Gå til innhold
124AC

147 bytte av bremseskiver bak

Recommended Posts

Skulle bytte bremseskiver bak, og har brukt masse tid på banning og aggresjon i stedet... Får jo ikke av "oket" (holderen) til kaliperen pga nedre bolt sitter så j.... tight til! Må man virkelig ta av fremre tverrstag til bakstillingen for å komme til? eller finnes det et spesialverktøy som løser problemet? Har prøvd å få løs tverrstaget, men det sitter som f..., og ettersom dette foregår på gruslagt innkjørsel (tilgang på bukk er luksus) har jeg ikke verdens beste plass å leke meg på under bilen....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke hatt noe problem med dette.

Har du skalle med langt nok håndttak?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er at jeg ikke får tredd på noen pipe pga for lite rom mellom bolten og tverrstaget i bakstillingen... får ikke tredd på en ringnøkkel en gang...  :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vi holder på med akkurat det samme. Tvunget tverstaget litt til siden for å få på ringnøkkelen , gikk akkurat .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste akkurat på alfaowner.com at man faktisk ikke trenger å skru av kalipper-festene for å få av skivene på 147? Noen som kan bekrefte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehhh?

Hvordan skal det gå til når kalipper-festet er som på andre biler og går over bremseskiven?

Eneste jeg ser for meg der er at de har løsnet kalipper-festet såpass at de klarer å lirke skiva ut, men da er det festet uansett så løst at det blir som å ta det av.

Jeg tok av tversstaget som var en rimelig rettfrem jobb, spray på litt rustløser, la virke i 5 minutter og harde kontante rykk på en lang momentnøkkel begrenset til 120Nm mens gummislegga gikk i takt med rykka. Løsna vel på 4 eller 5 rykk. Etter det var det plankekjøring å få tatt resten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde av ene skiven bak på 147en her om dagen, og det går å få av nederste bolten til "kalipperholderen" med en litt tynn 17mm fastnøkkel + hammer. Men trangt ja, tålmodighetsprøve ... Ringnøkkelen fikk jeg ikke på.

Endret av Multijet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå byttet skiver bak på min nåværende 147 (den forrige røyk reg.reima på), og kan bekrefte at skivene kan tas av og på UTEN Å LØSNE CALIPER-BRAKETTENE! O.o (calipere må selvfølgelig av først, men brakettene/holderne trenger man ikke skru av!)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 31.7.2016 den 3:22 PM, EdinM skrev:

Ehhh?

Hvordan skal det gå til når kalipper-festet er som på andre biler og går over bremseskiven?

Eneste jeg ser for meg der er at de har løsnet kalipper-festet såpass at de klarer å lirke skiva ut, men da er det festet uansett så løst at det blir som å ta det av.

Jeg tok av tversstaget som var en rimelig rettfrem jobb, spray på litt rustløser, la virke i 5 minutter og harde kontante rykk på en lang momentnøkkel begrenset til 120Nm mens gummislegga gikk i takt med rykka. Løsna vel på 4 eller 5 rykk. Etter det var det plankekjøring å få tatt resten.

Momentnøkkel og gummihammer når du løsner bolter?? Såvidt jeg kan skjønne så ødelegger du momentøkkelen. Bruk en latmannsarm istedet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat bytta klosser og skiver bak på min 156,ikkje nødvendig å av med callipper feste(klaven som har den idiotplasserte bolten)Bare å skru av dei 2 boltane på glideboltane og av med kalipperen ,så av med klossane,av med skiva,skru inn stempelet,pusse,smøre++,på med nye skiva,på med nye klosser,på med kalipper og vipps så er du der.

Så er spørsmålet,skal ein pumpe bremsene først,eller bruke handbrekket først for å få alt til å verka som det skal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive