Runar

Forumet har blitt oppgradert

73 innlegg i emnet

36 minutter siden, Masi skrev:

At det mangler bilder og PMer er selvfølgelig ikke bra, men som jeg hadde forstått ,kunne diskfeilen ende opp mye verre?!

Admin er for øyeblikket i Chicago, men skal (når han kommer hjem) selvfølgelig sørge for at manglende bilder og lignende dukker opp igjen!

Og ja, det kunne endt mye verre. Heldigvis tok jeg flere sikkerhetskopier av forumet, men i verste fall hadde vi mistet én måned med innlegg og bilder :|

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor må vi lære å bruke alt på nytt?
Hvorfor må brukergrensesnittene forandres, slik at vi ikke kan bruke forumet slik vi brukte det før?
Hvorfor skal alt som funket helt utmerket før, på død og liv gjøres på en ny og annerledes måte?

Er dette oppgradering?
Er dette nødvendig?

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 minutter siden, Rudolf skrev:

Hvorfor skal alt som funket helt utmerket før, på død og liv gjøres på en ny og annerledes måte?

Det gamle forumet virket kanskje for de fleste medlemmene, men det var mye i kulissene dere aldri la merke til. Én ting som er verdt å nevne er at forumet ikke kunne sende ut e-poster, verken for å varsle om nye meldinger eller med nytt passord hvis du trengte det. I tillegg var forumets plattform utdatert, med flere feil og sikkerhetshull, for ikke å nevne at forumets server, hvor alle innlegg og bilder lå lagret, krasjet fullstendig for under én uke siden.

Når forumet først skulle flyttes til en helt ny server var det uaktuelt å begynne med «blanke» ark men beholde den flere år gamle forumplattformen.

28 minutter siden, Rudolf skrev:

Er dette oppgradering?
Er dette nødvendig?

Med tanke på alt som er listet opp i dette emnets første innlegg vil jeg påstå det er en nødvendig oppgradering :)

Jeg er klar over at det nye forumet brakte med seg drastiske endringer, men gi det litt tid så tror jeg dere vil like det bedre og bedre!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Runar skrev:

Jeg er klar over at det nye forumet brakte med seg drastiske endringer, men gi det litt tid så tror jeg dere vil like det bedre og bedre!

Test av ny sitatfunksjon, VIRKER ?

Opplasting av bilder funker fjell, går kjappere enn før. Er komfortabel med funksjoner og lesbarhet, samme som på detailersklubb.no. Var en tilvenning der også, så jeg er kanskje litt heldig i så måte.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 11/7/2016 den 15.45, Masi skrev:

så er spørsmål om gamle PMer, jeg finner de ikke igjen.

Hva ser du hvis du går hit? Får du opp en liste på venstre side med gamle meldinger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Masi skrev:

Litt tungvendt med 3000 PMer :P

Jeg er helt enig, og jeg prøver å finne en måte å «slå sammen» meldinger på slik at de som hører til i samme emne/samtale blir én :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er bra med funksjonen Aktivitet for nye innlegg. Jeg synes tilsvarende at i hovedlisten (Utforsk) er det vanskeligere nå enn før å se hvilke tråder som har nye innlegg. Jeg innbiller meg at dette var lettere før, ved at det ble brukt fet skrift eller ved at hele gruppen var markert med svart ikon. Har glemt detaljene allerede...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 11/16/2016 den 7.40, Sillyspeed skrev:

Synes det er bra med funksjonen Aktivitet for nye innlegg. Jeg synes tilsvarende at i hovedlisten (Utforsk) er det vanskeligere nå enn før å se hvilke tråder som har nye innlegg. Jeg innbiller meg at dette var lettere før, ved at det ble brukt fet skrift eller ved at hele gruppen var markert med svart ikon. Har glemt detaljene allerede...

Takk for tilbakemeldingen! Tenker du på forsiden med oversikt over alle kategoriene, eller når man er inne i en underkategori som Skravlerommet? På forsiden ser det slik ut når en underkategori (Lancia) har uleste emner:

Screen Shot 2016-11-17 at 21.23.55.png

Mens i underkategorier ser det slik ut, hvor det nederste emnet har uleste innlegg:

Screen Shot 2016-11-17 at 21.24.40.png

Nå har jeg dessverre ingen bilder av det gamle forumet, så vi får ikke sammenlignet.

Er det fargene eller kontrasten som gjør at det er vanskelig å se? Kom gjerne med forslag, så skal jeg se hva jeg får gjort!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at Aktivitet er blitt såpass praktisk at jeg frafaller bemerkningene mine :) 

Funksjonaliteten til meldinger med epost og nettsted-varsel er også blitt veldig bra!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig spørsmålet er stilt tidligere, men er det mulig å øke filstørrelser for bilder som skal postes i forumet? I dag er grensen satt til 2 MB, og dette er mindre enn helt vanlige bilder tatt med mobiltelefonkameraet. Resultatet blir man får feilmelding og får ikke lov til å legge inn bildet man har lyst på mobilen. Resizing er ikke helt praktisk på en mobiltelefon/nettbrett sammenlignet med en pc/laptop.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Stjerneglis skrev:

Det er mulig spørsmålet er stilt tidligere, men er det mulig å øke filstørrelser for bilder som skal postes i forumet? I dag er grensen satt til 2 MB, og dette er mindre enn helt vanlige bilder tatt med mobiltelefonkameraet. Resultatet blir man får feilmelding og får ikke lov til å legge inn bildet man har lyst på mobilen. Resizing er ikke helt praktisk på en mobiltelefon/nettbrett sammenlignet med en pc/laptop.

Jeg bruker å legge bildene inn på PC for så å komprimere de på denne siden og laste dem ned på nytt i mye mindre størrelse. http://compressjpeg.com/

Ser ikke ut som det er noe betydelig forskjell i bilde kvalitet, og virker som størrelse på bilde minsker med rundt 50%, har ikke hatt noen problemer etter å ha komprimert der. Men som du skriver selv er dette sikker noe vanskelig ved bruk av mobil eller nettbrett..

Endret av Royalmaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Royalmaas skrev:

Jeg bruker å legge bildene inn på PC for så å komprimere de på denne siden og laste dem ned på nytt i mye mindre størrelse. http://compressjpeg.com/

Ser ikke ut som det er noe betydelig forskjell i bilde kvalitet, og virker som størrelse på bilde minsker med rundt 50%, har ikke hatt noen problemer etter å ha komprimert der.

Ja jeg vet dette er en mmulighet, men jeg poster i 8 av 10 tilfeller fra iPhonen, og da er det ikke så praktisk å få filene resized.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, Stjerneglis skrev:

Ja jeg vet dette er en mmulighet, men jeg poster i 8 av 10 tilfeller fra iPhonen, og da er det ikke så praktisk å få filene resized.

Vist du har iPhone kan du prøve å screenshotte bildene du har i galleriet ditt, med andre ord kopiere det. Skal vistnokk bli mindre i størrelse. Eventuelt kan du prøve maile bildene til deg selv og komprimere de på den måten. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, Royalmaas skrev:

Skal vistnokk bli mindre i størrelse

Finnes foto/bilde-apper til slikt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette bildet er opprinnelig 8.0MB:

DSC05446.jpg.

Men ingen bilder som jeg legger ut er større en ca 1/20 del.
Dette du ser her er krympet til 455kB (og det er stort i forhold til det jeg pleier å legge ut).

Hvis jeg hadde latt vær med å krympe alle bildene mine ville trådene mine vært ca 20 ganger større.
Det ville man ha merket når man leser dem ........

Poenget  mitt er at hvis ALLE pga manglende tid/lyst/apper o.a. laster ned ukomprimerte bilder, så vil båndbreddebehovet øke kollosalt.
Nettet vil gå tregere, folk må kjøpe seg større båndbredde, serverene må bli større etc etc.

Jeg tror ikke noen blir plaget over komprimeringen på bildet ovenfor.
Prøv å få ned størrelser på bildene, så laster sidene myyyye fortere.
Og opplevelsen blir bedre.

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen løsning er å ha bildene en annen plass, enn å laste de direkte opp på forumet, så bare bruker man img-taggene og linker dit og får bildet opp i tråden her. (Slik jeg gjør i Dagens bilde-tåden feks).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1/6/2017 den 14.31, Stjerneglis skrev:

Takk for tilbakemeldingen! I forumet er maks filstørrelse satt til 10 MB, men det viser seg nå at serveren har en begrensning på 2 MB. Jeg skal øke sistnevnte så man kan laste opp bilder direkte fra mobilen uten problemer.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Rudolf skrev:

Dette du ser her er krympet til 455kB (og det er stort i forhold til det jeg pleier å legge ut).

Hvis jeg hadde latt vær med å krympe alle bildene mine ville trådene mine vært ca 20 ganger større.
Det ville man ha merket når man leser dem ........

Poenget  mitt er at hvis ALLE pga manglende tid/lyst/apper o.a. laster ned ukomprimerte bilder, så vil båndbreddebehovet øke kollosalt.
Nettet vil gå tregere, folk må kjøpe seg større båndbredde, serverene må bli større etc etc.

Alt du sier er helt korrekt, men jeg vil bare legge til følgende:

Forumet komprimerer alle bilder som lastes opp, og dersom bildet er større enn 1000 x 750 piksler lages det en mindre versjon av bildet som deretter vises i tråden. Originalversjonen får man frem dersom man trykker på bildet som vises. Dette sparer oss for mye båndbredde, men ikke så mye lagringsplass.

Lagringsplass er dog (for øyeblikket) ikke et problem. Alle bilder og filer som lastes opp direkte på forumet lagres på servere uavhengig av forumets servere, og lagringsplassen og båndbredden for opplastede filer kostet oss i desember såvidt over én liter 95 på en dyr dag. I tillegg bruker vi et content delivery network (CDN) fra en annen leverandør, som sparer oss for enda mer båndbredde.

Det jeg prøver å si er at det er kjempefint om folk komprimerer bildene sine, men at det går helt fint om man ikke gjør det.

(Når det er sagt, si gjerne ifra om dere opplever tregheter!)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Runar skrev:

Takk for tilbakemeldingen! I forumet er maks filstørrelse satt til 10 MB, men det viser seg nå at serveren har en begrensning på 2 MB. Jeg skal øke sistnevnte så man kan laste opp bilder direkte fra mobilen uten problemer.

Så flott! Jeg visste du hadde sett på dette tidligere Runar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor sletter man ett innlegg i en diskusjonstråd? Jeg vet hvordan endre, men ikke slette...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Stjerneglis skrev:

Hvor sletter man ett innlegg i en diskusjonstråd? Jeg vet hvordan endre, men ikke slette...

Det er ikke lenger mulig å slette egne innlegg (eller emner), men rapporter innlegget det gjelder eller send det til meg på en privat melding, så skal jeg se på saken! :)

Mer informasjon finner du forøvrig i dette emnet:

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Runar
      Forumet ble i natt oppdatert til versjon 4.1.17.1.
      Den kanskje største nyheten er en poengoversikt hvor man blant annet kan se hvilke brukere og innlegg som har fått flest omdømmepoeng eller hvem som har postet flest innlegg. En annen kjekk endring er at du blir spurt om du vil beholde autolagrede kladder (hvis du begynner å skrive et innlegg men ikke publiserer det) eller ikke, og at kladdene forsvinner etter 48 timer hvis du ikke velger å publisere de.
      En oversikt over alle endringer finner dere her.
      I tillegg til dette har maks filstørrelse på vedlegg blitt økt fra 2 MB til 7 MB (skal økes til totalt 10 MB).
    • Av Runar
      Natt til onsdag 16. november, trolig rundt midnatt, vil forumet bli utilgjengelig grunnet planlagt vedlikehold. Forumet vil være utilgjengelig en times tid.
      For de som er interessert i de tekniske detaljene er hovedformålet å oppgradere til Ubuntu 16.06 og PHP 7.
      Takk for forståelsen!
    • Av Runar
      De fleste har nok fått med seg at forumet har vært nede i helgen som var. Her følger en kort forklaring på hva som skjedde, og hvordan vi skal forhindre at det skjer igjen.
      Hva skjedde?
      Lørdag kveld ble admin kontaktet av flere brukere som spurte om forumet var nede som en følge av oppdateringen. Det var det ikke, så det ble umiddelbart igangsatt undersøkelser. Det viste seg i ettertid at nedetiden skyldes et fullstendig diskhavari. Harddisken på den gamle serveren tok kvelden, som førte til at forumet sakte men sikkert datt ut.
      Hvorfor tok det så lang tid å fikse?
      Da forumet gikk ned var admin langt hjemmefra, og hadde verken tilgang på Internett eller datamaskin. Da admin kom hjem startet arbeidet med å få forumet opp igjen, men det viste seg å være mer jobb enn først antatt. Det at disken døde gjorde arbeidet vanskelig. Feilen oppsto dermed på verst tenkelig tidspunkt: En helg hvor admin i utgangspunktet ikke var tilgjengelig.
      Hvordan skal dere forhindre at dette skjer igjen?
      Vi benyttet muligheten til å flytte forumet til en helt ny server (i skyen) samt oppgradere til ny plattform, som har vært planlagt en stund. Det tok dessverre litt tid da diskfeilen skapte flere utfordringer vi ikke hadde sett for oss. I tillegg tok det lang tid å laste opp alle bilder og vedlegg vi har samlet opp gjennom årene.
      Plattformen og serveren vi nå bruker er svært stabile. I tillegg tas det daglige sikkerhetskopier av databasen, og ukentlige sikkerhetskopier av hele serveren. Ved en ny krasj (dog usannsynlig) vil en ny server kunne startes på få minutter.
      Igjen, på vegne av forumets ledelse vil jeg få beklage nedetiden, men håper dere fant andre ting å gjøre i helgen.
      Still gjerne spørsmål, eller kom med saftig kritikk hvis det passer bedre!