Runar

Forumet har blitt oppgradert

73 innlegg i emnet

Velkommen til det nye forumet!

Dersom du leser dette har oppgraderingen vært en suksess! Forumet er nå basert på en helt ny plattform som introduserer en rekke nye funksjoner, og jeg skal her gå gjennom de største og viktigste.

Dette blir et litt langt innlegg med flere tekniske begreper, så for de av dere som heller vil bruke tiden på å klargjøre Alfaen for vinterlagring enn å lese lange tekster, følger en kort oppsummering: Ny design som tilpasser seg skjermstørrelse, støtten for Tapatalk forsvinner, e-postvarsling virker igjen, meldingssystemet (PM) har blitt forbedret, tilkoblinger til forumet er nå kryptert (HTTPS), og innlegg kan «likes» og salgs- og kjøpsstråder kan «merkes som solgt/kjøpt».

Tekniske detaljer

Først litt teknisk informasjon, og de av dere som ikke er interessert i dette kan hoppe videre til avsnittet Ny design et par hakk ned. Forumet har blitt flyttet fra SMF (Simple Machines Forum) til IPS Community Suite. SMF er et gratisprodukt mens sistnevnte koster penger. Det at forumets programvare nå ikke lenger er gratis har både fordeler og ulemper: Ulempen er, som dere kanskje gjetter, at det nå koster litt mer å drifte forumet enn det har gjort hittil. Men, det er ikke snakk om store summer, og inntil videre dekker admin dette. Fordelen med å betale er at forumets plattform er sikret drift og oppdateringer i lang tid fremover, noe som ikke er garantert når man baserer seg på frivillige utviklere.

SMF har tjent oss godt og trofast i over ti år, men vi tok nå et valg om å bytte plattform. Dette ble gjort for å få flere funksjoner, en mer moderne design som er bedre tilpasset ulike skjermstørrelser, rask og effektiv support hvis nødvendig, og enklere moderering og fremtidig drift. I tillegg til ny plattform har forumet blitt flyttet til en ny server. Dette vil dere mest sannsynlig ikke merke noe til i praksis, for forhåpentligvis vil den nye serveren takle trafikken helt fint, og om den mot formodning skulle få problemer er det nå svært enkelt å øke kapasiteten.

Ny design

Som dere garantert kan se har forumets utseende forandret seg ganske drastisk. Forumet er nå responsivt, som betyr at designen vil tilpasse seg skjermstørrelsen på enheten din, enten det er en smarttelefon, et nettbrett, eller en stor datamaskin med 40-tommer skjerm. Forhåpentligvis klarer dere å bruke den nye designen på alle enhetene deres uten problemer, men dersom det skulle oppstå tekniske feil eller designfeil håper jeg dere sier ifra ved å lage en tråd i denne kategorien.

Plattformen vi nå kjører på er en av de mest brukte, så dere har mest sannsynlig besøkt og brukt lignende nettsider tidligere. Personlig synes jeg det nye forumet er enklere i bruk enn det gamle forumet, så jeg er sikker på at overgangen fra det gamle til dette kommer til å gå smertefritt. Men, ikke vær redd for å stille spørsmål, uansett hvor dumme de kan virke! Send meg gjerne en privat melding eller e-post dersom dere foretrekker det fremfor å skrive offentlig.

Tapatalk

Som en følge av at forumet nå er responsivt vil støtten for Tapatalk fjernes. Den nye designen vil, som nevnt over, tilpasse seg størrelsen på skjermen din, og vil fungere minst like bra som den gamle appen gjorde. Dere vil fortsatt kunne laste opp bilder fra mobiltelefonene og nettbrettene deres. Det eneste som forsvinner er pushvarsling, men nå som e-postvarsling virker igjen (se mer under) burde det gå greit.

Ny design er dog ikke den eneste årsaken til at støtten forsvinner: Tapatalk har flere ganger introdusert nye funksjoner og endringer uten forvarsel, og ved et par anledninger har de dessverre vært trege med å informere om alvorlige sikkerhetshull. For å finne et eksempel på sistnevnte trenger man ikke surfe lengre enn til Volvo Car Club Norways forum, hvor de for kort tid siden måtte midlertidig deaktivere Tapatalk grunnet skadevare.

Det som derimot er spikeren i kista er at med mindre vi betaler kan vi ikke skru av at bilder lastet opp gjennom appen lagres hos Tapatalk, ikke hos oss. Jeg ønsker ikke at forumet skal være avhengig av en ekstern tjeneste som Tapatalk, eller at bildene dere laster opp blir spredt på ulike tjenester dere ikke har kontroll på. Det at dere selv laster opp bilder andre steder er selvsagt helt greit, men når dere laster opp via forumet skal bildene lagres her. Jeg håper ikke denne endringen medfører for store ulemper.

Forbedrede funksjoner

Flere av de eksisterende funksjonene har blitt endret eller forbedret, og noen som er verdt å nevne er:

• Private meldinger
    Ta en titt selv! Innboksen er nå mer oversiktlig, hvor hver samtale blir som en separat forumtråd (dette gjelder dessverre kun nye samtaler, ikke de gamle). I tillegg varsles man både på e-post og på forumet (dette kan deaktiveres) når man mottar en ny privat melding. Jeg overså flere ganger at jeg fikk private meldinger på det gamle forumet da det var vanskelig å se når man hadde mottatt nye.

• Opplasting av bilder/vedlegg
    Det er nå enklere å laste opp bilder og andre typer vedlegg, og man kan enkelt hvor vedlegget plasseres i innlegget. På det gamle forumet havnet alle opplastede bilder på slutten av innlegget, og den eneste måten å få tekst mellom bilder på var å laste opp bilder på en ekstern tjeneste.

• E-postvarsling
    Du leste riktig. E-postvarsling fungerer igjen! Dere vil nå bli varslet om nye innlegg i trådene deres eller tråder dere følger, nye personlige meldinger, og andre viktige hendelser. Dere kan også velge å bli varslet her i forumet når det skjer noe nytt. Både e-postvarsling og varsling i forumet kan selvsagt deaktiveres: Gå til denne siden for å endre innstillingene.

• Kryptert surfing
    Informasjonssikkerhet (datasikkerhet) er noe jeg både jobber med til daglig og et tema jeg finner nesten like interessant som italienske biler, så tilkoblinger til forumet er nå kryptert. Dette har ikke så mye å si i praksis, annet enn at dere vil se en liten hengelås (og «https», ikke «http») i adresselinjen i nettleseren deres, som betyr at uvedkommende ikke kan snoke på hva dere gjør her inne. Jeg regner ikke med at dere deler veldig sensitive opplysninger her inne, men det er god praksis av nettsider å kryptere trafikken, uansett innhold.

Nye funksjoner

I tillegg til flere forbedrede funksjoner introduseres det nå flere helt nye funksjoner, blant annet:

• Liker-funksjon
    Man kan nå «like» innlegg. Dere er sikkert kjent med dette fra nettsider som Facebook, hvor man enkelt kan vise at man liker et innlegg ved å trykke på «Liker» fremfor å kommentere. Hver gang man liker et innlegg vil vedkommende som postet innlegget få et «omdømmepoeng». Per dags dato har omdømmepoeng ingen reell funksjon, men dette kan endre seg i fremtiden.

• Merk som solgt
    I Kjøp og salg-kategorien kan man nå enkelt si ifra når bilen eller delene man selger har blitt solgt. Trådstarter får tilgang til en ny knapp, «Merk som solgt/kjøpt», som visuelt merker tråden slik at andre brukere raskt ser at bilen er solgt eller kjøpt. Denne funksjonen er for øyeblikket kun tilgjengelig i «Biler selges», «Bilder kjøpes», «Deler selges», og «Deler kjøpes».

• Aktivitet
    En annen ny funksjon er «aktivitet» og «aktivitetsstrømmer». Aktivitetsstrømmer gir deg raskt og enkelt oversikt over innhold basert på visse kriterier, som for eksempler ulest innhold (nye innlegg), innhold du selv har skrevet, eller nytt innhold fra medlemmer du har valgt å følge. Du kan enkelt opprette nye aktivitetsstrømmer eller redigere de som kommer som standard. Ettersom dette er en helt ny funksjon regner jeg med det tar litt tid før alle ser nytten.

Kjente feil

Vi avslutter med en kort liste over kjente feil og mangler:

• Manglende avatarer
    Noen brukere kan oppleve at avatarene deres har forsvunnet. Dette løses ved at dere laster de opp på nytt, evt. sender meg en melding så ordner jeg det.

• Manglende bilder
    I likhet med avatarene kan noen bilder ha forsvunnet under flyttingen. Vi har sikkerhetskopier av det gamle forumet, så send meg en melding dersom det er kritisk.

• Feil antall innlegg
    Dette er ingen feil, men for noen kan antall innlegg ha endret seg. Dette skyldes at alle brukeres innlegg ble telt på nytt under flyttingen, slik at det nå er helt korrekt.

Som dere kan se er det mye nytt, og det vil kanskje ta litt tid før man blir vant med alle endringene. Jeg håper likevel dere liker det nye forumet, for det har tatt både tid og krefter, i form av frustrasjon og mange kopper kaffe, å få til.

Som sagt, kom gjerne med tilbakemeldinger, enten det er ris eller ros. Forumet er tross alt til for dere!

8 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt det som står ovenfor om bilder.

Det står at bilder tidligere kom på slutten av artikler, det gjorde de da ikke?
Bildene kom der man plasserte dem.

Nå er svært mange av bildene borte fra mine artikler selv om de står med riktig lenke, f.eks:
" http://i176.photobucket.com/albums/w189/rudolf_2007/Beverly/01-DSC_3210.jpg[/img"

Hvorfor er bildene borte?

Mvh

Erik
Dont change a winning team

Endret av Rudolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Rudolf skrev:

Jeg forstår ikke helt det som står ovenfor om bilder.

Det står at bilder tidligere kom på slutten av artikler, det gjorde det da ikke?
Bildene kom der man plasserte dem.

Nå er svært mange av bildene borte fra mine artikler selv om de står med riktig lenke, f.eks:
*bilde*

Hvorfor er bildene borte?

Mvh

Erik
Dont change a winning team

Hei!

Bilder man lastet opp direkte på det gamle forumet ble plassert i slutten av innlegget, de kunne man ikke flytte på (jeg fant ihvertfall ingen måte å gjøre det på). Hvis man derimot la inn lenken direkte til bildet, kunne man som du sier plassere de hvor som helst.

Grunnen til at noen bilder mangler nå er at oppgraderingen ikke er helt ferdig. Det pågår en prosess i bakgrunnen som blant annet oppdaterer innlegg og flytter bilder. Gi det litt tid, så vil alle bildene dine vises igjen :)

Mvh, Runar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser annerledes men bra ut! Er det mulig å sette opp visningen slik at nyeste postinger vises først i en tråd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Alfanatiker skrev:

Vil forumet endre utseende noe når alt er klart, eller vil det fortsette å ha så lyse farger og med lite designelementer ellers?

Utseendet vil trolig forandre seg, men når og hvordan er for øyeblikket litt uklart. Mer informasjon om dette vil komme etterhvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Stjerneglis skrev:

Dette ser annerledes men bra ut! Er det mulig å sette opp visningen slik at nyeste postinger vises først i en tråd?

Jeg tror ikke det er mulig, men jeg undersøker saken nærmere!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
30 minutter siden, Masi skrev:

...og hvor finner vi PM innboks .( Personlige meldinger) ?

Innboksen finner du enten ved å gå hit, eller ved å trykke på konvolutten øverst på siden :)

Screen Shot 2016-11-01 at 00.40.37.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Runar skrev:

Utseendet vil trolig forandre seg, men når og hvordan er for øyeblikket litt uklart. Mer informasjon om dette vil komme etterhvert.

Veldig bra at forumet har fått seg en liten overhaling! Jeg har blitt gammel i løpet av de 10 årene SMF har gjort jobben, skjegget har blitt hvitt og utallige Alfaer har passert. Nå er det nye tider og kanskje vi visuelt skal se et lite slektskap mellom cuore og KARN. Spennende ting er på gang, og noen prater i korridorene. Stay tuned! ;)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert med nytt forum! :D

Hvis det er lov å pirke litt så vil jeg påpeke at siden er ganske treig å laste. Ser at det lastes et utall med css og javascript filer (mer enn 40) og kanskje det hadde hjulpet å sette en del av disse sammen i større filer.

En annen bug: En del emoticon vises ikke (403).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...Og så tenkte jeg å laste opp nytt profilbildet siden forumet har blitt så fint....

Men filen kan maks være 50K, og det synes jeg ikke er en Alfa Romeo verdig, så da venter jeg enten til at jeg kan laste opp større filer eller til Giuliettaen er byttet ut med billig japansk. :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker denne plattformen veldig godt da den er lik (veldig hvertfall) til detailersclub.no og bimmers.no sin løsning. Fint for meg, for da er jeg allerede godt kjent med det :) 

Supert jobbet! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, Shetil skrev:

Supert med nytt forum! :D

Hvis det er lov å pirke litt så vil jeg påpeke at siden er ganske treig å laste. Ser at det lastes et utall med css og javascript filer (mer enn 40) og kanskje det hadde hjulpet å sette en del av disse sammen i større filer.

En annen bug: En del emoticon vises ikke (403).

Pirk mottas med takk! :D

Flyttingen og oppgraderingen er ikke helt gjennomført. Det pågår prosesser i bakgrunnen som blant annet flytter alle bilder og vedlegg til en ekstern tjeneste (Amazon S3), og når disse prosessene er ferdige vil forhåpentligvis forumet oppleves som raskere. Når serveren har roet seg ned vil vi se hvordan den takler normal trafikk, og vil da kunne optimalisere forumet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, Shetil skrev:

...Og så tenkte jeg å laste opp nytt profilbildet siden forumet har blitt så fint....

Men filen kan maks være 50K, og det synes jeg ikke er en Alfa Romeo verdig, så da venter jeg enten til at jeg kan laste opp større filer eller til Giuliettaen er byttet ut med billig japansk. :blink:

Giuliettaen skal selvsagt ikke byttes ut med noe billig japansk, så jeg har økt grensen til 300 kB. Håper det er bedre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Runar skrev:

Giuliettaen skal selvsagt ikke byttes ut med noe billig japansk, så jeg har økt grensen til 300 kB. Håper det er bedre :)

Takker så mye B)

Og da oppstod neste problem ved opplasting av profilbilde hvor maksstørrelse var satt til 1MB. Jeg tenker det er bedre med mer romslige grenser slik at man ikke trenger å gjøre alle mulige triks for å laste opp et bildet som er hentet fra en smarttelefon eller lignende.

Over til noen helt annet, som er delvis relatert til dette:

Microsoft ser f*** ikke ut til å klare selv de minst ting. Sitter her på Windows 10 som liksom skal være det ypperste av hva Bill Gates etterfølger har klart å snekre sammen. 

Så hvorfor i h****** har jeg en applikasjon som heter Bilder som gjør nesten akkurat det samme Windows Bildebehandling? Kanskje fordi jeg skal kunne se bilder med svart forgrunn og transparent bakgrunn? Fordi de blir bare helt svart i Bilder... som i pitch black black.  
Og da hadde del vært greit å sette Windows Bildehandling som default app for .jpg? Problemet er bare at denne appen ikke har redigeringsmuligheter og bilder som allerede er blitt redigert i Bilder-appen ikke vises som de skal. Fy søren....

Men det er ikke slutten på visa! For Bilder-appen kan lage utsnitt av bilder, men Microsoft i sin visdom har funnet ut at jeg ikke skal kunne sette størrelsen på bildet så da må jeg uansett bruke et annet program for å lagre mindre bilder.

Det er her Paint kommer inn, for Paint i all sin enkelhet lar meg i alle fall sette størrelsen på bildet i piksler slik at jeg kan nedskalere bildet og laste det opp her i forumet. Helt til jeg finner ut at Bilder-appen ikke er ferdig med å drite på alt jeg gjør. Det viser seg nemlig at det lille frimerket av et bilde likevel spiser 1MB av min diskplass. Jeg tenkte at okay, kanskje Bilder-appen lagrer dataene slik at jeg kan angre på endringene jeg har gjort, det kunne i alle fall vært ganske nyttig til tider. Men neida.... Microsoft ønsker bare å kødde med meg. Det nytter heller ikke å lagre bildet i Paint. Bildet blir like stort.

Heldigvis har Microsoft utstyrt Windows 10 med enda et verktøy som viser seg å være redningen min, og glad er jeg for det. I frustrasjon var det like før kaffekoppen ble brukt som prosjektil mot dataskjermen som faktisk er en helt uskyldig part i dette. Løsningen ble å åpne bildet i Bilder-appen for så å gjøre de nødvendige endringen. Deretter åpnet jeg Utklippsverktøy og tok en skjermdump av bildet mitt. Voilà! Jeg fikk lagret et bilde som tok 1/10 av plassen til originalbildet. 
Egentlig bør jeg være evig takknemlig for at Microsoft har valgt å utstyre sitt operativsystem med slikt et nyttig verktøy.

Det tok altså fire programmer, et smart hode og noen velvalgte gloser å få nedskalert bildet. Derfor bør forumet tillate større bilder for å spare andre forummedlemmer fra å kaste bort tiden på Microsoft sin innfløkte hinderløype.

Endret av Shetil
2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, Shetil skrev:

Det tok altså fire programmer, et smart hode og noen velvalgte gloser å få nedskalert bildet. Derfor bør forumet tillate større bilder for å spare andre forummedlemmer fra å kaste bort tiden på Microsoft sin innfløkte hinderløype.

Jeg er solgt. Jeg er så heldig at jeg slipper å bruke Windows, og MacBooken min kommer med et bildebehandlingsprogram som enkelt lar meg endre både størrelse og kvalitet på bilder uten at jeg må sverge troskap til Ballmer og love bort min førstefødte.

Hvor mye tenker du er tilstrekkelig for disse profilbildene? 5 MB? 10 MB?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Runar skrev:

Jeg er solgt. Jeg er så heldig at jeg slipper å bruke Windows, og MacBooken min kommer med et bildebehandlingsprogram som enkelt lar meg endre både størrelse og kvalitet på bilder uten at jeg må sverge troskap til Ballmer og love bort min førstefødte.

Hvor mye tenker du er tilstrekkelig for disse profilbildene? 5 MB? 10 MB?

Min telefon som har et kamera på 12.3MP (cirka samme som iPhone7) lagrer bilder på cirka 3MB. Tar du litt i og sier 5 MB så dekker du sikkert de fleste bilder tatt med mobil.

Takk :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Shetil skrev:

Min telefon som har et kamera på 12.3MP (cirka samme som iPhone7) lagrer bilder på cirka 3MB. Tar du litt i og sier 5 MB så dekker du sikkert de fleste bilder tatt med mobil.

Takk :-)

Da er grensen satt til 5 MB, så ser vi om det holder :)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne synes jeg er #%&%! irriterende. Popper opp i Firefox hver gang jeg gjør ett eller annet i cuoresportivo.no

Ikke mulig å deaktivere hittil...

irriterende.jpg

Endret av Stjerneglis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Stjerneglis skrev:

Denne synes jeg er #%&%! irriterende. Popper opp i Firefox hver gang jeg gjør ett eller annet i cuoresportivo.no

Ikke mulig å deaktivere hittil...

Hvilke valg får du om du trykker på den lille pilen til høyre for «Motta for denne økten»? Og hva ser du hvis du går til denne siden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, Runar skrev:

Hvilke valg får du om du trykker på den lille pilen til høyre for «Motta for denne økten»? Og hva ser du hvis du går til denne siden?

Jeg får dette

irriterende 2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Runar
      Forumet ble i natt oppdatert til versjon 4.1.17.1.
      Den kanskje største nyheten er en poengoversikt hvor man blant annet kan se hvilke brukere og innlegg som har fått flest omdømmepoeng eller hvem som har postet flest innlegg. En annen kjekk endring er at du blir spurt om du vil beholde autolagrede kladder (hvis du begynner å skrive et innlegg men ikke publiserer det) eller ikke, og at kladdene forsvinner etter 48 timer hvis du ikke velger å publisere de.
      En oversikt over alle endringer finner dere her.
      I tillegg til dette har maks filstørrelse på vedlegg blitt økt fra 2 MB til 7 MB (skal økes til totalt 10 MB).
    • Av Runar
      Natt til onsdag 16. november, trolig rundt midnatt, vil forumet bli utilgjengelig grunnet planlagt vedlikehold. Forumet vil være utilgjengelig en times tid.
      For de som er interessert i de tekniske detaljene er hovedformålet å oppgradere til Ubuntu 16.06 og PHP 7.
      Takk for forståelsen!
    • Av Runar
      De fleste har nok fått med seg at forumet har vært nede i helgen som var. Her følger en kort forklaring på hva som skjedde, og hvordan vi skal forhindre at det skjer igjen.
      Hva skjedde?
      Lørdag kveld ble admin kontaktet av flere brukere som spurte om forumet var nede som en følge av oppdateringen. Det var det ikke, så det ble umiddelbart igangsatt undersøkelser. Det viste seg i ettertid at nedetiden skyldes et fullstendig diskhavari. Harddisken på den gamle serveren tok kvelden, som førte til at forumet sakte men sikkert datt ut.
      Hvorfor tok det så lang tid å fikse?
      Da forumet gikk ned var admin langt hjemmefra, og hadde verken tilgang på Internett eller datamaskin. Da admin kom hjem startet arbeidet med å få forumet opp igjen, men det viste seg å være mer jobb enn først antatt. Det at disken døde gjorde arbeidet vanskelig. Feilen oppsto dermed på verst tenkelig tidspunkt: En helg hvor admin i utgangspunktet ikke var tilgjengelig.
      Hvordan skal dere forhindre at dette skjer igjen?
      Vi benyttet muligheten til å flytte forumet til en helt ny server (i skyen) samt oppgradere til ny plattform, som har vært planlagt en stund. Det tok dessverre litt tid da diskfeilen skapte flere utfordringer vi ikke hadde sett for oss. I tillegg tok det lang tid å laste opp alle bilder og vedlegg vi har samlet opp gjennom årene.
      Plattformen og serveren vi nå bruker er svært stabile. I tillegg tas det daglige sikkerhetskopier av databasen, og ukentlige sikkerhetskopier av hele serveren. Ved en ny krasj (dog usannsynlig) vil en ny server kunne startes på få minutter.
      Igjen, på vegne av forumets ledelse vil jeg få beklage nedetiden, men håper dere fant andre ting å gjøre i helgen.
      Still gjerne spørsmål, eller kom med saftig kritikk hvis det passer bedre!