Gå til innhold
Duetto105

1967 Duetto Prosjekt

Recommended Posts

Hei Alle , tenkte jeg skulle prøve meg på å lage et innlegg om Duetto'n, siden jeg selv liker trøste meg med med å lese om andres prosjekter. Kjøpte denne for ca 20 år siden i New York og har dratt den land og strand rundt på henger. Skulle egentlig ha en strøken en , men før internett, fant jeg ikke det. Men fant denne og den var ikke "customized to death". Den var hel , bortsett fra deler av gulvet og en kanal, som manglet. Pga fyrstikker esker og klistremerker på bilen , konkluderter jeg med,at den har sikkert levd Glade dager i Cocca Beach Florida uten at noen gad å ta opp kalesjen. Fikk litt sand på kjøpet og.

Jeg kjøpte m litt saker og ting - Slite ting :foringer bærekuler , topp før jeg tok den med hjem til Norge . Glenn på Carozzeri Alfa ordnet litt caroseri deler og en 1750 motor. Original motor ser ut til å ha noen sprekker mellom ventilene, hadde ikke tid til å overhale den da. 

Vel det har gått litt i rykk og napp . nesten med engang ,tok ut motor og girkasse , pelte mye av bilen ned (Heldigvis ikke så mye på disse). Satt den opp på en tralle med hjul , sveiste den fast i tralla , satte stag i dør åpningene og begynte å skjære rust. Den har merklig nok vært rust behandlet, ikke som i norge ,men mye var bra, men mange rust hull i gulvet og nederst på skjermene.. Idag får du kjøpt  mer til den en den gang,  idag hadde jeg ikke begynt på det . Da jeg hadde tilpasset alt ,kom det en kar som snakket et annet språk og sveiste. Det var konge å bare gå kontrollere m en kald en i hånden. 

Så skjedde det ikke så mye før nylig.

DSC_0523.JPG

DSC_0525.JPG

DSC_0530.JPG

Endret av Duetto105

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel ja , jeg tenkte å kjøpe noe som gikk , var ferdig og problem fri ! Selge Alfa'n.  Jeg prøvde noen sånne 2 setere med automat og stjerne på panseret. Ikke plass til gitar bak, trangt for beina .Så tenkte jeg på de på jobben som hadde samme merke ,som dro på stjerne verksted ,og betalte dyrt for å få vite noen coder , som ikke ingen visste egentlig hva betydde ,og prøvde de å skifte bremse klosser selv - ja så lyste hele dashbordet opp etterpå -tilbake til verksted for å få slukket det. Masse fancy shit .NÆÆÆÆ det der kan ikke jeg ha.  

Finn forkastet annonsen som dele bil , den ble satt inn her - Etter å ha samla delene , pusset støv av den og tatt noen bilder så ombestemte jeg meg. TENNING !

Ok ,så nå er målet å få den ned fra bukken og igang. Det der med lakk får bare vente , av erfaring vet jeg at det mye lettere å plukke den ned andre gang.DSC_0535.JPG

.JPG

DSC_0514.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes it's red hameright. Funka bra på hi lux'n. så hvorfor ikke. De er litt lapping i gulvet , men eg syns no det ble bra. Girkassa har ligget splitta på arbeids benken noen år. Tenkte å skifte 2 gir syncro ,. Alt opp i der så riktig fint ut. Så sammen med den. Kan nevne at min gamle toyota Celica (ta22?) hadde en tro kopi av denne kassa. Den full overhalte jeg på 2 timer , DSC_0516.JPGda jeg jobbet på toyo! Det var den gang en kunne faget/merke sitt. Setene har jeg trukket om for en tid tilbake. 

DSC_0517-001.JPG

DSC_0513.JPG

Endret av Duetto105

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glenn 1750 motor (AR00548 F2839 )er nå koblet sammen med den gamle svinghjul /clutch og girkasse. Mangler fordeler lokk , Classic Alfa fikk alle nr ,men jeg kan ikke se at den jeg fikk passer. 

noen som har lyst å prøve seg ? Rotor nr 1234 332 074 +Germany 13 . nr på fordeler 0231 110 045  JF4 - Tror det er borsch. Står en tapp opp

DSC_0850.JPG

DSC_0853.JPG

DSC_0864.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noen kan fortelle litt om hva de kan lese ut av motor nr , eller andre ting som kan gi en peke pinne på årstall ,hadde det vært fint.

Bakakselen er også klar til å gå inn. Har ikke gjort noe spes med den. Tømt olja ut -så greit ut -ingen metal deler.  Ovehalt Dunlop bremse med nye stempler og ellers pussa dem fint igjen .Jeg har trua på dem 

DSC_0876.JPG

DSC_0835.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trøbbel i paradis. Sikftet kryss på mellom aksel. Men det er ikke helt bra. Krysset har for mye rom på 2 av hullene( kunne presses på plass med fingrene, slitt). Så da må jeg vel ha ny mellom aksel. Noen som har en gammel type m 8mm bolte hull de vil selge ? Nye kryss har jeg. Ny en er ca kr 2000 med frakt og moms, det er i grunn ikke så galt. Det ser ut til at det er lettere å få tak i en nyere type m 9mm bolter brukt , da må en bore ut noen hull , litt usikker på om jeg er villig til det.

Ellers kom det noen fine lister fra Sør vest idag. Takk Sigbjørn. Lurer litt på hva jeg skal gjøre med tepper til Alfaen . Det er opprinnelig er det vegg til vegg gummi i hele bilen. Gulvet, foran , bak og i bagasjen. Ser fint ut , og et sett av kvalitets varer (re originals) koster ca $1000 ++ for hele bilen. De selger også enkelt stykker. Men som noen på Alfa BB påpekte ,så er dette oppskriften på rust hvis det blir liggende fuktig , og det blir det garantert fuktig iblant vestlandet. Ser det finnes noe langt rimligere teppe sett på ebay . Kanskje det er mer fornuftig ??  andre løsninger ? Dere kjenner bilene og miljøet , jeg tar gjerne imot forslag. 

DSC_0933.JPG

DSC_0858.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så mye å berette , bortsett fra at jeg kanskje har ny front eksos som er til en 1600 motor . Kan få problem med å gå klar av pedal opplegget.  Det begynner å nærme seg !

DSC_0976.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste nytt fra dypet (garasjen). Har fått på bremse Dunlop calipere. En overhalt i FørdeDSC_0029.JPG.

og en ovehalt hos Alfa Stop . Han Tony der borte, har det meste til disse og leverte alle delene til den som ble gått over her hjemme. 

DSC_0028.JPG

Ellers så er master sylinder, alle bremserør  og slanger byttet. Ingen bremsekraft forsterker på denne. Vi får se se om det blir nye skiver etterhvert , men de er dyre ,både foran og bak. Jeg har i allefall fått dem dreiet , og har ikke tenkt å utsette dem for noen "hard kjør".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og bak akselen henger også i Stroppen ! Koblet alle bremse rør og slanger. Dro godt til ,for jeg vet det må gjøres. Fyller opp og--- som vanlig lekker det som en sil over alt ! Selv luftene rør . Ok fått kontroll på lekkasjene , koblingene måte dragast til litt hardere. Nå har jeg bremse pedal , men det er luft inni der. På tide å finne en hjelpe kvinne /mann/ datter/sønn og lufte .

DSC_0024.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Juleferien er over ! -heldigvis - . I forrige bilde av bakakselen ,så er ikke ting som holder reima, festet i riktig rekkefølge til karosseriet . Ingen sa fra ! Jeg har vel ikke mange lesere.. Men hvis noen skulle lure , tror jeg det skal være: bil -stålplate( ny motens greie som ikke var der når jeg tok den av - reim - alu blokk ( snudd andre veien) -gummistop - skruer. Nå henger den som den skal , med nye fjører og det hele . Har jobbet litt mer med bremsene , luftet mer og justert- ikke helt i mål , men det kommer seg. Tar litt forlangt inn synes jeg , men er fast når den tar. Handbrekket er forøvrig helt topp.

Ny teflon foring til armen som dreg i clutch wire er også på plass. Denne foringen har ikke jeg funnet på noen av de vanlige dele plassene

DSC_0041-001.JPG

DSC_0037-001.JPG

DSC_0035.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så har det kommet litt "hard to get parts" fra rundt i verden , Braketer til eksos,  deksler  i hjulbuene foran  ,  riktig girspak , litt småteri og mere 105 varer fra england , blant annet riktig front rør + mer gummi /slanger / pakninger.

Gått over webere , skiftet gummi og pakninger - de ser greie ut 

Når det gjelder gir spaken - tror jeg mangler en kule mellom kasse og spak eller noe slikt. Hvis noen har greie disse gamle spakene - gi lyd . Takk  

DSC_0109.JPG

DSC_0119.JPG

DSC_0133.JPG

DSC_0139.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok mange lesere, men det er vel ikke alle som kjenner til disse perlene. Jeg følger med deg og takker for at du lager en flott prosjekt tråd. Leser med glede og beundrer ditt flotte arbeid:). Forsett det med den flotte jobben du gjør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for den ! ikveld gikk webererne på . Staget som hjelper til å støtte forgassere og box'n har fått ny foring -som festes i motorlabb'n . Labbene ble kjøpt IAP for lenge siden og den var ikke nøyaktig som den gamle i utførelse. Bla er avstanden mellom platene der stagforing sitter litt større ,så jeg måtte skimme opp ,ellers så hadde den deformert motorlabben litt når man strammet opp . Men det gikk greit med en skive. På den gamle er begge disse platene"knekt" 90 grader på toppen for å gjøre den litt stivere , antar jeg. På den nye er bare en som er knekt 

DSC_0168.JPG

litt shimming

DSC_0171.JPG

Jeg tok av et forgasservarme dekksel og. Kutte ned på vekta vet du . Men la til en jord ledning til den ene weber- fordi den andre hadde det . Fant også en ødelagt dyse da jeg gikk over weber , ny er på vei.

DSC_0162.JPG

DSC_0165.JPG

DSC_0177.JPG

Endret av Duetto105
skrive feil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

GOT MY BALLS ! Litt fram og tilbake her . Den nye gamle gir skifteren ville ikke i gå i revers som den skal . Etter å sett i boka og spurt han som solgte den om det var noe som manglet- han ante ikke , bestilt jeg noen kuler som skal være inne i spaken. 1 stk gjorde susen. Går fint i revers nå . Sies at disse spakene pga, all innmaten i selve gir stanga , kan bråke noe jævlig . Antagelig derfor den har blitt skiftet til nyere type som ikke har noe i seg. Må ha en kule hvis du bruker og - og da kan du sette den fra 5 i revers hvis du er kjapp .

DSC_0205.JPG

Jo mere jeg så på den nye motorlabben , jo mindre like jeg den, og jo mere jeg så på gamle jo mere like jeg den. Den nye var i tynnere stål , manglet en profil og foringa til forgasser stag måtte skimmses opp. Så ser jeg at det går å skru av gummien på den nye og sette på den gamle metalbraketten. Mye bedre ! Den var nære på - den gamle var nesten i søpla . Aldri kast noe før du er ferdig (og selv ikke da).

DSC_0211.JPG

Kveldens siste oppgave var å sette på "øye" til å henge motor i. Måtte løse topplokk's boltene. hmmm. Løste dem bitte litt alle sammen , før jeg tok 2 av og satte på braketten. Strammet opp igjen . Denne toppen skal av før eller siden ,så jeg tok like godt av en av gangen - rengjorde og smørte og retorquet  alle sammen . Vi får se om det holder .

DSC_0214.JPG

DSC_0213.JPG

Det skader ikke å ta litt smergelpapir og slipe flatene på skiver og mutter reint . Torquet til 68 nm - er det noen som har innvendinger?

DSC_0212.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å være plagsom, men det ser ut til at du har montert løfteøyet ett hakk for langt frem? 

Husker ikke momentene nå, men du skal vel følge et rituale med flere tilstramninger når motoren er i bilen og skal starte. I tillegg til etterstramming etter litt kjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfteøyet  bør være i midten ja.

Her har du en tiltrekningsprosedyre fra Duetto sin originale instruksjonsbok:

duetto topp tiltrekning.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok , bra noen sier ifra. Takk. Det kan hende øye skulle skulle være i midten , men mener også ha lest at det er lettest å få heise motor og gir på plass når kroken er der- ta imot girkassa på et liggebrett/jekk eller noe som ruller. Best å sjekk opp dette igjen. Men normalt er den i midt - det var den på 1600 som kom ut. Denne 1750 hadde ingen krok. Var litt i tvil om jeg skulle løsne noe, men den er sooo praktisk med løfte øye. Har følgt prosedyrer etter beste evne , med å løsne litt i kryss og etter på krysstrekking og m moment. Så vi får se ,Tror det skal gå bra. Har i alle fall løsnet alt annet og- så toppen kommer kan komme lettere av uten å knekke noe. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ligget litt under Duetto'n og prøvd bli ferdig med karosseri under, dvs lakket litt , funnet fram bolter til braketter, gått over ting mens den er oppe på tralla. Ser greit ut . jeg orker ikke å ligge under der mer ! Må ha tak i en gaffeltruck for å løfte den ned. Fram fjørene må også vente til den er nede på bakken. Så er det siste rest på motor : Hadde ikke tenkt å gjøre så mye mer , men når den er ute så skal en vel ta pakninger og slik som er et helvete å skifte- når den er i bilen : skifte simring framme og vannpumpe pakkning. Den har vært grei å skru på denne Nord motoren . Har jo ikke vært inni den , men alt utvendig har løsnet fint . Ingen slark vannpumpa . Simringen brukte jeg litt tid på å få ut , men ødela ikke noe , og det er en seier. Vannpumpe pakning var også litt jobb. Den løsnet ikke for å si det sånn. Slik ser fronten ut strippet.  

DSC_0285.thumb.JPG.3e8a7eb67a58670f3737640bd479c693.JPG

DSC_0216.thumb.JPG.b19a71f533c5e7b2b2396797fb2cabcb.JPG

ja -et bilde av hi sida og .

Endret av Duetto105

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Simmring rundt veiv bak svinghjul pleier å være en klassiker, har hatt lekkasje på flere gamle biler på den.

Snakker generelt, ikke om NORD-motor spesefikt.

Bare himla kjedelig å pelle fra hverandre selv om det går med motor i bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 16.2.2017 den 8.09, alfadude skrev:

Det går fremover her ser eg!! Bra jobbet, ser at du har mekanisk turteller du også! Viser din riktig? 

Jeg vet ikke , har aldri hatt bilen igang. Nå har jeg nettop hatt en runde med speedometer og turteller wire/drev. Det er vistt et kjent problem at hylsa på wirene forsvinner for dypt inn i drevhuset ,og slik  at man får ikke strammet opp wire hylsa. Slik var det på min og. Så det var å lage noen foringer.  Vet ikke om løsningene mine fungerer , men det virker sånn - i alle fall statisk. Bak : her må hylsa dypt inn for at wire skal komme på plass. Så jeg har tredd en bitt klar plast slange over enden på hylsa (2 biter på bilde).

DSC_0310.thumb.JPG.ee217729ea4602d2a645f7b33a14d332.JPG

På turteller drevet kappet jeg den gamle simringen i to og den ene la halv delen uten på den nye- da bygger den ut litt av drevet og hylsa ligger an mot den

DSC_0304.thumb.JPG.d6538cb8f7f5f86db2dbcac103cb6c32.JPG

Disse er litt merkelige løsninger , kanskje noen her har svar på hvordan dette skal være ?

Endret av Duetto105

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive