Abarthnorway

500 Abarth 135 hk - erfaringer.

7 innlegg i emnet

Min kjøreglade kone har nå begynt å utrykke ett ganske klart ønske om en 500 Abarth som handlevogn... Hun kjenner min forkjærlighet for små kjøreglade biler - og kan kunsten å trykke på de rette knappene.....Jeg tar derfor oppfordringen til etteretning - og forsøker å skjule min entusiasme for valget etter beste evne;-)

Før jeg påbegynner jakten, vil gjerne høre om man her risikerer en krevende, nykkete primadonna....eller om driften generelt holder seg på ett rimelig nivå. Ser for meg en pent brukt 135hk. Esseesse etc utgår da det blir litt vel mye racervogn for hullete gater, fortauskanter og bæreposer....

Erfaringer mottas med takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eid en slik i 1 og et halvt år, og var veldig godt fornøyd med min oppjazzede 160hk essesse. Det er i bunn og grunn en vanlig Fiat 500, med drawbackene denne har, iform av støy, viberasjoner, byggekvalitet, etc, bilen er og føles billig. Deler er rimelig, bilen var lettkjørt, og morro å kjøre i bytrafikken. Dessverre ble jeg aldri helt venn med bilen, og ble aldri 100% tilfreds, av ukjente grunner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faktisk er originalunderstellet mer stumpt enn esseesse.  En 135 hester med tuningboks eller en remap gir deg fint 165 hester så å kjøpe en rimeligere 135 hester er ingen bakdel.

Jeg har hatt 3 500 er, 2 av dem Abarth, blant annet var jeg første eier på Han5y sin.  Ingen uventede kostnader på meg i alle fall.  Det eneste som har røket er foring i bærebro og toppfester og det er jo normale slitedeler.

Har heller ikke hørt fra andre Abarth eiere i Norge om unormale ting.  Men husk den 1,4 lille turboen ønsker oljeskift helst hver 10.000 km

Endret av Cyberdog

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En Abarth 500 med både orginal understell og med Essesse er en ganske slitsom bil å kjøre til hverdags pga stumpt understell, liten fjæringsvei bak pga høy fjærstopper og liten akselavstand. Uten at jeg har kjørt min egen på vinterføre kan jeg ikke tenke meg den er utmerker seg noe spesielt der pga den korte akselavstanden = nervøs som forverres om man har et stumt understell i tillegg.

Men den stumpe understellet kan lett bøtes på med bedre valg av fjærer og dempere som f.eks. Koni FSD / Eibach progressive fjærer som jeg kjører med selv av ovennevnte grunn. Så anbefaler isåfall å kjøpe en bil som har dette eller montere det eller tilsvarende da det blir en betydelig roligere bil å kjøre uten at det blir kjedelig. Følger veien istedenfor å hoppe rundt på ujevnhetene og slipper føle vei markeringene i ryggmargen. De nye 595 modellene har det som standard, men de aller fleste eldre modeller har oftest standard eller Essesse understell om ikke eier har oppgradert til noe annet.

Forøvrig er det en driftsikker, enkel og veldig kjøreglad bil som anbefales til den som liker denslags:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Abarth 500 har en C510 gearkasse med 5 gir.  Denne er enten manuell eller så leveres den med robotisert girskift kalt MTA.

I tillegg finnes det spesialutgaver som 695 Biposto som kan leveres med dogring gearboks, og Racingbilene (Assetto Corse) leveres med en 6 trinns M32 kasse.

I USA leveres den også med en 6 trinns automatkasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg kan vel si mere generelt om en Fiat 500, da jeg har en 2009, 1.2 med 236.000 kilometer.

Bilen er overaskende solid, den har hatt et hardt liv hos hjemmehjelpen i Bergen, likevel oppleves det som en 7 år gammel bil.

1.2 motoren er bra for bybruk, hjulopphenget er bedre for by enn på en Alfa 156.

Jeg har ikke lyst på en Abarth. da ville jeg heller ha kjøpt feks Alfa GT, da en mere stutt 500 er ikke til å leve med i byen.

En motor på 135 hk ville være gøy derimot, men 69hk fra en fire sylinder holder masse når man er en i bilen.

NB, dette er ren synsing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive