29 innlegg i emnet

Hvor kjøper jeg avfetting som kan brukes uten at voks blir ødelagt. Pleier å bruke PrikkBort, men går jo så fort tom den lille flasken. Finnes vell dunker med godstoff som kan bestilles til en ok penge..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt avhengig av type skitt. Prickbort er super på salt og asfalt, denne er patroliumsbasert, og er noe hardere mot voks enn alkaniske avfettinger (kan blandes med vann).

Når det gjelder vinteravfetting/patroliumsbaserte, så har jeg brukt mye prickbort tidligere, men har det siste året brukt den som heter "Starta avfetting" fra jula, 4 liter for 99,-, og denne er fryktelig nærme prickbort i kvalitet. Bruker denne hver 3-5 vask på vinteren avhengig av skittenhet.

Og surfex utblandet 1/5-1/20 (avhengig av skittenhetsgrad) på de resterende vaskene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor handles surfex?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, [email protected] skrev:

Hvor handles surfex?

http://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Æppy, Surfex er et must hvis du skal vaske bil sant. Du kan få en desiliter av meg for å teste B|

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sterkt anbefale Nerta Active Diamond Foam dersom du har tilgang til høytrykk og skumkanon.

Har erstattet behovet mitt for surfex fullstendig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Lyngaas skrev:

Kan sterkt anbefale Nerta Active Diamond Foam dersom du har tilgang til høytrykk og skumkanon.

Har erstattet behovet mitt for surfex fullstendig.

Den er skikkelig god ?Synd for meg at jeg kjøpte 5 liter med skumsåpe fra Gtechnik. Den er jælla drøy ass O.o

Kjøpte denne, fås med kobling til de fleste HT https://www.aliexpress.com/item/Spray-Foam-Lance-without-gun-for-Karcher-K-Series-car-pressure-washer-made-of-PE-Brass/32640706538.html?spm=2114.30010308.3.17.lpq3z1&s=p&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10091_10090_10088_10089,searchweb201603_1&btsid=b5ca2702-a25b-46d2-8967-dfa20209bfc1

Endret av ODDATLE
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føler meg litt sjalu på dere som har mulighet for å benytte både skumkanon og høytrykk hjemme. Selv drasser jeg med meg Surfex på lavtrykkskanne ned til den lokale selvvasken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprayes utblandet surfex hd på tørr bil før vask?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig dritten bil/motorvask - 1:5

Vanlig vask - 1: 30 ish

Kan blandes opp til 1:100 sier bruksanvisningen, jeg bruker ca 1:30 da den sliter litt på voks når den er sterk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må an ha spesielt vaskestoff for å skumlegge? Eller kan f.eks jif bilshampo fylles i skum ejektor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jif bilsåpe, eller annen bilsåpe går helt fint som skum. Om det rengjør så godt strides de lærde, men skum hindrer uansett avfettingnå tørke så fort. 

Endret av ODDATLE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så etter å ha latt f.eks surfex virke i 5 min så kan eg skumme den. Dette må vell spyles av igjen før eg vasker bilen for hånd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blandes shampoen ut i skum ejektoren eller er det konsentrat som gjelder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvor handles Jif shampoen på nett. Gidder ikke kjøre en time hver vei for å kjøpe den..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke heller komme ut å få en skvett skumsåpe av meg da. Har rikelig. Så kan vi smurfe litt på www og finne noe du vil ha. Jif bilshampoo er hverken best eller billigst.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant den ikke der😏

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt tidligere er PrickBort og liknende avfettinger best i bruk på vinter eller om du har mye tjære/asfaltflekker og oljesøl i lakken. De tar meget bra, men er også tøff mot voks eller annen lakkforsegling.

Du har jo også "avfettinger" som Iron-X or Korrosol som fjerner metallpartikler i lakken.

Jeg har alltid Surfex stående, den er supert og veldig allsidig siden du blander ut etter behov. Det har jeg på vanlige sprayflasker eller trykksprøyte.

Men jeg har også forskjellige skumsåper til bruk med høyttrukk og skumkanon.  Autofoam (Samme produsend som Surfex), Magifoam og Nerta har jeg prøvd.

Jeg vill si at Autofoam og Nerta er det som tar mest skit, men Magifoam gir sinsykt tykt og mye skum. (Fint til bruk på sommeren)

Har du høytrykk og skumkanon ville jeg gått for Nerta eller Autofoam.

Ellers er Surfex knall. Alle disse tre kommer i 5 liters dunker og varer lenge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker som resten her surfexHD hver gang jeg vasker. Etter vintersesongen og spesielt før polering bruker jeg også prickbort og iron-x. Jeg benytter meg også alltid av skumkanon før jeg skyller av å går løs på håndvasken. Til skumkanon fungerer som nevnt Autofoam meget bra, men jeg bruker helst chemical guys når jeg skumlegger, synes jeg får en mye tykkere konsistens når jeg bruker CG, blir nesten som barberskum ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, drdelorean skrev:

Jeg bruker som resten her surfexHD hver gang jeg vasker. Etter vintersesongen og spesielt før polering bruker jeg også prickbort og iron-x. Jeg benytter meg også alltid av skumkanon før jeg skyller av å går løs på håndvasken. Til skumkanon fungerer som nevnt Autofoam meget bra, men jeg bruker helst chemical guys når jeg skumlegger, synes jeg får en mye tykkere konsistens når jeg bruker CG, blir nesten som barberskum ;)

Om du liker skum skal du prøve Autobrite Magifoam. Den skummer masse + at den fungerer som en forvask.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja når jeg går tom for CG Honeydew snow foam skal jeg gi den et forsøk :D Noen som forresten har forslag til meg som ikke har hverdagsbilen i garasjen. Finnes det noen skånsom måte å få snøen av bilen på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, drdelorean skrev:

Ja når jeg går tom for CG Honeydew snow foam skal jeg gi den et forsøk :D Noen som forresten har forslag til meg som ikke har hverdagsbilen i garasjen. Finnes det noen skånsom måte å få snøen av bilen på?

Jeg hadde en tråd om noe slikt på Detailers:

https://www.detailersclub.no/forums/topic/25798-snøkost-trenger-tips/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive