AlfredoRomeo

Lancia Thesis 100 års utgave

35 innlegg i emnet

Da har jeg overtatt denne cruiseren. Jeg falt for det røde skinninteriøret og tofarget lakk. Sikkert ikke den best egnede eller økonomiske hverdagsbilen - men flott er den  ;D

Den har 2,4 jtd og automat som runder vel 150 000 km i morgen. Litt kosmetiske ting er det å ta fatt i, mye steinsprut i fronten. Så fanger, panser og skjermer må få ny lakk på sikt. Et løpehjul lager en tikkelyd, men reimbytte inkl vannpumpe osv blir tatt i oktober. Jeg regner med å ta en tur til Flensburg og Thorkild Dau.

Bilen er myk og flyter behagelig - ikke mye stivheter her. Kanskje bærearmer osv begynner å bli slitt - må undersøke fremover. Det står 235/40-18 på den, men synes det smeller litt i dumper. Jeg mangler instruksjonsbok - så noen som vet hvilket dekktrykk det skal være. Jeg har en mistanke om at forrige eier har kjørt med litt lite luft i dekkene.

Vinterdekkene er ferdige og står på originale 18"felger som trenger oppussing. Kanskje bedre å skaffe noen nye. Noen som har noen passende 17" EL 18" liggende?

Rullegardinen i bakruten er lite medgjørlig og vil ikke opp. Den reagerer litt når jeg trykker på knappen - noen forslag?

Menyen står fremdeles på italiensk - så kunne tenkt meg engelsk samt få satt inn simkort til telefon

post-48347-14779369829929_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med meget stilig Lancia. Denne blir garantert klassiker!

Anbefaler 40 pund/2,7 bar for dekkdimensjonen du nevner. Dette er det minste du bør ha for å ikke ødelegge felgene dine på norske veier. Juster oppover helt til du finner en balanse mellom støy, fjæringskomfort og sporing som du er fornøyd med. Høyere lufttrykk gir mindre sporing men mere dekkstøy...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med en nyyyydelig bil !

Jeg har selv en 2003 Thesis 2.0 Turbosoft, og kontakt meg gjerne om du trenger noe info etc :) Sender deg pm !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill -

Bilen ble bedre med mer luft i dekkene  - rullegardinen kom i klem med hattehyllen - så da var to ting på plass. Søndag leveres bilen til lakkering av fronten (fanger, skjermer og panser) pga steinsprut. Var på et lokalt verksted og fikk en inspeksjon av understell - godkjent med litt slakk i ene stabstag bak. Det er en liten klunkelyd som ikke ble lokalisert.

Har nå bestilt følgende som skal utføres i Tyskland i månedsskiftet:

Regreim, vannpumpe ++

Begge stabstag bak

Hjulstillingskontroll

Flushing av automatkasse

samt at jeg vil ha Thorkild (KFZ Dau) til å gå over bilen

Vedr vinterdekk - så tror jeg at jeg går for 225/50-17 og jeg finner passende felger. Man får visstnok ikke Good Year i "nordisk" i 235/40-18, bare europeisk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan anbefale 215/55X17 hvis du vil ha en mere kurrant og billigere dekkdimensjon for vinterdekk. Sjekk forøvrig at lastindex er lik eller høyere enn i vognkortet.

Jeg gjorde dette på min 159 TI SW med gode erfaringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har 100-åringen fått ny lakk på panser, skjermer, frontfanger, ene A-stolpe og nedre del av bagasjeluke :-) et skår i gleden er at de bommet på den lyse sølvfargen. Det er en nyanseforskjell som man ser fra siden. Hvor tydelig det fremgår avhenger av lysforholdene :(

Så da er det bare å få tak i en ny blank grill - den som står på har fått et strøk av plastidip - noe som ikke holder...

Så er det bestilt og planlagt service i Flensburg 7. okt, da skal følgende gjøres:

Regreim og vannpumpe - multireim med alle hjul osv - flusche girkassa - hjulstillingskontroll - skifte de to små stab-stagene bak. Vinterdekk/felger er ennå ikke på plass, men har tenkt å gå for 17". Vedr de originale felgene tenker jeg seriøst på å levere de til Østfold felgretting for oppshining - vi får se.

image.jpeg

Endret av AlfredoRomeo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plastidip er lett å fjerne ja, deretter kan man jo evt. sende den til kroming (men det koster - kanskje greit å sjekke eBay osv. etter en bedre grill)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips ?

Jeg har ikke vurdert å fikse den - bare sett på ny. RSA skulle ha litt over 3000 for grill uten emblem og i Italia koster den 265€ - sjekket når jeg var der nylig. De hadde ikke på lager, så jeg fikk ikke med hjem.

Det var også plastidip på ett sett felger. Da brukte jeg høytrykksspyler og blåste den bort.

Krommen begynte å flasse på hovedrammen øverst. Så derfor la forrige eier dippen på. Er det noen som har en ide om hvor jeg kan levere den og ca hva det vil koste å fikse den?

Tror det blir vanskelig å finne en pen brukt, men har spurt Thorkild i Flensburg om han kan skaffe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være verdt å sjekke evt. tectylere hjelperamme til motor/gir på Thesis  :) Disse er kun lakkert med svart lakk fra fabrikk og ruster frisk allerede etter et par år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er grill. Hentet i kveld fra ebay.co.uk

Takk for tips :-) - den ser litt "sliten" ut på ene siden, DVs at chromen er i ferd med å løsne. Så jeg avventer litt. Snakket med Thorkild nå i morges. Han skulle se etter grill for meg i Tyskland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være verdt å sjekke evt. tectylere hjelperamme til motor/gir på Thesis  :) Disse er kun lakkert med svart lakk fra fabrikk og ruster frisk allerede etter et par år.

Takk for tips - må jeg ta ned platen under motor for å se dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips - må jeg ta ned platen under motor for å se dette?

Litt usikker men ta en kikk på denne snutten :

Der ser en at hjelperamme trenger å bli passet på  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rammen er inspisert - godkjent ;D

Bilen ble Tectylbehandlet for noen år siden og de tok da ned platen og sprayet under. Så da tror jeg at dette bør gå bra. litt brunt her og der, men ikke noe mer enn en må forvente.

Så er jeg heldig som har en kompis som er gift med en hollandsk dame og snakker dette "kråkebollespråket" ? Jeg må be om oversettelse også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg tilbake fra vellykket tur til Flensburg. Følgende ble gjort:

- registerreim med div og vannpumpe

- multireim med alle løpehjul - det var et av disse som laget den kjipe høye lyden..

- flushing av girkasse

- bytte av glødeplugger

- bytte av bremsevæske

- hjulstillingskontroll

- bytte begge stabstag bak

- montering av høytalerdeksel førerdør (dette hadde jeg med)

Servicen betalte jeg 1750 euro for inkl "leiebil" - 16 000 kr med dagens kurs. Det synes jeg ikke er ille med tanke på at det er fagfolk som har gjort jobben ? Her hjemme hadde det kostet mer enn det dobbelte tipper jeg.

Så etter å ha kjørt bilen en tur i går i Norge i tre grader på E18, ser jeg at temperaturen kryper ned mot 50-60 grader. Tidligere eier bekrefter at tempen blir lav når det er kaldt. Motoren blir fort varm og holder ca 90 grader ved normal bykjøring. Så da tipper jeg at jeg bør bytte termostat. Sannsynligvis har denne bilen "italiensk termostat" dvs at den er ikke byttet siden den kom til Norge.

Dette er nytt for meg og jeg har ikke fått sett over saken, er det noen som har en ide om hva jeg bør gjøre og tips - er termostaten lett tilgjengelig og enkel å bytte?

I tillegg fikk jeg ikke byttet språk - fremdeles sliter jeg med italiensk ;D Ikke lett å forstå. I følge Thorkild trenger jeg en CD for å bytte språk. Dette skal ha fikse til meg, men vet ikke når. Har noen mer info?

Endret av AlfredoRomeo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny grill er bestilt fra RSA - 3000 kr, men det fortjener bilen. Grillen skjemmer ut hele bilen. Den må bestilles Italia naturlig nok - så ventetiden er ca to uker. Nye piggfrie Good Year 205/60-16 ligger klar for montering i helgen.

Det er en liten klunkelyd fra høyre forhjul i enkelte dumper. Jeg har fått undersøkt forhjulstilingen tidligere, som var ok. Jeg lurer på om det kan være fjærbeinslager - noen som vet mer om slikt? Bilen er undersøkt på nytt av RSA uten å finne feil på understellet. Nye stabstag foran er innkjøpt - kjekt å ha :)

Endret av AlfredoRomeo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1. november 2016 den 9.25, AlfredoRomeo skrev:

Nå er ny grill på plass - en stor forbedring siden den gamle trakk vesentlig ned hele bilen.

I tillegg er ny termostat montert, så nå er det jevn og god temperatur. Stabstag foran er bestilt- bytter disse og ser om klunkelyden forsvinner ?

IMG_4076.JPG

IMG_4067.JPG

Endret av AlfredoRomeo
2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får litt kommentarer og mange blikk - har inntrykk at dette er bil de fleste reagerer på og aldri har hørt om. Liker den meget godt - rumpa er også fin - spesielt med tente lys. Det er jo en litt "odd" bil, men får mye bedre tilbakemeldinger på denne enn på 166`n når jeg kjørte den av "uopplyste" les vantro ;) Jeg skulle kjøpt ny grill med en gang - bilen løftet seg flere hakk når jeg fikk av den slitne grillen - gjorde mye mer med bilen enn jeg hadde trodd.

Oppsummert så er det en mer komfortabel bil med bedre seter og beinplass enn 166 samt flottere interiør, men kanskje litt mer sofa selv om 166 er langt fra noen racer. Må ta det meget rolig i fartsdumpene - tar lett nedi.

Min sjef kaller det en "mafiosobil" og det kan jeg godt leve med :D Gøy å ha noe som er sjeldent stilig og skummelt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive