuset er to vidt forskjellige ting. Det som kan kølle til ønsket om felgbytte er avstanden mellom bremsekalipper og felg. Der kommer spacere inn i bildet + kostnaden for evt. lengre hjulbolter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) og... felger med korrekt hjulboltstørrelse eller opp to millimeter? I så tilfelle blir det hjulbolter med løs kon = slingre bolter = bolter med bevegelig kjeglebunn (kjært stebarn har mange navn).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Landmann skrev:

:) og... felger med korrekt hjulboltstørrelse eller opp to millimeter? I så tilfelle blir det hjulbolter med løs kon = slingre bolter = bolter med bevegelig kjeglebunn (kjært stebarn har mange navn).

Finnes også slingremuttere/muttere med løst kon for biler med pinnebolter også til info! :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, Han5y skrev:

Finnes også slingremuttere/muttere med løst kon for biler med pinnebolter også til info! :-)

Yiepp - mutter med løs kon er hyllevare hos de som selger :) og slik du selv også gjorde: hjulbolter kan erstattes med pinnebolter - og dermed har man valgt bort bolthullet og presentert ny pinne for mutt'ra.

Her er litt info om bolter, mutre, løs kon, senterringer etc.  http://www.norgesdekk.no/kataloger/Norgesdekk_Rekvisita_2013.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive