• Kunngjøringer

• Vedlikehold av forumet   10/06/2017

Det er planlagt vedlikehold av forumet denne helgen, noe som kan resultere i treghet eller utilgjengelighet i korte perioder. Beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre.
Multijet

Fiat Tipo stasjonsvogn

34 innlegg i emnet

Helt korrekt, Tipo og ikke Stilo - tidl. Ægea. Men var stilig synes nå jeg, oppblåst Punto? Lenge siden forrige synstest? :) Den har mer til felles med 500L teknologisk. Og den er ikke kun ment for den tredje verden:

Progetto_Ægea_-_AEgea_Project_-_FIAT_EMEA_CAR.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
oppblåst Punto? Lenge siden forrige synstest? :) Den har mer til felles med 500L teknologisk.

Bilen er basert på SUSW-plattformen, som er en videreutvikling av plattformen til nettopp Grande Punto. Derfor oppblåst Punto. (500L er også basert på SUSW.)

Og den er ikke kun ment for den tredje verden

Nei, Fiat gidder tydeligvis ikke å satse ordentlig i Europa lenger, så de importerer heller en billigbil fra Asia og selger den på det europeiske markedet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok Grande Punto baserer seg på en eldre platform enn Tipo:

"The models are developed upon the second generation of the FCA Small Wide LWB platform of FCA Italy. Therefore they are related mechanically to the Fiat 500L."

Tipo er utviklet i Italia, men produseres i Tyrkia.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tror nok Grande Punto baserer seg på en eldre platform enn Tipo:

"The models are developed upon the second generation of the FCA Small Wide LWB platform of FCA Italy. Therefore they are related mechanically to the Fiat 500L."

Grande Punto er basert på en eldre utgave av plattformen (i sin tid også brukt av GM til Opel Corsa fra 2006 eller deromkring) som Tipo bruker.

Tipo er utviklet i Italia, men produseres i Tyrkia.

Ja, Tyrkia (mer spesifikt Bursa) er i Asia (en bitteliten del av Tyrkia ligger riktignok i Europa, geografisk sett). Jeg tror bilen er designet i Italia, men ikke nødvendigvis utviklet der, og selv om den størrelsesmessig liksom skal konkurrere med Golf, så er den basert på en plattform som hører mer hjemme i Polo-segmentet, et åpenbart grep for å kutte kostnader. Altså asiatisk billigbil, mer i tråd med hva Fiat har solgt i tredje verden tidligere (se f.eks. på denne bilens forgjenger, Linea). Jeg tror ikke akkurat Volkswagen (eller Skoda, for den del) har noen grunn til å frykte konkurransen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wikipedia bruker følgende betegnelse: "Designed as a compact world car". Så den er iallfall ikke ment kun for Asia. Da kan man også regne med at utstyrsnivå og sikkerhet er bedre enn tilfellet var med Linea. Tyskland og Spania ser faktisk ut til å være store markeder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wikipedia bruker følgende betegnelse: "Designed as a compact world car". Så den er iallfall ikke kun for Asia.

Nei, at bilen selges andre steder er det vel ingen som bestrider (faktisk skal den også selges i Mexico som Dodge Neon!). Men det er virkelig trist at Fiat ikke har større ambisjoner for Golf-segmentet i Europa enn at de importerer en asiatisk Punto-plattform-basert billigbil som strengt tatt ikke er konkurransedyktig på annet enn pris.

De kunne jo isteden ha utviklet en CUSW-basert bil (CUSW-plattformen er en videreutvikling av Giulietta-plattformen, og brukes av Jeep Cherokee, Dodge Dart og Chrysler 200), og virkelig gitt Golf, Focus, Astra, etc, reell konkurranse. Isteden plasserer de seg et sted mellom Skoda og Dacia i markedet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det jo engang slik at Punto faktisk er verdens beste bil, det har jeg slått fast mange ganger allerede, så å bygge videre på det som faktisk er verdens beste bil er slettes ikke dumt.

Og at Fiat legger seg et sted mellom Dacia og Skoda er jo heller ikke noe nytt. Fiat er den Italienske folkebilen, den skal være rimelig, enkel, ha litt temperament og tåle daglig bruk over litt tid. Ser du bakover i historien vil du se at Fiat alltid har levert nesten det samme som konkurrentene, bare bittelitt simplere og billigere, men akkurat litt morsommere til at noen vil kjøpe de.

Det gjelder selvsagt ikke Punto. Nevnte jeg at det forøvrig er verdens beste bil ?  ;)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger noe i det Arve sier når vi tenker på hvor mange modeller som bruker Puntoplatformen. Hva med Giulietta? Har den også Puntogener?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger noe i det Arve sier når vi tenker på hvor mange modeller som bruker Puntoplatformen. Hva med Giulietta? Har den også Puntogener?

Hele Fiathistorien, frem til 1993, kulminerte med Punto. Alt etterpå er derivater.  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Giulietta er basert på Fiat-konsernets Compact-plattform/C-Evo, en videreutvikling av Stilo-plattformen (men bare så vidt - noe sånt som 95 % er nytt, bare en del av gulvet er videreført fra Stilo), og er altså i dag det som ville ha tilsvart Tipo-plattformen i gamle dager (som kjent var stort sett alt fra Fiat-konsernet i C- og D-segmentene basert på Tipo-plattformen i perioden fra den originale Tipo-en og frem til og med Alfa Romeo GT). Giuliettas plattform ble så videreutviklet til CUSW (Compact US Wide, onde tunger vil ha det til at amerikanerne av en eller annen grunn må ha bredere biler), som Chrysler-delen av FCA har benyttet seg av, og som også Fiat Viaggio og Ottimo benytter seg av i Kina (disse er derivater av Dodge Dart).

Siden FCA altså allerede har en plattform for biler i C- og D-segmentet, ville det være naturlig at de tok i bruk denne for å utvikle etterfølgeren til Bravo, men de valgte heller billigløsningen, og fikk utviklet en bil i Tyrkia basert på B-segment-plattform isteden. Så det er jo ikke helt i tråd med Fiats historie, Bravoen var tross alt en mer påkostet sak enn denne "ny-Tipoen".

Apropos Giulietta og Punto, så har Fiat-konsernet faktisk lånt en del fra Punto innvendig, hele "rattregionen", med rattet, spaker og tenningslås er som tatt rett ut av Punto (og Mito, for den saks skyld, men den er jo en Punto). Men Giuliettas plattform er altså en annen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde smålyst på en Tipo med 120 hesters bensin som hundevogn, men siden dens ankomst i Norge har dratt ut måtte jeg en snartur innom Frankrike så lenge.  Vi får se om den er på plass når jeg får slitt ut franskmannen, onde tunger vil ha det til at det er gjort omtrent innen jul 2017.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke så bekymret for om nye Tipo er basert på Punto-platformen. Fiat har "tryllet" med Punto-platformen før. Se bare på Fiat Barchetta, basert på Punto og som var en helt annen bil å kjøre enn en Punto. Som nevnt så har det meste av senere modeller egentlig sitt utspring i denne platformen.

Det største problemet er kanskje at nye Tipo skal være en bil for massene, og konkurrere med biler som nettopp VW. På veien dit er jeg redd for at Fiat kan ha inngått for mange kompromisser. Hvor er de morsomme litt stive og småsportslige kjøreegenskapene som kjennetegner en Fiat? Mye tyder på at nye Tipo er satt opp for komfort, styringen er ikke presis nok og bilen krenger for mye. Dette i likhet med f.eks. 500L (dessverre) og Stilo. Ja Stilo ville vært et bedre navn på denne bilen, for gamle Tipo hadde virkelig gode kjøreegenskaper. Og vi vet jo alle hvor stor suksess Stilo ble for Fiat...

Et annet spørsmål: er nye Tipo billig nok til å være en bil for massene? Det ryktes om en pris på 18.000 Euro. Legg på norske avgifter og fortjeneste, så skjønner man at dette ikke blir noen billig bil hvis den kommer til salgs her i landet. Da bør også interiørkvalitet (og kjøreegenskaper) være på topp - noe som nok ikke er tilfellet med nye Tipo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal den være aktuell for meg må den ihvertfall et godt stykke under 300 000. For i det øyeblikket vi nærmer oss 300 000 står både Astra, Megané og 308 klare til kamp i godt utstyrte utgaver med 130-150 hesters bensinturboer under panseret. Da må jeg ha en veldig italiensk dag for å sette signaturen på kjøpekontrakten fremfor de tre andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå fikk jeg ikke linken din til å fungere, men denne nye stasjonsvogna  i Lounge-utgave med 120-hesters diesel kommer på cirka 260 000,- med min halvgode beregning av avgifter. For en toppmodell er ikke det helt uaktuelt, men akkurat denne ser ut til å mangle både DAB og adaptiv cruisekontroll. I tillegg kommer vinterdekk, og da frykter jeg Tipo-prisen begynner å bli høy og nærme skumle konkurrenter i Noregs land.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forsøkte å skrive til FCA på Facebook og spørre når de hadde tenkt å ta inn Tipo. Der fikk jeg selvsagt standardsvaret om at jeg skulle ta kontakt med FCA sin kundeservice. Når jeg så sendte e-post og spurte når Tipo skulle introduseres i Norge fikk jeg svar med beskjed om at de måtte ha etternavnet mitt, samt adresse og telefonnummer for å kunne hjelpe meg videre. Førstnevnte har de, sistnevnte forstår jeg ikke hvorfor de må ha for å si om bilen kommer i desember, januar eller senhøsten 2024. Vrang som jeg er har jeg dermed ikke tenkt å svare på den e-posten, men heller vente og se om den dukker opp på hjemmesidene snart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive