Gå til innhold
MiToslo

86 GTV6

Recommended Posts

Det siste først: Hvilken pol du setter på først har ingenting å si for resten av systemet, men det er definitivt lurt å starte med + polen siden du da kan veive borti metallet rundt uten å lage kortslutning. 

Har denne bilen slike runde sikringer (ikke nyere innstikkversjon)? Disse kan korrodere på tuppene såpass at det blir dårlig kontakt og skjer rare ting, ta ut alle sammen og rens opp alle kontaktflater. Ha gjerne på litt syrefri vaselin etterpå også.

en annen ting: Jeg ble litt lurt av at når man åpner døren så er det kun det dørstolpelyset på den siden du åpner som lyser, men du har vel prøvd bryteren på selve lyset?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Forza og takk for svar! Jo, det stemmer som du sier at bilen har runde sikringene av den gamle typen. Skal ta en grundig sjekk og rense litt som du foreslår. Var redd for at pol-slurv hadde forårsaket problemene. 

Ja, dørstolpe-lysene har vært litt lunefulle. Kun førerside funker hos meg og bare når jeg vipper bryteren til venstre. Det skjer aldri noe når jeg åpner døra, så der er det noe muffins. Passasjerside-lykten funker ikke uansett og det er ikke et pære-relatert problem. Må feilsøke videre.

Har sett på forskjellige sikringsdiagram, men finner ikke ut av hvilken sikring "styrer" blinklysene. Heter ikke dette indicators? Ser ingenting i oversikten som angir dette. Har du noen tips? 9_9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikring nr 5 til blant annet klokke og courtesy lights, sikring nr 8 til kupevifte og blinklys. Ifølge en instruksjonsbok jeg har ihvertfall:-) begge 8A sikringer, lett å få tak i nye av alle sikringer, ta med deg en 200 lapp på biltema så trur jeg du får mer enn nok sikringer, i tillegg til litt passe finkornet sandpapir så du kan ta en runde på alle jordingspunkt. ikke lenge til våren nå - brom brom :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Stefan! Merkelig at blinklys ikke funker, men at kupeviften virker dersom det stemmer at begge er knyttet til sikring nr.8. Min bil er altså 86 GTV6. Er det samme sikringsoppsett for alle biler uavhengig av ting som aircon (min har ikke det) servo osv.? Bilen står på låve en liten halvtime unna så det er en stund til jeg får sjekket videre, men skal absolutt renske alt av jordingspunkt når jeg først er igang!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting du kan sjekke er konnektorer, de er av forholdsvis laber kvalitet.. Det lumske med feil i de er at du kan måle 12V ute på forbrukeren, men at den stuper når du prøver å trekke strøm..

På 33en (86 modell) min var noen av de så ille at det var brudd, så etter en gjennomgang på det fungerte absolutt alt av elektronikk!

Noen av de måtte byttes, men er det bare lett korrodert kan det hjelpe mye bare å ta ut og sette inn igjen noen ganger, gjerne en dusj med kontaktrens også.

Fint puslearbeid i snøværet det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. Cue dumt spørsmål: Konnektorer? Altså det sikringene er festet i? :$

Edit: flaut at det ble mitt hundrede innlegg! :D

Endret av MiToslo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konektorer (tilkoblingspunkter) er alt som kobler sammen en el.ledning. Både skrudde og plugger. Har god erfaring med Fluidfilm som korrosjonsløser på kobber/messing, som i konektorer. Virker også fint på lang sikt da den ikke er flyktig og fordamper. Den kryper inn under korrosjonsbelegget og løsner irr. Jeg bruker det konsekvent på alle tilkoblingspunkter jeg tukler med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en ting å være obs på ved disse tilårskomne italienske kunstverkene: ledningsisolasjon/kvalitet er helt utmerket etter 30-40 år. Men kobberet inni ledningen/i tilkoblingspunktet korrodere og forvitrer. Det betyr dårlig/manglende kontakt. Å bytte kabelsko - pinne eller hva som er presset på kobberledningen er oftest det enkleste og mest effektive.

Biltema har det som trengs: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Kabelsko-2000016450/

og en skikkelig tang er et must: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelskotang-2000016796/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 5.1.2017 den 0.18, MiToslo skrev:

Men de nylakkerte speilkappene ble ikke så verst! Se "før" bildet over... :D Forskjell i farge handler om veldig forskjellig lysforhold da jeg tok bildene...

IMG_2646.JPG

IMG_2647.JPG

Lekkert med lakkerte speildeksler, har selv fått gjort det på min. Men, var ikke dekslene lakkert i bilens farge i 86?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andy, jo, det kan stemme det uten at jeg sitter på fasit. Men ser ut til at min har hatt sorte speildeksler lenge og jeg foretrekker denne looken, så hysj, ikke si det til noen! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, MiToslo skrev:

Andy, jo, det kan stemme det uten at jeg sitter på fasit. Men ser ut til at min har hatt sorte speildeksler lenge og jeg foretrekker denne looken, så hysj, ikke si det til noen! :P

FREEZE!! Orginalpolizei!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, andy gtv skrev:

Min GTV er langt i fra original. Så jeg er ihvertfall ingen originalfreak.  :/

Det er din bil, du bestemmer looken :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive