• Kunngjøringer

• Vedlikehold av forumet   10/06/2017

Det er planlagt vedlikehold av forumet denne helgen, noe som kan resultere i treghet eller utilgjengelighet i korte perioder. Beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre.
Alfaknugen

Maserati Ghibli II erfaringer?

22 innlegg i emnet

Alt avhenger av tilstand og vedlikehold.

Min personlige erfaring med Ghibli er at det nærmest er skuddsikkert. Kan tidvis ha noen elektriske gremlins, men ikke noe som ikke kan fikses med litt kontaktspray.

Vesentlig bedre kvalitet etter 1989 på Maserati, og Ghibli er etter min mening den ultimate Biturbo - hva Biturboen alltid burde ha vært.

Etter å ha kjørt diverse Ghiblier ble vår en sen 2.0 GT med lav kilometer. Den har nå gått ca 40k og er i fantasisk stand.

Som ved alle andre bilkjøp; kjøp billig så kjøper du problemer. En ordenltig god Ghibli starter på rundt 25-30k EUR.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snuser litt på den grønne GT på finn, litt elsk hat forhold til fargen  ;D.  Men 306hk må jo sparke friskt. Hvordan er  veiholdningen på en slik. Må jo luftes litt på bane og  jeg liker go carte bedre en limousin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv den.

Prisen er tilsynelatende lav, men det er vel kilometerstand som gjør det.

Mener den hadde gått ca 96000 km da vi hentet den i Tyskland i 2005, men mulig jeg tar feil. Den er nødt til å ha stått mye de siste 11 årene, i alle fall.

Fargekombinasjonen er kanskje ikke for alle, men jeg synes den er helt sykt tøff.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv den.

Mener den hadde gått ca 96000 km da vi hentet den i Tyskland i 2005, men mulig jeg tar feil. Den er nødt til å ha stått mye de siste 11 årene, i alle fall.

Fargekombinasjonen er kanskje ikke for alle, men jeg synes den er helt sykt tøff.

Etter jeg solgte den sommeren 2008 (det stemmer ikke at nåværende eier har hatt den siden 2007 som skrevet i annonsen) er den tilnærmet "ubrukt". Jeg solgte den på 102 000 km. Ellers er ikke drivlinjen fra 456, men kun bakdiffen. Bremsene er ikke fra brembo, men ATE med mindre han har byttet (dog er det ikke da en av GT "oppgraderingene").

Jeg tviler på at det feiler bilen noe mer enn det selger skriver i annonsen. Han er av typen som gjerne kjøper noe fordi han har lyst på det, men egentlig aldri bruker fordi det ikke er "strøkent" og dermed alltid ender opp med å pusse opp det han har til han er fornøyd før han da er lei og selger det. Mye av delene er nok byttet fordi den har stått selvom han vil nekte på det (som alarm, baggasjelukeåpner, bremsekalipper og varmeapparat). Bilen hadde både bremser, ula som faen i alarmen, åpna baggasjen og hadde varme når jeg hadde den iallfall. Men han har nektet på det nå i ettertid 8 år etterpå.... ;)

Bilen er FLOTT den. Men det må visst byttes en simring på veiva (mulig og en feil fordi den har stått for lenge og blitt tørr, ettersom denne begynte å lekke så snart bilen "ble tatt i bruk" igjen), og jeg hadde hevet de recarostolene LANGT ut av den bilen, for det ser forferdelig ut stilmessig. Men jeg ba han beholde de originale, så selvom det ikke står i annonsen så regner jeg med han har de liggende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv den.

Den har ikke gått mange km de siste årene, stått mest i garasje i påvente på nye deler, få på skilter, så en prøvetur i ny og ned fin værs dager har det vært.  Broderen har påkostet denne MYE, å kan med hånda på hjerte si den er VELDIG tight å kjøre, drar meget godt og får fram smilet selv om man har de dårligste dager.

Mye var nok i orden når Alfanatiker hadde den, men det var å veldig mye som ikke var i orden, som han skriver er bilen påkostet utrolig mye for å få den i tipp topp stand, å man bytter ikke ut deler bare fordi man har lyst, stort sett fordi slitedeler faktisk blir slitt...

Som nevnt er fargen litt elsk/hat, men tro meg, denne kommer mye mer fram i virkeligheten.

De kjipe stolene som ble levert er oppgradert med originale recarostoler trukket i det fineste skinn, som virkelig løfter helheten på bilen, som andre mener de ikke gjør.  Slik at man kan faktisk kjøre litt inspirert kjøring uten å henge i ratte hele tiden.

Når de lagde seter basert på en 80 talls Honda Civic, er det da mye mer moro å ha skikkelig stoler i. Men original fanatikerne må ikke få hjerteinfarkt...   org. stoler finnes.

Kom og prøv den, men som jeg sier til brodern, skal mye til å finne en ny sportsvogn i tilsvarende stand til samme pris...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Råtøff! Har aldri sett en så lang liste med vedlikehold i en Finn-annonse  :o

Eneste som trengs er å kjøre bilen ned til Kasper for en shinings av motorrommet  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle poste noen fotografier og min historie som "tidligere" Maseratieier....
Har alltid hatt interesse for italienske biler.  Første jeg hadde var en Fiat X1/9, siden har det gått slag i slag.  Maseratien kjøpte jeg i Italia av en hyggelig familiefar som så seg "nødt" til å selge den. (Noe tid etter kjøpet forstod jeg selvfølgelig hvorfor han så seg nødt til det)  Bilen kjørte jeg opp til Norge hvor den ble momset inn.  Men, hvor lenge var Adam i "paradis"?  Vel, varte ikke lenge før det elektriske begynte å svikte.  De vanlige feilene, dårlige releer.  Aksellererte heller ikke slik den burde.  Var en tur innom en fartsdump i Son, hvor motorfestet fikk gjennomgå og så nærmest ut som en "korketrekker" etterpå.  Kr. 74.500.- for det festet, samt en anslått skade på ca. 130.000.- om jeg ikke husker helt feil (noen år siden)  Fikk kontanterstaning fra selskapet.  Ringte min gode venn Martin Schanche i Drøbak (ja, det er "han") Ta med motorfestet sa han, noe jeg gjorde.  Ringer deg om en uke så han.  Tiden fløy fort for han ringte allerede etter ca. 7 timer....  Da er den ferdig sa han, rettet, sveist og målt - til 100%.  Veien var kort bort til han, så kom "kaka".  Skulle ha i under kant av Kr. 5000.- for jobben.....  Du verden, det var jo ekstremt gunstig.

Blåfargen hadde jeg lyst til å bytte.  Veien til Tyskland og mine gode venner i Ratzeburg, Dieter og Thomas Wulf i Autolackiererei Dieter Wulf tok seg som avtalt god tid til god pris. Bilen ble slipt ned, sparklet, sprøytesparklet og lakkert - et nydelig stykke arbeid.

Bilen ble kjørt til Norge for å foreta en oppgradering av motoren evt. bytte til V8, et firma på Grue Finnskog skulle gjøre jobben.   Hvorfor de, ja det kan du lure på.  Men, de skulle nå bare ta ut motoren, og bilen skulle lagres innomhus - garatert, mens Martin Schanche skulle gå over hele motoren.  Motoren ble tatt ut, og etter en stund kom telefonen fra verkstedet....  "Je har en go nyheit og ein dåleg"....  Spytt ut sa jeg.  Vel, vi hadde besøk på parkeringsplassen i helga sa han og det var gjort hærverk på samtlige biler.  Javel sa jeg, hva er så problemet med det, bilen min har jo stått lagret innen....?  Nei, Ehhhh, saken er den at den har stått ute.....  Long story short, bilen var ramponert, stein kastet gjennom vinduene, osv. osv. av noen 11åringer som kjedet seg og bare lakkeringsjobben ble taksert til  +130.000.- av et firma i Drammen som forsikringsselskapet benyttet. Verkstedet måtte ta hele skaden på sin ansvarsdekning.

Bilen ble sendt til mine venner i Tyskland, gjort ferdig og deretter til Martin igjen.  Han gikk over absolutt ALT på hele bilen, inkludert motoren.  Nå skulle den selges.....  Ikke F.... om jeg skulle ha denne lenger.  En dekksparker kom med et skambud, selvfølgelig er det slike folk som "skal ha bilen" men som bare "skal" osv.  Nok om det, en annen meldte sin interesse og vi avtalte en prøvetur.  Jeg varmet opp bilen, stod på tomgang.  Tilfeldighetene ville at jeg skulle ta en titt ut av vinduet og der stod bilen å ristet av varmegang, bilen kokte.  Feil på termostat, viftene slo ikke inn....

Nå var det slutt, Martin tok over bilen og på en betingelse sa jeg, ta den aldri med til meg......., ever!!!!!! Marerittet mitt var endelig over! :):):) 

Martin fikset bilen som bare han kan, turboene ble timet og nå lever den i beste velgående et sted i Lofoten - av alle steder! :) 

Men, sant skal sies - det var en morsom bil å kjøre - ikke minst i Tyskland hvor trauste tyskere som hater italienere stadig vekk fikk merke at bilen hadde noe inne i seg.....

Under finner leser noen bilder

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som eiere av BiTurbo modeller må vi tåle en støyt men her var du max uheldig :) Var kanskje ikke beste eksemplar du dro med deg hjem fra Tyskland ? Tror nok Martin fikk skikk på bilen. Artig historie om livets opp- og nedturer som eier av italienske klassikere ;)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
48 minutter siden, Alfanatiker skrev:

74500 kr for et motorfeste? Og 130 000 for en lakkeringsjobb?

Det er lenge siden en concourse lakkering ble så dyr Ronny. Du må følge med :D

Med norsk timekost på 1200-1500,- og full stripping av alle løse deler så blir det sånn.... For omtrent ti år siden var det et medlem fra Bergen her på forumet med en sølvfarget 166. Han bestilte en skikkelig lakkering med full demontering + tre lag klarlakk med mellomsliping. Totalkost 80.000,-.

De som vil kan jo nøye seg med en lakkjobb lik dagens biler levert fra fabrikk - appelsinhud og skjolder så langt øye ser...

Endret av Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Arvid skrev:

Det er lenge siden en concourse lakkering ble så dyr Ronny. Du må følge med :D

Med norsk timekost på 1200-1500,- og full stripping av alle løse deler så blir det sånn.... For omtrent ti år siden var det et medlem fra Bergen her på forumet med en sølvfarget 166. Han bestilte en skikkelig lakkering med full demontering + tre lag klarlakk med mellomsliping. Totalkost 80.000,-.

De som vil kan jo nøye seg med en lakkjobb lik dagens biler levert fra fabrikk - appelsinhud og skjolder så langt øye ser...

Joda, men kostet det 12-1500 kr i timen på et lakkverksted den gangen? Tar det virkelig 100 arbeidstimer å lakke en bil? Og hva med motorfestet til 74500 kr?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Alfanatiker skrev:

74500 kr for et motorfeste? Og 130 000 for en lakkeringsjobb?

Slik er livet, dette var det tilsvarende jobb ville ha kostet i Norge.  Jeg dokumenterte ALT som var gjort ned til minste detalj, så startet lakkeringsverkstedet kalkuleringen sin.  Jeg sa ja takk til kontanterstatning, tok bilen til Wulf Lackiererei i Ratzeburg og de gjorde jobben RIMELIG! Prisen på motorfestet var prisen selskapet fikk fra Autostrada på Billingstad...., så ting koster.  "Koster å væra kar" vettu

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, HF16V89 skrev:

Slik er livet, dette var det tilsvarende jobb ville ha kostet i Norge.  Jeg dokumenterte ALT som var gjort ned til minste detalj, så startet lakkeringsverkstedet kalkuleringen sin.  Jeg sa ja takk til kontanterstatning, tok bilen til Wulf Lackiererei i Ratzeburg og de gjorde jobben RIMELIG! Prisen på motorfestet var prisen selskapet fikk fra Autostrada på Billingstad...., så ting koster.  "Koster å væra kar" vettu

Jeg har tilfeldigvis hatt Ghibli II selv noen år, og handlet da seff litt deler. Men fant aldri noe motorfeste til 74500kr. Fikk vel sånn sett aldri noen direkte overraskelse på priser I det hele tatt når jeg tenker meg om. Karosserideler osv kunne gjerne koste, men det meste av "slitedeler" hadde på ingen måte overraskende priser.

Forklaringen må ligge i at Autostrada priset seg idiotisk langt ut. Med mindre dette er en del jeg ikke helt klarer å forstå hvor eller hva er, I form av en misforståelse; så kan jeg svært vanskelig se for meg at dette er noe som koster mer enn MAKS 2-3000 fra "hvilken som helst" annen plass.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det må ha vært noe verre enn et vanlig motorfeste - kanskje frontramme/motorramme ? Ser for meg det er denne delen her det er snakk om - fremre ramme til £5400 - del nr. 10 på tegningen.

Frontramme - Ghibli.gif

Endret av Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Arvid skrev:

Tror det må ha vært noe verre enn et vanlig motorfeste - kanskje frontramme ? Ser for meg det er denne delen her det er snakk om - fremre ramme til £5400 - del nr. 10 på tegningen.

Frontramme - Ghibli.gif

Du kan være inne på noe der. Dersom det er snakk om en travers og ikke et motorfeste, så stiller saken seg selvsagt litt annerledes vedrørende pris. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kor får man tak i deler til de bilene. Kikket på en slik engang , men fant ikke noe egnet sted for dele handling av slite delere, grommere dempere/fjører ect 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Arvid skrev:

Tror det må ha vært noe verre enn et vanlig motorfeste - kanskje frontramme/motorramme ? Ser for meg det er denne delen her det er snakk om - fremre ramme til £5400 - del nr. 10 på tegningen.

Frontramme - Ghibli.gif

Da har jeg gull i garasjen 😄 har 1 stk nr. 10 rustfri 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, integrale skrev:

Kor får man tak i deler til de bilene. Kikket på en slik engang , men fant ikke noe egnet sted for dele handling av slite delere, grommere dempere/fjører ect 

Jeg handler stort sett hos Eurospares.co.uk eller Maseratispares.nl og via ebay. Alle delenummer er tilgjengelig hos Eurospares som igjen kan brukes i alt av kryssreferanse lister for å finne samme del til normale priser - forutsatt at det er slitedeler og ikke modelspesifikke deler ;)

Endret av Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Alfanatiker skrev:

Jeg har tilfeldigvis hatt Ghibli II selv noen år, og handlet da seff litt deler. Men fant aldri noe motorfeste til 74500kr. Fikk vel sånn sett aldri noen direkte overraskelse på priser I det hele tatt når jeg tenker meg om. Karosserideler osv kunne gjerne koste, men det meste av "slitedeler" hadde på ingen måte overraskende priser.

Forklaringen må ligge i at Autostrada priset seg idiotisk langt ut. Med mindre dette er en del jeg ikke helt klarer å forstå hvor eller hva er, I form av en misforståelse; så kan jeg svært vanskelig se for meg at dette er noe som koster mer enn MAKS 2-3000 fra "hvilken som helst" annen plass.  

Se under.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, porka racing skrev:

Da har jeg gull i garasjen 😄 har 1 stk nr. 10 rustfri 😊

Stemmer det.....  Blir du blakk er det bare å selge den! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive