Rudolf

Fiat 2300 S Coupe

72 innlegg i emnet

Endelig har jeg fått meg en Fiat.

Jeg liker å si at jeg har fire Fiater som ikke er Fiat;

To Lancia Montecarlo (ble født som et Fiat prosjekt X1/8, senere X1/20)

En Bertone X1/9 (som jo startet opp som Fiat X1/9)

Og Vignale Samantha (som er basert på understell og drivverk fra en Fiat 125S)

Men nå har jeg endelig "blitt stor".

Min første Fiat og min første bil med 6, seks, sylindere  ;D

Fiat 2300 S Coupe Ghia 1964.

DSC08769.jpg

DSC08768.jpg

DSC08767.jpg

Bilen ble "beskjedent" annonsert på Finn, og jeg slo til så fort det lot seg gjøre.

Fiaten ble importert til Norge fra Tyskland for ti år siden, og har stort sett tilbragt tiden i Norge i en garasje.

Planen min med bilen er foreløpig ikke bestemt.

Først må jeg ta en grundig gjennomgang å finne ut i hva slags forfatning bilen er i.

Bilen var helt i orden da den ble parkert for ti år siden.

Jeg vil ikke starte den før jeg har sjekket motoren grundig.

Mye tyder på at bilen er i grei kjørbar stand.

Det er mulig at jeg velger å bare få den registrert (den står på tyske importskilter nå), og ha den som hyggebil i en periode.

Noe restaureringsjobb er ikke aktuelt før jeg får "unna" noen prosjekter som ligger foran i køen  ;)

DSC08770.jpg

DSC08775.jpg

DSC08777.jpg

For de som ikke kjenner bilen, så ble denne produsert mellom 1962 og 1968.

Den ble tegnet av Ghia og produsert dels hos Ghia, dels hos OSI.

2300 S har en 2.3l Lampredi rekkesekser som er "jazzet opp" av Abarth.

Motoren yter ca 150 Hk.

Bilen har to-krets hydrauliske bremser med skiver på alle fire hjul.

Jeg har vært i kontakt med Magne Valhaug som eier en tilsvarende bil som ble solgt ny i Norge.

Det rare er at hans bil har karroserinummer 3610 fra Ghia, min har nummer 3614.

Det er mulig at disse to (eneste?) bilene i Norge er produsert på samme dag  :o

Jeg er veldig fornøyd med å fått tak i denne bilen.

Bilen er veldig pen  ;D

Erik

1 person liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer Erik  :) Du har en herlig udda smak for glemte perler - fortsett med det  :) 2300S Coupe er rett og slett herlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss, den var lekker. Fantastisk flotte linjer, gratulere  :D . Når du starter rekkesekseren ta video så vi får høre lyden av den.

Du må love oss å holde tråden din oppdatert for den har jeg lyst å følge med videre.

Takk for at du deler ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig

.... var det tid for tur til Trøgstad for å hente min nye flamme.
Fint med gode venner som har det riktige verktøyet (bilhenger).

DSC09643.jpg

Så bar det hjem til Sinsengarasjen og inn i varmen.
Det skal bli deilig å få tørket ut ti år med mugg og fuktighet.

DSC09645.jpg

Motoren trenger absolutt litt kjærlig pleie, ihvertfall kosmetisk.

DSC09648.jpg

Motoren har ikke kjørt på ti år.
Jeg vil ikke prøve å starte den før noen forholdsregler er fulgt.

Først en liten dose med diesel i sylindrene.

DSC09656.jpg

Så lar jeg det stå å godgjøre seg for å løsne evt. fastgrodde stempelringer.
Deretter skifter jeg olje og drar motoren forsiktig rundt for hånd.
Deretter kjører jeg på startmotor noen runder samtidig som jeg måler oljetrykk.

Hvis dette går som det skal, så sjekker jeg bensinfilter, plugger, fordeler, stifter og kjøleveske.
Deretter prøver jeg å starte den.

Men foreløpig har Fiaten bare til oppgave å underholde en ribbet Samantha som forøvrig reiser til karosseri-maker om et par dager.

Artig stevnemøte mellom Giha Coupe 64 og Vignale Samantha 69.

DSC09661.jpg

Den som har flest leker når han dør har vunnet .......

Erik

Endret av Rudolf
4 personer liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Guarneri del Gesù skrev:

Gratulerer med veldig fin bil! :) Det har nok vært fler i norge. Jeg tror faktisk jeg har noen rester etter en liggende et sted. Baklys og noe dill.

Oj !
Hvis du har noen deler er jeg svært interessert.
Hvor i verden holder du til?

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forbindelse med oljeskift, dukket første utfordring opp:

Gjengene til oljepluggen i bunnpanna er ødelagt.
Jeg må fikse med en hylse, eller ta av bunnpanna for å reparere.

Hadde vært greit å fått gjort en (foreløpig?) fiks ved å sette inn en hylse.
Helicoil er vel ikke å anbefale da oljepluggen jo skal ut og inn med jevne mellomrom?

Derfor trenger jeg tips om hvor jeg får tak i hylse for å reparere gjenger:
Oljepluggen har M22 med stigning 1.5.

Biltema har noen kjekke rep.sett til oljeplugger, men største dimensjon er M20.

Noen tips?

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da går motoren.

Oljepumpa måtte primes grundig for å få den til å pumpe opp tilstrekkelig trykk.
Så måtte jeg rense bensinpumpa og grave ut en liten haug med sand av forgasserne.
Deretter måtte ledningsnettet gås over og stiftene files for å få gnist.

Ved hjelp av kamerat med startgass, nytt fulladet batteri og litt tålmodighet husket bilen etterhvert hvordan dette skulle gjøres .....
Hosting, harking, smell og poff, så putret den sakte og sikkert frem mot tilnærmet normal gange.
Etter noen minutter med iherdig betjening av gasspedal, håndgass og shoke, så ble bilen litt grøvre i målet, og la seg til en fornuftig tomgang.
Ti år siden forrige gang ....

Nå går den pent og pyntelig med fint oljetrykk og turtall på 900rpm.
Meeeget maskulin lyd......
Herlig :)

I morgen er planen å kjøre den opp på løftebukken for egen maskin.
Da blir det en grundig inspeksjon av bilen fra undersiden.

Deretter skal jeg legge en plan for hva som videre skal skje.

My tyder på en grundig service av motor og bremser.
Interiøret må tas ut og bilen må rengjøres grundig innvendig og muligens behandles med rusthindrende midler.
Det elektriske opplegget er noe kaotisk med masse nye ledninger til erstatning for originale med dårlig kontakter.

Fiat%202300009.jpg

Endel å ta tak i, men bare kosejobb så vidt jeg kan se.
Dette blir bra ....

Erik

 

Endret av Rudolf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det tid for gjøre opp endelig status.
Undersiden avslører som regel hvilken tilstand karosseriet er i.

DSC09673.jpg

Jeg fryktet mye rust, men dette ser slett ikke verst ut ..... :)

DSC09674.jpg

DSC09679.jpg

DSC09681.jpg

Det er bare noen antydninger i kanter der flere plater er sveist sammen, så lite at det grenser mot kosmetikk.
Alt er helt og fint. Noen reparasjoner er gjort, men ingen omfattende greier.

Understellet er relativt ny-overhalt (hvis man kan kalle 10-15 år gammel overhaling for ny ...).
Nye bærekuler, foringer og gummipakninger.

Eksosanlegget derimot fortjener utskifting.

DSC09689.jpg

DSC09699.jpg

Med det samme bilen var på bukken fikk jeg løsnet bak-bremsene som hadde "satt seg".
Her var det nye klosser rund baut.

Alt er mye bedre en jeg hadde turt å håpe på.
Jeg er meget fornøyd.

Erik

 

Endret av Rudolf
1 person liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra at Fiaten var så bra stand:D, da er det mer overkommelig prosjekt. Hvordan ser du veien videre med den. Få den igjennom teknisk kontroll å bruke den. Eller gå over hele bilen får skilter kommer på.

Det var bra at du fikk start på den og den gikk tålig bra etter å stått så lenge. 

Jeg synes den Fiaten har noen fantastiske linjer og gleder meg å følge prosjekte ditt videre.

lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 timer siden, Dysan skrev:

Så bra at Fiaten var så bra stand:D, da er det mer overkommelig prosjekt. Hvordan ser du veien videre med den. Få den igjennom teknisk kontroll å bruke den. Eller gå over hele bilen får skilter kommer på.

Det var bra at du fikk start på den og den gikk tålig bra etter å stått så lenge. 

Jeg synes den Fiaten har noen fantastiske linjer og gleder meg å følge prosjekte ditt videre.

lykke til

Siden jeg har endel å "pusle" med på Vignalen min (og de andre bilene), så tror jeg ikke dette blir noe stort restaureringsprosjekt foreløpig.

I vinter gjør jeg en grundig "service" på motor, understell og bremser.
Forgassere blir plukket av og overhalt.

Det elektriske anlegget trenger en grundig gjennomgang.
Her er det lagt lag på lag med nye ledninger for å "reparere" der det har vært dårlig kontakt og ledningsbrudd.
Jeg jobber nå med å skaffe/lage et godt skjema som utgangspunkt.

Så planlegger jeg å plukke ut interiør og tepper for å få rengjort gulv og evt. få gjort rusthindrende tiltak.

Jeg har brukbar oversikt over manglende deler og hva som er uoriginalt.
Så parallelt med arbeidet med bilen blir det å lete etter manglende deler.

Så blir det selvfølgelig litt kosmetisk "dulling" med krom og lakk.

Erik
 

Endret av Rudolf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 22.11.2016 den 22.06, Guarneri del Gesù skrev:

Gratulerer med veldig fin bil! :) Det har nok vært fler i norge. Jeg tror faktisk jeg har noen rester etter en liggende et sted. Baklys og noe dill.

Er det noen som vet hvordan jeg kommer i kontakt med Guarneri del Gesû?
Jeg har forsøkt PM, men ingen svar.

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker du å beholde felgene as is?

Om du ikke har planer om å bytte de tror jeg de hadde vært pener i sølv (eventuelt kremfarget eller offwhite)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 31.12.2016 den 18.33, classic skrev:

Tenker du å beholde felgene as is?

Om du ikke har planer om å bytte de tror jeg de hadde vært pener i sølv (eventuelt kremfarget eller offwhite)

Du har helt rett, og jeg er 100% enig.
Dessutten så skal de være sølvgrå originalt.

Som den observante tilskuer kanskje har sett, så er det flere ting som ikke er som det skal være med eksteriøret.
Min bil er en serie1, og den skal ikke ha krom-lister på siden av dørene og bakover.
Feil blinklys og feil emblem i fronten har den også.

Sånn ser min ut:

DSC08769.jpg

Sånn skal den egentlig se ut:

1962-fiat-abarth-2300-s-photo-531745-s-9

cid_D28EE968-615A-4407-99CF-A3D324594170

big-4965934c40.jpg

Så planen er som følger:

- Kromlister beholder jeg foreløpig (og fikser de som mangler), siden det blir mye hull som må tettes når de uoriginale fjernes.
  Men "på sikt" så skal de fjernes og erstattes med den ene lille på forskjermen, da skal Ghia-merket flyttes også.

- De originale blinklysene fant jeg utrolig nok i Padova, så de skal monteres så fort som mulig.

- Det originale emblemet i fronten fant jeg også i Padova, så det monteres også rimelig raskt.

- Felgene blir lakkert i riktig gråfarge og "pynte-ringer" fjernes.

Resten av bilen er ganske riktig og komplett, mangler noen pyntelister innvendig i fot-brønnene og nederst på den ene døra.

Så sånn er den saken ......

Erik

Endret av Rudolf
1 person liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mere inspeksjon.

Vanskelig å la være ......
Jeg måtte en tur under teppene for å sjekke.

DSC00415.jpg

Mye rart som er gjort med det elektriske.
Jeg har allerede revet ut en haug med uoriginale kabler.
Strømtyver, sukkerbiter, tape, hårnåler og binders så langt øye kan se.

Heldigvis har jeg fått tak på et godt skjema (som stemmer),
Så her blir det en relativt omfattende jobb med å få det elektriske tilbake til slik det skal være.
Men det er jo bare moro :)

Ellers ser det forbasket bra ut!
Helt rustfritt og fint.

Vurderer å sende teppene til rens, da de er hele og fine.
Setene og interiøret forøvrig trenger også en grundig rengjøring og behandling av skinntrekket.

Jeg driver nå å leter etter manglende pyntelister både innvendig og utvendig.
Så hvis noen har en slik bil (eller to) slengende bak låven, så er det bare å si ifra.

Erik

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arbeidet med det elektriske går fremover ....

 

DSC00463.jpg

 

Jeg har som sagt revet ut all uoriginal kabling i bilen.
..... og det er ikke lite.

 

DSC00465.jpg

 

Jeg fant ut at årsaken til den hemningsløse orgien av strøm-tyver, sukkerbiter, tape, hårnåler og binders var at de fleste av kontaktene var veldig oksiderte.
Da blir det dårlig kontakt og vanskelig å få orden på det elektriske anlegget.

 

DSC00437.jpg


Så da var det godsaker fra kjøkkenskapet som måtte frem.

Eddik med salt er en fin blanding for å fjerne oksidering og korrosjon på kabelsko og kontakter.
Etter noen minutter i denne blandingen nøytraliserer jeg med bakepulver oppløst i vann.

Slik blir det etter behandling:


DSC00444.jpg


Nå er jeg snart ferdig med å rydde opp og rekonstruere slik det skal være i henhold til skjema.
Så får vi se ......

Erik

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erik - fint arbeid og kjekt å se at ting blir restaurert og ikke bare byttet. Et godt tips er og sjekke at det er spenst og klem i kabelskoene. Disse er over 50 år gamle så har vel passert forventet levetid :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng :)
De er faktisk ganske stramme når jeg monterer sammen.

Veldig mye på denne bilen er av overraskende høy kvalitet.
Kontakter og bryter-hendler er imponerende solid laget med masse snedig mekanikk.

Så dette kommer nok til å holde i mange år enda, etter at det har blitt rengjort og beskyttet.
Jeg glemte å si at de ferdig behandlede kontaktene får en omgang med beskyttende spray for å hindre videre oksidering.

Erik 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive